Amb motiu de les noces d’argent d’una germana, i de les meves noces
d’or, se’ns va oferir l’ oportunitat d’ anar a Taizé. Un desig
llargament somniat, per ser un lloc monàstic actual amb formes
diferents. La visita podria obrir horitzons nous?
La veritat és que amb els 10 dies de vacances de què disposàvem, vam
voler fer tota una ruta monàstica, amb tants intercanvis espirituals com
fos possible.
A l’ avançada, doncs, no sols teníem el camí projectat, sinó també les
visites concertades.
La peregrinació va resultar tan rica d’ experiències, i vam tornar tan
contentes, que he pensat transcriure i
completar les notes que vaig anar prenent a fi de compartir-ho, per si a
algú pot interessar.
Dilluns
14-- Viatge fins a Sénanque (i a Le Barrou)
Cada dia vam voler que quedés il·luminat per la Paraula de Déu
que se’ns dóna a l’ altar. És per això que al començament, hi ha un
resum dels textos de les dues lectures de l’ Escriptura.
Eucaristia (Setmana XV de durant l’ any)
Mt. 10, 34-40: “Qui no m’ estima més que al pare, o a la mare, no és
digne del Regne. Qui perdi la vida la trobarà. Qui doni un vas d' aigua a
un deixeble en rebrà la recompensa.”
Is. 1,10: Estic cansat del vostre culte. Renteu-vos, deixeu de fer el
mal.
Ens ensenyaràs, Senyor, un nou culte en l’ esperit? Volem estar atentes a
renovar-lo amb tot el que aprendrem aquests dies. Mt. 10 diu que els
enviats no han d’anar plens d’ ells mateixos sinó del teu AMOR més fort
que qualsevol altra cosa. Nosaltres comencem amb Tu aquest pelegrinatge.
Amb Tu, tot esdevé un donar-i-rebre. Tu ens acompanyes, com als
apòstols. El teu Regne és el que portem entre mans, ara i sempre. A
través de l’ Esperit, aquests dies volem que esdevinguin una nova
adoració.
Visita al monestir de Sénnanque (monjos cistercencs)
El camí fins a Sénnaque ens resulta ràpid i bonic. Dinem als afores, ja
contemplant el Monestir, en una vall plena d’ espígol florit. Ens
sorprèn veure-hi tanta gent.
Frère Jean, amb barba blanca, un home de mirada penetrant i amable, ens
atén sense pressa. El Pare Abat ens vol saludar, és molt jove. Ens dóna
el primer consell, que ens acompanyarà durant tots els dies: “romandre
obertes per acollir l’ Esperit”.
Frère Jean ens fa una esplèndida visita guiada. Finalment a l’ església
diem junts el Parenostre. Inoblidable.
Al marxar sentim llaços de germanor monàstica. Li oferim un petit
obsequi de ceràmica (un monjo pregant) que rep amb gest agraït, i els
ulls espurnejants. El rostre d’ aquest home auster, però senzill, es fa
difícil d’ oblidar.
|
Monestir
de Sénanque
(monjos cistercencs)
per veure les 55 fotos cliqueu la imatge |
Història del monestir de Sénanque (monjos cistercencs)
Sénanque és un monestir cistercenc i com a tal es troba situat en una
vall retirada. L’abadia està prop de la localitat de Gorda, al
departament de la Valclusa, a la Provença.
Fou fundat l’any 1148 per monjos del cister procedents del monestir de
Mazan al Vivarais, sota el patronantge d’Alfant, bisbe de Cavalhon, i el
nostre Ramon Berenguer II, comte de la Provença. La seva construcció és
d’un romànic pur.
Al 1178 es va dur a terme la consagració de l’ Església, preciosa. Els
segles VIII i XIV són els de més esplendor, però al 1544, amb les
guerres de religió, el monestir és devastat.
Recentment (1988),
l' Abadia
de Lerins hi envia l’ actual petita comunitat de 4 monjos.
L’església és extremadament austera. El
claustre,
lloc de pas que comunica les diferents parts del monestir, té gairebé
tota la decoració de caràcter vegetal a excepció de la mènsula situada
damunt el pilar que hi ha davant l’entrada de la sala capitular, que
representa el cap del diable. La ubicació d’aquest element únic es creu
que no és casual. Antigament, a l’ hora de Completes que ells resen a la
sala capitular, als monestirs dèiem cada dia el text de 1 Pe 5:8: “El
vostre adversari, el diable, ronda cercant qui engolir”.
La bellesa dels edificis té rusticitat única.
Visita al
monestir de l'Anunciació de Le Barrou. (monges benedictines)
Trobar el monestir de monges de Le Barrou no ens resultà fàcil, però,
després de resar Vespres amb elles (nosaltres a fora de les reixes) ens
ensenya les habitacions per dormir la Gna. Anna, un hostatgera basca que
parla espanyol. Com que l’ endemà hem de marxar de bon matí, tenim una
entrevista amb l’ abadessa, molt jove, a darrera hora del dia.
És una comunitat d’estil “preconciliar”, que usen el permís de dir la
Missa en llatí, i d’ esquena als fidels. Amb tot, l’ abadessa es desfà
en amabilitat, i fins i tot ens demana de retardar una mica més la
marxa. I amb un candor tot especial, ens explica que justament el
privilegi de dir la missa segons St. Pius Vè els proporciona vocacions
d’ arreu del món. Són noies que volen aquest estil de pregària i de
vida. Junt amb els monjos, que tenen el monestir a quatre passes, durant
un temps van estar units a l’ excomunicat bisbe Lefebre, però ara ja no
hi tenen res a veure.
En dir-li el motiu del nostre pas pel seu monestir, puntualitza que
elles també fan vacances: un sol dia a l’ any, i, evidentment sense
sortir de la clausura. Són unes 40 monges, amb un promig d’ edat de 41
anys. Malgrat constatem que tenim mentalitats diferents, la trobada
esdevé molt cordial, i ni tan sols ens volen cobrar l’ estada.
|
Monestir
de Le Barrou
(monges benedictines)
per veure les 9 fotos cliqueu la imatge |
Història del
monestir de Notre-Dame de l’ Annonciation. Le Barroux (monges
benedictines)
La comunitat de monges benedictines de Notre-Dame de l’Annonciation va
néixer l’any 1979 quan quatre joves es van agrupar amb la Mare Elisabeth
i també amb Dom Gérard per dur a terme “l’experiència de la tradició”.
Després de traslladar-se a diferents indrets van trobar una terra dins
el municipi de Le Barroux.
Un cop realitzada una primera part del treball d’instal·lació, tot i que
de manera molt precària, el monestir és reconegut canònicament depenent
de la Santa Seu al 1989 i erigit en Abadia el 1992. La Mare Elisabeth
rep la benedicció abacial de mans del cardenal Mayer.
L’any 2000 havent renunciat al seu càrrec la fundadora, la succeeix la
Mare Placide, actual abadessa, que dur a bon terme l’acabament dels
treballs de construcció, en especial l’església, que fou consagrada el
12 de maig de 2005 pel cardenal Medina com a enviat especial del Papa
Benet XVI. El cardenal Ratzinguer, abans d’ esdevenir el cap de l’
església catòlica, feia aquí les seves vacances.
Les monges treballen en tallers d’enquadernació, en el teixit de la seda
i en l’elaboració de confitures.
Dimarts 15 . Le
Barrou (monjos benedictins)
Eucaristia.
St.
Bonaventura
Mt. 11, 20-24 Jesús és rebutjat per Corazín i Cafarnaüm, ciutats que no han volgut acceptar la seva predicació.
Is. 7:1-10 : Els reis assetgen Jerusalem. Isaïes diu a Acaz que no perdi la calma, que allò que tramen NO és complirà.
Aquesta trobada amb monestirs benedictins, Senyor, és un entrar en
comunió amb la nostra orde tot pregant que sapiguem acceptar els teus
ensenyaments amb radicalitat. Aparta’ns de l’ orgull de ser com aquestes
ciutats on vas fer tants miracles, i malgrat tot no van creure. Que la
nostra vida estigui marcada per la pau (“la calma”) que vol St. Benet.
Visita al
monestir de Sta. Magdalena de Le Barrou. (monjos benedictins)
Assistim a la conventual dels monjos, tota en llatí i gregorià. Hi ha
pocs monjos, perquè ells encara diuen misses individualment, en capelles
particulars. L’ evangeli ens adverteix que ningú no pot pensar que ja té
la santedat adquirida. Els de Cafarnaüm, com els qui vivim a Montserrat
o a Le Barrou, hem de continuar convertint-nos cada dia. I encara que
constatem diàriament la nostra debilitat, podem mantenir en Déu “una
confiança tranquil·la” (Is).
Després de conventual anem a la porteria, ja que tenim previst un
col·loqui amb l’ abat. La “desolació” del germà porter és gran en
haver-nos de dir que l’ abat no apareix per enlloc, per això ens
acomiadem seguint el nostre camí. Però després d’ haver fet amb cotxe un
parell de revolts per la carretera, ens surt al pas un monjo molt jove,
vestit de treball, que ens fa senyal que ens aturem. Jo li pregunto si
és que té un encàrrec per nosaltres de part del P. Abat, i ens respon:
l’ abat sóc jo. Ens fa passar a una cabana, on ens asseiem junts al
voltant d’ una tauleta.
Després de demanar disculpes per no haver mirat l’ agenda, passem a
parlar de les experiències monàstiques, amb una profunditat que ens
deixa bocabadades.
L’ essencial, diu, és la fidelitat entesa com a intel·ligència del cor.
No es tracta de ser fidels “aguantant les parets”, sinó practicant la
paciència davant les febleses “físiques o morals” que tots tenim (Regla
de St. Benet). Estem d’ acord en què és ara que hem de practicar la
caritat, i visitar els malalts del monestir, no quan serem vells i ja no
tindrem forces.
A ell li agrada resumir la doctrina de St. Benet en la frase tan
coneguda de "No avantposar res a l' amor de Jesucrist” però
continuant-la tal com l’ acaba St. Benet “a fi que tots junts arribem a
la vida eterna”. La primacia de Crist queda així unida a l’ amor a la
comunitat.
Aquella cabaneta tan senzilla, la petita taula i la conversa, evoquen
una presència ben actual de Jesús, i dels Pares i Mares de la vida
monàstica, que ens emportem com un gran tresor. ¿Serà veritat que Déu
ens vol regalar sorpreses?
|
Monestir
de Le Barrou
(monjos benedictins)
per veure les 9 fotos cliqueu la imatge |
Història del
monestir de Sainte Madeleine de Le Barroux. (monjos benedictins)
Santa Magdalena és un monestir de monjos benedictins, que depèn
directament de la Santa Seu. Ara, però, en tràmit d’ integrar-se a la
congregació de Subiaco, a la que pertanyen també els monjos de
Montserrat.
L’any 1970 un jove monjo benedictí, el pare Gérard Calvet va deixar
l’abadia de Notre-Dame de Tournay i es va instal·lar a Bédoin, petit
poble de Vaucluse. Estava decidit a viure la Regla de Sant Benet
fidelment, segons les tradicions litúrgiques romanes. Ràpidament es va
sentir recolzat pel seguiment d’alguns joves que volien viure com ell la
vida benedictina.
Al 1974 s’uneix al moviment de Mn. Lefevre i es trenquen les relacions
amb Tournay. Al 1978 veient el creixement de la jove comunitat adquireix
un terreny de trenta hectàrees al municipi de Le Barroux. Comença
aleshores la construcció d’un monestir neoromànic, amb tècniques
modernes. Com les monges, trenquen els vincles amb el moviment de Mn.
Lefevre quan aquest és excomunicat. És erigit en abadia, el juny de
1989. A l’octubre s’acaben les obres de l’abadia i és consagrada l’
església pel cardenal Edouard Gagnon.
Al 2002 la comunitat arriba a tenir 70 monjos, i fa una fundació. El
novembre del 2003, el pare fundador deixa el càrrec i és elegit el pare
Louis-Marie, l’ abat actual.
Gérard Calvet mor el 28 de febrer de 2008. La nostra visita esdevé el
juliol del mateix any.
Transcric un text, que ells han redactat.
El Misteri dels Monjos
Els monjos han fet Europa.
La seva aventura és en principi, si no exclusivament, una aventura
interior, de la qual l' únic mòbil és la set de l’absolut.
