T EM P S   D U R A N T   L ' A N Y :  Divuitena setmana


ÍNDEX

DILLUNS DIVUITENA SETMANA
DIMARTS DIVUITENA SETMANA
DIMECRES DIVUITENA SETMANA
DIJOUS DIVUITENA SETMANA
DIVENDRES DIVUITENA SETMANA
DISSABTE DIVUITENA SETMANA

Punxeu el dia desitjat per anar a les
"Notes bíbliques"
 

 

 

Mt 14,16-18: "Doneu-los menjar vosaltres mateixos."
Ells li diuen:
"Aquí només tenim cinc pans i dos peixos."
Ell els digué:
"Porteu-me'ls aquí."
 

DILLUNS DE LA DIVUITENA SETMANA
Mt 14,13-21

Introducció
            Un principi litúrgic afirma que el que és proclamat en la Litúrgia de la Paraula s’acompleix en la Litúrgia de l’Eucaristia. Es veu ben clarament a la missa d’avui: per un cantó, la multiplicació dels pans; per l’altre, l’acompliment del Darrer Sopar. Preparem-nos per entrar-hi, demanant perdó dels nostres pecats.

Per a l’homilia
            Context. Hi ha sis relats de multiplicació de pans: això deu voler significar el gran valor donat a aquest relat per les primeres comunitats cristianes. Malgrat el refús de la gent de Natzaret i el final tràgic del Precursor, la gent s’aplega al voltant de Jesús, i ell se’n compadeix. Mt ha centrat el seu relat sobre la gent i l’actitud de Jesús envers ella: un nou poble es reuneix en el qual probablement no s’hi troben gaire gent de Natzaret, ni cortesans d’Herodes. Jesús pren la iniciativa: doneu-los, v. 16; Porteu-me’ls, v. 18; Ordenà a la gent, v. 19; també és ell qui se’n compadí, v. 14; i qui digué la benedicció, v. 19.

            Interpretacions.-
            Racionalista: Jesús va compartir, i els altres el van imitar. N’hi havia poc, però tots en van menjar encara que fos poc.
            Mitològica: amplificació llegendària de la multiplicació del pa feta per Eliseu (2 Re 4,42-44).
            Simbòlica: representació simbòlica de l’ensenyament de Jesús.
            Apocalíptica: anticipació del banquet messiànic en el Regne imminent.
            Social: Jesús va ajudar els homes i vol que l’Església faci igual; vindrà un dia en què els homes no passaran gana.   
           Eucarística: Jesús preparava els deixebles a creure, un dia, que el seu cos i la seva sang serien distribuïts com aliment.
            Eclesiàstica: Crist és qui congrega el Regne de Déu.

           ◊ vv. 13-14.- Se n’anà (Leccionari). Se n’anà d’allí (BCI). Es retirà (Grec) (άναχωρείν, anajorein) retirar-se prudentment cap a un lloc despoblat (Leccionari i BCI), desert (Grec), és a dir apartat dels pobles, cap a les muntanyes. Cal notar que segon Mt són les mateixes multituds, i no una selecció, les que es reuniran i seran alimentades per Jesús. Hom es pot demandar si algunes expressions no fan pas al•lusió a certes pràctiques cristianes. Aquestes gentades es dispensaran i reapareixeran en contextos en els que mostraran el seu desconeixement de Jesús.

            ◊ vv. 15-17.- Els deixebles, veient que es feia tard... Ni els deixebles ni Jesús no pensen en “saltar-se” l’àpat principal del dia (cap a les 5 de la tarda); malgrat els ensenyaments rebuts i les curacions acomplertes, no estem en una atmosfera ascètica o espiritualista. El pa i el peix són l’aliment de base del poble senzill de Galilea. “Els pobres menjaven pa d’ordi, els rics, de blat” (Daniel ROPS).

            ◊ vv. 18-21.- Jesús s’ha fet portar els pans i els peixos, ha pregat i els ha fet distribuir, etc. Cal recordar el gest que el pare d’una família piadosa feia cada dia, al prendre el pa en les seves mans: hi pronunciava a sobre l’acció de gràcies, el partia en tants trossos com participants hi havia i els els donava. Possible al·lusió al darrer sopar. La idea de sadollament, fa al·lusió a l’àpat en el Regne.

