E L    T E M P S    D E    Q U A R E S M A  :   Quarta Setmana

ÍNDEX
Missa de lliure elecció
Dilluns quarta setmana
Dimarts quarta setmana
Dimecres quarta setmana
Dijous quarta setmana
Divendres quarta setmana
Dissabte quarta setmana 


Punxeu el dia desitjat per anar a les "Notes bíbliques"

 

 

     Crist, pel misteri de l'encarnació,
          va conduir a la claror de la fe
          el llinatge humà
          que caminava en les tenebres;
     i per mitjà del bany que regenera
          converteix en fills d'adopció
          el qui en néixer
          eren esclaus del pecat.

                                                      (Prefaci)

 

 

MISSA DE LLIURE ELECCIÓ QUARTA SETMANA
Mi 7,7-9
Jn 9,1-41

Introducció
            Tal com dèiem la setmana passada, que la introducció sigui feta tenint en compte la raó per la qual ha estat decidit de prendre aquestes lectures “de lliure elecció” enlloc de les que són proposades pel leccionari per al dia que sigui. Si això passés l’Any “A”, o allà on el diumenge ja ha estat proclamat Jn 9, potser no s’haurien de prendre aquestes lectures de lliure elecció.

Per l’homilia
            Miquees, contemporani d’Isaïes, parla de tenir els ulls posats, d’aixecar-se, de fosca, de llum en sentit teològic. En relació amb l’evangeli, això seria una aplicació espiritual de la curació física de la qual el cec ha estat afavorit. El lector, o el que medita, o el que escolta Miquees, potser es troba en una situació precària i se serveix de la pregària del profeta amb la certesa de ser escoltat, atesa la misericòrdia que Crist ha exercit en favor del cec.

           Cal assenyalar que ningú no va demanar res en favor del cec... Jesús ha actuat com en reacció contra la interpretació errònia dels deixebles (però habitual a l’època) sobre les causes que havien provocat la ceguesa del malalt. Atès que Mentre sóc al món, sóc la llum del món (v. 5) bé cal que il•lumini la mirada d’aquest malaurat. Al final del relat Jesús provocarà que l’antic cec físic adquireixi també la mirada de la fe en Jesús: Creus en el Fill de l’home? ~ Hi crec, Senyor.

Pas al ritus
            El jueus llavors ja havien acordat expulsar de la sinagoga tothom qui confessés que Jesús era el Messies. Jesús, en l’esperit d’aquests excloents, ja és condemnat. Perquè Jesús ha volgut il•luminar – donar gratuïtament la llum de la fe – ha estat condemnat a la foscor de la mort. Malgrat això, el tercer dia se l’ha vist glorificat. Vet aquí el Misteri Pasqual que fem present sobre l’altar per tal que nosaltres puguem creure i puguem veure.

Per al Pare Nostre
            Jesús ens ensenya a resar perquè reconeguem que sempre tenim necessitat de créixer en la fe. Que creixem en humilitat davant Déu; que no caiguem en el defecte dels Jueus de l’evangeli que es pensaven veure-hi (saber-ho tot de tot), quan en realitat eren cecs del tot. Preguem, doncs, tot dient:    retorn





DILLUNS DE LA QUARTA SETMANA DE QUARESMA
Is 66,17-21
Jn 4,43-54

Introducció
            Entrem en una mena de segona etapa de Quaresma. Des d’ara serà sempre sant Joan que sentirem a l’hora de l’evangeli. Llevat del text d’avui, els de tots els altres dies són més aviat polèmics. Ve a ser com si el procés de Jesús hagués durat tot el seu ministeri. Entrem realment en la Passió de Jesús: la seva fidelitat, l’estupidesa obtusa i tossuda dels seus adversaris. I nosaltres al mig, havent d’escollir. Reconeguem que sovint hem escollit malament.

Per l’homilia
            La descoberta del tema.- Sense entrar en els detalls del text (sobre tot de l’evangeli) es podria dir que el lligam entre les dues lectures és clar: el Tercer Isaïes anuncia un cel nou i una terra nova on el benestar serà perfecte. Jesús fa present aquest benestar anunciat amb la curació del fill del funcionari reial; anticipació i signe del benestar escatològic, més que perfecte en relació al que havia anunciat Isaïes.