La set d' un altre món ple de veritat i bellesa, que la litúrgia aviva,
orientant la mirada cap a les coses eternes.
El monjo és un home atent, amb tot el seu ésser, a la realitat que no
passa.
Abans de ser acadèmies de ciència i cruïlles de la civilització, els
monestirs són llocs de silenci adreçats vers el cel.
Una crida obstinada, innegociable, que existeix un altre món, del qual
aquest no és més que la imatge, que anuncia i prefigura.
Visita a
l’Abbaye de Notre Dame d’ Aiguebelle (monjos trapencs)
Com que St. Bonaventura creiem que
ens acompanya, sentim la "bona ventura" constant del Senyor durant el
camí. A mida que ens anem acostant a la Savoie el paisatge ens captiva.
Els camps immensos d' espígol ens parlen de la gratuïtat de l' amor de
Déu infinit en cada bri, ara alternant-se amb les vinyes.
En una vall petita i frondosa, s’
amaga el monestir. Les "aigües boniques" (Aigue belle), que brollen
davant de l’ abadia, són signe d’aigües interiors, amagades, com
veritable font que surt de dins. El somriure serè de l' Abat d’
Aquebelle que hem vist en un vídeo, molt ben fet, ens ho confirma. Els
monjos de Thiberine sacrificats a Algèria, han esdevingut fonament d'
aquest edifici. Christian, el prior, junt amb altres, van sortir d’
aquesta comunitat per fundar al nord d’ Àfrica. El petit monument
recordatori que els hi han dedicat, ens resulta proper per la coneixença
que teníem amb ells.
Dinem en plena frondositat de la natura, gairebé a les portes del
monestir. Com que pertanyen a la Trapa, i practiquen una clausura
estricte, ens diuen que no podem visitar més que l’ església, per cert
preciosa, on amb una dotzena de monjos resem la pregària de Nona.
|
Monestir
de Aiguebelle
(monjos trapencs)
per veure les 13 fotos cliqueu la imatge |
història de l’ Orde cistercenca de l’ estircte Observança.
L' Ordre Cistercenc de l' Estricta Observança (dit normalment de “la
Trapa” per ser el lloc on hi va haver el primer monestir) té la seva
font en la tradició monàstica de vida evangèlica dels monestirs de sant
Benet de Nòrsia. Els fundadors de Cîteaux (l’ orde del císter) van donar
a aquesta tradició una forma particular de la qual certs aspectes van
ser defensats amb força pels monestirs de l' Estreta Observança o de la
Trapa.
El nostre Ordre, diuen ells, és un institut monàstic íntegrament
contemplatiu; ja que els monjos, es dediquen al culte diví, i asseguren
aquest l' humil i noble servei en la solitud i el silenci, en l' oració
assídua i la joia penitencial de la vida monàstica. Busquen Déu i
caminen seguint el Crist sota una regla i un abat, en una comunitat
estable, escola de caritat fraterna, ja que els germans, formant un sol
cor i una ànima, ho tenen tot en comú. Portant el feix els uns dels
altres compleixen la llei del Crist, i participen dels seus sofriments,
tot esperant entrar al regne dels cels. Per aquest camí de sant Benet,
volen arribar a la pau interior, aquella pau que el nostre món tant
necessita.
En esperit de compunció i amb el fervor d' un desig intens, els monjos
es dediquen freqüentment a l' oració. Romanent a la terra, viuen en
esperit als cels, desitjant la vida eterna amb ardor espiritual. Entre
els Cistercencs, la Mare de Déu Assumpta, no és mai lluny dels seus
cors.
La principal funció del silenci monàstic és doncs de preservar aquesta
memòria de Déu que és més que la simple memòria. És una atenció, un
despertar total a Déu, que esdevé impossible sense el silenci, el
recolliment, la solitud i un cert aïllament.
la lectura
Un valor important de la nostra vida és la lectura de les santes
Escriptures, dita la "lectio divina". Consisteix a llegir i a rellegir
atentament i lentament les Escriptures. A llegir els comentaris dels
Pares o d' autors espirituals de l' Església (sobretot per a nosaltres
els Pares cistercencs), per tal d' impregnar-nos-en poc a poc,
convençuts que darrere el text, Déu hi és present.
el treball
El treball manual, prou senzill per poder-lo combinar amb l' oració
interior, és un element molt important de la vida del monjo. El treball
dóna als monjos l' ocasió de participar en l' obra de la creació i de la
Redempció i caminar seguint les petjades de Crist Jesús; en la tradició
cistercenca el treball ha gaudit sempre d' una gran estima. Aquest
treball difícil i redemptor procura el necessari als germans i a
d’altres, especialment als pobres, i posa de manifest la solidaritat
dels monjos amb la multitud dels treballadors. És també l' ocasió d' una
ascesi profitosa, afavorint l' evolució i la maduresa personal, que
manté la salut del cos i de l' esperit, i, finalment, contribueix a la
cohesió de la comunitat.
Una vida senzilla
Seguint l' exemple dels Pares de Cîteaux que buscaven una relació
propera amb Déu, la nostra manera de viure és senzilla i frugal. La
superficialitat no hi té lloc, de manera que la simplicitat mateixa
pugui ser un ensenyament per a tots. Aquesta simplicitat ha d' aparèixer
clarament als edificis i el mobiliari, als aliments i al vestit, i fins
a la celebració litúrgica.
La secreta fecunditat dels monjos
Fidelitat a la vida monàstica, el zel pel Regne de Déu i la salvació de
tota la humanitat estan íntimament vinculats. Els monjos porten al seu
cor aquesta preocupació apostòlica. Però la seva manera de participar en
la missió del Crist i de la seva Església, així com d' inserir-se en una
Església local, és a través de la seva mateixa vida contemplativa.
Naixement de l'Ordre cistercenc:
La història de la vida monàstica comença a primers del segle IV a Egipte
amb sant Antoni i els Pares del Desert que es retiren en la solitud per
portar una vida d'oració i de treball consagrada a Déu. A Occident, sant
Benet (480-547) escriu una Regla per als monjos que viuen en comunitat,
proposant-los buscar Déu a través de l'obediència, la humilitat, la
caritat fraterna i d’un estil de vida equilibrat que ajunta pregària,
treball i lectura. Aquesta Regla serà ràpidament adoptada per la gran
majoria dels monestirs d'Occident: formant el que en diem els monestirs
benedictins.
El 21 De març de 1098
Un monjos benedictins de l'abadia de Molesme funden l'abadia de Cîteaux
sota la direcció dels sants Robert, Albéric i Ésteve. Volen tornar a la
puresa de la Regla de sant Benet, en una vida de simplicitat, de treball
manual, de pobresa i solitud, en contrast amb el desplegament cultural
de Cluny. A partir de 1112, la comunitat de Cîteaux funda d'altres
monestirs i, sota l’ impuls de sant Bernat de Clairvaux, l'Ordre
cistercenc es desenvolupa ràpidament per tota Europa.
La família cistercenca fou després reformada per l’ Abat Rancé, que
vivia al monestir de la Trapa, inicinant així l'Ordre Cistercenc de
l'Estricta Observança (OCSO) del qual forma part l'abadia d'Aiguebelle.
Aquest Ordre agrupa 165 monestirs de monjos i de monges de tot del món,
dels quals 30 són a França
Història de l’ abadia d'Aiguebelle
La comunitat de Notre-Dame d'Aiguebelle compta actualment amb 30 monjos
de 36 a 92 anys i continua com sempre la seva vida monàstica intentant
viure del treball de les seves mans (fan un licor contra l’ estrès que
es ven amb èxit per tot França), i ajudant els pobres en la mesura de
les seves possibilitats.
L’abadia va ser fundada el 1137, en els confins del Dauphiné i de
Provence, pels monjos de Morimond, quarta filla de Cîteaux fundada el
1115 a la Champagne. El monestir és construït en un sot aïllat, com el
volia la tradició cistercenca, en el confluent de tres rierols, d’aquí
el seu nom de "boniques aigües".
L’acollida
Seguint la Regla de Sant Benet, el monestir guarda la tradició d'
acollir, com al Crist mateix, els hostes i els pobres. Tots els qui
busquen un aprofundiment en la seva vida d' oració es poden beneficiar
de l' ajuda de la comunitat passant alguns dies a la nostra hostatgeria,
que pot rebre fins a 25 persones.
Itinerari vers Tamiè
Després de Grenoble pugem cims, i més cims, fins a arribar a l’ alçada
del Mont Blanc, nevat, majestuós. En ple juliol veure els cims nevats
esdevé una sorpresa inimaginable. El camí és enrabesat, i el GPS es nega
a marcar-nos la direcció: “cuando pueda gire a la derecha” va repetint.
Malgrat tot, finalment arribem a les portes del Monestir de Tamiè.
Dimecres 16
Tamié
Eucaristia
Mt 10, 25-27- Jesús diu: t' enalteixo Pare perquè no t'has revelat als
grans sinó als petits. El Pare ho ha posat tot a les meves mans. Ningú
no coneix el Pare, sinó el Fill i aquells a qui Ell s’ha revelat.
Is 10, 5-7.13-16 - Càstig dels Assiris que havien oprimit Israel: ells
han castigat el Poble de Síó, però després Déu els hi demanarà comptes.
T' enalteixo, Pare, perquè t’has revelat als SENZILLS, als qui t'
estimen de cor, tot i saber-se ignorants de tantes coses. Sabem que les
nostres actuacions no són perfectes, però Jesús ens ha acostat a TU,
Pare, i aquesta confiança, més que la lluita sagnant, venç els enemics
(Assiris) que ens volen sotmetre a esclavituds.
T' has revelat a tots els petits de Tamié, als ocells, les maduixes del
bosc, els hostes que, malgrat el silenci, reparteixen somriures amables.
T' has revelat, sobretot a aquests monjos, SENZILLS, una mica camperols,
que et lloen amb una vida feta PREGARIA silenciosa, reposada, ferma.
Visita al monestir de Tamié (monjos trapencs)
Ens acull Fr. Jean, l’hostatger. Tenen una hostatgeria nova amb
habitacions ben condicionades, i un altre edifici més antic amb
habitacions més senzilles. Està completament plena.
A les 4 de la matinada tenen les Matines que fan molt reposades i amb
llargues pauses. La Missa és a les 7,30. Ens conviden a tots a posar-nos
al voltant de l’ Altar. La pregària està feta amb dignitat.
Després de donar un volt pels contorns, tenim un col·loqui amb un monjo
que havia estat prevere del Pradó. Ens explica la seva experiència de
vida.
Ell pensa que és Déu el qui fa la feina, i que nosaltres vivim lluitant
contra les innombrables temptacions que ens volen dominar : viure
pendents dels nostres gustos enlloc d’ estar atents als altres, i moltes
altres esclavituds conscients o inconscients que ens assetgen. Per això
és bo llegir l’ evangeli seguint el mètode de : “veure, jutjar, i
actuar”.
Després de dinar i d’un
passeig, anem a veure un vídeo fantàstic que explica la vida i el
treball de la comunitat. Actualment es mantenen gràcies a la confecció
de formatges que són molt valorats. Per a aquesta tasca utilitzen 10.000
litres de llet diaris.
De feia anys coneixia l’ art de Tamié, d’un estil neoromànic molt
original. Però malauradament fa 10 anys que el monjo artista ha sortit
del monestir i s'ha fet ortodoxe. Malgrat no estan a la venta, el seu
art es veu amb profusió a les estances monàstiques.
A l’ hostatgeria tenen un oratori amb un Crist entranayble, en actitud
d’abraçar, amb els braços curvats cap a baix- Pregar-li recollidament
esdevé un Do ben especial. Sopreses constants de Déu que ens acompanya
de ben a prop.
|
Monestir
de Tamié
(monjos trapencs)
per veure les 25 fotos cliqueu la imatge |
Història de l’
Abadia de Notre Dame de Tamié (monjos trapencs)
La instal·lació dels monjos.
L' abadia trapenca de Tamié està a l’ alta Savoie. És l' arquebisbe de
Tarentaise que va tenir la iniciativa d' aquesta fundació. Va buscar un
emplaçament favorable i va demanar als senyors de Chevron que cedissin
el sot de Tamié per implantar-hi un monestir. Els monjos van arribar el
16 de febrer de 1133 de l' abadia de Bonnevaux a Dauphiné. Els edificis
se situen a 900 m d' altitud, al flanc duna muntanya, al veïnatge del
coll de Tamié.
