T E M P S   D U R A N T   L ' A N Y : Segona  setmana

ÍNDEX

     Dilluns segona setmana
          Dimarts segona setmana     
     Dimecres segona setmana
     Dijous segona setmana
     Divendres segona setmana
     Dissabte segona setmana


Punxeu el dia desitjat per anar a les "Notes bíbliques"

 

 

Mc 2,21 Ningú no cus a un vestit vell un pedaç de roba sense tractar: la roba nova estiraria la vella i es faria un esquinç més gros.

22 I ningú no posa vi nou en bots vells: el vi rebentaria els bots i es farien malbé bots i vi. A vi nou, bots nous.

 


DILLUNS SEGONA SETMANA
Mc 2,18-22

Introducció
            Jesús és amb nosaltres. És impossible estar afligits. Impossible de fer el dejuni que n’és l’expressió. Més aviat cal estar en la joia de la festa. Vet aquí un aspecte de la nostra reunió matinal. Que el Senyor ens doni un cor nou, com un bot ben nou.

Per a l’homilia
            ◊ v. 18.- Els deixebles de Joan. Al voltant de Joan Baptista s’havia format una comunitat de creients que va sobreviure la seva mort (Mt 11,2: Joan, que era a la presó, va saber les obres que feia el Messies i envià els seus deixebles; Ac 19,1: Mentre Apol·ló era a Corint, Pau va recórrer les regions de l'interior de l'Àsia i després va baixar a Efes. Allà va trobar uns deixebles...), sens dubte fins el segle II (Jn 3,25: Alguns dels deixebles de Joan es van posar a discutir amb un jueu sobre els ritus de purificació).

            ◊ v. 19.- Els convidats a un casament (Leccionari); Els convidats a noces (BCI). Els fills de la sala nupcial (Grec) expressió semítica que designa els amics que el nuvi convida al seu casament.

            L’amic de l’espòs (Jn 3,29: El qui té l'esposa és l'espòs, però l'amic de l'espòs, que és present i l'escolta, té una gran joia quan sent la veu de l'espòs. També jo tinc aquesta joia, i la meva joia és completa) era l’home de confiança que assistia el nuvi i es cuidava de tot durant el convit de noces. L’espòs, ordinàriament simbolitza Déu; de vegades, el Rei-Messies que ha de venir; aquí, designa Jesús mateix.

            ◊ v. 20.- Ja vindrà el dia (Leccionari); Ja vindrà el temps (BCI); Vindran els dies (Grec). Probablement al·lusió a la mort de Jesús.

            ◊ El vi nou s’ha de posar en bots nous. Cal escollir entre vell (sens dubte els vells usos del judaisme) i el nou, l’Evangeli.

            Les dues comparacions amb les quals s’acaba el relat, la del vestit i la dels bots de vi, inviten els oients à ser coherents. Jesús no sobrevalora ni el vell ni el nou, sinó la homogeneïtat. Joan Baptista i els fariseus han pogut, en el passat, predicar l’austeritat. No obstant, amb l’anunci del Regne de Déu, s’instaura una situació nova que reclama el nou comportament.

            Paraula de Bona Nova.- ¿Poden dejunar els convidats a noces mentre l'espòs és amb ells? Mentre el tenen amb ells no poden pas dejunar.

            El dejuni a Palestina a l’època de Jesús.- A Israel, al contrari d’altres religions, el dejuni no és una proesa ascètica: els aliments, ¿no són do de Déu? El dejuni és l’equivalent d’humiliar l’esperit; és també una actitud de dependència en relació a Déu.

            Així, doncs, el dejuni es practica: per preparar-se a una trobada amb Déu; per lamentar-se o per implorar tal favor o tal altre: el perdó col·lectiu o individual, la claror divina; també abans d’acomplir una missió. Inseparable de l’almoina i de la pregària, el dejuni implica també l’abstenció dels banys, dels perfums, de les relacions sexuals, i requereix sobre tot l’amor als pobres.

