T E M P S   D U R A N T   L ' A N Y :  Quinzena setmana


ÍNDEX

DILLUNS QUINZENA SETMANA
DIMARTS QUINZENA SETMANA
DIMECRES QUINZENA SETMANA
DIJOUS QUINZENA SETMANA
DIVENDRES QUINZENA SETMANA
DISSABTE QUINZENA SETMANA

Punxeu el dia desitjat per anar a les  "Notes bíbliques"

 

 

 

Mt 10,42:  I tothom qui doni un got d'aigua fresca a un d'aquests petits només perquè és deixeble meu, us asseguro que no quedarà sense recompensa.


DILLUNS QUINZENA SETMANA
Mt 10,34 – 11,1

Introducció
            Per un cantó Jesús ens va dir: “Us deixo la pau, us dono la meva pau”. Per un altre cantó ens dirà tot seguit: “No us penseu que he vingut a portar la pau a la terra. No he vingut a portar, sinó l’espasa (que divideix)”. Cal, però, distingir entre “pau” i “pau”: Jo us dono la pau que el món no dóna. Que els vostres cors s'asserenin i no temin. La pau de Jesús és el seu perdó, a condició que ens adonem que el necessitem.

Per a l’homilia
             ◊◊ vv. 34-36.- Quarta part del Sermó missioner. (Vegeu dimarts 14a setmana). Jesús havia exhortat fins ara a seguir-lo, si calgués, fins al martiri. ¿Ara ve a dividir, a separar? Res de res; les paraules del Jesús de Mt tenen com finalitat exhortar els deixebles a testimoniar sense por, sobre la base de la missió del mateix Crist. La idea essencial és doncs: per saber sofrir com testimoni, cal armar-se, no solament de valor, sinó també d’una exacta comprensió del destí del mateix Jesús.

            No us penseu... Tracta de corregir un malentès que deuria circular en el si de la comunitat de Mt.

            La pau (la paraula hebrea [shalom] significa tota mena de prosperitat, d’èxit, de benestar en el poble) que Jesús porta no es farà esclafant els adversaris, ni tots els pobles, ni per una dominació humana i sense pietat. Es tracta de la pau o la guerra desencadenades per la persona de Jesús i del testimoni dels deixebles; la idea essencial és que els homes estaran dividits per causa seva.

            No se sap exactament per quina raó els homes estaran dividits per causa del Crist: ¿per haver de deixar els parents? ¿per la incapacitat dels homes de posar-se d’acord sobre la persona de Jesús? ¿per totes dues causes alhora?

            ◊◊ vv. 37-42.- Cinquena part del Sermó sobre la Plana. No hi ha adhesió al Crist que no sigui una perillosa aventura pública; al mateix temps tampoc no hi ha “compromís” públic a les ordres del Crist que no sigui l’acte més íntim i personal (fins perdre la vida).

            ◊ v. 37.- Qui estima. Mt fa servir aquí, no el verb άγαπαν (agapan) estimar desinteressadament, sinó φιλειν (filein) estimar amistosament, però que en Mt pren en general un matís pejoratiu, interessat, estimar algú o alguna cosa per plaer o per aprofitar-se’n. Aquesta paraula denuncia lligams naturals familiars, legítims, però que podrien ser obstacles per al servei del Crist.
 
            Aquest verset no oposa sentiments o afectes interiors en si mateixos, sinó dues conductes concretes; la d’aquell qui, en el moment de decidir-se a seguir Jesús, se’n desdiria per causa de lligams familiars, aquest seria “indigne d’ell”. Jesús diu que, si arriba el moment d’escollir, cal escollir seguir-lo a ell. “El qui no és capaç de superar els lligams familiars es fa (ell mateix) indigne de mi.”

            ◊ v. 38.- Prendre la creu. L’essencial de l’ensenyament és que seguir el Crist, és seguir-lo en un camí de sofriments violents i públics (i vergonyosos atès el caràcter de la crucifixió). Jesús anuncia als deixebles la violència que sofrirà ell mateix.

            ◊ v. 39.- Perdre la vida, significa morir de mort violenta, no per una causa qualsevol, sinó per causa de Jesús, seguint-lo. Només el Crist és capaç de prometre (la retrobaran, futur) la vida eterna en el seu Regne als qui li hauran estat fidels.

