APORTACIÓ DE LES DIFERENTS ORDES MONÀSTIQUES FEMENINES A L'ESGLÉSIA DE BARCELONA |
Segle XL’esperit
de St. Benet, el Patriarca d’occident, a l’albada de l’Edat
Mitjana, té a Barcelona un monestir de monges. Al 945 consta, ja,
l’existència de la comunitat de St. Pere de les Pul·les.
Segle XIIIEl
Monestir de St. Antoni i Sta. Clara de Barcelona fou el
primer de monges Clarisses que es fundà a la península (1232). Enviada
per Sta. Clara d’Assís, la seva neboda Sta. Agnès de Peranda, inicià
a la ciutat comtal l’ideal del Poverel·lo, però seguint la Regla de
St. Benet. Acollides pel bisbe Berenguer de Palou, ben aviat
conmocionaren la ciutat. De Sta. Agnès sabem que fou preceptora de Sta.
Maria de Cervelló. La seguí en l’abadiat Sta. Clara de Porta. Tenim,
doncs, en els monestirs de la Barcelona antiga, un important centre de
santedat. El
monestir de Sta. Maria de Valldonzella s’inicià al 1237
a la vall que va dur el seu nom, vora la parròquia de la Sta. Creu
d’Olorde, però Jaume el Conqueridor l’acostà a la ciutat, perquè
estigués més protegit. Detall que fa veure el pes que tenien els
Monestirs en la societat d’aquell temps. Sabem que el rei Martí
l’Humà hi sojornava sovint, fins al punt que, acollit per les monges
d’aquesta comunitat, hi trobà la mort. Fundada
a Alguaire (Lleida) per la marquesa de la Guàrdia i traslladada, segles
més tard, a Barcelona, l’Orde de les monges Sanjoanistes
anava destinada a les filles de la noblesa catalano-aragonesa. No serà
fins al 1860 que es deixarà d’exigir el requisit de pertànyer a una
família distingida. Segle
XIV Per
obra de la reina Elisenda de Montcada i un grup de monges del Monestir
de St. Antoni i Sta. Clara, entre elles la neboda de la mateixa reina, va néixer el monestir de Clarisses
de Pedralbes. Un Monestir tan unit a la nostra ciutat que al
1357 els Consellers decidiren prendre’n la custòdia. Compromís que
en certa manera encara continua. En
prou feines 20 anys després (1351), el rei Pere el cerimoniós posà la
1ª pedra del Monestir de monges Dominiques de Mont Sió.
Un monestir pensat perquè 100 monges hi trobessin “un lugar rico de
afectos i mansedumbre, apto para la soledad” (escriptura fundacional).
El 1er monestir fou edificat prop de les Drassanes reials, però avui
estan a Esplugues del Llobregat. Si
al segle XIII l’Orde Santjoanista es fundà de cara a la noblesa, al
segle següent (1358) prenent Sta. Maria Magdalena i St. Agustí per
models, un grup de dones convertides, provenint de la prostitució,
introdueixen a Barcelona l’Orde de les Agustines Ermitanes.
El rei Pere IV les omple de privilegis, i els és concedit seguir la
Regla i l’hàbit de l’Orde de St. Agustí. Com que molt aviat s’uní
a aquestes Penitents Sor Francesca de la Cerda, cosina de Ferran el Catòlic,
una dona molt honorada que hi morí en olor de santedat, l’orde es veié
obligada a deixar l’exclusivitat a candidates Penitents. Segle
XV Al
1454, tornant de Terra Santa (d’aquí el nom de “Sta. Maria de
Jerusalem”), Rafaela Pagès funda el Monestir de Clarises que
actualment està situat a Vallvidrera. Del Monestir de la Trinitat de
València on hi visqué Sor Isabel de Villena, la primera gran feminista
que ha tingut Catalunya, van venir a Barcelona 4 monges portant la
famosa “Verge de l’Estrella”. Els reis Catòlics van obtenir del
Papa el permís per observar la 2a Regla de Sta. Clara, llavors
aprovada. Al
1475 es fundà el Monestir de St. Maties, seguint els
austers principis d’espiritualitat monàstica de l’Orde de St.
Jeroni, que ja comptava amb dos monestirs masculins: el de la Vall
d’Hebron (d’aquí el nom bíblic del passeig), i el de la Murtra. Un
monestir femení que ha tingut relació amb diversos sants. Ignasi de
Loyola freqüentava el cenobi fent-hi un intercanvi singular: mentre ell
alimentava espiritualment les monges, rebia d’elles el sosteniment humà
que tot pelegrí necessita. Josep Oriol, que hi tenia una cosina,
encoratjava especialment la Venerable Magdalena Rialp, a avançar, a
través d’un rigorós ascetisme, vers la més alta mística. I St.