            Sense comptar-hi les dones i les criatures, és una preocupació jueva típica, però que han pres part a l’àpat. Jesús reuneix poderosament el nou poble de Déu; el fet de la multiplicació dels pans és secundari: el relat hauria tingut la mateixa significació si Jesús hagués tingut prou provisions per a tothom. Jesús no s’ha preocupat gens d’“escollir” les persones que menjarien juntes; ni de rentar-se les mans abans de fer-ho. El fet que la gent tingués gana no se senyala; al contrari, se subratlla la gent que estava dispersa, sofrint, sense pastor, ara reunida i alimentada per Jesús tal com ho serà en el Regne.

Pas al ritus
            Jesús farà ara per a nosaltres el que va fer per als galileus, i més i tot. Nosaltres sabem en quin sentit. Tenint consciència de la nostra situació privilegiada... però encara no en el Regne, on el Sagrament ja no existirà.

Per al Pare Nostre
            “El nostre pa de cada dia, doneu-nos, Senyor, el dia d’avui”. Un pa rebut de la terra, ofert com el Cos del Crist, ens serà donat com aliment, per sostenir-nos durant el camí... Diguem, doncs com ho hem après...    retorn

 

 


DIMARTS DIVUITENA SETMANA
Mt 14,22-36

Introducció
            Moisès intercedint pels seus germans Aaron i Míriam es imatge de Jesús que salva Pere de les aigües espantoses i “la multitud, dels seus pecats”. Nosaltres també pertanyem “a la multitud”, tenim necessitat de la intercessió de l’únic Salvador per rebre el perdó dels nostres pecats.

Per a l’homilia
            Context. En aquesta perícopa, com en la precedent, els deixebles es troben sols i desemparats amb Jesús. Jesús els socorre in extremis amb un gest de sobirana autoritat sobre les coses; aquí, el vent (v. 32); allà, els cinc pans i els dos peixos. Mt ha fet d’aquest relat una il·lustració de la condició del deixeble del Crist, dividit entre el temor o el terror (v. 26: s’esveraren...) i la fe (v. 28-29: Senyor, si sou vós...), però una fe que continua amenaçada per les aigües del dubte (v. 30-32: I quan pujaren a la barca...). Aquest relat de miracle també il·lustra la situació difícil, i no obstant victoriosa, de la fe dels deixebles de Crist en el món. El clam de Pere (Senyor, salveu-me) és crit de socors provocat per l’ordre del Salvador (Ja pots venir [Leccionari], Vine! [BCI i Grec]), no es tracta de cap manera ni de confiança en si mateix, ni d’entusiasme.

            ◊◊ vv. 22-23.- El deixebles són clarament distingits de la gent sobre tot perquè el Crist els manté a prop seu i en fa col·laboradors ocasionals. Jesús ha de forçar els deixebles a anar-se’n sense ell. El Crist de Mt es manté mestre absolut de tots els moviments dels actors. La pregària de Jesús segueix o precedeix els seus actes importants, menys freqüentment que en Mc i, sobre tot, molt menys que en Lc; aquesta pregària (ja personal, ja segons les prescripcions jueves) queda inscrita en la vida de pregària del poble.

            ◊◊ vv. 24-27.- La barca s’allunya... Jesús hi anà... Cridaren de por... No tingueu por. Malgrat les adaptacions de Mt sobre Mc, les paraules de Jesús són exactament les mateixes en un lloc i en l’altre.

            Allunyat un bon tros... (Leccionari i BCI). Alguns estadis (Grec). Un estadi són 185 m.

            Passades les tres de la matinada (Leccionari). A la matinada (BCI). Durant la quarta vetlla de la nit (Grec), és a dir, de les 3 a les 6 de la matinada. (Primera vetlla: de les 18h a les 21h; Segona vetlla: de les 21h a les 24h; Tercera vetlla: de les 24 h a les 3h). Mt ha concentrat el relat sobre la persona del Crist, del qual els deixebles hauran de descobrir novament, no sense penes ni dubtes, la sobirana autoritat i la veu apaivagadora. Hi ha hagut exegetes que han pensat en un relat d’aparició del Ressuscitat i/o la Transfiguració. Θαρσείν (zarsein): tornar-se a animar, calmar-se, després d’un espant, d’una emoció, d’un desànim; també prendre ànims en previsió de desgràcies, de persecucions, etc. L’home de l’AT és una feble criatura que Déu i els germans han de sostenir.