            Excepte la referència a allò que un profeta no rep cap honor al seu poble, jo no descobreixo res que tingui relació amb la Passió de Jesús. Aquesta manca d’honor pot ser duta al límit amb la injusta condemnació a mort. Potser faig dir al text el que no vol dir.

           ◊ v. 45.- Així, doncs, quan va arribar a Galilea, els galileus el van acollir, perquè ells també havien anat a la festa a Jerusalem i havien vist tot el que Jesús hi havia fet en aquella ocasió. L’al·lusió a què uns Galileus també havien anat a la festa, permet de comprendre, d’acord amb el pensament joànic, el problema posat per l’al·lusió a la manca d’honor, d’un cantó, i, d’altre, el bon acolliment. Aquesta al·lusió tendeix efectivament a suggerir que aquest “acolliment” dels Galileus, predisposició favorable, com pel cas de Nicodem, “a causa dels senyals” (3,2: Rabí, sabem que ets un mestre enviat per Déu, perquè ningú no podria fer aquests senyals prodigiosos que tu fas si Déu no estigués amb ell), no és encara la fe veritable (2,23-24: Mentre era a Jerusalem durant els dies de la festa de Pasqua, molts, veient els senyals prodigiosos que feia, van creure en el seu nom. Però Jesús no es fiava d'ells, perquè els coneixia tots). El relat de la curació del fill del funcionari il·lustrarà el que és veritablement creure; que no es funda sobre la verificació dels senyals, sinó fent confiança solament en la paraula de Jesús.

               ◊ v. 50.53.- Vés, que el teu fill viu. Aquell home va creure en la paraula que Jesús li havia dit i es posà en camí. ~ Llavors el pare s'adonà que era exactament l'hora en què Jesús li havia dit que el seu fill vivia. I van creure ell i tota la seva família. Cal remarcar que la confirmació no ha tingut lloc per la constatació visual de la curació, sinó que succeeix en el moment d’acceptar la paraula dels servidors. Cal tenir en compte també la repetició del verb “viure”, i que la paraula “curar” de la demanda inicial (v. 47: ...li va demanar que baixés a guarir el seu fill), no es repeteix en tot el relat.

            A contrario de l’accés a la fe del funcionari, ¿podria dir-se que la falta de fe en la paraula de Jesús serà el que el conduirà a la passió?

Pas al ritus
            Jesús havia dit al funcionari Vés... i ell emprengué el camí creient. Jesús també ens ha dit Feu això que és el meu memorial, nosaltres som aquí per fer-ho; però, ¿quina mena de fe habita el nostre cor en relació al que estem fent? Que el Senyor ens concedeixi la intel•ligència de la fe (ho havíem demanat fa uns dies) per tal que la nostra participació no sigui vana.

Per al Pare Nostre
            L’home va creure la paraula de Jesús, a la paraula dels seus servidors. Nosaltres també volem creure la paraula de Jesús, en la dels qui ens han catequitzat; tots els qui ens han ensenyat a resar dient...    retorn






DIMARTS QUARTA SETMANA DE QUARESMA
Ez 47,1-9.12
Jn 5,1-16

Introducció
            La pregària d’obertura ens fa demanar que tinguem en nosaltres mateixos com dos registres, en el sentit musical del terme, que hem de tocar al mateix temps: el registre del millorament personal i el de la transmissió als altres del que fa la nostra joia. És també l’esquema de la missa: des d’ “El Senyor és amb vosaltres” fins l’ “Aneu-vos-en en pau”.

Per a l’homilia
            La descoberta del tema.- És l’aigua. Però aparentment contradictori: per un cantó l’aigua que dóna la vida de sota el llindar del santuari, que té la façana a l'orient, naixia una font d'aigua que baixava cap a l'orient, pel costat dret del temple, al sud de l'altar; per un altre cantó, l’aigua que esdevé inútil, que no pot guarir... ¿podríem dir que és substituïda pel Crist? La que hauria hagut de banyar el paralític, però que Jesús ha suplert amb la seva gràcia.