La successió dels segles va aportar un seguit d’esdeveniments i de
proves. La comunitat de Tamié va conèixer moments bons i baixos, entre
incendis, calamitats naturals, o els trastorns a conseqüència de les
guerres. L'impuls espiritual, la disciplina interna es van anar
afluixant en certs períodes, l'ofici diví no va ser sempre
convenientment cantat. Al 1486 la imatge de Tamié era poc brillant.
Tanmateix, malgrat tots els esdeveniments i l’escàs nombre de monjos, la
comunitat es va mantenir fins a la Revolució francesa...
1677 - La reforma
Nombrosos monestirs d’Europa, de totes les Ordres religioses, estaven en
una situació similar a França. La necessitat de reforma es feia sentir,
però el pes de les institucions posava el problema molt difícil. Entre
altres les abadies cistercenques van fer temptatives per posar-se al
dia a començaments del segle XVII. Les més cèlebres van ser empreses per
l'abat de Rancé, el 1664, a la Trapa, i per dom Eustache de Beaufort, el
1666, a Set-Fons. La introducció de la reforma de Rancé a Tamié, el
1677, va ser obra de dom Jean-Antoine de la Forest de Somont abat de
1659 a 1701, fortament ajudat per dom Jean-François Cornuty, fet abat
fins a 1707. Aquest retorn a la regularitat es va plasmar amb la
construcció dels edificis actuals (1679-1703). Els antics estaven en tal
estat de ruïna que era més econòmic en lloc de reparar-los,
construir-los de nou recuperant i reutilitzant els materials, i situant
la construcció a 100 m al sud del seu lloc originari.
Durant tot el segle XVIII Tamié coneix un augment de fervor que
contrastava amb l'afluixament de les abadies cistercenques de la Savoie.
1792 - La revolució
El 1789 és elegit abat dom Gabet. Tres anys després, els exèrcits
revolucionaris francesos van envair la Savoie, confiscant els béns de
l'Església, i suprimint els Ordes religioses.
La comunitat de Tamié se sentia forta, i es va negar a dispersar-se. Va
ser una de les poques a continuar la vida monàstica, exiliant-se, però,
a la fi, en perdem el rastre. En tornem a tenir notícies el 1801 quan el
govern francès els encomana de tenir cura de l'hospici de Mont-Genís.
Els edificis de Tamié van ser venuts com a béns nacionals el 1800. Tot i
no ser utilitzats, tampoc no van ser enderrocats.
Els membres de la família Favre, propietaris d'una antiga granja de
l'abadia van vigilar que no es cometés res d’irreparable ja que volien
restituir els edificis als monjos. Després que la Savoie fos de nou
unida al regne de Piémont-Sardaigne, els Favre van aconseguir convèncer
el rei Charles-Félix que havia recomprat l'abadia d'Hautecombe el 1822,
d'adquirir Tamié, i al 1828 la va cedir al bisbat de Chambéry. Un grup
de monjos de l'abadia de la Gràcia-de-Déu va venir a prendre’n possessió
al 1861.
1960 La història recent
Tamié va jugar un paper important en el renaixement litúrgic després del
concili Vaticà II, sobretot per la composició de cants en francès.
La demanda de direcció espiritual, i de temps de recés per a persones de
l' exterior, s’ha fet cada vegada més important, així com el pas de
turistes. Tot això ha obligat a la comunitat a condicionar nous locals
per facilitar aquests serveis tot preservant la solitud pels monjos. La
Casa de Saint-Benoît està oberta per a joves que necessiten passar-hi
diversos dies.
Tamié es defineix com una comunitat que vol estar prop de Déu i prop
dels altres.
Dijous 17 Tamié- Hautecombe- Tamié
Eucaristia
Mt 11,28-30: Veniu a mi els cansats i afeixugats, que Jo sóc benèvol i
humil de cor. En Mi trobareu el repòs, ja que el meu jou és suau i la
meva carrega lleugera.
Is. 26,7-9,18-19 Càntic de Nadal- Vós aplaneu el camí del just.
Nosaltres ens delim pel vostre nom i pel vostre record. De nit us
desitjo amb tota l' ànima.
Avui, Senyor, has estat més que BENÈVOL a través del paisatge que hem
vist, aplanant-nos el camí, i reservant-nos una gran SORPRESA amorosa.
Jesús, el de l' abraçada mística i silenciosa de l’ oratori de Tamié. La
vida és certament curta per a donar-te GRÀCIES. Senyor del repòs, des
d’avui et porto al cor d' una manera nova. A missa he sentit sobre meu
la teva mirada transparent.
Com que avui és un dia de "desert" pels monjos, ens diu la Missa un
capellà que ara viu a Thiberine, Algèria, on van ser martiritzats els
monjos trapencs. És un home extraordinàriament proper i pastoral. Per
això vivim una Eucaristia única.
Visita al monestir de Houtecambe (monjos/es del “Camí Nou”)
Com que ens ha costat de trobar l’ abadia vora el llac de Bourget,
arribem que ja estan al final de la missa. Seguint la consigna de
provocar contactes espiritualment enriquidors, m’ adreço a una noia jove
de la Comunitat, demanant si en algun moment això seria possible. Se’n
va a dir-ho a un dels responsables, i la resposta és que ens conviden a
dinar amb ells. La comunitat actual es diu de “Camí nou”, i pel que es
veu, no sols celebren molt dignament la litúrgia, sinó que també el
agrada compartir la taula.
A més de la nombrosa comunitat, tenen uns 200 escoltes que els estan
ajudant a preparar un curs de vida cristiana adreçat a matrimonis, que
començarà la setmana vinent.
Les taules estan preparades a l’ aire lliure. Al costat nostra s’hi
posen una mare de família que és de l’ equip responsable, i un noi de
Costa d’ Ivori, en Jean Claude, que justament coneix el nostre amic
Gregoire.
La conversa és realment interessant. Però la sorpresa ve al final, quan
veiem sortir de la cuina alguns joves portant tres pastissos, i després
de fer una volta, en mig de crits d’ animació, ens els posen al davant
nostre a fi que els repartim entre els nombrosos comensals. Tots riem de
gust.
Acabat l’àpat, em demanen que els digui algunes paraules sobre l’
experiència de la meva vida. El pregunto si disposen de 2 o 3 hores... I
ho resumeixo dient que la meva vida gira a l’ entorn de la Paraula de
Déu. I que d’ ella n’he rebut una joia molt més gran del que jo m’
hagués pogut imaginar. Uns aplaudiments plens de simpatia, posen fi a la
nostra trobada festiva.
Després amb en Jean Claude visitem una mica l’ edifici. Sobretot l’
església que té una riquesa ben notable.
|
Monestir
de Hautecombe
(actualment del "Camí nou")
per veure les 30 fotos cliqueu la imatge |
Història del monestir de
HAUTECOMBE
Prop de mil anys d’ història
A l’ inici de l’ any 1101, uns monjos benedictins s’ han instal·lat al
nord del llac de Bourget. Esdevinguts cistercens després de la reforma
de St. Bernat, els monjos canvien de costat del llac, en un terreny
donat per la família Amadeu, parents del seu segon abat.
Del segle XII al XIV, l’abadia té un gran floriment espiritual. Durant
els segles XV i XVI es confia la gestió a abats comendataris, més
disposats a aprofitar-se dels béns de l’ abadia que procuarar el profit
dels monjos. Així l’ abadia va a la ruïna. Al segle XVIII amb la
revolució francesa el monestir és declarat monument nacional. Després
cau sota el pillatge i finalment és abandonat durant 17 anys. Al segle
XIX el rei de Piemont-Sardanya, Carles Fèlix, seduït per la bellesa del
lloc, en fa un mausoleu a la memòria dels seus avantpassats. Ell confia
la restauració de l’ església a una famòs arquitecte, i al 1826 crida a
uns monjos cistercencs perquè hi portin una vida de pregària. Al 1922
s’hi instal·la una comunitat benedictina procedent de l’ abadia de Santa
Magdalena de Marsella.
La granja d’ Hautecombe ha estat construïda quan els primers membres de
la família de la Savoia han estat enterrats a Hautecombe. Els reis van
voler fer d’ aquesta església un gran mausoleu a la memòria dels
avantpassats. És per això que tots els racons i pilars han estat
transformats en monuments, cadascun amb l’ estàtua d’ un personatge i un
baix relleu, representant una escena de la seva vida amb la inscripció
del record del príncep sepultat. En conjunt hi són enterrats una
quarantena de prínceps i princeses, amb una bellesa espectacular de
sepulcres. El darrer rei d’Itàlia, Humbert II de Savoia, hi va rebre
sepultura al 1983, alhora que la reina Maria Josep el 2001. En el
conjunt hi ha més de 120 estàtues precioses dites de “ploraneres” com a
signes de dol i de pregària.
Al 1992 la comunitat benedictina marxa al priorat de Ganagobie. Ells
sentien que el turisme ofegava la seva vida de pregària. Però l’ abat i
el bisbe de Chambery demanen a la comunitat del “Camí nou” de seguir la
vocació de pregària i acolliment a l’ abadia.
Recentment l’església ha estat restaurada gràcies a una estreta
col·laboració entre l’ Estat, el Consell General de la Savoia, la Unió
europea, i la Comunitat del “Chemin Neuf”.
Activitats de la comunitat actual
La Comunitat seglar del “Chemin Neuf” d' inspiració jesuítica i formada
per persones cèlibes i casades, homes i dones, ofereix cicles de
formació bíblica, teològica i comunitària durant l’ hivern (d’ octubre a
juny). Aquests cursos s’ adrecen a joves que es volen posar a l’
escolta de la Paraula de Déu i al servei de l’ església i del món. Cada
any una quarantena de joves vinguts de diferents països i confessions
cristianes, segueixen aquesta formació. També la vida en Comunitat o de
família és compartida en fraternitat (amb 8 o 10 persones) que ajuden al
servei de la casa i a la missió, aprenent a rebre els altres com a
germans i a omplir-se de la pregària del Crist. “És per l’ amor que us
teniu els uns pels altres, que us reconeixeran com a deixebles meus” (Jn
13,35)
Retorn a Tamié
El camí de retorn, amb el record de la trobada, i les meravelles de l’
arquitectura i del paisatge, se’ns fa curt.
Després de sopar, rebem la visita del pare Abat de Tamié. Segons ell la
litúrgia marca el ritme de la nostra vida monàstica, si t’hi has de
deixar portar, tant amb els gestos com amb les paraules. Cada mot ben
pronunciat, et va entrant. Realment això és el que més impressiona de la
seva pregària, lenta i fent ressonar cada mot en particular.
Ens explica la reunió comunitària
que té preparada per a compartir l’ en demà amb els monjos: El tema és
“La dinàmica de l’ amor en la Regla de Sant Benet”. Quan la Regla parla
d’ estimar es refereix 12 vegades a Déu, 3 vegades a la "caritat
fraterna". És que l’ amor és un moviment que domina tota la vida del
monestir, si t'atures la vida s’ estanca. És un donar i rebre constant.
La falsa mística t'atura externament, però aleshores el pensament
segueix corrent, i et fa males passades (i es dóna un cop al clatell,
significant les imaginacions i complicacions que solen aparèixer). L’
amor no pot quedar mai estancat.
És evident que és un home pràctic i clar.
Divendres 18 -
Citeaux (i La Pierre qui vire)
Eucaristia
Mt.12, 1-8 - Els fariseus critiquen als deixebles perquè mengen
espigues en dissabte Jesús els diu que també David va menjar pans
prohibits que pertanyien als sacerdots de Temple, quan va tenir
necessitat. I Ell, és més gran que el temple. El que Déu vol és amor i
no sacrificis, o crítiques.
Is. 38,1-6. 21-22. 7-8 -Ezequies, malalt, prega demanant la salut. Déu
l'escolta i li allarga 15 anys més la vida.
Tu, Senyor, vols amor i no sacrificis, perquè tu ets més gran que Salomó
i que el temple. Tu ets el Senyor de la VIDA, que la dones a Ezequies,
com a signe de la teva VIDA per SEMPRE, la RESURRECCIÓ.
Ho vivim intensament en la Conventual de Tamié. Monjos i hostes en
semicercle al voltant de l’ Altar. Amor i no sacrificis, és el que estem
rebent aquests dies, i una vida que sembla allargada, a causa de tants
moments intensament viscuts.