            ◊◊ vv. 28-31.- Diàleg entre Pere i Jesús. Tres interpretacions:
            1) Per ressaltar la preeminència de Pere sobre els altres deixebles (del tot inadmissible);
            2) Pere és el deixeble típic; tant en el seu amor per Jesús com per la insuficiència de la seva fe;
            3) Pere és l’home que confon l’entusiasme una mica pretensiós amb la fe, i no deu la seva salvació si no és al gest salvador de Jesús. Segons Pierre BONNARD, caldria escollir entre la 2a. i 3a. interpretació.

            ◊◊ vv. 32-33.- Mt simplifica el relat però fa aparèixer que els deixebles es prosternen davant Jesús i reconeixen que ell és verdaderament Fill de Déu.

            ◊◊ vv. 34-36.- La gent d’aquell indret... (els homes) reconeixen Jesús, no però en el sentit de la fe. Sobre el fet de tocar Jesús, ell ho ha autoritzat. Jesús no sempre ha exigit una fe explícita a aquells que ell volia guarir.

Pas al ritus
            M’imagino Jesús allargant el seu braç de dalt a baix per prendre la mà de Pere. M’imagino també la celebració eucarística com un gest semblant de Jesús envers la comunitat per salvar-nos.

Per al Pare Nostre
            Senyor, salveu-me! Va cridar Pere des del mar on havia anat perquè Jesús li havia dit d’anar-hi. Ell ens diu de pregar amb les paraules de Jesús que expressen el nostre reconeixement de la grandesa del Pare.    retorn
 

 


DIMECRES DIVUITENA SETMANA
Mt 15,21-28

Introducció
            La fe d’una dona d’origen pagà fa canviar el projectes de Jesús. Tant de bo que nosaltres poguéssim, per la nostra fe, dur a compliment la seva voluntat de salvar tot el món. Que ell ens salvi ara dels nostres pecats, amb el seu perdó.

Per a l’homilia
            Context. El comportament de Jesús, resol una greu qüestió que preocupava l’església de Mt dels anys 80. Les paraules i els gestos de Jesús són explicats per guiar les comunitats cristianes en les seves opcions històriques, i no per nodrir records sentimentals sobre Jesús. En aquesta perspectiva el sentit d’aquest admirable relat podria ser el següent: els pagans no poden pretendre tenir un accés immediat a la salvació (a la vida de l’Església, al Regne); però si creuen, com aquesta dona ha cregut, aquest accés no els pot ser refusat.

            Observacions.
            1) El crit de la dona (Senyor, Fill de David) és una expressió netament jueva; Mt s’adreça a judeo – cristians;
            2) La fe d’aquesta dona no resideix en la invocació de Jesús com Fill de David; sinó en la seva humil insistència. “Humil” perquè reconeix que el primer lloc correspon al poble jueu.
            3) Mt solament, fa intervenir els deixebles entre Jesús i la dona, senyal de preocupació eclesial i pastoral.
            4) El v. 24 (Únicament he estat enviat a les ovelles perdudes d'Israel) no pot ser “la punta” del relat, sinó una etapa, provisional, en el comportament de Jesús. (Vegeu Joachim JEREMIAS, La promesa de Jesús a los paganos, Ediciones FAX, Madrid, 1974). “De la mateixa manera que no es poden nodrir els gossets en perjudici dels fills, igualment Jesús no pot donar avantatge als pagans en perjudici d’Israel... Ell no accedeix a la demanda de la dona fins que ella ha reconegut la separació ordenada per Déu entre el poble de Déu i els altres pobles. Aquesta separació és sagrada”.

            ◊◊ vv. 21-22.- Es retirà a la regió de Tir. Aquestes localitzacions tenen més aviat un sentit teològic: el Crist de Mt pren contacte amb els pagans que poblaven aquestes contrades, on vivien nombrosos jueus (Vegeu Mt 11,21: Ai de tu, Corozaïn...). Els Fenicis s’anomenaven a si mateixos Cananeus. Aquesta dona no és doncs una israelita vivint en país pagà, sinó que, com ho pressuposa la continuació del relat, una pagana que està al corrent de l’activitat de Jesús cridant-lo fill de David. La fe que Jesús admira en el v. 28 és més aviat la que s’expressa en la resposta humil del v. 27: És veritat, Senyor, però també els gossets mengen les engrunes que cauen de la taula dels seus amos.