            La precisió pel costat dret suggereix als Pares de l’Església comprendre aquest costat dret com si es tractés del Crist, travessat per la llança del soldat romà, d’on en sortí sang i aigua. Crist crucificat (Però ell es referia al santuari del seu cos; cf. Jn 2,21) de moment destruït, però que seria reconstruït en tres dies. A través d’aquesta lectura, Jesús mateix és el verdader temple nou de la visió d’Ezequiel, que fa viure el que es deixa tocar [no per una aigua qualsevol sinó] per la seva paraula... com el paralític: Aixeca't, pren la teva llitera i camina. La traducció del leccionari malauradament no guarda una certa “curiositat” simbòlica de l’original: l’home és declarat sà cinc vegades (vv. 6, 9, 11, 14, 15) i curat dues vegades (vv. 10, 13). Total: 7 vegades, és a dir, plenament curat.

            Atès que som a Quaresma i prop de Pasqua, ¿podríem pensar també que aquesta aigua, la que cura – la que brolla del Temple/Crist – és el significant de l’aigua baptismal i del tot el que ella aporta al neòfit?

            A propòsit del No pequis més, que no et passin coses pitjors.- Vet aquí una paraula pertorbadora si la nostra lògica entén en aquesta afirmació una teologia de la retribució, que fa de la malaltia el càstig del pecat. Jesús a propòsit del cec de naixement (Jn 9) va rebutjar formalment aquest tipus de causalitat. Aquí, com allà, Jesús no judica el passat, sinó que crida positivament a una vida alliberada. Hom podria transcriure la idea amb aquest joc de paraules: “Fixa’t que estàs sà, ara esdevé sant” . La curació del paralític s’hauria de confirmar com amb una vida sana i santa, en la fe en Déu i l’obertura als altres. Jesús tem, potser, que els antics costums de solitud amarga d’aquest home durant la seva llarga malaltia, no l’empenyin a quedar-se tancat en ell mateix, en una satisfacció egoista que seria culpable. Un semblant “No tornis a pecar!” serà ordenat a la pecadora a qui Jesús va aconseguir salvar-li la vida (cf. Jn 8,11). (Ch. L’Eplattanier, « L’Évangile de Jean », Labor et Fides, Genève, 1989, p. 119).

            El paralític es planyia prop de Jesús, quan ell li va demanar si volia ser guarit: No tinc ningú que em baixi a la piscina. (Hominem non habeo). Jesús ha estat aquest home. ¿Estem disposats a ser “l’home” del qual els nostres “proïsmes” tenen necessitat per sortir d’un mal pas?

            Deixo pels dies que vénen el fet que la guarició s’hagués fet en dissabte.

Pas al ritus
            A la humanitat sencera li calia “l’home” per poder ser salvada. Pau és clar en la carta als Romans. Jesús ha baixat fins a la vora de la piscina mundial. I s’ha compromès de tal manera en la salvació que ho ha pagat amb la seva vida. Ara participem en aquest esdeveniment que ens ha salvat la vida. Siguem fidels a la salvació rebuda.

Per al Pare Nostre
            “Vingui a nosaltres el vostre Regne”. I ha vingut. No oblidem el preu pagat per aquell que l’ha fet arribar. Pregar, d’acord; però actuar al mateix temps. Demanem el coratge necessari, tot dient...    retorn

 

 



DIMECRES QUARTA SETMANA DE QUARESMA
Is 49,8-15
Jn 5,17-30

Introducció
             Encara que ja entrem en la contemplació del Misteri de la Redempció (és a dir, de tot el que Jesús ha hagut de suportar per fer-nos saber la Bona Nova) no podem oblidar de mantenir-nos en humilitat – és a dir en la nostra veritat – perquè tots som més o menys pecadors. La confessió de les nostres faltes permet que el perdó entri en el nostre cor.