            ◊◊ vv. 10,40 – 11,1.- Qui us acull... Si el Crist de Mt dóna la seva autoritat als apòstols, aquests el representen, el faran present entre els homes; no per ells mateixos sinó en tant que testimonis del Regne, predicadors, ensenyants i exorcistes “autoritzats” pel Crist.

            Rebre, acollir, s’ha de prendre en el sentit ben precís d’hospitalitat i en el de l’acceptació de la paraula aportada per l’apòstol.

            ◊ v. 41.- Perquè és profeta... perquè és just vol dir que és rebut amb el mateix respecte que és degut a un profeta o a un just... fins els enviats més insignificants (v. 42).

Pas al ritus
            Al venir a missa “hem escollit”, “acollim el Senyor”, i també som acollits per Ell mateix en el Misteri.

Per al Pare Nostre
            “Vingui a nosaltres el vostre Regne”: preguem per ser capaços d’estar disponibles per col•laborar a fer-lo arribar com a bons segadors del seu sembrat, tot dient...    retorn

 



DIMARTS QUINZENA SETMANA
Mt 11,20-40

Introducció
            En una ocasió Jesús va dir: Déu reclamarà més d'aquells a qui ha confiat més (Lc 12,48). Deixem-nos interrogar per Jesús, que ens ha donat molt, ja sigui per donar-li’n gràcies, ja sigui per demanar-li perdó de les nostres negligències.

Per a l’homilia
            Context. El Leccionari ha “saltat” la pregunta del Baptista, a través dels seus deixebles, sobre si Jesús era “el qui havia de venir o n’havien d’esperar un altre”; la resposta de Jesús; i les lloances de Jesús sobre Joan i el seu ministeri. El passatge acaba amb la frase que, a l’original, diu: I la saviesa ha estat justificada per les seves [pròpies] obres (11,19). Aquestes “obres” són el miracles i tota l’activitat de Jesús.

            ◊ v. 20.- Jesús amenaçà les poblacions (Leccionari). Aleshores Jesús començà a blasmar les poblacions (BCI). Començà a retreure (Grec). Amb un cert matís d’amarguesa o de menyspreu. Jesús no els retreu misèria moral ni desobediència en general, sinó el fet molt més precís que no s’hagin convertit (és a dir, fet cas de Jesús) malgrat els nombrosos miracles. Εγένετο (egéneto) estat fets, en passiu, vol dir “fets per Déu” per l’intermedi de Jesús.

            ◊ v. 21.- Ai de tu... Expressa sofriment i indignació. Bet-Saida = casa dels peixos.

            ◊ v. 22.- Tir i Sidó. Ciutats fenícies paganes, molt pròximes del lloc on, després de la destrucció de Jerusalem l’any 70, molts jueus es van refugiar i van ser testimonis i adversaris de la primera expansió del cristianisme. Elles (Tir i Sidó) no seran culpables d’haver vist Jesús actuar enmig seu.

            ◊ v. 23.- Cafarnaüm. “Enaltida”, “enlairada”, pels miracles fets en tu; “enfonsada” el dia del judici.

            ◊ v. 24.- La sort de Sodoma... Haver estat testimoni de l’activitat de Jesús carrega d’una responsabilitat molt més gran que la ignorància de Déu que la depravació moral [de Sodoma]

Pas al ritus
            Se suposa que nosaltres tenim la fe; que som “testimonis de l’activitat” de Jesús a favor nostre sobre l’altar. Que l’Esperit ens mantingui en la unitat, sobre tot amb Jesús. (Que l’Esperit Sant uneixi en un sol cos els qui participem del cos i de la sang de Crist).

Per al Pare Nostre
            No permeteu que caiguem... Deslliureu-nos del Mal... Preguem amb senzillesa reconeixent que som febles; tot dient...    retorn
 

 


DIMECRES QUINZENA SETMANA
Mt 11,25-27

Introducció
            Davant de Déu no ens podem disfressar. Davant seu som tal com som. Potser això pot estar significat dient que estem descalços davant seu (com Moisès davant l’esbarzer incandescent). Del fons del nostre cor diguem-li la nostra veritat i que perdoni el que sigui indigne d’ell.

