|
|
|
|
La seva fama de santedat va atreure molts deixebles. Per a ells va construir dotze Monestirs amb dotze monjos a cada un. Però per diverses causes va haver d'abandonar Subiaco i es va establir a Cassino (més al sud d’Itàlia), on va fundar el cèlebre Cenobi de Montecassino. Allà va morir el 21 de març de l'any 547.
Aquestes i moltes altres dades de la seva vida es poden trobar al II
Llibre dels DIÀLEGS, escrit per St. Gregori. Després de la segona guerra mundial, el Papa Pau VI el va proclamar Patró d'Europa (1964) El seu lema és : PREGA ET TREBALLA St. BERNAT va néixer l'any 1090 a la Borgonya (França). Era de salut molt delicada, però d'intel·ligència penetrant i molt reflexiu. De temperament tímid. Quan va morir la seva mare, després de vèncer i afrontar moltes dificultats, als 22 anys, va fer opció per la vida monàstica, i va entrar al Monestir de Citeaux (França) L'any 1115, el seu Abat junt amb dotze monjos li va manar fundar Claravall (Vall-Clara). Però com que a la seva timidesa unia una gran humilitat, va acceptar, i va ser el fundador dels monjos Cirtercencs. A la seva època, la seva influència va ser molt gran. Va treballar políticament a favor de la pau i es va preocupar dels problemes de l'Església del seu temps. Va predicar la segona Croada. I va ser un gran mestre d'Espiritualitat. Va deixar una empremta personalíssima a l'Orde Monàstica. El Papa Alexandre III el va canonitzar al 1174, i Pius VIII el va declarar Doctor de l'Església el 1830. Va escriure la famosa "CARTA DE LA CARITAT". El seu lema és: FER DE CADA MONESTIR UNA ESCOLA D' AMOR |
|
Els ss. X - XI va ser una
època en què la història del monacat es va distingir per les reformes i
agrupacions de monestirs. La paraula ORDE no apareix fins al 1012, però
la realitat era anterior. L'any 976, el prebere Enneco Garseani va transcriure per al monestir femení de les Santes Nunilo i Alodia, a prop de Nájera, la Regla de St. Benet. Al s. XI per influència dels cluniacencs es va arribar a extingir l'esperit del monacat autòcton. Entre els monestirs reformats pels cluniacencs, hi ha Sahagún, fundat al 1079 per Alfons VI, econòmica, cultural i litúrgicamente es va posar al capdavant dels monestirs peninsulars. Cluny, Orze i d'altres, van influir igualment en la reforma del monacat femení. La seva situació a la segona meitat del s. XI, era igual o pitjor que la dels monestirs de monjos abans de la Reforma. S'havíen registrat abusos greus: presa d'hàbit forçosa, eleccions irregulars d' Abadesses, visita de monjos massa freqüents. Fins i tot va haver de prohibir-se el matrimoni amb monges, que aquestes es vestissin amb vestits masculins i es tallessin el cabell... etc Les monges depenien dels Bisbes i dels Abats, que influïen normalment de manera nefasta en les comunitats femenines. Però no tot era negatiu, el monacat femení de l'època ha estat poc estudiat i pot reservar-nos sorpreses. En els ss. XI i XII els cenobis, sobretot a França eren poc nombrosos, les monges pertanyien a l'alta noblesa i tenien un nivell de cultura notable. Els primers abats de Cluny no es van ocupar de les monges. Però St. Hug es va adonar de l'estat dels monestirs femenins, i va crear un Cenobi ideal. El 1061 es va iniciar la vida regular a Marcigny (Borgonya) i va tenir un gran èxit. Van ingressar allà joves del llinatge més alt. Al costat del monestir vivia una petita comunitat de monjos, el Prior de la qual venia a ser el superior immediat, no solament dels monjos sinó també de les monges: responsable de la seva vida moral i espiritual, manteniment de la disciplina, administrador dels seus béns . Monges i monjos vivien a l'estil de Cluny. Les monges guardaven una clausura absoluta, practicaven l'abstinència, no rebien educandes (noies nobles per a ser-hi educades). Passaven al cor hores i més hores. La mateixa observança es practicava als monestirs sotmesos a Marcigny, i les monges d'aquestes comunitats eren considerades lluitadores
Estaven repartides en dues
ordes: una de claustrals i l’ altre de recluses. Les primeres imitaven
Cluny i les altres, competíen amb el desert: unes eren les cenobites, i
les altres les ermitanes. És molt difícil establir amb certa exactitud l'horari vigent en les comunitats, ja que no tenien rellotges mecànics. Els monjos i les monges medievals, per molt que estimessin l'oració comunitària, se'ls havia imposat una càrrega que superava la capacitat humana, "l'oració en comú era tan llarga i tan pesada que les monges es troben sense ganes per a altres mortificacions diferents de les imposades per la vida comuna".