            Després de la ruïna de Jerusalem (587 a.J.C.) foren prescrits dies de dejuni per marcar-ne el record: el del cinquè mes (juliol) per commemorar la presa de la ciutat; el del setè mes en record de l’assassinat de Guedalià (2 Re 25,25; Jr 41,1-3); el del quart mes que commemorava la bretxa feta a les muralles de Jerusalem; i el del desè mes recordava el principi del setge (Cf. 2 R 25,1-4). [Cf. «Diction-naire universel de la Bible » i notes TOB/AT à Za 7,3 e) f) et Za 8,19 v)].

            Al temps de Jesús, el dejuni estava prescrit per certes ocasions, principalment el dia de les Expiacions – el Yom Kippur – anomenat també El Dejuni. Per devoció els deixebles de Joan Baptista i els Fariseus el practicaven regularment dos dies a la setmana – el dilluns i el dijous – no sense el risc d’una certa ostentació.

             Dejunar, per als Fariseus, era senyal d’aflicció, de tristesa, a causa de l’espera encara no acomplerta del Regne de Déu.

Pas al ritus
            La missa per nosaltres no pot ser sinó un àpat de festa, desbordant de joia.

Per al Pare Nostre
            No es pot estar en coherència amb el Pare Nostre sense tenir un cor nou, sense ser un bot nou, que pugi guardar el vi nou: “Déu és el nostre Pare”.    retorn

 

 

 


DIMARTS SEGONA SETMANA
Mc 2,23-28

Introducció
            Reunir-nos per celebrar l’Eucaristia és afirmar la nostra seguretat de tenir l’esdevenidor etern ancorat en el més enllà, com una àncora fixada en la glòria. Que el Senyor ens perdoni les faltes d’esperança.

Per a l’homilia
            ◊ v. 23.- Tornem a tenir el mateix model de relat destinat a posar de relleu la resposta de Jesús (vv. 25-26), ampliada per l’afirmació afegida als vv. 27-28.
           

            ◊ v. 24.- Una feina que no és permesa. El retret es refereix no a robar, ni sobre menjar, sinó sobre una feina prohibida; ja que, per als casuistes jueus, arrancar espigues equivalia a segar (Ex 34,21: Tens sis dies per a treballar, però el setè reposa, tant en temps de sembra com de sega).

            Complement d’informació sobre l’assumpte de les espigues arrancades.- L’episodi de les espigues espigolades en els camps, en Lc 6,1 és datat literalment : “un dissabte segon – primer”, cosa que cal entendre com “el segon repòs de dissabte del primer mes” (Nisan), és a dir en el moment precís en que ha de començar la sega de l’ordi, del qual no se’n poden menjar grans abans d’haver ofert la primera garba (primícies) l’endemà del dia de dissabte, segons Lv 23,10-14. En realitat, la prescripció del Levític només es referia a espigues rostides. Però Lluc ha estat atent a aquesta prescripció, restringint-la més encara; amb això ha donat, al mateix temps, al seu relat un sentit diferent del que apareix en una lectura superficial. El gest dels deixebles esdevé discutible i criticable pels Fariseus no tant perquè violin el repòs del sàbat sinó perquè s’apropien, menjant-ne, el que pertany a Déu (les primícies). Al mateix temps, la resposta de Jesús, que fa referència a David i els seus homes menjant els pans de la proposició, és més adequada i més pertinent” (Jean-Pierre CHARLIER, « Jésus au milieu de son peuple », Tome III : Les jours et la vie, Cerf, Paris, 1989, Col. « Lire la Bible », n. 85, p. 78).

            ◊ v. 26.- El gran sacerdot Abiatar. A 1 Sa 21,2-7, el sacerdot és Ahimèlec, pare d’Abiatar. Mc cita aquest darrer, més cèlebre com a gran sacerdot en el regnat de David, a no ser que segueixi una altra tradició que feia d’Abiatar el pare d’Ahimèlec (2 Sa 8,17: Sadoc, fill d'Ahitub, i Ahimèlec, fill d'Abiatar, eren sacerdots).

