L'HERMENÈUTICA DE GADAMER |
LLIC.
ESPECIALITZADA EN TEOLOGIA FONAMENTAL (ITF St. Cugat)
curs 2003-2004
Teresa Forcades L’HERMENÈUTICA
DE GADAMER. prof.
J. Pegueroles 1.
Quina diferència hi ha entre la representació A i la representació
B? La
representació A és la representació-còpia i la representació B és la
representació-presència. La representació A pressuposa que la cosa
representada existeix abans de fer-ne la representació i amb independència
d’ella. La representació A és accidental a l’existència de la cosa
representada. Per exemple, una reproducció en el format que sigui
(fotografia, pintura, imatge digital) d’una obra d’art (pintura,
escultura) és una representació de tipus A (és una còpia, un substitut
que mai no arriba a equivaler a l’original i que empal·lideix i perd
tota la seva raó de ser si puc accedir directament a la peça original).
La representació B no és accidental. És necessària per a que la cosa
representada sigui accessible, experimentable. És necessària d’una
manera absoluta, no per accident. Per exemple, si una obra d’art ha
estat destruïda i només queda la còpia, no per això aquesta còpia
deixa de ser representació A i passa a ser representació B. La
representació B és la representació de quelcom que no pot fer-se
present si no és representant-se (per exemple, una obra d’art dramàtica
o musical). A més
de ser el tipus de representació adequada per a un joc, una peça teatral
o una obra musical, la representació B és l’única adequada per a les
realitats subjectives en general. Aquestes realitats no poden ser reals ni
poden estar presents de forma subsidiària sinó només en representació-presència
i existeixen en l’acte de la representació i el precedeixen simultàniament
(per exemple, l’amor existeix en l’acte amorós i el precedeix
d’alguna manera). Tanmateix, no són totes les interaccions epistemològiques
interaccions subjectives? (no és sempre necessari un subjecte, una consciència,
per a que puguem parlar d’acte de coneixement?). Així, tal com ho és
per a una peça teatral o musical, la representació B ha de ser l’única
adequada també, per exemple, per a una obra pictòrica. Vegem-ho. En un
cert sentit, és clar que el Guernica existeix des del moment en què
Picasso el va donar per acabat. El Guernica existeix amb independència de
si en aquest moment algú el mira o no. Però alhora (igual que Hamlet
abans de ser representat), el Guernica no existeix com a tal Guernica, no
comunica el seu missatge (que és la seva raó d’existir i el motiu pel
qual fou creat), fins que no hi ha algú que no només el mira, sinó que
l’entén. Amb això de comunicar el seu missatge no vull dir que el seu
missatge sigui unívoc ni que es pugui copsar d’un cop per sempre. El
missatge del Guernica no és una definició matemàtica, és un missatge
infinitament matisable, però sempre dintre d’uns límits. Podem estar
d’acord, per exemple, que el missatge del Guernica és “la denúncia
de la violència”, però repetir això no vol dir haver entès el
Guernica. El Guernica només s’entén quan la denúncia de la violència
que és el seu missatge afecta una subjectivitat (una consciència) i la
commou, la transforma. Només aleshores existeix el Guernica. Però per a
poder existir en aquesta consciència concreta ha d’haver existit abans
d’alguna manera. Abans d’afectar la meva consciència amb el seu
missatge, existeix una tela pintada que simultàniament és (indistinció)
i no és (distinció) el Guernica. 2.
En l’hermenèutica, el coneixement de la veritat no és objectiu
(com el de la ciència) sinó subjectiu. Què significa aquí
“subjectiu”? Significa
que el coneixement de la veritat no-científica no es pot imposar, no és
el resultat segur de l’aplicació d’un mètode adequat. Significa que
la veritat hermenèutica implica el subjecte personalment i només amb la
seva participació com a tal subjecte pot ser reconeguda. És un
coneixement immediat que es pot preparar mitjançant la formació, però
que només pot ser rebut com un do. Tornant a l’exemple del Guernica. És
veritat que el seu missatge és una denúncia de la violència, però com
hem dit abans, dir això no és “copsar la veritat del Guernica”. Només
“copso la veritat del Guernica” si m’és revelada. Aquesta revelació
normalment es facilita per la formació. Si llegeixo comentaris o estudis
de persones que han copsat abans que jo aquesta veritat, em preparo i em
bendisposo per a rebre-la personalment. Però no és segur que la rebi,
que la percebi. El salt qualitatiu no pot ser mai substituït per l’acúmul
quantitatiu. Potser quan, després d’haver-me preparat a bastament, em
trobi davant del Guernica tindré una decepció. Potser hauré de
tornar-hi o hauré de passar-me moltes hores al seu davant abans que es
produeixi la revelació, abans que la veritat del Guernica se’m
manifesti i sigui veritat per a mi. Només aleshores serà veritat, perquè
m’haurà tocat, haurà estat per a mi denúncia de violència i jo ja no
seré la mateixa a partir d’aleshores. 3.