Antoni M. Claret, en una de les visites usuals, hi tingué una “visió”
especial. Un
nou monestir de Dominiques sota el Patronatge de Ntra. Sra. dels
Àngels, s’obre a Barcelona comptant amb l’aprovació de la
noblesa i de les multituds, que hi acuden en els trasllats del Monestir
al centre de la ciutat. Avui resideixen a St. Cugat. Segle
XVI El Monestir de Santa Isabel, de monges clarisses, va ser fundat el 9 de març de 1564, a Barcelona. La comunitat va professar la Regla en mans del Ministre General de l´Orde Franciscana, Fray Francisco de Zamora, i amb la presència del Rei Felip II i la seva esposa Dña. Margarita de Austria. Aviat foren conegudes a la ciutat comtal com "les Elisabets", nom que es va donar al carrer del Monestir. En 1835, la Mare Teresa Arguyol, clarissa d´aquest monestir, va sortir per fundar les clarisses de la Divina Providència. Després de guerres, epidèmies, exclaustracions... la comunitat va edificar un nou monestir a les afores de Barcelona, a Sarrià, l´any 1878. Finalment, cercant un ambient més favorable per a la vida contemplativa, aquesta fraternitat clarianava traslladar-se, al 1990 a la Comarca del Penedés, al poble de Lavern, on van ser molt ben acollides per la gent de l´entorn. El
primer Monestir de la Reforma Teresiana es fa present a Barcelona,
a través de la Mare Caterina, familiar de la mateixa Santa d’Àvila.
La fundació del Carmel de la Immaculada esdevé just 6
anys després que morís Santa Teresa. La Venerable Mare Caterina era
tinguda per “santa”, havent pouat l’esperit de Teresa en el seu
tracte personal amb ella. Al
1599, amb el beneplàcit de Felip III i Margarida d’Àustria, la seràfica
Àngela Margarida va fundar el primer monestir de Caputxines
d’Espanya, rebent el nom de Sta Margarida la Reial, en
memòria de l’esposa del rei. Al 1602 hi entrà la M. Àngela Astorch,
beatificada al 1982 per Joan Pau II. Es diu d’ella que ingressà amb
el breviari sota el braç i un gran amor a la litúrgia i al llatí. Ben
aviat el monestir esdevingué punt de partida d’altres fundacions. Segle
XVII Al
1623 arriben les primeres Mínimes a Barcelona, provenint
d’Antequera. El nou Monestir és posat sota el Patronatge de Jesús
i Maria. La vida abnegada d’aquestes seguidores de Francesc de
Paula es fa palesa al 1726 quan, després d’haver escoltat un sermó
sobre el moviment desolador de les heretgies imperants, moltes d’elles
s’ofereixen a Déu com a “víctimes”. El resultat fou que
moriren dotze monges, cinc d’elles en un mateix dia. També al
1936 Déu rebé el sacrifici de 9 monges, que foren assesinades prop del
Monestir. I
aquest segle està marcat, sobretot pels nous Carmels. El primer, ara ja
fora de la gran metròpoli, és el de Vilafranca, sota
l’advocació de la Mare de Déu del Carme. Fou fundat gràcies
a la gentilesa de la Sra. Isabel d’Aiguaviva i del Pas, filla de la
noblesa. El valor de la seva casa-palau va ser suficient per a aixecar
el Monestir al 1643. D’aquí en sortiren ben aviat les fundacions
d’altres Carmels. El
Carmel de la Immaculada de Mataró va ser el 3er monestir
de Carmelites Descalces, 60 anys després del Monestir de Barcelona. La
Reforma de Sta. Teresa volia facilitar la vida interior, amb un
equilibri entre la vida eremítica (seguint l’ideal dels ermitans del
Carmel) i la vida comunitària, en família, tota impregnada
d’humanisme cristià. Tot just nascuda, la Comunitat de Mataró donà
un monestir a Lleida, i més tard a Puigcerdà, Terrassa, Sabadell i
finalment a Granollers. Fill,
en part, del Monestir de Vilafranca, el Carmel de l’Encarnació
fou fundat a Barcelona, al 1643. I d’aquests dos
Monestirs en neixen els Carmels de Valls i de Vic. Segle
XVIII El
Monestir de Caputxines dedicat a l’Assumpció de
Maria, és fundat a Mataró al 1729. Felip Vè. en concedí la
llicència a petició de l’Ajuntament de la ciutat. Mataró va
desitjar “la pobresa de les monges caputxines”, mirada com un
“benefici espiritual” per a la vila. La fundació es féu
processionalment, amb l’assistència del Bisbe, el Vicari General, els
Pares Caputxins, els Regidors, i el poble fidel. Hi intervingueren 11
entitats diferents. Tot un monument de Fe i d’Amor a l’Església. Segle
XIX Aquest
segle compta, per primera vegada amb una fundadora catalana. La Mare
Teresa Arguyol, filla de Sarrià, religiosa llega del Monestir de
Clarises de Sta. Isabel, al 1835 havent de ser exclaustrada, volgué
fundar un Monestir seguint les austeritats de la 1ª regla de Sta.