            ◊ v. 27.- El repòs del dissabte està fet per a l’home, no l’home per al repòs del dissabte. Aquest pensament no és ignorat en el judaisme de l’època: l’obligació del dissabte cessa quan la seva observança suposa un greu dany per a l’home: 1 Ma 2,39-41: Quan Mataties i els seus amics ho van saber, els van plorar amargament. Però alhora es digueren entre ells: Si tots plegats fem com aquests germans nostres, si no lluitem contra els pagans per la nostra vida i les nostres lleis, ens exterminaran ben aviat del país. I aquell mateix dia van prendre aquest determini: Lluitarem contra qualsevol qui ens ataqui en dissabte. No hem de morir pas com han mort els nostres germans en els seus amagatalls, i aquesta paraula d’un rabí a propòsit del d’Ex31,14 (El dissabte serà sagrat per a vosaltres l'heu de respectar. Qui el profani serà condemnat a mort: tothom qui treballi aquest dia serà exclòs del poble): “El sàbat us ha estat donat a vosaltres, però vosaltres no heu estat donats al dissabte”.

            ◊ v. 28.- El Fill de l’home. Per a Mc, el Fill de l’home és evidentment Jesús, que aquí afirma la seva autoritat sobre la institució divina del sàbat. Aquesta paraula té la mateixa importància de la del v. 10 (Doncs ara sabreu que el Fill de l'home té el poder de perdonar els pecats aquí a la terra...). No treu solament una conseqüència del v. 27, sinó que dedueix de l’actitud de Jesús en els vv. 23-27 el principi que la inspira.

             Paraula de Bona Nova.- El Fill de l’home és amo fins i tot del dissabte.

Pas al ritus
            Hem estat convidats a participar a la taula de la llibertat... en l’amor de Déu. Entrem-hi en acció de gràcies.

Per al Pare Nostre
            Jesús ens ensenya a demanar el pa de cada dia; no serà arrancat d’amagat sinó ofert pel Pare que ens estima. Diguem doncs confiadament:     retorn

 

 

DIMECRES SEGONA SETMANA
Mc 3,1-6

Introducció
            L’autor de la carta als Hebreus presenta Melquisedec com un anunci vivent de Jesús Crist. Nosaltres hem vingut a celebrar el seu verdader reialme de justícia i de pau. Que l’exerceixi en nosaltres perdonant-nos els pecats.

Per a l’homilia
            ◊ v. En una altra ocasió, fa referència a 1,21 (és a dir “la diada de Cafarnaüm”). Aquest relat no segueix el model habitual del relats de miracle: l’interès no recau aquí sobre la curació com a tal, sinó que ofereix matèria de controvèrsia sobre el sàbat i constitueix la resposta de Jesús a aquesta controvèrsia.

             La mà paralitzada. Literalment: seca.

            ◊ v. 2.- A veure si curaria en dissabte. Segons els rabins, no es podia curar un malalt durant el sàbat si no estava en perill de mort. El cas del paralitzat oferia, doncs, un test per jutjar l’actitud de Jesús en aquest punt.

            ◊ v. 4.- Què s’ha de fer en dissabte... (Leccionari). Què és permès en dissabte (BCI i Grec).
            * Jesús oposa l’acció que farà (fer el bé, curar una vida disminuïda), a l’acció dels seus adversaris que l’espien amb malevolència (fer el mal, matar, cf. v. 6). Una altra interpretació:
            ** estava admès que la llei del sàbat cessava quan una vida estava en perill; no és aquest, el cas; però Jesús estén el principi a tota curació i a tota bona acció feta en dia de dissabte, car no curar equivaldria a matar, no fer el bé equivaldria a fer el mal. En els dos casos, l’actitud de Jesús pel que fa al dissabte és de posar-lo al servei del bé i de la vida; (Jn 5,17-18: Però Jesús els replicà: El meu Pare continua treballant, i jo també treballo. Davant d'això, els jueus, amb més afany, buscaven de matar-lo, perquè veien que, a més de violar el repòs del dissabte, afirmava que Déu era el seu Pare i es feia així igual a Déu).