"La vida comuna era de gran
rigor en una clausura estricta i que posava la monja en contacte continu
amb les seves germanes al cor, al refector, al claustre, al dormitori,
sense més treva que us moments d'oració privada que podia ferse en el
secret de l'Església o de l'Oratori; la dependència de tots els instants
d'una superiora i d'oficials nomenades per ella, sense perspectiva de
canvi d'ambient, era per si mateixa una vida dura, que havia d'espantar
les ànimes més fortes, diu Usmer Berlière.
El treball manual productiu
pertanyia al passat. Les monges artistes: pintores, escultores,
miniaturistes, eren les úniques que treballaven amb les mans.
Els monestirs aleshores van
ser focus de vida espiritual per als qui s'apropaven a ells. La pietat
monàstica va ser catòlica en les seves aplicacions i una deu de llum,
amor i consol per a tots. |
|
Al s. VIII va començar ja un moviment de restauració del monacat.
Alguns monestirs d’ avantguarda van evangelitzar abundantment, promovent
l’agricultura i la cultura a les escoles. La vida dels monjos, però,
s’anava esllanguint.
EL període entre els ss. X –XII fou una època de reforma del món
monàstic. Els monestirs havien acumulat possessions grandioses; donatius
i herències havien multiplicat els béns dels monestirs ; això portava
a una vida dissoluta. Romuald de Ravena (950-1027) va projectar restaurar la vida monàstica del desert. Va deixar dos grups d’ermitans: Fonteavellana i Camàldula, a la Vall del Po. Joan Gualbert de Florència (990-1073) va fundar Vallombrosa , amb una vida molt estricta. Damià de Ravena va influir molt en la vida monàstica pels seus escrits.. En tots aquests monestirs la vida monàstica era molt austera, i ha estat molt fecunda fins als nostres dies. Però la seva austeritat no l’ha deixada estendre i només subsisteix a Itàlia.
Altres monestirs van sorgir seguint la Regla benedictina en la seva
interpretació rigorosa: St. Esteve de Muret, per anacoretes,
St. Robert d’ Arbussel funda Fontevrault al s. XII per a monjos i
monges, sota el mandat d’una Abadessa.
St.
Silvestre Gozzolini, funda els Silvestrins i Pere de Morrone
(Celestí V), els Celestins, que unia benedictins i anacoretes.
Molt a prop de Glenoble, St. Bru amb un grup deixebles
es va retirar al “desert dels Alps”, i va fundar la Gran Cartoixa, però
poc després va morir a Roma. Malgrat això, la Cartoixa va continuar la
seva vida i poc a poc per etapes va adquirir l’estatut d’ Orde pels
Cartoixans. Era molt semblant a la Camàldola . Estava format per
petites cel·les al voltant d’un claustre, formant un conjunt monàstic.
Era una vida tan austera que només eren acceptats els aptes per
portar-la: vida espiritual, psicológica, i física, que fos plena. No van
caure en la relaxació. Són famoses les Cartoixes de Florència i de Pavia
del s. XIV. St. Robert de Molesme, juntament amb St. Alberic i St. Esteve Harding i alguns monjos es dirigiren a Citeaux lloc desert i pantanós, ple de joncs. Sembla que no volien fundar cap orde nova, però no fou així. D’aquí en sortiren els cistercencs.
A Esteve se li deu la primera organització per mitjà de la “Charta
Charitatis” “Carta de l’Amor”, que demostra com fer de cada monestir
una escola d’Amor.. Però la fundació del Císter fou compartida amb
St. Bernat de Claraval, home intel·ligent i de caràcter ardent i amable.