Clara. El Bisbe exigí que les monges obrissin una escola gratuïta,
degut a la necessitat d’aquell moment tan turbulent. I ella, que quasi
era analfabeta, obtingué el títol de mestra. Va posar la nova Orde
sota l’advocació de la “Mare de Déu de la Divina Providència”.
Quatre
anys després de la fundació de Barcelona, l’Orde va obrir el
Monestir de Badalona, amb l’assistència de la mateixa
Fundadora, que hi morí el mateix any. El dia del seu enterrament, la
Mare Teresa guarí miraculosament un pescador que portava les seves
despulles a les espatlles. I avui s’està treballant per la
beatificació de Sor Francesca Valls (filla de Badalona), ja que són
molts els miracles que s’obtenen per la seva intercessió. Sis
anys després d’aquest darrer, s’obrí el Monestir de Mataró
pel que ja la mateixa Fundadora havia començat a fer gestions. Aquesta
Comunitat cresqué tan ràpidament que poc temps després féu la
fundació del Monestir de Castelló de la Plana. Al
1858 s’inaugurà el Monestir de Vilanova i la Geltrú,
que també tenia a les arrels, els desigs de la Fundadora. Les dotze
germanes destinades a la nova fundació, que surten a les 3 de la
matinada del Monestir de Gràcia (Barcelona), són rebudes solemnement a
Vilanova. Al
darrer quart de segle (1874) entra a la nostra Església l’esperit de
St. Francesc de Sales, amb la fundació del “Monestir de la
Visitació de Maria”, situat a Horta (Barcelona).
Segons el St. Bisbe d’Annecy, l’Obra ha nascut del cor obert de Jesús
a la Creu. El Jesús “mans i humil de cor” que convida a la dolça
humilitat. Arribar a la Caritat, és per a l’Orde la màxima
austeritat “corporal”. Segle
XX El
primer Monestir del segle XX és el Carmel dedicat a la “Sagrada
Família” de Tiana. Per causes alienes a la
Comunitat, la fundació s’arrela a la Creu de Jesucrist. Per falta de
recursos moriren 4 germanes molt joves, en els dos primers anys. La
fundadora, Mare Dolors Recorder, que provenia de les Carmelites
Descalces de Barcelona, hi morí santament al 1922. El seu desig era que
el Monestir fos “un sagrari on Jesús fos estimat en nom de tots els
germans del món”. Al
1948, amb el nom de “Jesús Diví Obrer”, es va obrir
el Monestir de Carmelites Descalces de Terrassa, per
voluntat expressa dels fabricants, que foren els seus principals
benefactors. Com
a fruit del Congrés Eucarístic Internacional de Barcelona,
al 1953 les “Sagramentàries” de Vic obren el Monestir de monges “Adoratrius
Perpètues del Santíssim Sagrament” a la nostra ciutat. La
Venerable Mare Maria Magdalena havia fundat l’Orde a Itàlia, a fi que
Jesús sagramentat fos adorat tan de nit com de dia. Inaugurat,
també, al 1964, el Carmel de “Santa Teresa de Jesús”,
de Sabadell (fill del de Terrassa), va ser fruit de “L’associació
de Dirigents Catòlics”. Un grup empresarial que desitjava, igualment,
la presència Monàstica a la ciutat. Fill
també del Carmel de Terrassa, el Monestir de la Mare de Déu de
Montserrat i St. Josep Oriol de La Roca del Vallès
ha estat obert al 1970 per desig d’alguns preveres dels
voltants de Granollers. A causa de la creixent industrialització de la
zona, volien tenir prop seu un lloc de “silenci i de pau”. Envoltat
de la bellesa del paisatge vallesà, ambicionaven descobrir-hi el
misteri de l’Amor generós de Déu, que sempre ens depasa. Finalment
al 1973 la comunitat de St. Pere de les Puel·les de Barcelona obra una
petita filial a Puiggraciós sota l’advocació de Santa
Maria, la Verge de la comarca que custodien. Resumir
aquest doll de vida espiritual feta degoteig constant al cor de l’Església
de Barcelona, crec que seria una tasca sobrera, perquè la vida corre
per dins sense fer soroll, i és capaç de donar els fruits més
inesperats en qualsevol moment. Maria Regina Goberna |