Per a l’homilia
            Context. El conjunt dels capítols 11, 12 i 13 mostra una unitat notable al voltant del tema del que està “amagat”. El cim estarà en les paràboles del capítol 13. La punta d’aquest conjunt no cau tant sobre el Fill de l’home com a tal, sinó més aviat sobre el que ell revela als homes i la manera particular amb la qual Déu es revela pel ministeri de Jesús.

            ◊ v. 25.- En aquell temps (Leccionari i BCI). En aquella ocasió (εν τω καιρώ, en to kairó). Aquesta “ocasió” és un moment teològic: refús del uns, acceptació dels altres.

            Jesús dóna gràcies, o lloa, (έζομολογείν, ezomologein) el seu Pare pel seu “fracàs”, més exactament pel seu fracàs de cara els savis i entesos; no és que ell prefereixi, per simpatia natural, els petits per damunt de les “élites”; però ell reconeix aquesta desfeta, i l’èxit que l’acompanya, corresponent a l’essència mateixa de l’obra que ell està complint al servei dels homes i del seu Pare: salvar els pobres, els que son menyspreats pels poderosos.

            Tot això (Leccionari i BCI). Aquestes coses (ταΰτα, tauta), és el conjunt de l’obra reveladora de Jesús.

            ◊ v. 27.- El Pare ho ha posat tot a les meves mans (παραδιδόναι, paradidonai): donar, lliurar. Jesús es diu investit d’un poder, d’una autoritat, que, necessàriament, havia d’entrar en conflicte amb el dels rabins. De la mateixa manera que Déu revela el seu Fill als homes, el Fill revela el Pare als homes a través de tota la seva activitat.
            El Fill (υίος, uios) en el sentit de l’AT i del NT: fill únic o ben-estimat del Pare que ell representa, i del qual acompleix l’obra sobre la terra com un “servei”.

            Joachim JEREMIAS (“Abba. Jésus et son Père”, p. 56). “Quan Jesús acaba d’enunciar el tema Tot m’ha estat transmès pel meu pare, ho explicita per la comparació pare – fill; heus ací el que vol dir, sota el vel d’una imatge familiar: tal com un pare parla amb el seu fill, de la mateixa manera que li ensenya les lletres de la Tora, de la mateixa manera l’inicia als secrets de l’ofici, així mateix m’ha donat el seu propi coneixement. Per això jo sóc l’únic de poder transmetre a d’altres el verdader coneixement de Déu.”

Pas al ritus
            Al presentar-se davant de Déu, Moisès tenia por de morir. Jesús, al contrari, ens diu que Déu no fa por sinó que es fa estimar... N’està tan segur, que gosa abandonar-se a les mans els homes que el crucifiquen. Ara estem davant aquesta revelació. Lloem i donem gràcies.

Per al Pare Nostre
            Ningú no coneix veritablement el Pare fora del Fill... Per aquesta raó ens ha estat permès de pregar en tota veritat, dient...    retorn




DIJOUS QUINZENA SETMANA
Mt 11,28-30

Introducció
             Jesús ens dirà tot seguit “Veniu a mi”. Però, per tal que la nostra anada cap a ell no sigui un fracàs, primer ell ve cap a nosaltres tal com havia anat a salvar els hebreus d’Egipte. Reconeguem que tenim necessitat de ser alliberats.

Per a l’homilia
            Context. Jesús ha estat rebutjat per les ciutats, per les escoles rabíniques del seu país (20-24), pels lletrats del seu poble, escribes i fariseus (25-27); Jesús es gira ara cap “els pobres” (els pobres reben l'anunci de la bona nova; Mt 11,5) cap a aquells que estan afeixugats sota el farcell del legalisme jueu. El nostre text no afirma pas que la Saviesa ensenyada per Jesús portarà el descans als homes, sinó que Jesús mateix és benèvol i humil de cor: les exigències de Jesús són, per si mateixes, fàcils de portar, perquè són inseparables de la salvació que ell ens porta.

            ◊ v. 28.- De la mateixa manera que els savis d’Israel remetien els homes a la Saviesa, al jou de la Tora (la Llei), del Regne del cel, del Sant o dels manaments >< el Crist de Mt empeny els homes a unir-se a la seva pròpia persona (πρός με, pros me). Tots els intermediaris entre Déu i els homes, molt nombrosos en el pensament jueu de l’època de Jesús, estan com resumits per la sola presència de Jesús.    
            El verb δεΰτε (deute), veniu, és una invitació urgent i joiosa; característic del vocabulari de Mt (p.e.: 4,19, Veniu amb mi i us faré pescadors d'homes; 22,4, convidats a les noces; 25,34, els beneïts del Pare); però és també una invitació a trencar amb altres mestres per adherir-se a Jesús.