El Císter va créixer molt aviat. Com a reacció contra els de Cluny, els
del Císter van tornar a l’estricte observança religiosa de la Regla
benedictina. St. Norbert, després de la seva conversió, va portar una vida penitent i va rebre l’ordenació sacerdotal. Llavors va dedicar-se a la reforma de clergues i canonges. Entenent, per un somni que va tenir, que havia de construir un monestir, va demanar permís al bisbe per fer-ho tal com se li havia “pre-mostrat”, d’aquí el nom de Premostratencs (1120). Aquesta Orde no és de monjos, sinó de canonges regulars amb una vida de comunitat contemplativa i apostòlica al mateix temps. La seva Regla es la de St. Agustí, tan general i ambigua que pot adoptar-la qualsevol institut religiós.
Des del s. XI van aparèixer canonges regulars en tots els països, primer
sense cap vincle d’unió, més tard formant congregacions. Tenen
importància les següents canongies: Canonges Lateranencs, Congregació
de St. Ruf, Congregació de la Sta. Creu, els canonges del Sant Sepulcre,
per atendre els hospitals de pelegrins, Congregació de St.
Víctor, els Hospitalaris de l’Esperit Sant, els Canonges o “Monjos de St.
Bernat”, que tenien hospitals als ports dels Alps, els Canonges
de St. Eloi, que tenien cura dels pelegrins malalts, i moltes més. Entre els canonges regulars de St. Agustí hi va haver molt diverses formes de vida; una d’elles foren els Trinitaris, fundats a França per St. Joan de Mata, dedicats a la redempció de captius. També l’Orde de la Mercè, fundada a Barcelona per St. Pere Nolasc, (1222) estava consagrada a rescatar els cristians esclaus dels serraïns i dels moros.
Quan els cistercens i el premostratencs s’estengueren, van demanar
als fundadors que creessin la branca femenina . Primer s’hi oposaren,
però acabaren obrint convents per a les monges que portaven una vida
litúrgica i contemplativa. La difícil situació religiosa dels cristians d’Orient va fer que al s. XIII es fundés l’Orde dels Carmelites, tot agrupant els eremites que venien de Palestina. St. Simó Stock li va donar la seva constitució definitiva i va fer que s’estengués per Europa. El Papa Inocenci IV la va transformar en cenobítica, però dedicada a l’apostolat. A finals de l’Edat Mitjana van aparèixer dues Ordes femenines, les Carmelites, que començant a Itàlia s’estengueren per Espanya, i un segle després foren reformades per Sta. Teresa. L’altra Orde fou la de les Brígides, fundades per Sta. Brígida de Suecia.
També aparegueren altres Ordes de monges i terceres Ordes. Entre les
Congregacions, la més significativa fou la dels Servites ( Servents de
Sta. Maria), formada per laics, que acabaren vivint en convents com el
de St. Antoni de Pàdua.
La reforma realitzada pels Papes durant els segles XII – XIII no
s’hauria pogut fer sense un moviment popular favorable. Sense
l’evangèlic entusiasme que va acompanyar les Ordes Mendicants (franciscans
i dominics), l’Església hauria tornat a caure, potser, en els desordres.
Es tractava d’anar a trobar als homes directament amb una predicació
adaptada a les seves a vides, fent-ho, no des de un monestir, ni de les
aules d’una escola. St. Francesc d’Assís fou el fundador dels Franciscans. Per la seva gran personalitat va atreure molts seguidors. Aquesta Orde estava formada per laics i clergues, es a dir, per tots els que volien servir el Crist en pobresa perfecte. Anaven pel món predicant amb la llibertat de Crist, sacrificant l’orgull de la intel·ligència i de la riquesa. Aviat foren nomenats Frares Menors. El seu ideal era la Pobresa. A St. Francesc li va costar molt fer una Regla, que després de moltes esmenes fou aprovada el 1223. Per la seva part, St. Domènech, havia reunit uns quants companys i fundat un convent de monjos. El Papa li va aconsellar que escollís una Regla. Domènech va elegí la de St. Agustí, però que després la va ampliar. L’orde estava formada per clergues ben formats en Teologia, i dedicats a la pròpia santificació, i a la predicació de la Doctrina Catòlica. Són l’Orde dels Dominics o l’Orde de Predicadors.
Vint anys després de la mort de Francesc i de Domènech, quasi es podria
dir que les dues Ordes només es diferenciaven pel color dels seus
Hàbits. |
|
La paraula monestir procedeix del grec "Monasterion", de l'arrel "mones|sol" ("una persona solitària") ja que originàriament tots els monjos cristians eren ermitans. Aquests monestirs servien per allotjar els visitants.