            ◊ v. 5.- Llavors se’ls mira tots (Leccionari). Després de donar una mirada tot al voltant (Grec). Mc nota sovint aquesta mirada de Jesús al seu voltant. (3,34: Llavors, mirant els qui seien al seu voltant, diu: Aquests són la meva mare i els meus germans; 5,32: Però Jesús anava mirant al seu voltant per veure la qui ho havia fet; 10,23: Llavors Jesús mirà al seu voltant i digué als seus deixebles: Que n'és, de difícil, per als qui tenen riqueses entrar al Regne de Déu!; 11,11: Jesús va entrar a Jerusalem, al temple. Després de donar una mirada tot al voltant, com que ja era el vespre, va sortir amb els Dotze cap a Betània).

            ◊ v. 6.- Els partidaris d’Herodes (Leccionari i BCI). Herodians (Grec). Es tracta dels amics o dels partidaris d’Herodes Antipes, Tetrarca de Galilea i de Perea (del 4 abans J.C. al 39 després J.C.). No es podia prendre cap acció contra Jesús sense el seu acord. Va ser ell qui va fer empresonar Joan Baptista (6,17) i, segons Lc (13,31) era hostil a Jesús. (Cf. Mc 8,15: Jesús els va fer aquesta advertència: Estigueu alerta, aneu amb compte amb el llevat dels fariseus i el llevat d'Herodes). Els Herodians es tornaran a trobar amb els Fariseus a 12,13 (Aleshores van enviar a Jesús alguns fariseus i alguns partidaris d'Herodes per sorprendre'l en alguna paraula comprome-tedora).

            Per matar Jesús (Leccionari). Per fer-lo morir (BCI). Com el farien morir (Grec). Es tracta sens dubte d’un conciliàbul en el qual hom es concerta; no es tracta de cap assemblea oficial. Aquest v. 6, que conclou el conjunt 2,1 – 3,6, anuncia la Passió, i subratlla la gravetat de conflicte i el sentit de les afirmacions de Jesús.

            Paraula de Bona Nova.- Què és permès en dissabte: fer el bé o fer el mal, salvar una vida o deixar-la perdre?

Pas al ritus
            Estem a punt d’entrar en el bé que Jesús ha volgut fer per tots nosaltres, tot i que l’hagi hagut de pagar amb la seva pròpia vida. Amb tot el nostre cor: “Donem gràcies al Senyor, Déu nostre”.

Per al Pare Nostre
            La “vostra voluntat” és que fem el bé sigui el dia que sigui. Que sempre estiguem en favor de la vida. Diguem doncs:    retorn
 

 



DIJOUS SEGONA SETMANA
Mc 3,7-12

Introducció
            La gentada s’aplega al voltant de Jesús. La gent troba en Jesús el bon pastor que no troben enlloc més. Tant de bo que també nosaltres sapiguem trobar Jesús font de vida.

Per a l’homilia
            Mirada de conjunt.- Al donar aquí una visió general del ministeri de Jesús i de l’atracció que ell exercia sobre la gent, Mc presenta un contrast amb l’hostilitat de la qual Jesús és objecte (2,1 – 3,6; 3,20-35), suggereix la reunió de tot Israel (v. 7-8) al voltant del Fill de Déu (v. 11) i prepara la institució dels Dotze (vv. 13-20).

            ◊ v. 8.- ...de Tir i de Sidó. La gent ve no solament de Galilea, sinó també de totes les regions habitades pel Jueus. En comparació amb Mc 1,5: la gent només va a Joan de la Judea i de Jerusalem.