            ◊◊ vv. 23-24.- Jesús no li contestà... Únicament he estat enviat... Passatge propi de Mt. Per un cantó, Mt fa intervenir els deixebles figura dels membres de l’església judeo – cristiana més aviat reticent pel que fa a l’accessió dels pagans a la salvació; després col·loca en els llavis de Jesús el v. 24, una declaració semblant a la 10,6 (Aneu més aviat a les ovelles perdudes d'Israel). “L’autenticitat de Mt en 15,24 no pot ser posada en dubte, una paraula tan particularista havia de ser profundament xocant per a l’església que, des de l’època paulina, havia començat la seva activitat missionera entre els pagans. Sens dubte no és per casualitat que Mt 15,24 (igual que la paraula anàloga de 10,5s) falta en Mc i en Lc. Si Mt porta aquest logion, malgrat el seu caràcter xocant, és que estava sostingut per l’autoritat del Senyor” (J. JEREMIAS, Jésus et les païens, p. 22).

            El genitiu de la casa d’Israel pot ser comprès, ja sigui com algunes ovelles d’Israel (genitiu partitiu); ja sigui com totes les ovelles d’Israel considerades aleshores perdudes en conjunt.

            ◊◊ vv. 25-27.- Ella vingué, es prosternà... taula dels seus amos. Jesús només cedeix a la demanda d’aquesta dona pagana quan explícitament reconeix la prioritat de dret d’Israel a la salvació; aquest reconeixement és el que constitueix la seva fe : ha comprès que Jesús no és un taumaturg qualsevol que actua individualment, sinó el ministre d’un designi de Déu que interessa primer al poble escollit. Aquest diàleg no fa sinó posar en qüestió l’essència de la revelació evangèlica:
            * o bé Jesús és una gran personalitat moral i religiosa que, per aquesta raó, no pot més que aportar un reconfort a alguns admiradors;
            ** o bé, està el servei d’un projecte històric que interessa l’aventura humana en conjunt. El seu particularisme és penyora del seu universalisme.
            *** Aquest diàleg seria judaïtzant si imposés a la Siriofenícia condicions legals jueves (purificació, baptisme de prosèlits, confessió de fe, etc.) com a condició prèvia al gest salvador de Jesús; però no és així: a la humil insistència de la fe (i solament a ella) respon tota la gràcia del Crist.

            Hom pot pensar en Rm 9 – 11; el privilegi històric d’Israel es manté contra tota idealització o generalització de l’obra del Crist; per altra part, la gràcia és concedida gratuïtament als pagans; l’oposició cadells / fills o amos no descriu dues categories psicològiques o socials, sinó la prioritat històrica i jurídica. El gest de Jesús per a aquesta dona mostra bastant bé que aquests “cadells pagans” tindran part a la integritat de la salvació.

            ◊ v. 28.- Com en el cas d Centurió (Mt 8,10) Jesús admira la fe, i res més que la fe, d’aquesta pagana. Ha acomplert un gest sobirà i profètic ha anunciat l’accés pròxim dels pagans a la salvació.

Pas al ritus
            Si poguéssim tenir la fe, la senzillesa d’aquesta dona, el seu respecte per al poble Jueu, el nostre cor podria rebre tot el que el Senyor ens dóna a compartir en cada Eucaristia.

Per al Pare nostre
            El Baptisme ha fet de nosaltres, fills de casa asseguts al voltant de la taula familiar de la comunitat cristiana. Cap mèrit per part nostra. A Aquell que sap donar coses bones als seus fills gosem demanar-li el pa de cada dia, com Jesús ens ho ha ensenyat.    retorn




DIJOUS DIVUITENA SETMANA
Mt 16,13-23

Introducció
            Fer sortir aigua de la roca; fer sortir la vida de la mort. Heus ací coses impossibles per als homes... de cap manera per a Déu. Celebrar l’eucaristia demana aquesta capacitat (aquesta fe) de creure en el Déu, sorprenent autor de coses impossibles per a la salvació dels homes.

Per a l’homilia
            Context. * Un punt de vista. Centre i frontissa de la narració evangèlica. Ja que, per primera vegada Jesús interroga els seus deixebles sobre la seva persona; i Pere confessa explícitament la seva messianitat. Per primera vegada, Jesús anuncia els seus sofriments i la seva resurrecció. A partir d’aquest moment el relat es concentra en el tema de la Passió.

            ** Un altre punt de vista. Des del punt de vista del pensament, el fet sens dubte més impensat, i el més important, és la coincidència en una mateixa perícopa, dels relats de la confessió de Pere i de l’anunci de la Passió fet per Jesús. Aquesta perícopa forma part de la introducció narrativa del capítol 18. ¿Quin seria el tema comú a aquests dos relats introductius del capítol 18? Ja que els deixebles segueixen un Messies sofrent i no triomfant, han de saber acollir els petits i perdonar-se mútuament.