El P. Abat ens ha vingut a acomiadar i ens ha donat el text sencer de la
Reflexió comunitària que faran avui.
Gràcies, Déu nostre, del contacte amb aquesta comunitat tan senzilla i
tan fraterna. Ens emportem la comunió i la pregària intensa que junts
hem compartit.
Itinerari vers
Citeaux
El camí cap a Citeaux és llarg, però bonic. El que primer van ser camps
d’ espígol, ara, més cap al centre de França, són camps immensos de
flors de girasol. La presència de les vaques segueix constant.
Tots els àpats de l’ itinerari els fem en àrees recreatives, amb menjar
que ens hem portat de casa. A vegades en taules ben condicionades, a l’
aire lliure, vora algun estany artificial.
Visita al
monestir de Citeux (actualment monjos trapencs)
No volem passar de llarg de Citeux per la importància
que té dins la història monàstica.
Com que una germana coneix el P. Frederic el demanem, però i ens diuen
que està delicat i no saben si podrem veure’l, però no tarda en
complaure’ns per a fer-nos de guia en una visita inoblidable. Justament
aquest dia és el seu “sant” i al final ens diu, molt content, que ha
estat, per a ell, com la “visita del tres mags”.
Actualment viu a Citeaux, el bressol dels cistercencs, una comunitat de
monjos trapencs. Així com els benedictins de França, per sortir,
vesteixen una casaca amb caputxa, els de la Trapa van amb pantalons i
camisa normals.
L’ Església és moderna i molt bonica, però el que realment és
interessant són les restes dels edificis antics que queden. El P.
Frederic ens els explica amb tot detall.
De l’ església que va construir St. Bernat (segle XIII) només en queden
uns rastres marcats a terra, però la presència d’ aquest gran Sant i
home de pregària es fa sentir. Del “Definitori” (lloc on es reuneixen
per a “definir” les normes monàstiques) del segle XVI, només se’n
conserva l’ estructura. Avui la planta baixa de l’ edifici està
convertit en museu amb unes figures que imiten els monjos antics fent
les tasques agrícoles. En el pis superior hi són representats els antics
escriptoris amb figures de monjos decorant grans llibres miniats.
El monestir actual és del segle XVII-XVIII, segons l’ estil de l’ època
(com Versalles).
En una de les grans estances de què disposen, hi han fet una exposició
de tota l'ordre cistercenca, amb les diverses rames, i cadascun dels
monestirs. Per descomptat que hi veiem els de Catalunya.
Com que el P. Frederic és un dels millors monjos compositors de cítara
de França, i potser del món, li demanem un petit concert que ens ofereix
sense fer-se pregar gens. En el seu estudi particular, com una cripta
que convida a l’ oració, ens toca la composició que li agradava més a
Cristian de Cergé, el prior de Thiberine màrtir d’ Algèria. És sobre el
misteri de la Visitació.
Les notes ressonen per dins, amb tota la seva riquesa, evocant la Mare
de Déu Visitant els camins de la nostra terra.
Per aquest vell monjo, recuperat d’una greu malaltia, i per nosaltres,
la trobada ha estat un DO ben especial que portarem al cor.
|
Monestir
de Citeaux
(actualment de la Trapa)
per veure les 45 fotos cliqueu la imatge |
Història de l’ Abadia de Nostra Senyora de Citeaux
1098
Un grup de monjos arriba de l' Abadia de Molesmes, sota la direcció de
Sant Robert amb el desig de buscar Déu en una major solitud i pobresa.
S' instal·len en una vall, dos quilòmetres al nord del lloc actual de
Cîteaux. Els començaments del "Nou Monestir" són difícils: molta pobresa
i poques vocacions. El primer emplaçament és abandonat al cap de poc a
conseqüència de la manca d' aigua corrent.
Alberic succeeix a Robert; el seu abadiat dura 9 anys. Se li deu la
institució dels germans conversos. El 1108, l’anglès, Esteve Harding
passa a ser l’abat de Cîteaux. A ell es deu la “Carta de Caritat” que
estableix una relació de caritat i d' ajuda mútua entre els diferents
monestirs.
1113
La primera fundació de "La Fortalesa" dóna impuls al desenvolupament de
l'abadia. El mateix any, St. Bernat, acompanyat d’altres cavallers
parents i amics, ve a donar esperança a Citeaux. A partir d’aquest
moment les fundacions es multipliquen, i al 1115 Bernat marxa de Citeaux
per a esdevenir el primer abat de Clairvaux. Pels seus escrits i la seva
influència, Bernat és l'origen d'una veritable escola d'espiritualitat.
1198
Fa 5 anys de l’acabament de la construcció de la gran església començada
cap el 1140, i que supleix aquella petita que va trobar St. Bernat, que
despré va resultar insuficient. És allà que s'inhumarà els ducs de
Bourgogne. L’anomenada de Cîteaux va augmentant ràpidament. Cîteaux
esdevindrà per sempre un lloc de pau, un lloc en el que es duen a terme
mediacions i reconciliacions.
1310
Al Començament del segle XIV, beneficiant-se de l'acció i de l’anomenada
de sant Bernat, l'Abadia de Cîteaux és al capdavant d'una Ordre que
compta amb prop de 500 cases. Grans personatges es fan monjos a Cîteaux,
com Alain de Lille, un savi del temps, que pren el vestit de convers.
Cîteaux és en aquesta època un dels centres de la cristiandat. Durant
aquest segle comença la construcció del gran monestir. Cîteaux compta
amb diversos centenars de monjos i conversos. L’anomenada de l'abadia va
en augment. Dos anys més tard, comprarà el priorat de Gilly que
posteriorment serà residència dels abats de Cîteaux.
En aquest temps el rei de França, Louis IX visita Cîteaux acompanyat de
la seva mare, Blanca de Castella, de la seva esposa, la Reina, i dels
seus germans.
1398
És l'època de la guerra dels Cent Anys. El monestir és saquejat. Els
monjos es refugien a Dijon.
1498
Es construeix la biblioteca. De resultes d'un llegat, el castell de
Fontaine on havia nascut sant Bernat passa a ser possessió de Cîteaux. I
a l'abat de Cîteaux se’l reconeix com a responsable de l’Ordre per un
gran nombre de monestirs.
Però aleshores les guerres de religió arruïnen França. L'abadia
experimenta tres pillatges successius. Tots aquests esdeveniments
juntament amb les pressions fiscals afecten fortament l'economia de
l'abadia. Per aixecar les ruïnes, els monjos han de vendre algunes de
les seves propietats, però tot i això, al començament del segle XVI,
Cîteaux compta encara amb 200 persones, entre monjos i servents.
1598
En aquesta data, a Cîteaux, hi ha uns 70 monjos professos. L’órguen
executiu del Capítol General queda establert l’any següent.
Al segle XVII, de resultes del Concili de Trento, hi ha una nova alenada
de renovació a glésia. Es crea una "Estreta Observança" (el que en diem
la Trapa) que reagrupa alguns monestirs al voltant de personalitats
eminents desitjoses de trobar l'esperit dels orígens de Cîteaux i de
sant Bernat, però nous conflictes sorgeixen, és el que s'ha dit la
"Guerra de les Observances". D'altra banda, la seu abacial va esdevenir
una aposta política: el cardenal Richelieu havia continuat essent 7 anys
abat comendatari de Cîteaux, però no va obtenir mai confirmació de Roma,
ni va fer res per fer sortir l'abadia de les seves ruïnes.
Un dels abats de l'"Estreta Observança", el cèlebre abat de Rancé, es
dedica a la reforma del seu únic monestir : a la Trapa. Alguns
monestirs de França segueixen el seu exemple, però l'abadia de Cîteaux
prefereix romandre a distància d'aquests corrents reformadors, i
conservar la unitat de l'Ordre cistercenc, al preu d'una reforma
moderada.
El "Segle de les Llums" fa créixer en certes capes socials, una
hostilitat pronunciada en contra del monaquisme: es retreu als monjos
llur inutilitat. La Revolució precipita aquest moviment de descrèdit.
Confiscada l'abadia, és venuda al 1791 a especuladors que la saquejaran
i la desmantellen per vendre'n les pedres. Del que en queda es fa, de
manera successiva, un castell, una fàbrica, i una colònia per a nens,
que continuarà explotant fins i tot les pedres de la fundació dels
antics edificis. Durant els tristos esdeveniments de la Revolució, 24
monjos procedents de la Trapa, refugiats a la Valsainte, a Suïssa, són
obligats a intentar una aventura prodigiosa que els condueix fins a
Rússia. Aquesta odissea assegura la continuïtat de la vida cistercenca
reformada, ja que des de la caiguda de Napoleó, la tornada s'organitza i
noves abadies són fundades.
1898
L'abadia és recomprada, i monjos trapencs provinents de diferents
monestirs vénen a repoblar-la. Els començaments són molt difícils. Dels
antics edificis, sols s’han escapat de la destrucció completa: una part
de la biblioteca del segle XV, la Sala Capitular del segle XVII i el
gran edifici del segle XVIII, edificat per l'arquitecte Lenoir, on
s’allotgen actualment els monjos.
1998
L’any del novè Centenari de la fundació veu la reestructuració de
l'església. El 21 de març, en la celebració del dia de l’aniversari de
la fundació de Cîteaux, aquesta església ja renovada reuneix més de 700
monjos i monges de la
Família Cistercenca.
Actualment
L' Abadia de Cîteaux, torna a ser la Casa-Mare de la Família
Cistercenca, a través d’una comunitat de “la Trapa”, que compta
aproximadament amb 35 membres. Els germans que la formen vénen d'
horitzons ben diversos.
Per a nosaltres, la recerca s' ha plasmat en la crida de sant Benet al
començament de la seva Regla : "¿Qui és l' home que vol la vida i
desitja veure dies feliços? Heus aquí, que en la seva tendresa, el
Senyor ens indica el camí de la vida". I afegeix:
"Amb el progrés de la vida monàstica i de la fe, s’eixampla el cor i es
corre per la via dels manaments de Déu en la inefable dolcesa de l'
amor." És aquesta regla que els fundadors de Cîteaux tenen com a
guia en la seva recerca de la felicitat. S' inspira directament en la
Paraula de Déu de la qual el Crist n’és l' expressió. Una Regla que
degut al seu equilibri encara resulta actual.
La pregària comunitària.
El conjunt dels oficis del dia i de la nit segueixen globalment els
proposats per sant Benet. Al final de la nit, l' ofici de Vigílies posa
el cor del monjo en vetlla, a l' espera del Senyor, segons el consell de
Jesús: "Vetlleu i pregueu". El temps que va entre les Vigílies i les
Laudes és particularment consagrat al silenci: Les activitats de la
jornada es fan també en un ambient de silenci, favorable a la pregària
personal.
La jornada comença per l' ofici de Laudes, al aixecar-se el dia. Laudes
vol dir "lloança". Es lloa Déu per la seva grandesa, per la seva
bellesa, pel seu amor. Les Laudes són seguides entre setmana per la
missa concelebrada.
Després, al llarg del dia es resen
puntualment les "hores menors": Tèrcia al començament de matí, Sexta al
mig de la jornada, Nona al començament de tarda, abans de tornar al
treball ja iniciat al matí. Aquests petits oficis creen un ritme que
afavoreix en el monjo la memòria incessant de Déu en la seva vida més
quotidiana. Després del treball, l' ofici de les Vespres, reuneix els
germans per a una oració on, en unió amb els homes i dones del món
sencer, presenten a Déu la jornada que s' acaba amb les seves alegries,
les seves tristeses i els seus fruits.
El treball manual
És factor d' equilibri. Permet desenvolupar la personalitat, proveir al
sosteniment de la comunitat i ajudar d' altres que en tenen necessitat.
Els treballs són diversos. L' activitat principal del monestir és la
fabricació d' un formatge propi. Alguns es dediquen més al treball
manual, d' altres a l' estudi i a la formació, i d' altres a l’
acollida, tret important de la Regla benedictina.
La vida cistercenca es desenvolupa en un clima de silenci que afavoreix
la pregària en totes les activitats. La comunicació no és però absent.
S' expressa pel servei mutu, els detalls, les atencions dels uns pels
altres, i també en els intercanvis comunitaris i la col·laboració en el
treball.
En la intimitat del seu cor, el monjo se sap en comunió, a través de la
pregària, amb "el cor de l' Església". També se sent constantment unit
als seus germans del món que busquen Déu, potser d' una altra manera, o
fins sense saber-ho, i dels qui sovint passen per proves.