            ◊ v. 11.- Tu ets el Fill de Déu. Cf. 1,1: Comença l'evangeli de Jesús, el Messies, Fill de Déu. Aquest títol no és atestat per tots els testimonis del text. En tot cas expressa el pensament de Mc. Revelat per Déu (1,11: I una veu digué des del cel: Tu ets el meu Fill, el meu estimat; en tu m'he complagut; 9,7: Llavors es formà un núvol que els anà cobrint, i del núvol va sortir una veu: Aquest és el meu Fill, el meu estimat; escolteu-lo) ha de romandre secret. Però Jesús l’acceptarà durant el procés (Mc 14,61-62: Però ell callava i no va respondre res. Novament, el gran sacerdot l'interrogà i li digué: ¿Tu ets el Messies, el fill del Beneït? Jesús respongué: Sí, sóc jo; i veureu el Fill de l'home assegut a la dreta del Totpoderós i venint amb els núvols del cel), i un home, un pagà, el pronuncia després de la seva mort (Mc 15,39: El centurió, que estava enfront d'ell, quan veié la manera com havia expirat, digué: És veritat: aquest home era Fill de Déu). Fins i tot els esperits dolents, però Jesús no accepta aquestes manifestacions. Vegeu la nota a 1,34 (Dimecres de la Primera setmana).

            Aquesta gentada estúpida que no entén res de la missió de Jesús s’ha de col·locar al cantó dels qui s’oposen a ell. La seva oposició és menys raonada que la dels Fariseus, però és igualment real. Vinguda de tot arreu, províncies jueves i regions paganes (l’altre banda del Jordà, Tir i Sidó), només veu en Jesús el que fa miracles del qual en vol treure profit; la seva actitud la tanca per rebre la Bona Nova.

            A mida que la narració de Mc avança, el drama s’està tramant: els caps religiosos plantegen, un projecte per matar-lo; la massa popular és tan tancada que es torna hostil. Tota aquesta gent constitueix progressivament el front que refusarà Jesús. Aviat no quedarà al voltant de Jesús sinó un petit grup capaç de ser associat a l’aventura evangèlica; només seran un grapat.

             Marc els anomena “els deixebles”.

Pas al ritus
            L’Eucaristia fa present l’ofrena de la vida de Jesús per tots els homes. Tant de bo que fóssim dels qui el reconeixen, l’accepten i li donen gràcies.

Per al Pare Nostre
            Jesús es nodria del compliment de la voluntat del Pare. Al resar com Jesús ens va ensenyar esforcem-nos per ser capaços de complir-la també com ell ho va fer.    retorn




DIVENDRES SEGONA SETMANA
Mc 3,13-19

Introducció
            La carta als Hebreus cita Jeremies anunciant la Nova Aliança. La que nosaltres fem present cada vegada que celebrem l’Eucaristia. Tant de bo que hi puguem ser fidels en tot moment.

Per a l’homilia
            ◊ v. 13.- A la muntanya. En Mc Jesús es troba amb la gent i l’ensenya a la vora del mar (2,13; 3,7-8; 4,1-2; 5,21) i puja a la muntanya per actes importants en relació als deixebles (3,13: Jesús pujà a la muntanya, va cridar els qui va voler (avui); 9,2: Sis dies després, Jesús va prendre amb ell Pere, Jaume i Joan, se'ls endugué a part tots sols dalt d'una muntanya alta i es transfigurà davant d'ells).

            Va cridar. La iniciativa de Jesús és subratllada, igual que la disponibilitat dels deixebles (recordeu la crida dels quatre primers: 1,16-20)

            ◊ v. 14.- En designà dotze. Alguns testimonis llegeixen aquí: dotze que ell anomenà apòstols. Aquest nom els és donat en tant que enviats de Jesús (6,30: Els apòstols es reuniren amb Jesús i li van explicar tot el que havien fet i ensenyat).