            Cansats i afeixugats. ¿De qui cansament es tracta? Potser del pes de la vida; però el terme jou dels vv. 29 i 30 fa pensar en el pes del legalisme jueu en conjunt, el qual no donava pas l’alegria de la salvació. El verb jo us faré reposar, de sentit escatològic, esdevé en Jesús una realitat actual.

            ◊ v. 29.- Jesús no ha vingut pas a alliberar els homes de tota obligació moral; substitueix les exigències legals jueves, per les seves pròpies (capítols 5 a 7, Sermó de la Muntanya) que fins i tot són més radicals. En canvi, el mestre que les proposa comunica, al mateix temps, la joia del Regne de la misericòrdia.

            El “jou” significa que l’home tot sencer està compromès en aquesta obediència, com un esclau en el seu treball. Prendre el jou de Jesús és unir-se a ell, seguir-lo i aprendre d’ell el verdader sentit de la Llei. Tot l’evangeli ens mostra en Jesús el Servidor, humil davant de Déu i “benèvol” amb els homes, al contrari dels moralistes. Segons Jeremies (6,16: Això us recomana el Senyor: “Atureu-vos a mirar per on aneu, pregunteu, entre els camins fressats, quin és el bo. Seguiu-lo i trobareu repòs”. Però ells responen: "No el seguirem!") no hi ha repòs si no és tornant cap a Déu i en una nova fidelitat a la Llei; aquesta fidelitat, Jesús la fa possible amb la seva vida i el seu ensenyament.

            ◊ v. 30.- Suau i lleuger. Aquesta suavitat i aquesta lleugeresa del jou o del farcell de Jesús no signifiquen que ell exigeixi menys que els rabins; exigeix més, però d’una altra manera.

Pas al ritus
            La nit del darrer sopar, quan anava a sortir cap a la Muntanya de les Oliveres, Jesús va donar “el perquè” de la passió que sofriria: Així el món sabrà que jo estimo el Pare i que faig el que el Pare m'ha manat. Aixequeu-vos, anem-nos-en d'aquí (Jn 14,31). Heus ací de quina manera Jesús ha experimentat la duresa i la mansuetud al mateix temps, el jou de la creu, el seu jou i el nostre.

Per al Pare Nostre
             Tot dient, una vegada més, la pregària del Senyor, demanem-li que ella sigui per a nosaltres “el jou” que ens uneixi a ell per sempre. Diguem doncs...     retorn




DIVENDRES QUINZENA SETMANA
Mt 12,1-8

Introducció
             Cada celebració eucarística ens remet, primer que tot, al darrer sopar de Jesús; i també al sopar pasqual dels Jueus, del qual ella és el perfecte acompliment. Reconeguem que tenim força necessitat d’ésser alliberats i perdonats dels nostres pecats.

Per a l’homilia
            Context.- El refús de reconèixer Jesús com instaurador del Regne de Déu és el tema de totes les perícopes que formen el cap. 12 de Mt. Es fa aparèixer una aparent contradicció: ¿Com pot ser que El Regne de Déu sigui, al mateix temps, inaugurat a la terra i contradit o fins i tot ignorat pels homes? A partir d’un cert nucli històric el relat ha rebut la seva forma definitiva de l’església de Mt. Dels 63 tractats de la Mishnah (*), el que tracta del sàbat el més important i el segon més llarg: “És signe de l’aliança eterna, com la circumcisió”; però també: “El sàbat ha estat donat a vosaltres, i no vosaltres al sàbat. El rabí Nathan recorda el text: ‘profana un sol sàbat per tal que en puguis guardar molts’.”

            (*) La Mixnà (en hebreu “repetició") és la primera compilació integral de les lleis orals jueves i el document religiós més important després de la Bíblia. La paraula hebrea mišnâ un derivat del verb šānâ que significa "repetir-se". Per influència de l'arameu, el sentit d'aquest verb es modificà i prengué el sentit d' "estudiar" o "aprendre", puix que la repetició constant duu a aprendre de memòria. Posteriorment, el sentit del verb es restringí a l'estudi de la llei oral.