Per l’homilia
             La descoberta del tema.- El Segon Isaïes considera el retorn a Israel dels exiliats a Babilònia com una mena de Nou Èxode, com una mena de resurrecció: Veniu a fora! [de la presó]; Sortiu [del sepulcre] a la llum!; s’han acabat els inconvenients del clima, hom entra en una mena de nou paradís. Déu no pot oblidar la seva Aliança: molt menys que una mare no pot oblidar el fruit de les seves entranyes! Tot això gràcies al Servidor anònim, posat a part per a ser l’home de l’aliança divina amb el poble alliberat.

            L’evangeli d’avui és, amb el de demà, el discurs justificatiu de Jesús per haver curat el paralític en dissabte, per haver gosat dir que Déu era el seu Pare, fent-se ell mateix l’igual a Déu. Els adversaris de Jesús no intervenen, però hi són presents en tant que interlocutors que ell tracta de convèncer, i que ell interpel·la fins el final del discurs, parlant en segona persona del plural (us dic : vv. 19. 24. 25. 28. 33ss. 37s. 42-47). Hom hi pot distingir com tres etapes: a) L’apologia de l’obra del Fill (5,19-30, el text d’avui); b) El recurs als testimonis (5,31-37a, el text de demà juntament amb l’apartat c)); c) Jesús capgira l’acusació contra els seus adversaris (5,37b-47, text de demà amb l’apartat b)).

            Jesús actua com l’enviat de Déu en íntima dependència amb aquell que l’envia (tal com el Servidor), que fa sortir de la mort per donar la vida eterna; de moment amb les curacions, però també, quan arribi el moment, amb el judici definitiu. Jesús no fa sinó el que veu fer al Pare. Per això pot donar la vida eterna, de la qual, la curació del paralític és una anticipació. Per aquesta raó té tot el dret d’exigir-nos a nosaltres, els seus deixebles, que l’escoltem per adherir-nos al seu ensenyament i a seguir els seus exemples, si és que volem tenir part en aquesta vida en plenitud.

            ◊ v. 19-20a. La paràbola de Jesús aprenent.- L’actuació de Jesús en dependència del Pare ve reforçada per una imatge que pot haver estat inspirada pel seu aprenentatge a Natzaret prop del seu Pare humà, Josep el fuster: aprenentatge pràctic, mirant com treballa el mestre artesà, després imitant els seus gestos. La referència a aquesta experiència humana és probablement el que va conduir Jesús a expressar aquí l’amor d’aquest pare amb el verb philéo, que porta un matís d’amistat, lligat a la transmissió d’una habilitat: Us ben asseguro que el Fill no pot fer res pel seu compte, fora d'allò que veu fer al Pare: allò que fa el Pare, ho fa igualment el Fill. El Pare estima el Fill i li mostra tot el que fa (Jn 5,19-20). (Ch. L’Éplattanier,                   « L’Évangile de Jean », Labor et Fides, Genève, 1993, p. 120ss)

             ◊ v. 20b.- I encara li mostrarà obres més grans que aquestes, i en quedareu meravellats. Les obres de la vida pública de Jesús quedaran sobrepassades per les que es referiran a l’esdeveniment Pasqual: el judici i el do de la vida eterna que s’expandirà en la resurrecció dels morts.

            Nosaltres estem tots en exili mentre vivim a la terra; de nosaltres mateixos, estaríem condemnats a morir per sempre. Solament escoltar – doncs, també adherir-se – a la paraula de Jesús ens pot alliberar per poder entrar en la terra promesa, solament ell ens pot donar la vida en plenitud.

Pas al ritus
            En l’Eucaristia Jesús ens crida des del més enllà d’aquesta vida mortal per atreure’ns cap a ell a la Vida eterna. Anunciem la vostra mort, proclamem la vostra resurrecció... Responguem, des d’ara, a la crida, per poder-nos unir a ell en la glòria.