L’ escola
cistercenca.
Sant Bernat entra a Cîteaux el
1113. Tres anys més tard, és enviat al cap davant dels monjos que
fundaran Clairvaux, a la Campanya, del qual serà l' abat fins a la seva
mort, el 1153. En els seus escrits s’hi transparenta la seva experiència
íntima de Déu i per la influència que té sobre els seus contemporanis,
aquest sant és font d' una veritable escola d' espiritualitat. Aquesta
espiritualitat bernardina, amb les seves notes pròpies, influí en tota
la resta de l' espiritualitat, fins al segle XVII. L' abat de Clairvaux
marca tant el seu temps que se l’ha pogut anomenar : "el segle de sant
Bernat". Tres altres autors contemporanis de sant Bernat són també
assenyalats per la qualitat dels seus escrits. Dom Anselme Le Bail ha
parlat dels "quatre evangelistes de Cîteaux": Sant
Bernat, Elred
de Rievaulx,
Guillem de
saint-Thierry admirador i amic de Bernat, i
Guerric d'Igny.
Aquests
quatre autors no són els únics que formen el que es pot dir "l' Escola
cistercenca", en podríem citar d’altres entre els que cal destacar 2
monges :
Beatriu de Nazareth
(1200-1268) i
Gertrudise d'Helfta
(1256-1302) que van aportar la seva nota pròpia a l' experiència de
llurs germans.
Diversos trets caracteritzen aquests diferents autors cistercencs i fan
que es pugui parlar d'una escola d'espiritualitat. Un tret els és
comú: a través de les seves obres apareix la relació quotidiana
amb l' Escriptura Santa. Els seus escrits són majoritàriament un teixit
de citacions explícites o implícites d’ ella.
1- D' altra banda, no tots tenen una doctrina espiritual
idèntica, però en tots hi ha quatre grans temes que, amb accents
diferents, en marquen la tònica: Un ensenyament sobre la persona
humana i les seves capacitats. Els Cistercencs de les primeres
generacions han meditat molt particularment sobre el tema bíblic: l'
home creat a imatge i semblança de Déu. Pel mal, aquesta semblança ha
estat desfigurada, tanmateix roman sempre al fons del cor de cadascú.
Déu no abandona la persona en aquest estat, sinó que sense deixar de
buscar-la, reforma en ella la seva imatge de Fill de Déu. La Imatge
perfecta del Pare, es fa home per fer cos amb la humanitat i restaurar
en nosaltres la semblança divina. Per això una ascesi i una conversió
contínua tindran com a funció alliberar la persona de la seva tendència
al pecat i restaurar la seva semblança original amb Déu. Pel fet que el
Fill de Déu s' ha fet home per ser amb nosaltres, el misteri de l'
Encarnació ocupa el lloc central en l' espiritualitat cistercenca.
2- També els Pares cistercencs han comentat llargament els
misteris de la vida del Crist al llarg de l' any litúrgic. La
humanitat del Crist és el signe i el misteri de la Presència divina. És
el gran mediador entre Déu i la persona humana, el model a imitar. El
"Crist terrè" és la via que condueix a l' amor del "Crist Verb" de Déu.
3- Amb tot això es comprèn el lloc que ocupa la Mare de Déu
en l' espiritualitat dels cistercencs, ella que ha engendrat el Crist,
Fill de Déu, que ens l' ha donada com a Mare nostra.
4 - L' experiència de Déu és el resultat d' aquest camí vers la
recerca de Déu. Cadascun d' aquests autors ha experimentat l' acció de
Déu en ell; intenta expressar aquesta experiència personal i ajudar i
preparar els altres a desitjar-la. Experiència de Déu que esdevé
en la foscor de la fe, i que està estretament vinculada a la caritat.
Aquests autors la descriuen de maneres diverses: unió espiritual amb
Déu, pau i descans en Déu, “shàbat”, joia en Déu i contemplació. Allò
que han experimentat en la seva època, en el més profund del seu cor,
supera els límits del temps i de l' espai. Per això també ens podem
posar a nosaltres, a l’escolta de Déu i treure’n profit. Aquest
patrimoni de la família cistercenca està a disposició de tots.
A aquests primers autors cistercencs se’ls anomena els "Pares de Cîteaux",
com es parla dels "Pares de l' Església" a propòsit d' aquells que han
format el pensament de l' Església durant els vuit primers segles de la
seva història.
Itinerari vers el monestir de “La Pierre qui vire”
El camí fins a l’ abadia benedictina de “La Pierre qui vire” al si dels
boscos de Morvan, més que llarg esdevé complicat per la mala indicació
de les carreteres, però finalment ens trobem davant la gran abadia. Un
dels pares hostatgers, ens espera a l’ entrada i ens porta, abans de
tot, al lloc on tenen la “pedra que roda” segons una llegenda molt
antiga, i que ara han convertit en un lloc de culte a la Mare de Déu. Hi
cantem “Vostre altar olorós”, la cançó, preciosa, que Pau Casals va
composar per la Mare de Déu de Montserrat, tot sentint “l’esguard serè
de la Mare, que guarda la nostra vida”.
Seguidament ens instal·lem a Betània, una de les vàries hostatgeries que
tenen. Aquesta amb cuina pròpia per a preparar-te tu mateix els àpats.
Després de sopar anem a pregar les Completes amb la nombrosa comunitat i
molts hostes. L’ambient silenciós del final del dia es fa sentir, també,
entre els seglars que s’hostatgen fora de la clausura.
Dissabte
19 Abbaye Sainte Marie de la Pierre-qui-Vire (monjos benedictins)
Eucaristia
Mt.12,14-21 : Aquí teniu el meu Servent, l'escollit .Posaré en Ell el
meu Esperit. No disputarà, ni cridarà. No trencarà la canya esquerdada,
ni apagarà el ble que fumeja. Les nacions esperaran en ell
Miq. 2,1-5 : Ai dels qui planegen el mal i roben. Quedaran espoliats. No
tindran qui els doni una heretat
El profeta Miquees ens dóna la visió
humana del Déu de l'Antic Testament que amenaça i castiga. Però tu,
Jesús, ets l'escollit que prega perquè l'Esperit ens comuniqui el Déu de
la misericòrdia, que no disputa amb la generació dolenta, ni trenca les
canyes febles que estan a punt de partir-se. Tu, Jesús ens comuniques l’
Esperit NOU en qui podem confiar. Gràcies, Jesús, pel do de tot el que
ens comuniques aquests dies i sempre, a través de la natura i de les
persones.
Si Tu no ens haguessis donat el teu Esperit, realment nosaltres no
hauríem pogut endevinar tanta Vida i tanta Gràcia que estem rebent
constantment. Sobretot avui a través de l'Abat Luke de la Pierre qui
vire, i dels monjos de la comunitat. Ens hi espera realment una sorpresa
mai imaginada.
Visita al monestir de La Pierre qui vire
Com que sabem que un monjo cada dia prepara l’ Eucaristia amb un grup d’
hostes, ens hi sumem. És un monjo ja gran, que comenta les textos
bíblics del dia amb una vintena de persones. Donant-nos la benvinguda,
tot seguit s’ interessen per nosaltres, amb ganes que hi afegim els
nostres comentaris. Pel que fa al fragment d’ evangeli, el monjo recorda
que Jesús: “No crida per les places", barallant-se amb els poderosos,
però crida davant la tomba de Llàtzer al moment de la resurrecció, i
crida a la Creu al moment de morir. L’ Home Jesús no disputa amb els
homes, sinó amb el mal que domina al món. Tots estem d’ acord en què si
Jesús no ens hagués revelat la tendresa de Déu davant els febles, “els
blens que fumegen”, ben cert que nosaltres no ens l’ hauríem pogut
inventar.
L’ Eucaristia comença a les 9,15, després que l’ abat fa un senyal amb
una mena de perol metàlic, que fa un so tot exòtic, ben especial.
Imposa veure els 80 monjos, entre joves i grans, envoltant l’ altar. L’
església és plena de gom a gom, tothom pres per un silenci monàstic
difícil d’ explicar. Tot i que la decoració moderna de l’ església a mi
no em resulta especialment bonica, l’ ambient que es crea és corprenent
de veritat.
Pel nostre pensament hi passen l’ abat Denis Houerre, l’ abat Tierry, el
Pare de Vogüe i tants altres monjos d’ aquesta comunitat que amb els
seus escrits han donat una doctrina monàstica molt sòlida. Per no
parlar dels 80 o 90 títols de la col·lecció d’ art romànic (inclòs el
català) que van editar durant tant de temps. Potser aquest monestir és
un dels que ha divulgat més la cultura i espiritualitat monàstiques. I
això es palpa en la seva pregària.
Sortint de missa el jove monjo responsable d’ atendre els hostes ens fa
visitar la més nova i gran de les hostatgeries que tenen, a l’ estil
d’un hotel de 5 estrelles. A nosaltres ens crida l’ atenció una escala
amb una barana de fusta bellament treballada, les reproduccions de la
qual des de fa anys ens havien inspirat creacions d’ estil “neo-romànic”.
La biblioteca dels hostes és gran, i l’ oratori convida intensament a la
pregària silenciosa. La veritat és que tot el complex d’ edificacions
monàstiques, conté molts oratoris per qui vulgui trobar-se amb Déu, o
pels diferents grups que desitgin pregar reunits en petites comunitats.
A la pregària del migdia hi afegeixen pregàries espontànies, sovint fent
comunió universal, i al final, drets, escolten en silenci les campanades
de “l’ Àngelus” que sonen pausadament.
Després de dinar hem concertat una visita amb el P. Abat. És un home
jove i pausat. La seva mirada et penetra, com passa amb els homes i
dones de Déu. En el col·loqui insisteix en l’ escolta espiritual, que
cal practicar, sobretot quan ets jove, ja que quan et fas gran, no sols
t’atrapa la sordesa material, sinó que sovint va unida a la sordesa de
l’ esperit, i et resulta difícil estar atent al que passa al teu
voltant. Sobretot escoltar la lectura que sempre demana un esforç. La
litúrgia, amb els seus ritmes, ja et pren fàcilment, i costa menys
esforç deixar-te portar, però la lectura si no te la fas tu, ningú
t’ ajuda. Per acabar diem junts el Parenostre.
Després de la conversa, ens va fer visitar el refetor, els claustres i
el jardí deIs monjos, a més de les 4 precioses criptes, relíquia dels
altars que els 200 monjos necessitaven, abans del Concili, per a dir les
Misses en particular. Abans d’ acomiadar-nos, ens fa una invitació ben
inesperada: anar a la reunió comunitària d’ aquell vespre, just abans de
resar les Completes. Proposta que acceptem amb sorpresa i agraïment.
Aleshores anem a la botiga on, entre altres coses comprem una creu de
gres, senzilla, però molt bonica. I mirem un audiovisual de la vida dels
monjos, que, com tots els altres que hem vist, està molt ben fet, i és
molt bonic.
Les Vespres dels dissabtes són especials: els monjos usen cogulles
blanques significat la resurrecció del Crist, i comencen amb l’ església
mig il·luminada per cantar el Lucernari, tot omplint l’ altar d’ encens.
Un ritus que evoca ben de prop la Pasqua dominical.
L’ anada a la reunió comunitària al
vespre, ens té una mica a l’ expectativa. Ens hi trobarem encongides?
El Pare abat comença per presentar-nos com a monges de Sant Benet de
Montserrat, i dóna el motiu del nostre pas per allà: de les nostres
Noces d’ or i de plata, i enceta la trobada donant algunes notícies
d’ordre intern de la comunitat. Després ens convida a prendre la
paraula.
Una vuitantena de monjos vestits amb la cogulla negra posada, parant l’
orella tots disciplinats, ja que era la primera vegada que unes monges
participaven de la seva reunió, ens intimida força, però trencant el
glaç començo per dir que desitjo fer-los una “declaració amorosa”. No
cal dir que l’ anunci és rebut amb rialles.
Els dic que encara que per la majoria d’ ells som unes desconegudes, en
realitat nosaltres fa temps que els estimem a causa del contacte amb
alguns dels seus abats, i sobretot de la doctrina de les seves
publicacions que ens ha acompanyat en el creixement monàstic. La nostra
germana Rosario d’ Alemany va traduir els comentaris a la Regla de Sant
Benet del l’ abat Denis, molt apreciats per la nostra comunitat.
