N A D A L : Misses dels dies entre setmana

                                                                                           

           


Ga 4,4  Quan va arribar la plenitud del temps, Déu envià el seu Fill, nascut d'una dona, nascut sota la Llei,
5 perquè rescatés els qui vivíem sota la Llei i rebéssim la condició de fills.
6 I la prova que som fills és que Déu ha enviat als nostres cors l'Esperit del seu Fill, que crida: «Abba, Pare!»
7 Per tant, ja no sou esclaus, sinó fills, i si sou fills, també sou hereus, per obra de Déu


                                                                                    
ORIGEN I COMPOSICIÓ DE L’OCTAVA DE NADAL


            Fils el VIIè segle va ser privilegi de Pasqua el ser celebrada durant vuit dies (una octava). Més tard, al segle VIIè, hom va atribuir una octava semblant a la Pentecosta.
 
            Nadal no podia pretendre aquest honor. No obstant se la dotà d’un dia d’octava (un vuitè dia, que queia el 1er de gener). Aquest dia va ser consagrat, primer, a honorar la maternitat divina de Maria; després s’hi celebrà la Circumcisió del Senyor. La festa mariana del 1er de gener, a Roma, és anterior a totes les altres festes de Maria.

            Hi ha hagut doncs un període molt llarg sense que Nadal hagi tingut octava. És a dir, Nadal només era celebrat el 25 de desembre i el 1er de gener, sota l’aspecte de la Maternitat divina de Maria.

            Però, vet aquí que els tres dies que seguien el de Nadal eren molt populars ja que s’hi festejaven successivament sant Esteve, sant Joan l’evangelista i els sants Innocents. En les esglésies (¿parroquials? ¿catedrals?) i en els monestirs, aquests dies eren plens de festes en honor dels diaques (el patró dels quals era Esteve), dels preveres (sota la protecció de sant Joan l’evangelista) i dels joves clergues (apadrinats pels Sants Innocents). Aquestes festes sense relació directa amb Nadal hi existien molt abans que s’atribuís l’octava completa a Nadal.

            El 1921, el diumenge després de Nadal (o el 30 de desembre) es va celebrar la Santa Família de Jesús, Maria i Josep. (La qual, després del Vaticà II, ha estat inclosa dins l’octava de Nadal).

            Al moment de reorganitzar el Calendari Litúrgic, com a conseqüència del Vaticà II, es va concedir a Nadal una Octava (com per a Pasqua; al mateix temps que es va suprimir la de Pentecosta, ja que el dia de la Pentecosta tanca el Temps Pasqual), però es va respectar l’antiga tradició dels sants Esteve, Joan Evangelista i dels Innocents, per als tres primers dies de l’octava, tot i que la seva relació amb Nadal és molt feble.

            De manera que només queden els 29, 30 i 31 de desembre com dies propis de l’Octava, més el diumenge (o el 30 de desembre) en el qual es celebra la Sagrada Família.


                                                                    CLAUS DE LECTURA PER ALS TEXTOS DEL TEMPS DE NADAL

            Les primeres lectures : Amb la festa de sant Joan (27 de desembre), es comença la lectura contínua de la Primera Carta d’aquest Apòstol que repeteix sense cansar-se, que el Fill de Déu ha vingut realment en Jesús.

            Els evangelis : a part dels evangelis propis dels sants festejats, es llegeixen:
                    - del 29 de desembre a l’Epifania, episodis dels Evangelis de la Infantesa i del 1er. capítol de sant Joan;
                    - la setmana després de l’Epifania, els evangelis expliquen diverses manifestacions (o “epifanies”) de Jesús al començament del seu ministeri.


Introducció a les cartes de sant Joan
(« Missel de l’assemblée pour la semaine », Brépols/Paris, 1981, pàgina 1335)

            Les cartes atribuïdes a sant Joan són totes tres d’un mateix autor, i els seus temes també es troben en el quart evangeli. La primera carta va ser escrita probablement després de les altres dues, que son senzilles notes adreçades a comunitats locals per a preservar-les de les falses doctrines.

            L’autor ha de fer front a una difusió invasora d’aquests errors; de manera que exposa de forma bastant àmplia els punts fonamentals de la fe cristiana. (Els subratllats de continuació són meus).

            Déu és llum i ell ha revelat el seu designi salvador per Jesús Crist; Déu és Pare, i ell vol fer de nosaltres els seus fills oferint-nos d’estar en comunió amb la seva vida; Déu és amor, i desitja que els seus fills estiguin units per un amor mutu.

            Aquests són els tres temes sobre els quals l’autor retorna sense parar. Aquests temes suposen aquesta veritat fonamental: Jesús Crist és el Fill de Déu. Als qui creuen aquesta veritat Déu els dóna el seu Esperit; solament aquests estan en comunió de vida eterna amb el Pare i el Fill.