Per al Pare Nostre
            Jesús en ha transmès tot el que ha sentit dir al Pare... ¿Li hauria ensenyat com pregar? ... En tot cas, Jesús ha fet això a favor nostre. Per això gosem dir:    retorn
 

 

 



DIJOUS DE LA QUARTA SETMANA DE QUARESMA
Ex 22,7-14
Jn 5,31-47

Introducció
            Continuem avançant cap a Pasqua. Fem un pelegrinatge cap a Pasqua. El caminar pot esdevenir molt més pesat si anem carregats amb pesats farcells damunt nostre. Que el Senyor ens alliberi del pes dels nostres pecats per poder avançar lleugers en el coneixement, en l’amor fidel.

Per a l’homilia
            La descoberta del tema.- D’entrada hom diria que es tracta d’un tema “en positiu” – Moisès que intercedeix el poble pecador al peu del Sinaí – i d’un tema “en negatiu” – Moisès que acusarà el poble contemporani de Jesús.

            Però malgrat tot – malgrat el durs retrets de Jesús al seus adversaris – Jesús també intercedeix per ells: No és que jo necessiti cap testimoni humà; només ho dic perquè us pugueu salvar (v. 34). ...Però vosaltres no voleu venir a mi per tenir vida (40). Però si no creieu els seus escrits [de Moisès], com creureu les meves paraules? (47).

            Si, per un cantó, nosaltres no ens podem identificar al 100% ni als pecadors contemporanis de Moisès, ni al pecadors contemporanis de Jesús... per altre cantó, no podem pas negar que també som pecadors, possiblement amb altra mena d’infidelitats. És a dir, nosaltres també tenim necessitat d’un intercessor: nosaltres tenim absoluta necessitat de la intercessió de Jesús.

            Aquesta intercessió ens és oferta sempre en la celebració eucarística: el meu cos [jo mateix]... per vosaltres ; la meva sang [la meva vida]... per vosaltres. “Vosaltres” eren els comensals històrics de Jesús; “vosaltres” som els comensals de cada celebració eucarística.

            Per altre cantó, estem en ple procés religiós contra Jesús. Jesús demana l’ajut de testimonis que el defensin de la persecució dels seus adversaris: 6 vegades apareix el verb “donar testimoni”; 4 vegades el substantiu “testimoni” (versió de la BIC). Els testimonis als quals Jesús s’acull són: a) Joan Baptista, el qual és, malgrat tot, testimoni de “segona” qualitat; b) les obres; ja que elles (com la curació que ha provocat la discussió), són, pel seu cantó, les que testifiquen que Jesús actua per ordre del Pare; c) el Pare, testifica així també a favor de Jesús; d) Moisès i, finalment, les Escriptures que ell ha redactat, també testimonien a favor de Jesús.

            Jesús, pel seu cantó, desqualifica els seus adversaris perquè no cerquen la veritat de Déu, perquè no tenen en ells l’amor; estan doncs com impossibilitats de tenir les condicions que farien d’ells testimonis creïbles ; a més a més, no fan sinó buscar la glòria (la credibilitat) que es donen els uns als altres i no pas la que és donada per Déu!

             Finalment, atès que Moisès, en les Escriptures, ha testimoniat a favor de Jesús i, contràriament, ells refusen de creure en Jesús ─ com a conseqüència, refusen el testimoniatge de Moisès; aleshores Moisès esdevindrà els seu acusador davant el Pare de Jesús, el dia en què caldrà donar comptes.

Pas al ritus
             En la “descoberta del tema” – la intercessió – ja ha aparegut de quina manera la intercessió forma part de la celebració. Unim els nostres esperits a l’Esperit de Jesús que intercedeix per nosaltres mateixos i pels homes de tot el món.

Per al Pare Nostre
            Jesús manifesta que és el Pare qui l’ha enviat; que les seves obres son les del Pare. Creient fermament en Aquell que ens ha ensenyat a resar, adrecem-nos a Aquell altre que vol la nostra salvació, a Aquell altre que ens ha enviat el seu Fill, a Aquell altre que ens ha fet fills seus, tot dient...    retorn

 

 

 


DIVENDRES QUARTA SETMANA DE QUARESMA
Sv 2,1a.12-22
Jn 7,1-2.10.25-30

Introducció
            L’oració d’obertura ens fa demanar “d’acollir amb alegria els efectes de la vostra gràcia”. ¿Que podria ser d’una altra manera? Però la demanda apareix necessària perquè tot seguit també demanem “que els reproduïm en el nostre capteniment”. El que se’ns fa difícil és ser coherents. Demanem humilment la força per l’esdevenidor i el perdó per al passat.