            ◊ v. 13.- Jesús anà a la regió de Cesarea de Felip. En aquestes regions poblades majoritàriament per pagans, Jesús podia fer la pregunta sobre el seu messianisme amb menys riscs d’agitació nacionalista que a Galilea. Aquesta primera pregunta de Jesús, sobre l’opinió pública, hi es només per introduir la que serà adreçada als deixebles. El Fill de l’home : Jesús és al mateix temps el Revelador dels darrers dies (Fills de l’home, Crist, Fill de Déu) i un home que avança cap a la solitud de la mort.

            ◊ v. 14.- La resposta dels deixebles revesteix, malgrat la diversitat, una unitat típicament jueva i bíblica: ningú no creu que Jesús sigui una personalitat excepcional desarrelada de la història del poble d’Israel. Hom esperava un Messies girat tant vers el passat com vers l’esdevenidor.

            ◊◊ vv. 15-16.- I vosaltres, ¿qui dieu que sóc? “Digueu” no el que sentiu, ni el que la vostra intuïció us suggereix. [¿Es podria dir que Jesús demana: Quina és la vostra “professió de fe” sobre la meva persona?] Qui sóc. El pensament del text és probablement aquest: els homes hi veuen clar prenent Jesús per un enviat de Déu, però desconeixen el caràcter absolutament decisiu de la seva missió. I vosaltres, ¿no teniu res a afegir sobre mi?
            Amb l’afegit de Mt al text de Mc, el Fill del Déu viu, es proposen diverses interpretacions: Crist i Fill de Déu, en aquest context, són dos termes amb valor equivalent que designen l’enviat escatològic de Déu per a la salvació dels homes; i la suprema autoritat de Jesús. La menció del Deu viu, igualment pròpia de Mt, designa Jesús com el representant (el qui fa present) el Deu que intervé en la història per jutjar i salvar el seu poble. Viu, per oposició a la impotència dels ídols muts.

            ◊ v. 17.- Sortós tu... Caràcter semititzant d’aquestes paraules: Benaurats, de la benaurances. Es tracta d’una revelació : perquè és d’iniciativa divina; ja que aquesta revelació comporta un caràcter doctrinal. Barjona, podria ser cananeu (anarquista, revolucionari, com també és dit de l’altre Simó), més que “fill de Joan”. La continuació de les paraules de Pere manifesta quina era la seva opinió sobre el Messies: molt nacionalista.

            ◊ v. 18.- Pere, no era conegut com nom abans del cristianisme. Jesús construirà la seva església sobre la persona de Pere en tant que confessor del Crist (no sobre la seva fe, o la seva confessió).
           
             Observacions:
             1) El Crist de Mt té la iniciativa d’aquesta construcció.
             2) El futur, és el temps que seguirà la seva mort i resurrecció.
            3) Aquesta església (qaal) es la comunitat messiànica ja reunida per Jesús, la qual, després de la seva mort, anunciarà el seu nom als homes.
            4) Aquesta paraula del Crist correspon a la seva declaració de la construcció o reconstrucció del Temple.
            5) Aquesta paraula del Crist només s’adreça a Pere; cap altra menció dels seus successors.
           6) Les últimes paraules del Crist diuen que el poder de l’Hades (no l’infern) no podrà retenir en la mort els qui pertanyen a la comunitat messiànica. Idea jueva: els membres de la comunitat messiànica dels darrers dies no seran de cap manera “retinguts” per la mort.

             ◊ Aquest futur, Et donaré, es refereix a la mateixa significació del futur “edificaré”. Jo vull donar tantes vegades com calgui, i no una vegada per sempre. La clau no fa al·lusió al porter, ni a pràctiques màgiques, sinó a una autoritat, un poder fundat sobre un ensenyament. El Crist de Mt promet a Pere l’exercici de l’autoritat sobre el poble de Déu, autoritat d’ensenyament, de confessor i, com a conseqüència, el poder d’introduir o d’excloure del Regne. Aquest poder en Jn 20,23 i Mt 18,18 és el d’absoldre els pecats.

            ◊ v. 20.- Després prohibí severament als deixebles... No és la primera vegada que apareix aquest ordre de silenci. Aquí hi ha dues particularitats:
            1) Jesús es dirigeix als deixebles i no a malalts curats;
            2) segueix la confessió de Pere. Més profundament, segons els versets següents, el sentit d’aquesta prohibició és que la comprensió d’aquesta messianitat no es podia donar sinó als qui acceptessin de compartir els sofriments del Crist.