            ◊ v. 1.- En aquell temps. En aquella ocasió (καιρώ, kairó). A més de ser una fórmula sense pretensions cronològiques, podria ser que tractés de posar en relació amb 11,28-30, en el moment en què Jesús oposa el seu “jou lleuger” al dels Fariseus.

            Caminant per senderes mal traçades es poden collir espigues tot caminant. La legislació jueva era liberal en aquest tema: Si passes vora la vinya d'un altre, pots menjar tot el raïm que vulguis fins a saciar-te; però no t'enduguis res dins el cistell. Igualment, si passes pel sembrat d'un altre, pots arrencar espigues amb la mà; però no seguis amb la falç res del seu sembrat (Dt 25,26-27).

            ◊ v. 2.- El que no és permès. Els Fariseus no acusen els deixebles de robatori, sinó d’infringir la reglamentació del sàbat: moldre i ventar el gra, figuraven entre les 39 feines elementals prohibides en sàbat.

            ◊ v. 3-4.- El gest de David no té res a veure amb el sàbat. El punt de comparació podria ser: de la mateixa manera que els companys de David es van permetre d’infringir la llei; amb molta més raó, els deixebles de Jesús poden infringir-la perquè ells estan amb el Messies-Jesús. Aquest episodi pot reflectir la situació de l’església de Mt en conflicte amb el representants oficials del judaisme oficial. (**)

            (**) Complement d’informació sobre l’assumpte de les espigues arrancades.- L’episodi de les espigues espigolades en els camps, en Lc 6,1 és datat literalment : “un dissabte segon – primer”, cosa que cal entendre com “el segon repòs de dissabte del primer mes” (Nisan), és a dir en el moment precís en que ha de començar la sega de l’ordi, del qual no se’n poden menjar grans abans d’haver ofert la primera garba (primícies) l’endemà del dia de dissabte, segons Lv 23,10-14. En realitat, la prescripció del Levític només es referia a espigues rostides. Però Lluc ha estat atent a aquesta prescripció, restringint-la més encara; amb això ha donat, al mateix temps, al seu relat un sentit diferent del que apareix en una lectura superficial. El gest dels deixebles esdevé discutible i criticable pels Fariseus no tant perquè violin el repòs del sàbat sinó perquè s’apropien, menjant-ne, el que pertany a Déu (les primícies). Al mateix temps, la resposta de Jesús, que fa referència a David i els seus homes menjant els pans de la proposició, és més adequada i més pertinent” (Jean-Pierre CHARLIER, « Jésus au milieu de son peuple », Tome III : Les jours et la vie, Cerf, Paris, 1989, Col. « Lire la Bible », n. 85, p. 78).

            ◊◊ vv. 5-6.- No heu llegit també en la Llei que el sacerdots... Si els sacerdots poden violar el sàbat perquè estan adscrits al Temple, amb molta més raó els deixebles ho poden fer perquè estan units al Messies; d’acord amb l’escatologia jueva el Messies és l’Amo (el Mestre – o restaurador) del Temple. El sàbat ha estat violat, però legítimament, à causa dels nous temps inaugurats per Jesús.

             ◊ v. 7.- Si haguéssiu entès... La cita d’Os 6,6 (El que jo vull és amor i no sacrificis, coneixement de Déu i no pas holocaustos) ja ha aparegut a propòsit dels àpats amb els pecadors (9,13). La paraula sacrifici no designa solament el que es feia en el Temple, sinó també l’observança de les prescripcions religioses en general. Aquest verset oposa l’exercici pràctic de la misericòrdia a la pietat orgullosa i menyspreant dels Fariseus sempre preocupats de condemnar els que no feien com ells.

             ◊ v. 8.- Perquè el Fill de l’home és amo (Leccionari) ...és Senyor (BCI i Grec). Si els deixebles han pogut violar innocentment el sàbat és perquè el seu Mestre és el Senyor del sàbat. Fill de l’home en tant que jutge i salvador dels últims temps. Ha estat la seva fe i la seva pertinença a aquest Senyor que ha permès als deixebles i, ben aviat a tot el cristianisme, la llibertat de transgredir la llei ritual jueva particularment en els dos punts capitals del sàbat i de la circumcisió. Però també gràcies a la misericòrdia que permet als pecadors i als pagans d’accedir a la salvació.