Per a l’homilia
            La descoberta del tema.- El tema del just injustament perseguit apareix clarament tan en el Llibre de la Saviesa com en la pàgina de sant Joan. No obstant, hom diria que (a) els impius de la Saviesa són com ateus a l’any 50 av. de JC. Aquests s’acarnissen contra el just amb la intenció de dur-lo a la mort perquè aquest Just esdevé per a ells un retret vivent i constant. Aquest Just podria ser un individu determinat, el destí del qual es pot comparar al del Mestre de Justícia de Qûmram o al del Servidor sofrent d’Is 53. Però el singular també pot designar els justos en general, bo i més que l’autor considera tot seguit el destí col•lectiu dels justos (3,1-9: Les ànimes dels justos estan en mans de Déu, etc.).

            Al revés (b) els perseguidors del Just/Jesús són Jueus, que cal comprendre com les autoritats religioses del Temple. En el nostre context – i una mica fora de context perquè han estat saltats alguns versets en el text del leccionari – les raons per les qual Jesús és perseguit serien: (1) la pretensió de ser l’íntim de Déu i (2) el seu únic representant legítim, juntament amb el retret d’haver estat acusats per Jesús, no solament de (3) desobeir la Llei, sinó també de (4) no conèixer Déu. [El problema de la possible identitat messiànica de Jesús i el del coneixement del seu lloc d’origen, es comprèn a partir de la tradició popular del Messies amagat que hauria d’aparèixer sense que se sàpiga d’on ve.]

            Està clar que els capítols 7 i 8 de Jn formen una unitat: de lloc; de temps; de tema. Vet ací una mirada de conjunt sobre aquests textos.
 

A

Introducció narrativa

7,1-14

Div/4    : 7,1-2.10.25-30

 

B

Dos diàlegs a partir de les reaccions de la gent

7,15-24

Dis/4    :  7,40-53

 

 

C

Dues respostes a preguntes dels Jerosolimitans

7,25-36

Dill/5    :  8,1-11

 

 

 

D

Crida solemne de Jesús i les seves conseqüències

7,37-53a

Dima/5 :  8,21-30

 

 

C’

Sèptuple diàleg entre Jesús i els Jueus

8,12-30

Dime/5 : 8,31-42

 

B’

Sèptuple diàleg entre Jesús i Jueus “que han cregut”

8,31-58

Dijo/5   : 8,51-59

A’

Conclusió narrativa

8,59

 



            1 (A i A’) La introducció i la conclusió narratives, encara que desproporcionades, formen inclusió pels elements paral•lels oposats següents: Jesús és amenaçat de mort (7,1 i 8,59) – Va a la festa “d’amagat” (en criyptô), i “s’amaga”  (criyptô), (7,10 i 8,59) – Puja al Temple, surt del Temple (7,14 i 8,59).

            2 Algunes afirmacions paral•leles es llegeixen en els primers i darrers diàlegs (B i B’): Jesús no parla pas per ell mateix, sinó en tant que “enviat de Déu” (7,16 i 8,42) – Es diu “verídic”, i lliure d’injustícia i de pecat (7,18 i 8,45s) – Els seus interlocutors no obeeixen Moisès, o no fan les obres d’Abraham (7,19 i 8,42) – Jesús els acusa de voler-lo matar (7,19 i 8,37) – Ells l’acusen de tenir un dimoni (7,20 i 8,45-52).

            3 Les correlacions entre els elements C i C’ també són curioses: el debat sobre la identitat de Jesús o sobre el seu origen (7,25-29 i 8,25-29) – El malentès sobre l’anunci de la seva sortida (7,33-36 i 8,21-24) – El retret de desconèixer Déu (7,28 i 8,19) – La no detenció de Jesús perquè la seva hora encara ho havia arribat (7,30 i 8,20) – El fet que, en aquest ambient tens, molts van creure en ell (7,31 i 8,30).