             ◊ v. 21.- Des d’aquell moment, començà... Algunes observacions sobre l’anunci de la Passió.
            1) La declaració messiànica només seria una introducció a aquest anunci.
            2) Jesús començà. No es tracta de mostrar una progressió psicològica, sinó que mostra les etapes de fer saber.
            3) Jesús mostra (Mc ensenya) la necessitat dels seus sofriments.
            4) Aquesta necessitat es refereix al designi de Déu, impenetrable per als no creients.
            Els evangelistes mostren de quina manera Jesús havia d’acabar a la creu, com el seu destí d’una manera “natural”, ateses les condicions històriques i psicològiques donades.

            ◊◊ vv. 22-23.- Cal observar la violència dels termes fets servir per renyar Pere. L’evangelista fa comprendre que no est tracta d’un malentès passatger i aviat dissipat. El context (confessió, anunci) li donen una gravetat excepcional.      
            Hipòtesis:
            1) Intenció de combatre l’autoritat de Pere.
            2) Mostrar el caràcter ambigu de la confessió i la incapacitat de ser-hi conseqüent.
            3) Mostrar la gravetat de la temptació messiànica jueva que refusa la idea de la Passió. Aquesta tercera, com la segona, interpretació convenen millor al context de Mt. Hi pot haver també una al·lusió a les temptacions del desert (Mt 4,10), amb la mateixa reacció per part de Jesús.

Pas al ritus
            Disposem-nos a participar a entrar en aquesta part de la celebració amb un esperit totalment oposat al de Pere.

Per al Pare Nostre
            No permeteu que caiguem en la temptació de no creure en el Messies crucificat, primer, i ressuscitat, després.     retorn




DIVENDRES DIVUITENA SETMANA
Mt 16,24-28

Introducció
            Preparem-nos a celebrar les realitzacions del Senyor en favor dels homes, començant pel poble escollit, per arribar al poble de la Nova Aliança. Èxits, el major dels quals ha estat la resurrecció del Crist. Demanem-li perdó de les nostres faltes de confiança.

Per a l’homilia
            Context. Tres paraules centrades sobre la idea de renúncia i de sofriment amb el Crist (vv. 24, 25, 26); i dues declaracions de Jesús sobre la seva glòria propera (vv. 27, 28). La coherència teològica de la perícopa apareix en què les expressions negar-se a si mateix, prendre la seva creu, perdre o guanyar la seva vida, i l’evocació final del judici són totes posades al servei d’aquella que les resumeix i les introdueix: Seguir Jesús (BCI), Acompanyar Jesús (Leccionari).

            ◊ v. 24.- Si algú vol venir amb mi (Leccionari i BCI). Si algú em vol seguir (Grec). Les condicions estan adreçades als deixebles; ni als apòstols sols, ni a pretendents a la “perfecció”. El context general i l’observació precedent mostren que les paraules si algú vol... no son dubitatives sinó afirmatives de la significació que té seguir Jesús. Els tres verbs (negar-se, prendre, seguir) poden ser compresos com:
            * ja sigui que descriuen condicions que Jesús posa per a esdevenir deixeble (pensament catòlic);
            ** ja sigui que descriuen en què consisteix aquesta vida de deixeble (pensament protestant; i preferible).

            Que es negui... El qui vol seguir Jesús ha trobat un nou centre en la seva pròpia vida; l’home resta ell mateix però ja no es pertany més. Portar la seva creu, no fa al·lusió a la seva pròpia mort sinó al senyal que portaven els jueus penedits, segons Ez 9,4ss. (El Senyor li digué: Travessa pel mig de la ciutat de Jerusalem i marca una creu al front dels homes que es planyen i gemeguen per totes les abominacions que es cometen enmig d'ella...). Els deixebles que segueixen Jesús han d’estar atents al fet que el seu Mestre va ser rebutjat i escarnit pel seu poble i que ells s’ho poden esperar, si ells li volen ser fidels, a ser perillosament compromesos pel seu destí dramàtic. El destí del Mestre esdevé més i mes inquietant per als qui el segueixen.

