ALGUNS DELS LLOCS DE TERRA SANTA 
ON VA VIURE LA MARE DE DÉU 

Ciutat de Natzaret avui. En temps de la Mare de Déu no tenia més de 10 o 12 cases. El nom de Natzaret no es troba cap vegada a l'A. Testa- ment. Era una vall d'antigues tombes cananees menyspreada pel poble d'Israel.
Només apropiat per a pobres i marginats.

Grafit que al segle II un cristià anònim va deixar gravat en una pedra. A dalt s'hi veu clar: "XE", que equival a "Jaire" (en grec "Ave") a sota s' insinua: "MARIA". És un dels testimonis més antics que donen fe del culte a la Mare de Déu en el lloc de la basílica franciscana.

Santuari ortodoxe dit de Sant Gabriel, on hi ha el pou, l'únic de Natzaret, on ben cert la Mare de Déu, com les altres dones del poble, anava a buscar l'aigua.
Encara avui es pot beure d'aquesta aigua que brolla a la cripta de l'església.

Pou de la basílica de Sant Gabriel.
A l'antigor la presència de pous donava ocasió a la formació de llogarets al voltant. Les deus d'aigua són un bon testimoni per localitzar els llocs bíblics, ja que les corrents subterrànies no varien, ni amb el pas dels segles.

Casa-gruta on van viure Jesús, Maria i Josep, i que correspon a l'excavació d'una de les antigues tombes cananees. Els de Natzaret es van limitar a fer un pis a sobre de l'antic sepulcre, llavors ja abnadonat, i els sòtanos els servien per guardar coses i fer-hi part de la vida de família.

Casa d'Efes que va acollir St. Joan i la Mare de Déu, després que el deixeble estimat la va "prendre a casa seva".
Els darrers anys de la vida de la Mare de Déu degueren ser dolorosos per a Ella, però molt profitosos per a l'Església. Ara podem dir amb raò que Ella esdevé la gran DEIXEBLE de Jesús, com insinua l'evangeli de Lluc.

Cim de Jerusalem dit "Hagia Sion", la Santa Sió, on la primera sinagoga jueva es va convertir en cristiana. Els Pares més antics de l'Església en parlen amb veneració, i la pelegrina Egèria ens n'explica el culte. Aquí es venera el record de la Dormició de la Mare de Déu,   envoltada  dels apòstols que d'aquí la portaren a enterrar a la vall del Cedró (en fa memòria l'autosagramental que de la Selva del Camp)

Església de la Toma de Maria, a la vall del Cedró o de Josafat (segons el profeta Joel). A l'interior d'aquesta basílica dels armenis, es pot veure el que podria ser sepulcre de la Mare de Déu, abans que Jesús la prengués Assumpta al cel. De fet l'arquelogia ho remonta al segle II.