            4 L’element central (D) posa de relleu el problema (desllorigador) espiritual de la fe en Jesús. El debat sobre la seva identitat té conseqüències de salvació: al qui creu se li promet la renovació total del seu ésser per l’Esperit vivificador (7,37-39).
            5 Aquesta estructura no té en compte el relat de la dona adúltera (7,53 – 8,11). Aquest text falta en els principals manuscrits. Les seves característiques l’acosten dels relats sinòptics, alguns dels quals l’insereixen després de Lc 21,37-38: De dia, Jesús ensenyava en el temple, però després sortia per passar la nit a la muntanya anomenada de les Oliveres. De bon matí, tot el poble es reunia amb ell al temple per escoltar-lo – Jn 7,53 – 8,2: I cadascú se'n va anar a casa seva. Jesús se n'anà a la muntanya de les Oliveres. Però de bon matí es va presentar de nou al temple. Tot el poble acudia cap a ell. S'assegué i començà a instruir-los...

            L’hora.- La paraula “hora”, que apareix 26 vegades en Jn, designa la majoria de les vegades un temps particularment favorable, en el qual s’acompleix la salvació. En la primera part de l’evangeli, aquesta hora encara no ha arribat. A la mare de Jesús, al voler fer intervenir el seu Fill, li és dit “encara no ha arribat la meva hora” (2,4). La detenció de Jesús és impossible per la mateixa raó (7,30; 9,20). En diverses ocasions Jesús prediu la imminència de l’hora a partir de la qual tot apareixerà més clar (16,25). El culte serà espiritual (4,21-23), la vida vencerà la mort (5,25). L’enjòlit hàbilment mantingut és aixecat quan Jesús davant els pagans que el volen veure, anuncia que ja ha arribat l’hora (12,23). Entrat en la Passió, Jesús proclama que l’hora de la glorificació ha arribat finalment (13,1; 17,1). Aquesta expressió existeix en els sinòptics (Mc 14,35.41). Però solament Joan ha sembrat tot el seu evangeli de referències a un esdeveniment històric: la crucifixió de Jesús. Aquest temps no té res a veure amb la cronologia. Un cop arribat, roman sempre actual i prolonga els seus efectes en favor de tots els qui s’adhereixen a la Paraula. (Alain MARCHADOUR, « L’évangile de Jean », Centurion, Paris, 1992, Col. Commentaires, p. 166).

Pas al ritus
            ¿Fins on es pot dir que coneixem Jesús? Ara ens disposem a celebrar la seva hora... i la nostra; la de la nostra salvació. Estiguem en plena acció de gràcies.

Per al Pare Nostre
            El just presumeix de tenir Déu per pare. En Jesús no era vanitat, presumpció, sinó veritat. Jesús ens ha permès de compartir aquesta veritat. Preguem, per viure-hi d’acord, amb les mateixes paraules de Jesús, dient...    retorn





DISSABTE QUARTA SETMANA DE QUARESMA
Jr 11,18-20
Jn 7, 40-53

Introducció
            A mida que la Quaresma avança, que la tenalla de la persecució s’estreny al voltant de Jesús, ens adonem de les nostres febleses en comparació a la seva fidelitat. Nosaltres demanem en la pregària d’obertura, com també durant la celebració, l’ajuda de Déu sense la qual no el podem complaure. Demanem perdó de les nostres febleses.

Per l’homilia
            La descoberta del tema.- Per una part, una pàgina de les “Confessions de Jeremies”, un just perseguit. Per altra, maniobres per a la persecució del Just Jesús de Natzaret ; en la nostra pàgina d’avui, ni una paraula del propi Jesús. El tema de la persecució és aquí, comú a l’un i a l’altre text; però, de moment no cap “reacció de Jesús”. Contràriament, ens apareix la manera de reaccionar de quatre grups de persones davant Jesús; davant de la seva manera de d’actuar, de parlar, del seu suposat origen.