            ◊ v. 25.- Salvar la seva vida, és abandonar Jesús en el camí que el porta a la creu i, per això mateix, no tenir ja part en la salvació que ell ens porta; al contrari, perdre la seva vida, és a dir arriscar-la, potser fins morir, per estar amb el Crist, és trobar-la. Aquesta paraula juga sobre el doble sentit del mot ànima (en el sentit hebreu d’alè de vida, és a dir, vida). Aquesta paraula designa primer la persona concreta que cerca de salvar-se defugint el martiri; però també designa la vida eterna en el sentit joànic; per guanyar la vida eterna cal gosar arriscar la pròpia vida, el propi alè, la pròpia sang. Les dues vides són íntimament solidàries. Per mi : per donar-me testimoniatge; la trobarà, en sentit escatològic.

            ◊ v. 26.- ¿Què en trauria l’home... El sentit de vida (ψυχή, psigé), ànima, és el mateix que en el verset precedent. No es tracta d’una distinció dualista (béns materials / ànima espiritual), sinó de l’oposició temporal entre aquest món destinat à desaparèixer i la vida al mateix temps actual i eterna del creient. Aquests versets subratllen el poc de cas que s’ha de fer d’aquesta vida quan es tracta de seguir el Crist, i la impotència de totes les riqueses d’aquest món quan es tracta de generar la vida [eterna].

            Guanyar tot el món : el conjunt de les coses creades sense accent pejoratiu. En el món no hi ha altra possibilitat de salvar, o perdre, la pròpia vida: seguir, o no, el Crist.

            ◊ vv. 27-28.- Perquè el Fill de l’home ha de venir... Confirmen el sentit escatològic que hem donat als tres versets precedents. Atès que el Fill de l’home (Jesús) ha de venir un dia en glòria, cal no recular avui davant cap sacrifici, encara que es tractés de la mort, per seguir-lo. Seguir Jesús, és no tenir vergonya ni d’ell ni de les seves paraules davant els homes.

            Segons les seves obres són les paraules a favor o en contra del Crist sofrent. Per insistir sobre la crida a seguir el Crist sofrent, Mt insisteix sobre el caràcter imminent de la seva vinguda gloriosa. Les variants dels text paral·lels mostren els escrúpols dels primers catequistes a l’hora d’ensenyar la imminència de la parusia després dels anys 70. L’exegesi moderna veu en la paraula de Jesús un anunci, no de la Parusia, sinó de la Transfiguració. Cal admirar el poder de conservació de la tradició primitiva que ha aconseguit guardar el record d’una paraula de Jesús que era desmentida pels fets en el moment de la fixació literària en l’evangeli.

Pas el ritus
            Seguim Jesús durant la litúrgia de la Paraula, per tal de trobar-lo, a ell, font de vida, en la Litúrgia eucarística: presència sagramental donada en ofrena al Pare, en comunió als germans.

Per al Pare Nostre
            En certa mesura, la promesa de trobar Jesús en glòria s’acompleix per a nosaltres, també en la comunió. Preparem-nos-hi amb la pregària que Jesús ens ha ensenyat.     retorn




DISSABTE DIVUITENA SETMANA
Mt 17,14-20

Introducció
            Preparem-nos per a la celebració. Anem a trobar Jesús en la Paraula de Déu. Sembla que avui estigui de mal humor. Res de res. Es plany del mal que ens fem nosaltres mateixos. Diguem-li la nostra confiança en el perdó que el vol concedir.

Per a l’homilia
            Context. A continuació de la Transfiguració (que ha estat saltada, així com la pregunta sobre la vinguda d’Elies) Mt, més que no pas Mc, fixa l’atenció sobre l’essencial: ho veu en la paraules de Jesús sobre la fe, o més aviat, sobre l’absència de fe d’aquesta “generació” i dels deixebles.

            ◊ v. 14.- Un home vingué a trobar Jesús. Polarització sobre les dues persones principals del relat: Jesús i un home. En Mt, l’home és, ja sigui un home concret trobat per Jesús; ja sigui, en plural, el món dels homes oposat al de Déu. És una manera de parlar típicament jueva. El verb γονυπετείν (gonupetein) significa suplicar algú agenollat a terra. Aquest gest, ¿testimonia la fe d’aquest home en Jesús? La continuació del text sembla indicar que expressa més aviat un súplica simplement humana i pagana.

            ◊ v. 15.- Senyor, compadiu-vos... Les seves paraules s’assemblen a les de la dona siriofenícia. Ελέησον (eleison) és, al mateix temps, confessar la pròpia impotència i demanar un gest concret de socors. No es tracta tant de ser compassiu, sinó de tenir compassió de.