Pas al ritus
            De la mateixa manera que els deixebles (sense tenir-ne el dret) han pogut fer el que van fer perquè estaven amb Jesús; nosaltres també, encara que “no en siguem dignes”, gosem celebrar el memorial del Crist perquè, per la fe i l’amor, volem romandre units a Ell. I solament a Ell.

Per al Pare Nostre
            L’anyell de la Pasqua jueva, les espigues de l’evangeli, ens són donats amb “el nostre pa de cada dia”, tal com Jesús ens va ensenyar a demanar. Per això gosem dir...     retorn




DISSABTE QUINZENA SETMANA
Mt 12,14-21

Introducció
            Ens hem reunit com cada matí per unir-nos a l’ofrena que Jesús fa de la seva vida al Pare; el seu servei: fer de nosaltres fills d’adopció; lliures de tot mal. Per tal que res no impedeixi la nostra unió amb ell, demanem perdó dels nostres pecats.

Per a l’homilia
            Amb la decisió de fer morir Jesús, aquests versets mostren que entre Jesús i el judaisme oficial no hi ha un conflicte, un simple xoc d’autoritats, sinó un malentès molt més greu: es tracta de dues concepcions diferents sobre el compliment de les Escriptures que s’enfronten.

            ◊ v. 15.- Els fariseus planejaven... Jesús és ben conscient del complot dels Fariseus contra seu. Per una banda, el Crist de Mt domina completament les diverses situacions del seu ministeri; per altra banda, segueix un camí obscur en el que sembla lliurat a l’odi cada vegada més eficaç dels seus adversaris. El verb anar-se’n (άναχωρέω, anajoreo) significa retirar-se, amagar-se de les mirades dels Fariseus. La cita d’Isaïes ho explicita: cal que es retiri per acomplir en pau i en la solitud un ministeri encara no determinat.

            ◊ v. 16.- El verb que es fa servir per “ordenar el silenci” (έπιτιμάν, epitiman) és molt fort: es tracta d’una ordre acompanyada d’una amenaça. No es pot saber el que va passar a nivell històric, però podem saber el que Mt en pensa amb la cita que ell fa d’Isaïes.

            ◊◊ vv. 17-21.- Per tal que es complís (ίνα, ina)... és tracta de complir el designi de Déu al qual Jesús se sotmet humilment. Aquest designi, segons Mt, es va haver de descobrir a través de certs textos de l’AT ignorats o mal interpretats pel judaisme oficial. La voluntat de complir el seu ministeri sense crits ni violències no està pas desproveïda de certes bases escripturàries. Mt vol fer reflexionar “a la jueva”, no tracta de cap manera de “demostrar”.

            Observacions sobre la cita d’Isaïes 42,1-4.-
            1) És la cita més llarga d’Isaïes en Mt. Jesús “havia de” prohibir als beneficiaris de miracles la propaganda “en els carrers”.
            2) És una referència bíblica ja elaborada per la comunitat de Mt.
            3) Mt ha escollit els versets que insisteixen més sobre el que el Servidor no farà; en efecte, és justament el que Jesús no va fer que va decebre l’espera messiànica del judaisme ortodox.
            4) Malgrat aquesta absència de violència, el Servidor no deixa de prosseguir fins al final una obra de justícia (κρίσις, krisis) (vv. 18 i 20). La doble menció de les nacions correspon al tema de l’evangeli escrit “contra” el judaisme de la diàspora siri – palestinenca dels anys 80, que apareixia ja en vida de Jesús.

Pas al ritus
            Moisès ha estat servidor. Jesús també. Cadascú amb tota fidelitat a la seva missió. Nosaltres també direm “us donem gràcies perquè ens heu fet dignes de servir-vos a la vostra presència”. Unim-nos, també nosaltres, a l’ofrena i al servei de Jesús.

Per al Pare Nostre
            “Vingui a nosaltres el vostre Regne”. Aquest és el servei acomplert per Jesús. Fent la pregària que ell mateix ens ha ensenyat ens volem engatjar a servir com ell. Diguem, doncs...    retorn