Els parlo després del treball de ceràmica i de la nostra pàgina web. I
el P. Abat els ensenya el petit obsequi que els hi hem portat. Molt
senzill, però fet exprés i amb molta devoció.
També expliquem que hem preparat amb molt interès la història dels
monestirs que formen el recorregut d’ aquest viatge, i que això ens ha
ajudat a viure’l amb més intensitat. A part de les “sorpreses” que Déu
es prepara diàriament. Sorpreses, com la d’ aquell moment.
|
Abadia de La Pierre qui Vire (monjos benedictins)
per veure les 26 fotos cliqueu la imatge |
Història de
l’ Abbaye Sainte Marie de la Pierre-qui-Vire (monjos benedictins)
“A la fi dels temps es dibuixa el paisatge de les nostres vides. És així
com ha estat afaiçonat el nostre monestir per cadascun dels monjos, per
les trobades amb els grups que hi vénen, i tot modificat pel dia a dia
que hi transcorre.
Un dia hem obert la porta al qui ha dit
: «Cal que vingui a romandre a casa teva», i la nostra vida ha rebut la
seva presència. Que la teva visita d'avui pugui prendre el nom de
trobada, de la que cadascú rebi el millor, sota la mirada de Déu.”
Amb aquestes paraules defineixen l’ acolliment als qui s’acosten al seu
monestir els monjos de La Pierre-qui-Vire
el monestir
El nom del monestir “La Pierre-qui-Vire” ve d'un gran bloc granític
esculpit per l’erosió, dit "el dolmen", situat ben a prop de la porta d’
entrada. La pedra superior va ser beneïda pel Pare Muard el 1853 per a
posar-hi l'estàtua de "Sainte-Marie de la Pirre-qui-Vire ".
El monestir de la Pierre-qui-Vire va ser fundat el 1850 pel Pare
Jean-Baptiste Muard (1809-1854), sacerdot de la diòcesi de Sens.
Desitjós de fundar una comunitat religiosa, descobreix la Regla de sant
Benet quan realitza un viatge a Subiaco (Itàlia). Se sent atrapat per
l'equilibri de vida que proposa la Regla entre treball i pregària, i
torna a França amb els seus dos primers companys. Fa el seu noviciat
monàstic a la Trapa d'Aiguebelle i el 1850, instal·la la seva comunitat
naixent als boscos de Morvan, al sud del Yonne, al lloc anomenat "La
Pierre-qui-Vire". El Pare Muard mor el 19 de juny de 1854, a
l'edat de 45 anys.
Una vintena de germans formaven la comunitat en aquells moments en què
viu una ràpida expansió. Obligada a exiliar-se al 1880, quan després hi
volen retornar, no poden recuperar el seu monestir fins l’any 1921, quan
ja no en quedava res.
"La
Pierre-qui-Vire” ha donat a llum nombrosos monestirs tant a
França com a
l' estranger (Estats Units, Anglaterra, Vietnam, Madagascar, Congo).
Quan el Pare Muard escull el lloc anomenat "La
Pierre-qui-Vire” per a instal·lar-hi la seva fundació, no hi
troba més que el bosc. Els germans han de dur a terme la construcció del
monestir. Des de fa un segle i mig, amb talls més o menys llargs, els
monjos han intentat regularment campanyes d' ampliació i de renovació
dels edificis.
L’ Església
Consagrada el 1871, va ser molt renovada el 1992 per a augmentar la
capacitat d' acollida. La comunitat s' hi reuneix set vegades per dia
per celebrar el que sant Benet anomena
l' Ofici Diví.
És oberta a tothom. Tots els oficis són cantats en francès. És a l'
església, en la litúrgia, que es viu principalment la trobada entre la
comunitat i els hostes.
Les criptes
Sota l' església, les criptes són un lloc de silenci i de recolliment.
En una d' elles es troba la tomba del Pare Muard, el fundador.
El claustre
És alhora lloc de pas i de meditació, però sempre lloc de silenci i
meditació. El claustre actual està format d' una part antiga (1871) i d'
una part més recent (1992).
La sala capitular
La
comunitat
s' hi troba cada matí per escoltar les paraules del
Pare Abat, comentant
un capítol de la Regla de sant Benet. També a capítol es
prenen les grans decisions de la vida comunitària: elecció d' un nou
abat, admissió d' un germà a pronunciar els seus vots, treballs
importants...etc.
La cel·la
Cada germà disposa d' una cel·la, nom tradicional de la cambra del
monjo, on dorm o estudia. És també lloc de pregària més personal. Aquí
fem la “lectio” al matí, i ens hi podem retirar durant els temps
lliures. La cel·la és el lloc on ens trobem nosaltres mateixos sota la
mirada de Déu. És un lloc de combat espiritual i de conversió.
La biblioteca
Consta aproximadament de 100.000 volums. Principalment per al nostre ús,
però, si s' escau, acollim els investigadors o estudiants estrangers,
quan ens ho demanen. Hi ha sis fons principals: Sagrada Escriptura,
patrística (escrits cristians dels primers segles), filosofia, teologia
i espiritualitat, monaquisme, i un fons important de literatura, arts i
ciències humanes. Aquesta biblioteca ens ofereix l’ oportunitat d’
aprofundir la nostra fe per mitjà de la lectura d' autors cristians o
no.
El bosc
Enmig dels boscos del Morvan, el monestir gaudeix d' una gran calma al
marge dels sorolls que envaeixen la vida dels nostres contemporanis. Ens
hi podem passejar i aprofitar la bellesa de l’ indret. Al mateix temps
que motiu de pregària, ens proporciona també la bellesa i la pau que
podem compartir.
El treball al monestir
Treballem per guanyar-nos la vida. Però hem fet la tria d'un horari de
treball reduït (5 hores per dia) per donar-nos temps per l'ofici diví i
la lectio. Els diners que guanyem ens permeten poder ajudar als més
desproveïts.
Amb el treball cada germà es posa al servei de la comunitat. Uns es
dediquen a tasques internes (cuina, manteniment de la casa, biblioteca,
infermeria, comptabilitat...) Altres feines asseguren el finançament del
monestir com: Edicions Zodíac, taller de fang i de porcellana, fàbrica
hidroelèctrica, llibreria...etc. El monestir disposa també d' una granja
en la qual, ja fa trenta anys la comunitat ha fet la tria d' una
agricultura biològica. Actualment aquesta granja està administrada per
laics, i disposa d' una formatgeria segons les normes europees. Produeix
formatges elaborats a partir de la llet dels nostres ramats de vaques i
de cabres.
Els dissabtes, diumenges i dies de festa, disposem de més temps per a la
pregària, la meditació i les trobades fraternals.
La nostra vida està organitzada per l' horari quotidià, però està també
molt marcada pels diferents temps litúrgics al llarg de l' any. No fem
vacances, en el sentit comú del terme, però disposem cada mes d' un dia
de solitud i ens podem retirar una setmana a l'any per a fer recés.
Diumenge
20, Sant Benet sur-Loire
Eucaristia del Diumenge XVl any
Sav. 12,13-8. Vós, Senyor, tracteu tothom amb consideració. Sou moderat
en les sentències. Els justos han de ser, com Vós, humans amb tothom. A
tots doneu ocasió de penedir-se.
Rom. 8,26-27. L’ Esperit, intercedeix amb gemecs que no es poden
expressar. El deler de l'Esperit és intercedir pel poble sant .
Mt.13,24-43 (Segueix el sermó de les paràboles) Els camps del món tenen
bona llavor i jull, i cal que els deixem créixer junts. El darrer dia el
jull serà llençat i els justos resplendiran en Déu. El Regne és com un
gra de mostassa, que essent tan petit es fa un gran arbre. O com un
llevat que fa fermentar tota la massa. Jesús exposa en paràboles les
"coses que havien estat secretes des de la creació”.
Senyor, a Sant Benet sur Loire, entre aquelles esplèndides edificacions
he compres que en tots els camps de la vida hi ha bona llavor i jull.
Tot i viure en un lloc privilegiat, també hi ha monjos que senten la
presència del jull. Viure guardant el sepulcre de St. Benet, envoltat d’
unes pedres mil·lenàries plenes de misteri pels benedictins, no priven
de sentir que en la vida hi ha blat i el jull. Més aviat constatar això
és una invitació a fer créixer el gra de mostassa i el llevat, a fi que
aquesta vella soca dels benedictins es torni un gran arbre. Blat i jull,
Senyor, formen part de cada vida i de cada situació. L’Esperit ens ho
explica amb paraules que no es poden expressar, però que sentim vives en
l’ interior.
Aquestes bellíssimes i entranyables construccions ens parlen de “ser
humans amb tothom”.
La primera visita és per la cripta on la tradició diu que es guarden les
relíquies del cos de St. Benet. Realment és un lloc recollit, on es
respira desig de pregària. Hi ha gent agenollada davant l’arca que conté
el cos. La foscor produïda per les amples columnes romàniques, les
llànties cremant, omplen de “misteri” aquest lloc tan sagrat per
nosaltres.
La comunitat, formada per 35 monjos, comparteix l’ Eucaristia amb una
multitud de fidels que omplen l’ església. Diuen que al bo i millor de
la burgesia francesa els agrada la Litúrgia celebrada entre aquestes
pedres venerables.
Sortint anem a saludar el Pare Lin, que tot seguit ens convida a dinar a
l’ hostatgeria.
La visita amb un guia tan excel·lent resulat magnífica.
El P. Lin, és un gran especialista en els Pares de l' Església, i
comença regalant-nos una cita de St. Agustí: “Te ipsum tibi reddam,
quando te mihi reddidero”, “Jo et retornaré a tu mateix, quan tu t’
hauràs donat a Mi”. Que és com dir: esdevindràs tu quan seràs Meu. Amb
Tu, Senyor, sabem que esdevindrem bona llavor, malgrat tinguem molt jull
dins nostre.
Comencem la visita contemplant l’ atri en forma de torre davant la porta
de l’ església, amb els capitells miniats, que dóna una magnificència
única al romànic de St. Benet sur Loire. Ens diu que ens trobem a l’
época de l’Abat Oliva. El mosaic de terra del presbiteri de la magnífica
església és carolingi, i també el d’un altar lateral (sVIII). El cadirat
del Cor és del s XVIII, i la barana del presbiteri és donació del
Cardenal Richelieu, que en fou abat comendatari.
Ens fa tornar a la Cripta, però aquesta vegada obre els llums adequats
per a contemplar millor l’ arca amb les despulles de St. Benet, tot fent
uns moments de pregaria silenciosa. Realment impressionant.
Jo desitjava veure el Pantocrator de la Portalada lateral, i malgrat no
està molt bem conservat, disfrutem davant la serenitat d’ aquesta
imatge.
|
Monestir de St. Benet Sur Loire (monjos
benedictins)
per veure les 190 fotos cliqueu la imatge |
Història del Monestir de Saint Benoït-Sur-Loire
Les primeres dades conegudes sobre el monestir benedictí de Sant
Benoît-sur-Loire, situat en un turó a la vora del riu Loire, daten del
630 (poc abans de la mort de St. Benet, esdevinguda a Montcasino, Italia).
Al començament d’ aquest segle VII, dues comunitats religioses
s'instal·len a la vora del Loire, prop de Fleury. Una, sota el patrocini
de la
Verge,
l'altra sota el de
Sant Pere.
Totes dues es regeixen per la regla de St. Colombà, que después és
substituïda per la regla
benedictina.
Les dues comunitats s' acaben fusionant.
L’any 670, quan els bàrbars assolen Itàlia i el mateix Montecassino, l'
abat de Fleury a fi que les relíquies del cos del Sant de Nòrcia no es
perdin enmig d’ aquella « barbàrie », se les emporta al seu monestir
de França. Aleshores aquest cenobi canvia la titularitat anomenant-se de
«St. Benet sur Loire ». L' arribada de les relíquies permet un esplendor
mantingut per Teodulf, bisbe d' Orleans, que crea aquí dues escoles
monàstiques.
Es diu que per tal de donar-los-hi culte els monjos de Fleury, van
construir una església digna del sant. Aquesta obra artística data dels
segles XI i XII. La comunitat d’aquest lloc continua pensant que les
restes de Sant Benet romanen encara en aquest sant lloc malgrat a
Montecasino se’n veneren unes altres. De fet el trasllat de les
requíquies és el motiu decoratiu de diversos capitells antics.