            En relació al text de Jr.: * L’al·lusió a l’anyell dòcil, pot haver inspirat al Segon Isaïes en el 4rt càntic del Servidor Sofrent. ** La pregària de Jr està marcada pel desig de venjança; sentiment comprensible atesa la concepció de la retribució temporal, ja que més que el desig de venjança es tracta de demanar que la justícia s’acompleixi en el temps present (l’únic possible en la mentalitat de l’època). Encara s’ignora la vida en el més enllà.

           Es podrien comparar, “à contrario”, la pregària de Jeremies per un cantó i, per l’altre, la de Jesús (en Lc) en el moment de la crucifixió: Pare, perdoneu-los que no saben el que fan. Aquesta comparació ha de posar de manifest si el qui prega pertany, o no, al Nou Testament. Vegeu, no obstant, Jn 5,34.40.47 (Dijous de la 4a setmana) on Jesús tracta d’atraure’s els Jueus amb tota la dolcesa i fins amb dolor.

            En el nostre evangeli apareixen quatre grups de personatges.
            (a) La gent, que es divideix en relació al reconeixement de la messianitat de Jesús. A favor: els qui l’han sentit proclamar (en els versets precedents): Jesús es posà dret i exclamà: Si algú té set, que vingui a mi; el qui creu en mi, que begui. Perquè diu l'Escriptura: Del seu interior brollaran rius d'aigua viva. Deia això referint-se a l'Esperit que havien de rebre els qui creurien en ell (7,37b-39a). En contra: Els qui diuen que no és nascut en la ciutat de David (Criteri que contradiria el del “Messies amagat”; cf. Jn 7,27: Quan arribarà el Messies, ningú no sabrà d'on és. D'aquest, en canvi, sí que ho sabem).
            (b) Els guardes (probablement levites en funció de “servei d’ordre” o de “policia a l’interior del Temple”) han quedat convençuts per la manera de parlar de Jesús.
            (c) Els “grans sacerdots i els Fariseus” que neguen l'autoritat moral de Jesús i que menyspreen la gent senzilla que segueix Jesús i que ells consideren com “gent maleïda” perquè ignoren les subtilitats de la interpretació farisea de la Llei.
            (d) Nicodem. El qual, malgrat la suposada timidesa que el va conduir a visitar Jesús de nit, gosa fer aparèixer el sentit comú que hauria de guiar la recerca de la veritat; cosa que no forma part de les intencions de les autoritats religioses. Nicodem, malgrat la seva autoritat de “dirigent del jueus” (cf. 3,1) i de fariseu, es col·locat pels seus col•legues a la categoria dels “maleïts galileus”.

            Aquests “savis del Temple” ignoren que hi va haver un profeta a Galilea: [Jeroboam II] Va recuperar el territori d'Israel des de Lebó-Hamat fins al Mar Mort, tal com el Senyor, Déu d'Israel, havia anunciat per boca del seu servent, el profeta Jonàs, fill d'Amitai, de Gathéfer (2 Re 14,25). El qual no és pas l’autor, sinó aquell a qui va ser atribuït el llibre de Jonàs.

            ¿Quina mena de pregària faig jo: de venjança o de perdó? ¿Amb quin dels grups em voldria identificar? ¿Als qui accepten la paraula de Jesús? ¿Als qui la refusen? ¿Als guardes que creuen en Jesús sentint-lo parlar? ¿A les autoritats, segures d’elles mateixes, fins i tot en l’error, i que menyspreen els inferiors? ¿A Nicodem que no té por de testimoniar de la veritat... encara que només es tracta de sentit comú?

Pas al ritus
            Aquesta sèrie de preguntes està resolta per endavant per a nosaltres que participem a l’Eucaristia. La nostra presència testifica la nostra fe en Jesús Crist, Senyor i Salvador. Que ell ens permeti de seguir-lo ben de prop.

Per al Pare Nostre
            Preguem perdonant, tal com Jesús ho va fer i ens ha ensenyat a fer-ho. Diguem doncs...