            Epilèptic (Leccionari, BCI) Llunàtic (Grec). L’antiguitat establia un relació entre els canvis (fases) de la lluna amb les crisis d’aquesta malaltia.

            ◊ v. 16.- L’he portat... però no l’han pogut... Jesús havia donat als apòstols el poder de curació i d’exorcisme (Mt 10,1: Jesús va cridar els seus dotze deixebles i els donà poder de treure els esperits malignes i de guarir malalties i xacres de tota mena). Els deixebles de Mt són sovint la figura dels membres de l’església de Mt; la seva impotència s’explica aquí a causa de la seva manca de fe.

            ◊ v. 17.- Jesús exclamà: Gent descreguda... Aquest verset és el nus de la perícopa. El context mostra que Jesús s’adreça al mateix temps al pare del malalt, als seus deixebles i a la gent que el rodeja. Davant la impotència de l’home enfront de la malaltia, Jesús descobreix una misèria més greu: la seva impotència de creure, que afecta tota aquesta generació: els homes, especialment els jueus del temps de Jesús, que res no impedeix de considerar-los com una figura típica de la humanitat sencera. L’adjectiu άπιστος (apistos), sense fe, amb el substantiu όλιγοπιστια (oligopistia) designa no solament “poca fe”, sinó “contrari a la fe”, perquè en el NT el contrari de la fe és el dubte; no hi ha possibilitat d’un entremig neutral entre la fe i el dubte.

            Generació descreguda i poc sincera (Leccionari). Descreguda i esgarriada (BCI). Incrèdula i perversa (Grec). Aquest “i” té sentit explicatiu: la falta de fe dóna com a resultat la perversió. El pensament de Mt no coneix una perversió humana pitjor que aquesta impossibilitat històrica de creure en Aquell que salva mitjançant el Crist.

            La fórmula dues vegades repetida Fins quan? Significa ¿Per què durant tant de temps? Les paraules del Crist de Mt expressen la indignació profètica de l’home de Déu davant l’encegament dels qui neguen Déu i la seva salvació.

            ◊ v. 18.- Aleshores Jesús el reprengué... Mt insisteix en l’autoritat del Crist malgrat la impotència dels homes. La comparació amb els llocs paral·lels mostra que la terminologia de la curació varia considerablement d’un evangelista a l’altre mentre que les paraules del Crist concorden pel que és essencial: és la prova que elles eren considerades més precioses i sagrades per als primeres catequistes que el fet mateix del miracle.

            ◊◊ vv. 19-20.- Quan quedaren sols... Els deixebles reapareixen; prova que les paraules no s’adreçaven a ells, o no solament a ells. Pregunta: ¿Però nosaltres, que vas autoritzar i enviar a curar? En tant que representants del Crist i testimonis del Regne de Déu ja inaugurat, els apòstols ¿no haurien hagut de poder curar sempre? El Crist de Mt atribueix aquesta impotència a la seva incredulitat. Més que una feblesa, la paraula significa una absència de fe. Cal remarcar que en Mt, el fet que ells dubtin no els impedeix de ser deixebles, no els exclou del cercle dels apòstols, no els preserva de dubtar. La seva manca de fe no es refereix a “l’existència de Déu” sinó a la persona històrica del Crist i del Regne que ell ha vingut a inaugurar.

            El gra de mostassa il·lustra el mínimum de fe que els deixebles ni tenen.

            La muntanya que se’n vagi simbolitza la supressió escatològica de tots els obstacles; però aquí no és més que una hipèrbole il·lustrant, no tant el poder de la fe com a tal, sinó el poder de Déu desplegant-se en la feblesa confiada del deixebles. La perícopa acaba amb una observació pedagògica generalitzant: Res no us serà impossible. El pensament de Mt seria més aviat el següent: la fe en el Crist no és mai general, sempre és viscuda en ocasió d’un obstacle, d’una misèria a vèncer, d’un socors a rebre.

Pas al ritus
            Tot seguit serem convidats a proclamar “el misteri de la fe”. Tant de bo que la nostra fe pogués ser, al menys, com aquesta llavor de mostassa que ens permetés de rebre la salvació que ens porta pel sagrament de la mort i la resurrecció del Crist.

Per al Pare Nostre
            La possibilitat de creure és un do de Déu; l’acte de creure també és un esforç a fer per part nostra. Demanem saber pregar amb fe, tot dient les paraules que Jesús ens va ensenyar.    retorn