            Perquè estiguessin amb ell. Aquest aspecte de la vida dels deixebles és subratllat per Mc.

            ◊ v. 17.- El nom de Boanerges, que vol dir “fills del tro”. (Cf. Lc 9,54: Els deixebles Jaume i Joan van dir-li: Senyor, ¿vols que diguem que baixi foc del cel i els consumeixi?).

            ◊ 18.- Jaume, fill [o germà] d’Alfeu. Literalment: Jaume, el d’Alfeu.

            Simó, el zelota (Leccionari). Simó, el zelós, fervent. (BCI). Literalment: el cananita, paraula aramea que significa zelós.

            ◊ v. 19.- Judes Iscariot. En Jn 6, és el nom del pare de Judes. Diverses interpretacions han estat proposades del nom “Isacriot”. Originari de Kerioth, petit poblet del sud de Palestina; mentider (segons una rel aramea), epítet injuriós aplicat al traïdor desprès dels fets; transcripció semítica de sicarius, equivalent llatí de zelote (qualificatiu de Simó, que fa parella amb Judes); aquesta darrera interpretació pot ajudar a comprendre perquè Judes va trair Jesús que refusava la ideologia zelota (Mt 17,24-27: en l’assumpte de la didracma).

            La llista dels dotze apòstols és ocasió per a Mc de recordar la passió de Jesús que comença a dibuixar-se a l’horitzó.

Pas al ritus
            Nosaltres no som apòstols en el sentit estricte de la paraula; però formem part de l’Església Apostòlica i prolongadors de la seva tasca. Ara esdevindrem testimonis – la mort i la resurrecció del Senyor – del que ens cal proclamar.

Per al Pare Nostre
            El Dotze ens han transmès l’ensenyament de Jesús. Repetim-lo amb un cor agraït envers els qui ens l’han ensenyat, dient una altra vegada...    retorn




DISSABTE SEGONA SETMANA SENAR
Mc 3,20-21

Introducció
            La carta als Hebreus posa de relleu l’eficàcia de la intercessió de Jesús per obtenir-nos el perdó dels pecats. Acostem-nos-hi confiadament per obtenir el dels nostres.

Per a l’homilia
            ◊ A casa. Cal entendre, sens dubte, la casa de Simó en la qual Jesús es troba, en certa manera, com a casa seva. Aquí, en 3,20, el sentit podria ser en una casa.

            ◊ No els quedava temps ni de menjar. L’afecció excessiva de la gent té alguna cosa de mortífer: Jesús està en perill.

            És ben bé això el que comprèn la família. Reaccionant com ho farien totes les famílies en el seu lloc, la seva hi va per treure’l d’allí. Solament que no és segur que en tingui la manera: primer ella pensa que ha perdut el cap o, almenys, que es comporta d’una manera totalment inconscient; a més a més, es proposa de fer servir la força per arrancar-lo de les mans de la gent aclaparadora.

            Per les paraules que fa servir, l’evangelista deixa entendre que la família de Jesús no sembla que tingui solament intencions rectes. Però, curiosament, no diu si van aconseguir el seu objectiu. Una altra intervenció, menys benèvola encara que aquesta, es produirà abans que s’arribi al desenllaç final. (Vegeu les perícopes següents: dilluns i dimarts vinents).

Pas al ritus
            En certa manera la família de Jesús tenia raó: calia menjar per viure. Li ho han volgut fer possible. Per això justament Jesús ens ha ensenyat a demanar el pa de cada dia. “Demanar”, perquè es tracta d’un aliment que ens ve del més enllà.

Per al Pare Nostre
            Nosaltres envoltem Jesús com la gent que li impedia menjar. ¿Deixem a la llibertat del Crist de decidir el que és bo per nosaltres? ¿Que l’ofeguem amb les nostres demandes? ¿Per què no som capaços d’insistir de tot cor en les demandes que ell mateix ens ha proposat de fer? Així, doncs, gosem dir...    retorn