Els
primers monestirs cristians. Inicialment van viure sols, però poc després van decidir unir-se i habitar en coves o cabanyes construïdes per ells mateixos, senzilles però suficients com per fer la seva vida d'oració en comunitat. El segle VI sant Benet va crear una comunitat, els benedictins, i va establir regles de convivència que després van servir de base per a altres congregacions. Els seguidors de sant Benet feien tres promeses: abandonar totes les seves possessions personals (vot de pobresa), no mantenir relacions sexuals vivint al monestir com a monjos (vot de castedat i estabilitat), i seguir les regles de la vida monàstica obeint l'abat (vot d'obediència). A l'Edat Mitja, molts dels monestirs també servien com a granges, casa d'hostes, centres d'aprenentatge i fins i tot com a hospitals, sempre sota les regles benedictines. Més tard van aparèixer altres ordres que van establir regles encara més rígides, com els cartoixans o els cistercencs. Els monjos d'aquesta última orde eren coneguts amb el nom de "monjos blancs", ja que utilitzaven hàbits de llana sense tenyir. Aquesta orde va ser fundada al 1098. Construïen els seus monestirs ben allunyats de les ciutats i allà conreaven la terra i criaven el seu propi bestiar. A Anglaterra es va construir, al 1131, l'abadia cistercenca de Rievaulx, a Yorkshire, on els monjos tenien prohibit parlar. En la segona dècada de segle XIII es van crear dues noves ordres: els franciscans (1210), que es guiaven pels ensenyaments de sant Francisc de Asís; i els dominics (1216) seguidors de sant Domènec. Els franciscans professaven la pobresa i l'ajuda als semblants, mentre que els dominics combatien l'heretgia càtara. Ambdós eren coneguts com "frares". Després de la Reforma Protestant, molts monjos van abandonar els monestirs per seguir la doctrina de Luter. Després, durant les guerres de religió, molts monestirs van ser saquejats i destruïts. Més tard es van crear noves ordes, com la Companyia de Jesús, els membres del qual eren coneguts com a "jesuïtes" i dedicaven la seva vida a missionar i predicar per tot el món, especialment a les noves terres descobertes a l'oest d'Europa, on es van fundar molts i importants monestirs. Regles monàstiques Les regles eren les ordenances escrites que els monjos de les diferents ordes monàstiques havien de seguir. Es van iniciar quan els cenobis van créixer en nombre de monjos i hi va haver necessitat d'una certa organització. Moltes d'aquestes regles es conserven i gràcies a elles es té notícia de l'arquitectura i disposició d'alguns monestirs ja desapareguts. Figures importants de l'Església Catòlica van ser Sant Agustí, Sant Basili, Sant Benet, el monjo Robert, Sant Bernat, Sant Bru, i molts altres. Les regles estaven composades per capítols que solien llegir-se als monestirs a la sala capitular. Allà s'anava dictant una sèrie de normes a seguir, tant de caràcter espiritual com pràctic, sobre la vida dels monjos (vestuari, menjar, hores de dormir, treball, etc.). Construccions principals L'església, lloc d'oració, és l'edifici principal. Entorn d'ella s'anaven alçant les dependències necessàries. L'església es començava a construir per l'absis i tenia fàcil comunicació amb les cel·les dels monjos a través del claustre. El claustre era potser el segon element en importància. Estava construït generalment al costat de la nau sud de l'església. L'església tenia una porta d'accés al claustre. En aquest espai estaven distribuïdes les estances de major ús per a la vida dels monjos. El claustre és de planta quadrada. En el centre hi sol haver un pou i en l'espai restant, un petit jardí amb quatre camins. Cada part té una galeria o corredor cobert, amb arcades. En la part est i a prop de l'Església es troba sempre una petita estança que servia com a estudi o biblioteca. A continuació es trobava la Sala Capitular, peça que es considerava de gran importància i que generalment es construïa amb rica ornamentació arquitectònica. Era el lloc de reunió de la comunitat, on es llegien els capítols de la Regla per l'ordre, i on l'Abat organitzava les diferents tasques que havien de seguir els monjos. En aquesta sala era on s'exposaven les faltes, a fi que el superior imposés la penitència. A aquesta estructura fonamental s'afegia la part del "scriptorium", l'hort, la infermeria, el locutori i de vegades, estables, premses, molins, tallers, etc.
Igualment
el cementiri es trobava sempre dins el terreny del monestir. |