En l’hermenèutica no volem comprendre el sentit sinó la veritat
d’un text. Explicar. Encara
que la pregunta parli d’un text, crec que la puc contestar fent servir
el mateix exemple que he utilitzat a les dues preguntes anteriors. Així,
què voldria dir que l’hermenèutica (filosòfica) no vol comprendre el
sentit del Guernica sinó la seva veritat? L’hermenèutica no-filosòfica
(literària o del sentit), aplicada al Guernica, començaria per
identificar amb la màxima precisió els diferents objectes representats
en la tela i per reconstruir amb la màxima fidelitat algun fragment que
pogués estar fet malbé. Situaria el quadre en el seu context cultural i
probablement el situaria també en el context biogràfic del seu autor.
Seguiria un mètode científic d’anàlisi i finalment arribaria a una
conclusió sobre quin és el sentit del quadre. Què diu aquest quadre? La
resposta de l’hermenèutica literària o no-filosòfica podria molt bé
ser: el sentit del Guernica és la denúncia de la violència. Però
aquest, com hem vist, no és l’objectiu de l’hermenèutica filosòfica.
El sentit del quadre no li interessa com a realitat objectiva. A
l’hermenèutica filosòfica només li interessa el sentit com a realitat
subjectiva (que no vol dir realitat relativa sinó relacional).
És a dir, que la pregunta no és: “Què diu el Guernica?”, sinó: “És
veritat això que diu el Guernica?”. I aquesta pregunta només es pot
respondre des de l’experiència de veritat, deixant que el quadre em
manifesti, a mi, personalment, el seu sentit. 4.
Entre la cosa (p.e. Hamlet) i la cosa representada hi ha a la
vegada distinció i indistinció. Explicar. Hamlet
solament és quan és representat: indistinció. Però Hamlet d’alguna
manera ja és abans de la seva representació: distinció. Aquesta
aparent contradicció només es pot resoldre si introduïm el concepte de
relació al cor mateix de la metafísica. La relació objecte-subjecte
sempre ha estat present en epistemologia (com puc conèixer quelcom si no
m’hi relaciono d’alguna manera?). Però aquesta relació es
pressuposava independent de l’ésser d’allò que havia de ser conegut
(la cosa, l’objecte) i, no cal dir, independent de l’ésser de qui
l’havia de conèixer (el subjecte). Amb Husserl, la distinció entre la
cosa-en-si (el nòumen) i la cosa-en-tant-que-coneguda (fenomen)
desapareix per donar lloc a la idea d’interacció metafísica entre el
l’objecte i el subjecte, entre la cosa coneguda i la consciència que la
coneix: en un cert sentit, la cosa no és abans de ser coneguda
(indistinció entre la cosa i la seva representació); en un altre sentit,
la cosa ja és abans de ser coneguda (distinció entre la cosa i la seva
representació). Aquesta simultaneïtat de distinció i indistinció fa
que la cosa pugui ser coneguda o representada amb fidelitat de diverses
maneres, totes diferents entre si, totes veritables. En cada una de les
seves representacions, la cosa és (i, abans de ser representada,
la cosa no era: indistinció). Però per a que les diferents
representacions puguin ser representacions d’una mateixa cosa, aquesta
ha d’existir d’alguna manera abans de ser representada (distinció
entre la cosa i la representació). És important destacar que la distinció
entre la cosa i la seva representació no és una distinció de substància.
No és que la cosa ja existeixi “substancialment” abans de ser
coneguda, ni tampoc no existeix “potencialment”. En realitat, no hi ha
un abans (distint) i un després (indistint). En l’acte de
conèixer, la distinció i la indistinció són simultànies i són ambdós
igualment constitutives. 5.
Quina diferència hi ha entre el saber absolut de Hegel i
l’experiència hermenèutica de Gadamer? El
saber absolut de Hegel és objectiu. L’experiència hermenèutica de
Gadamer és subjectiva. D’aquí deriven totes les altres diferències.
Com a saber objectiu, el saber de Hegel pot ser absolut, és a dir, finit,
és a dir, tancat. Pot progressar, pot anar-se acostant a la seva meta i
pot assolir-la tancant així el cercle, assolint la perfecció, la fi del
saber. Com a experiència subjectiva, l’experiència de Gadamer sempre
és imperfecte, inconclusa, oberta i no progressa apropant-se a la seva
meta sinó allunyant-se’n: com més conec un text, una obra d’art, més
sentits li trobo, més coses em diu i més m’interpel·la, més ganes
tinc de tornar-la a veure i de descobrir-hi més coses. L’experiència
hermenèutica és un veritable diàleg. És el que els passa a les monges
grans del monestir amb la muntanya de Montserrat. Diuen: “Fa cinquanta
anys que me la miro i mai no és la mateixa, sempre hi trobo coses
noves”. Les que fa poc que hem entrat, hi descobrim menys coses que les
grans. El saber, a mesura que augmenta l’experiència, creix, però també
creix proporcionalment la consciència de no-saber, amb la qual cosa ens
trobem paradoxalment cada cop més plens de l’objecte i cada cop més
lluny d’abastar-lo completament, à la Hegel. És com si el coneixement
de l’objecte eixamplés el subjecte de tal manera que cada cop la relació
sigui nova. Hegel
parla de la generalitat del concepte (que anul·la l’experiència).