Les invasions normandes interrompen aquest impuls, al segle IX, abans
d'un altre renaixement al segle X. En aquesta data, una reforma de
l'abadia és empresa per Ot de Cluny. L'abadia coneix el seu ple
desplegament sota l’abadiat de Sant Abbon (988-1004) i de Gauzlin
(1004-1030). Esdevé llavors un centre literari, i es beneficia d'una
carta d'exempció.
El 1026, un incendi destrueix els edificis monàstics. Però són
immediatament reconstruïts. A la mateixa època, es comença l'edificació
de la torre-porxo. El 1067 comença la construcció de la basílica, de la
qual el cor és consagrat el 1108. S’acaba el 1218.
Al 1486, l'abadia passa sota el règim de la comenda. Esdevenen aleshores
les guerres de religió que afecten el seu funcionament i la degraden.
L'abat Ot de Châtillon Coligny, germà de l' almirall, es converteix al
protestantisme i permet el pillatge del monestir. Les obres de la
biblioteca són venudes i són escampades per Europa, el tresor es fon. Al
1627, la Congregació de Sant Maur es fa càrrec de l' abadia. Un nou
monestir és construït al segle XVIII. Però amb la Revolució els edificis
monàstics són destruïts.
Al 1865, els germans de la Piere-qui-Vire fan reviure aquest monestir,
tot i que, en resposta a la llei sobre les Congregacions, la comunitat
escull exiliar-se. No tornen fins al 1920, recomprant llavors els
terrenys propers a la basílica. La vida monàstica es recupera el 1944 i
el monestir és llavors restaurat. Màxim Jacob, abans de ser detingut per
la Gestapo, havia escollit St. Benoît- sur-Loire per a retirar-se.
Sant Benoît-sur-Loire és visitat anualment per milers de pelegrins per
tal d’admirar la bellesa artística del lloc i per pregar a la cripta
romànica de començaments del s. XI on es diu hi reposen les restes de
Sant Benet.
La vida monàstica refeta al segle XIX, forma una comunitat de pregària,
treball i acolliment actiu de pelegrins i visitants, com ho fou en els
seus orígens. Actualment aquesta comunitat consta d’una quarantena de
monjos.
Els edificis
La cripta, situada al bell mig del cor de la construcció, conté el
reliquiari amb les relíquies del sant patró del lloc, Sant Benet. Diuen
que aquestes foren dipositades en aquest lloc de culte, quan es va
consagrar l’altar major, l’any 1108.
La imponent torre porxada és tota una fortalesa i el nombre de pilars
que la composen fan veure l’ambició d’aquest projecte.
L’arquitectura d’aquesta torre evoca la Jerusalem celestial descrita per
sant Joan a l’ Ap, 21 “La seva llargada és igual a l' amplada... Tres de
les portes miren a llevant, tres al nord, tres al sud i tres a ponent...
Les seves portes no es tancaran en tot el dia, perquè allí, de nits no
n' hi haurà.”
El cor consta de dos santuaris a diferents nivells, el més proper per la
majestuositat, harmonia i noblesa, recorda les grans basíliques romanes.
Darrera l’altar major hi ha el mur de les confessions que separa
l’església de la cripta semi enterrada.
La nau central, de més sobrietat que el santuari, romànica en les parts
més baixes, és coberta per una volta gòtica. L’arc de creuer descansa
sobre capitells romànics.
El pas d’un estil a l’altre és harmoniós. Crist, Mestre, domina i
presideix envoltat dels quatre evangelistes i els seus símbols.
Itinerari vers Taizé
Deixem el lloc amb nostàlgia, però amb el cor ple d’ emocions, a fi
d’encaminar-nos al Carmel de Mazille, prop de Taizé, on les germanes
carmelites ja ens esperen. En realitat hi arribem més tard del compte,
ja que no sols suposa fer una pila de kilòmetres, sinó que trobar el Carmel és un trencaclosques. Entre els molts visitants, mengem una mica
i ens retirem a les nostre minúscules habitacions.
L’ endemà, després de compartir la Pregària amb la comunitat de
carmelites (la majoria joves) marxem cap a Taizé.
Dilluns 21
Taizé
Eucaristia
Mt 12,38-42. Mateu ens diu que aquesta generació polenta demana un
senyal i només se li donarà el de Jonàs: la resurrecció despres de tres
nits al cor de la terra.
Miq. 6,1-4 6-8 El fragment del profeta és el que diem als Improperis :”
Poble meu, que t he fet? Jo que et vaig treure d'Egipte”. Per això ens
preguntem : Què oferirem al Senyor? I Déu ens respon: “justícia, bondat,
i caminar humilment davant seu”.
Avui viurem realment la RESURRECCIÓ a Taizé. Un lloc que ens convida a
la justícia, la bondat, i a caminar humilment al costat de tants altres
germans i germanes que hi pelegrinen.
Estada a Taizé
La primera impressió, és la d’un immens caos on cadascú es busca l’
entorn adeqüat. Grans esplanades plenes de tendes de campanya, i
estacionaments plens d’ autocars. Molta joventut i animació.
Després de passar per la casa d’ acollida i situar-nos als propis
apartaments, anem a mirar la botiga on ens trobem amb el Gmà. Emmanuel,
un jove mestre de novícis molt agradable. Concertem una visita amb el
Gmà. Daniel, que és l’ artista de la ceràmica, per a aquella tarda.
Després me’n vaig a l’ església on vull estar sola: Senyor, et sento
gran i proper. Tu ets més que Jonàs, més que Salomó, Tu ets la Vida i la
Resurrecció. Tu ets UNIVERSAL. Jesús, Tu ets el que mou els cors, com
demanava el profeta Miquees. El nostre camí, la nostra resposta és « la
justícia, i la bondat. Ho sento al viu aquí a Taizé, enmig d’aquest
jovent que et cerca amb el cor, i fins potser sense saber-ho massa.
Estic vora la petita icona que et representa Ressuscitat amb Maria
Magdalena. Demà justament serà la festa de Maria de Magdala. Ja en el
monestir, preparant el viatge, se’m va fer present el Teu trobament amb
ella. Ara esdevé en certa manera real. És com la teva resposta al desig
d’ aquest viatge. Tu i jo ens trobem com quan miro el Bon Pastor i
Maria, en el claustre de casa. Tu i jo, ara, aquí, en un moment ben
esperat, inoblidable.
A les 12’30 hi ha la pregaria de cada migdia. Quatre cants repetitius,
lents, meditats, acompanyen alguns textos llegits amb unció. Tot molt
meditatiu, calant dins el cor. Finalment pregàries per la pau. Aquí es
toca en certa manera la Transcendència i la Humanitat. Ens sentim JUNTS,
Senyor, al teu costat.
Després de dinar anem a veure el Germà Daniel que treballa a la ceràmica
amb el Germà Ludovic. La visita esdevé molt simpàtica. Ens reben al seu
taller d’artistes. Uns petits quartets plens de pintures, de peces
empolsades, i de forns. El G. Daniel, ja ancià és dels fundadors de
Taizé, i al començament va treballar amb el nostre ceramista Llorenç
Artigues, que jo vaig tenir de professor a l’ Escola Massana de
Barcelona. Mica a mica anem travant amistat fins que el Jove Ludovic
se’n va a buscar la màquina de retratar per a mantenir el record de la
trobada. I el més interessant és que acaba explicant-nos els “secrets”
per a obtenir els efectes típics de la ceràmica que ell fa, i que
evidentment nosaltres no imitarem. No cal dir que els hem convidat a
venir al nostre monestir, però el G. Daniel no es veu pas en cor. En
Ludovic diu que si pot un dia vindrà.
Ells mateixos ens acompanyen al taller del monestir on, amb més o menys
regularitat hi treballen tots els monjos. En aquell moment n’hi han
uns15, cadascun fent la seva tasca. Ho tenen molt industrialitzat. Per
coure les peces les posen en uns grans carros que ja fa de base del
forn. Ells mateixos es fan el fang i els esmalts.
Ens regalen unes peces tarades. Com a tot arreu, tenen muntanyes de
deixalles a causa de petits desperfectes. Gangues de l’ ofici.
Més tard anem a Cluny que és molt a la vora. Una altra fita també
important en el nostre pelegrinatge.
Visita a l’
Abadia de Cluny
El lloc que ocupava l’ abadia és immens. Avui hi ha diversos carrers i
edificis. Travessar per aquests espais fa sentir un alè monàstic que
cala per dins, ple de la història de les nostres arrels. De l’ església
només en queda el campanar romànic, majestuós, que, en aquest moment
està en obres. També es visita un claustre del Renaixement, i el palau
de l'Abat d’un gòtic flamiger.
Més que decepció sentim desconcert davant unes restes tan minses, al
costat del que deuria ser el Cluny dels 5 abats que foren sants (Sant
Ot,
Sant Maiol,
Sant Odiló,
Sant Hug
i Pere el venerable).
Però abans de marxar ens conviden a veure un audiovisual en 3
dimensions, impressionant. S’ha reproduït virtualment l’ església, per
on et sent passejar, tot escoltant les músiques gregorianes del temps.
Déu també avui ens ha volgut sorprendre.
|
Monestir de Cluny (abans monjos benedictins)
per veure les 42 fotos cliqueu la imatge |
Història de l’
abadia de Cluny
L’ abadia fou fundada al 910 en una reserva forestal de cassa, a la zona
del que més tard sería un municipi, quan
Guillem I d’ Aquitania,
compte d’ Auvernia,
va instal·lar-hi l’abad
Bernón de Baume,
y posà l’ abadía sota l’ autoritat immediata del
Papa
Sergi III.
L’ abadía y la seva constel·lació de dependèncias es van convertir aviat
en l’ exemple del tipus de vida religiosa del
segle XI.
El poble va créixer al voltant del cenobi.
L’
orde
benedictina fou clau en l’ estabilitat aconseguida per la
societat
europea
d’ aquell temps, y en part degut a l’ adhesión a la reforma contra la
investidura als càrrecs eclesiàstics (investir a laics com a bisbes,
abats...), la simonia (compra de l'ofici) i la clerogàmia (incompliment
del celibat entre els clergues i monjos). . Una sucesión d’ abats
competents i sants, foren figures rellevants en el terreny
internacional. Així Cluny es va convirtir en el més prestigiós monestir
d’ Europa. Formant federacions, arriba a tenir 2.000 monestirs federats,
amb centenars de monjos adscrits, dels quals l’ abat de Cluny era el
superior.
El monestir va ser saquejat per una turba de revolucionaris al 1790.
Organització
El
monestir de Cluny es diferenciava en tres aspectes de la resta de las casas de l’orde: en l’ organització de la seva estructura, en la
prohibició de llogar les terres segons l’ us feudal, y en considerar la
liturgia
com a principal forma de treball. Mentre la majoria de monestirs
benedictins eren autònoms i associats només de manera informal, Cluny va
crear una extensa orde federada subordinada a l’ abat de Cluny.
Els
costums de Cluny representen també l’ impuls del ideal del monestir
benedictí com a una unitat autosuficient en la seva producció agrícola,
similar a les masíes contemporánias supervivents en les parts más
romanitzadas
d’ Europa y als feudes, on cada membro exercia un treball físic a més de
dedicarse a l’ oració. Sant
Benet d’ Aniane,
el "segon Benet", era conscient que els monjos negres (benedictins) no
podían seguir alimentant-se a sí mateixos simplement amb el traball
físic. Al
817 per a
governar els monestirs carolingis calia l’ ajuda de
LLuís el Piadós.
Cluny, en canvi, va acordar oferir "pregàries perpètuas" (laus
perennis), als seus benefactors, significand això que també la
pregària era una tasca a realitzar.
Les arts
A Cluny,
les arts estaven centrades en la
litúrgia,
extensa y bella en un entorn inspirador, que reflexava el sentiment de
pietat propi del
siglo XI.
La intercesión monàstica sembla indispensable per aconseguir un estat de
gràcia, i els governants competíen per a ser recordats en les
inacabables oracions de Cluny, cosa que per altra banda aseegurava el
manteniment del monestir, i oferia la possibilitat de la creación
artística en altres camps.
El ràpid creixement de la comunitat de Cluny necesitava edificios cada
vegada més grans. Les construccions de Cluny afectaren profundamente les
pràcticas
arquitectòniques
de l’ occident
europeu des del
s X al
XII. Les
tres esglésies sucesives són anomenades convencionalment Cluny I,
Cluny II y Cluny III. En construir la tercera y definitiva
església de Cluny, el monestir va conseguir també l’ edifici més gran d’
Europa,
abans de la reconstrucció de la
Basílica de Sant Pere
de
Roma al
s XVI.
La
campanya de construcció de Cluny III fou financiada pel cens anual
establert per
Ferran I
de
Castella -
Lleó, el
1053 y el
1065. La
suma es va fixar en 1.000 monedes d’ or per Ferran, quantitat doblada
per Alfons VI al 1090. Per a Cluny, aquesta quantitat representava l’
anualitat més gran, mai rebuda per una orde religiosa i mai més
superada. El cens del rei Alfons va permetre a l’ abat Hug (mort el
1109) fer
la construcció de la gigantesca tercera esgésia de l’ abadía. Quan
aquesta font es tancà, es va generar una crisi financera que afectà
econòmicament a Cluny durant els mandats dels abats Pons (1109-1125)
i
Pere el Venerable
(1122-1156).
A Cluny, l’ or donat servia per donar publicitat als nous rics cristians
d’ Espanya, i la va col·locar per primera vegada a l’ òrbita europea.
Retorn a Taizé
Tornant per fi a Taizé, ens unim a la multitud per a la Pregària de la
nit a les 8 del vespre.
El fet de girar-se tota l’ assamblea de cara al llibre, a vegades donant
completament l’ esquena a l’ altar, a l’ hora de la lectura de l’
Escriptura, fa sentir al viu la importancia que té. Els salms i cants
repetitius, van calant cor endins, fins que els moments de SILENCI
sembla que et facin tocar Déu. Al final posen la creu al mig de
l'Església i els joves s’hi acosten per a quedar-se en adoració, fins
ben entrada la nit.
Sortint de la celebració Déu ens ha preparat una altra sorpresa. El
germà Pere de Taizé, fill de Barcelona, ens atura per a saludar-nos. Per
fi ens ha trobat. Savia que hi havien a Taizé unes monges de Montserrat
i volia saludar-nos. Ell, juntament amb la Glòria, una noia també de
Barcelona, des d’ ara esdevindran els nostres àngels ben propers.
Dimarts 22-
Taizé. Santa Magdalena
Eucaristia
Jn. 20, 11-18 Maria va al sepulcre quan encara era fosc. Es queda
plorant. S’ han endut el meu Senyor... Maria! Rabuni!
Càntic 3,1-4 Cerco el qui estima la meva ànima. El crido. L'he trobat.
L'he agafat, i no el deixaré anar.
Providencialment a les 7,30 del matí, en una de les criptes trobem uma
Eucaristia catòlica. Diuen els textos propis de Sta. Maria Magdalena.
Els que jo m’havia preparat per a aquest dia, abans de començar el
viatge. El Jesús de Taizé, per a mi, pren cos en la trobada amb la
Magdalena al jardí de la resurrecció. La trobada amb Ell, tot i ser
plural per la diversitat de l’ assamblea, esdevé fonda i personal. La
sents en el propi cor i en cada rostre.
Potser hi ha 20 concelebrants i unes 300 persones. M’hi trobo ben bé “a
casa”, tot i que també m’ hauria agradat l’ experiència d’ una
eucaristia ecumènica. Però aquesta oportunitat es presenta tot seguit.
A la celebració del matí que segueix, després dels cants i els salms, es
reparteix Pa consagrat, però també altres signes de comunió d’ altres
religions. La gran majoria acut al centre de l’ església per a rebre,
amb els monjos, el Cos i la Sang de Crist. En aquest moment em decanto
per prendre de les mans d’ un noi indú una pa beneït, i sobretot
compartir amb ell un sincer somriure FRATERN.
Després de l’ esmorzar acudim a la xerrada del G. Emili que comenta la
carta de Cochabamba. En frueixo de debò:
“Déu s'ha fet semblant a nosaltres perquè nosaltres fossim com Ell", diu
St. Irineu de Lió en una nota de la carta. A l'antic Testament se’ns
parla del poder de Déu, però sobretot l’ evangeli de St. Joan ens diu que
Déu, abaixant-se, s'ha fet carn, o sigui Vida nostra. St. Pau recalca
que Ell per l’ abaixament "ha pres la forma d'esclau", i aquesta és la
seva Glòria. Per això ara no preguem a un Déu del poder, sinó al Déu que
es fa “petit” a fi de fer-se en tot com nosaltres. Compartint, ens fa
ser veritablement persones. Aquesta, doncs, no és sols la seva Glòria,
sinó que ha de ser, també, la nostra glòria. Aquest compartir amb Déu i
amb els altres ens fa lliures, semblants a Déu. Per això compartir fent
diàleg de les experiències de cadascú ens enriqueix, fent-nos conèixer
el millor de nosaltres mateixos ».
Com que la nostra estada és tan breu, no entro en cap grup organitzat.
Tinc ganes de contemplar el paissatge tot intentant retenir la
intensitat del moment. Però ben aviat Déu se’m presenta sota el rostre
d’ una noia que em demana conversa. La Irene, ara forma part del record
del meu Taizé, junt amb moltes altres persones de molts altres països.
La jove Irene de 17 anys, és una francesa adoptada, que provè d’
Algèria. No sap res dels seus pares, sinó que la van abandonar, junt amb
el seu germà bessó que és discapacitat, a causa de la pobresa. Em diu
que la seva mare adoptiva és una gran persona, i que l’ estima molt,
igual que als altres 7 germans també adoptats, de diferents
països. Des d’ aquest moment la Irene no em deixa de petja. Està
contenta de fer-me de “protectora” quan em sento perduda entre aquest
caos de gent. Abans de separar-nos li dono petits obsequis sense
importància que havia portat del monestir, no sols per a ella sinó per a
la seva mare i germans. Ella els rep com un gran regal. Diu que em
vindrà a veure a Montserrat. Jo la retrobo en Déu cada dia, fent present
la seva visita.
Compartim el dinar a l’ Abiodh no sols amb la Glòria, i altres catalans,
sinó amb un matrimoni de Moscu, que són ortodoxes. Aprofitem per parlar
de la situació del seu país: estan dolguts. Hi ha molta gent sense casa,
ni seguretat social, a més de molta corrupció en el govern. Malgrat el
canvi, Puting segueix manant, i hi ha una gran divisió de classes entre
els molt rics i els molt pobres. També entre els ortodoxes la pràctica
religiosa ha minvat molt.
A les 2,30 tenim concertada la trobada amb el germà Pere. La primera
pregunta que ens fa és per saber: “què ens ha semblat Taizé?” Cadascuna
de nosaltres hi diu la seva.Per a mi el més important és que han creat
un ambient on la gent demostra que s’ ESTIMA.
També el facilitar el trobament amb un mateix, o, per a molts joves, el
camí d’ iniciació al fet religiós. I sobretot el sentit d’universalitat.
També nosaltres li fem preguntes. Ens explica que entre ells no "volen
saber" si són catòlics o d’ altres confessions. És la manera de no
sentir que hi ha diferències per un fet que troben poc rellevant. Tots
viuen com a germans. I ens recorda que quan el germà Roger va començar,
als catòlics se’ls prohibia pregar amb els monjos de Taizé pel fet de
ser protestants. Quan el Germà Pere li va dir que era catòlic, pensant
que això seria un impediment, el Germà Roger li va respondre que n’ hi
havia d’ altres, i que Joan XXIII ho savia.
En preguntar-li sobre la branca femenina, ens diu que les monges que
atenen l’ acollida de Taizé, els fan un servei molt útil, però que són
les monges de Grandcham a Suïssa, les que van començar l’ experiència
femenina amb el mateix esperit que el Germà Roger. De fet de tant en
tant es reuneixen les dues comunitats. I ens fa notar que també elles
fan una gran tasca ecumènica al seu país.
Per acabar ens porta a l’ església del poble de Taizé, on va començar
tot. Aquí, ens diu senyalant el cancell, pregaven els catòlics ja que
els era prohibit fer-ho amb “protestants”. Fa impressió la tomba del G.
Roger, senzilla com les altres.
Ens diu que en realitat el nunci Rocalli mai no va donar permís perquè
els catòlics s’unissin a la comunitat de Taizé, sinó que va ser el bisbe
de la seva diòcesi que després d’ esperar endebades la resposta, va
tirar al dret.
|
Monestir de Taizé (monjos)
per veure les 25 fotos cliqueu la imatge |
Història de Taizé
Va començar al 1940, quan el G. Roger tenia 25 anys. Deixant el seu
país, Suïssa, va venir a França, el país de la seva mare. Enllitat per
una tuberculosis pulmonar havia madurat el seu desig de formar una
comunitat ecumènica. Durant la 2ª guerra mundial va voler anar a ajudar
les persones que patien. Taizé es trobava proa de la frontera que
dividia França, per tant era un bon lloc per a acollir refugiats. Va
comprar una casa abandonada i va començar els serveis acompanyat d’ una
germana seva. Entre els refugiats hi acudien també jueus i agnòstics,
per això quan volia resar ho feia sol, fora de la casa, i recomanava el
mateix als qui vivien amb ell. En ser descoberts pels militars, va haver
de tornar-se’n a Suïssa. Va retornar a Taizé al 1944, quan la guerra
havia acabat.
Al 1945, amb un petit grup de joves, va començar l’ acollida de nens
orfes i presoners de guerra alemanys. Mica a mica altres joves se’ls van
unir i el dia de Pasqua del 1949, set d’ells es van comprometre a
guardar el celibat i a portar una vida en comú i amb una gran
senzillesa.
Durant un llarg recés, a l’ hivern del 1952-53, el fundador de la
comunitat va escriure la Regla. Un document que va ser molt ben acollit
i valorat dins l’ església catòlica i sobre tot als monestirs.
Recordo que en el temps del meu noviciat el text de la Regla de Taizé va
ser molt apreciat. “Viure l’ avui de Déu” va ser un pensament molt
predicat per l’ abat Cassià Just.
Dimecres 23-
Taizé Toulouse
Eucaristia
Mt.13,1-9 Comencen les Paràboles sobre el Regne: El Sembrador surt a
tirar les llavors i unes cauen arran del camí, altres entre cards.. La
terra bona és la que dóna fruit, ja sigui el 60 o el 100 per u.
Jer. 1,14, 10 Explica la vocació de Jeremies: Abans de formar-te et vaig
consagrar profeta. Ah sóc massa jove, i no sé parlar, diu ell. Jo seré
al teu costat, posaré les meves paraules a la teva boca
Itinerari
Passem pobles i ciutats, travessant mitja França. Déu ha sembrat
generosament els camps d' aquest món. La bellesa exterior és misteri del
DO interior. Gràcies Senyor, perquè ens has donat orelles per a escoltar
tantes veus de la natura. Nosaltres sabem que som infants que no saben
parlar. Posa les teves paraules a la nostra boca.
Per no fer una tirada tan llarga de viatge i arribar a casa més
reposades, un matrimoni amic ens ha ofert passar per casa seva. Ens
acullen amb un interès ben cordial.
Dijous 24-
Toulouse – Sant Benet
Eucaristia
Mt 13,10-16 . A vosaltres us faig conèixer els secrets del Regne en
paràboles. Feliços els vostres ulls que hi veuen. Molts van desitjar-ho
i no pogueren.
Jer2,1-13 Recordo el teu amor de jove. Jo us vaig dur a un país ufanós,
i vosaltres profanàreu la terra. Heu fet un doble mal: abandonar
Déu i fer-vos cisternes foradades.
Feliços els nostres ulls que veuen les teves meravelles. Senyor, fes que
no t' abandonem mai per fer-nos cisternes foradades que no contenen
aigua.
Estada a Toulouse
La breu estada a casa dels amics esdevé veritablement de descans. Ens hi
trobem tant com a casa que acordem que per unes hores aquesta torre dels
afores de la ciutat esdevé un “monestir”. Resem Laudes junts, àdhuc amb
pregàries espontànies que resumeixen les riques experiències del viatge.
Discutim de temes de “filosofia religiosa” molt interessants.
Arribada al monestir
Finalment arribem al monestir recordant-ho tot com un somni. Un llarg
somni que compartim amb la comunitat, sense oblidar les SORPRESES de
Déu. Un somni que formarà part del nostre caminar monàstic, mentre Déu
vulgui.
I un somni que, per fi, he volgut compartir també amb tots vosaltres,
els amics i germans internautes. |