Gadamer (i, abans d’ell, Aristòtil) parla de la generalitat de
l’experiència (que capacita per a que les noves experiències
siguin encara més plenes de contingut). Després d’haver vist unes
quantes muntanyes, hom pot tenir ja ben establert el concepte de muntanya.
Un cop establert, copsat, el concepte, l’experiència posterior deixa
d’aportar coneixement, és buida en el sentit del coneixement
conceptual, no aporta res. “N’he vist unes quantes, ja sé què és
una muntanya, no necessito mirar-me’n cap altra mai més”. En canvi,
des del punt de vista de l’experiència subjectiva, com més muntanyes
veig, més capacitada estic per valorar-les
en les seves particularitats i matisos i més rica em resulta l’experiència
subsegüent. Aquesta evolució de la riquesa del coneixement subjectiu que
m’enriqueix i em fa capaç de noves experiències no té fi. El
saber de Hegel (el saber conceptual o objectiu) és un reduccionisme
racional de l’experiència. És racionalisme. El racionalisme és finit,
té límit. El problema no és que el racionalisme tingui límit sinó que
l’experiència del saber es redueixi al seu aspecte racional i s’acabi
deduint que el saber (en el seu conjunt) té límit i que l’home com a
subjecte del saber també en té. No. El saber, en tant que saber, en tant
que capacitat de conèixer, no té límit i el subjecte d’aquest saber
tampoc no en té. Per això cada experiència és valuosa en tant que és
diferent i no pot ser substituïda per una altra. Per això cada subjecte
és valuós en tant que diferent i no pot ser substituït per un altre. En
el diàleg, no s’enfronta la meva veritat contra la teva, sinó que
s’interpel·len mútuament l’aspecte de la veritat que a mi se m’ha
manifestat i el que se t’ha manifestat a tu. 6.
En l’hermenèutica no hi ha criteri de veritat. Aleshores, com sé
que és veritat allò que comprenc? Sé
que és veritat si sóc capaç de veure-la, si se’m manifesta, si se’m
revela com a tal veritat. Gadamer contraposa la veritat com a adequació
a la veritat com a manifestació. La veritat com a adequació
pressuposa que la cosa a conèixer existeix com a cosa-en-si (com a nòumen
substancial) abans de l’acte de coneixement. L’acte de coneixement serà
veritable en la mesura que s’adeqüi a la realitat de la cosa-en-si i
serà fals en la mesura que no s’hi adeqüi. La veritat com a
manifestació no pressuposa l’existència de la cosa-en-si sinó que
concep l’acte de coneixement com a activitat subjectiva de la consciència.
El contrari de la veritat objectiva és la falsedat. El contrari de la
veritat subjectiva no és la falsedat sinó l’absència d’experiència.
El Guernica és una obra d’art. Aquesta és una veritat, però és una
veritat subjectiva. Només pot ser compresa per aquell que es senti
interpel·lat subjectivament pel Guernica. Qui es senti interpel·lat
subjectivament pel Guernica copsarà de forma immediata la veritat de
l’afirmació: “El Guernica és una obra d’art”. No caldrà que
ningú li ho expliqui i no caldrà que recorri a cap criteri objectiu per
fonamentar la seva percepció de la veritat. No li cal cap mètode. Qui no
es senti interpel·lat subjectivament pel Guernica no deduirà que el
Guernica no és una obra d’art; simplement, subjectivament parlant, no
trobarà res a dir-hi, no podrà dir res sobre el Guernica si aquest no
l’ha impressionat d’alguna manera. La persona no-formada (o
no-sensible per do natural) no té una experiència falsa. Simplement, no
té experiència. 7.
El llenguatge no és Mittel (instrument), sinó Medium
o Spiegel (mirall). Explicar la diferència. La
distinció entre la representació A i la representació B que hem fet en
resposta a la primera pregunta ens ajudarà a respondre aquesta. El
llenguatge-instrument correspon a la representació A (la representació-còpia)
i el llenguatge-medi o mirall correspon a la representació B (la
representació-presència). Entès
com a instrument, el llenguatge és mediació extrínseca (còpia) d’una
realitat (la cosa anomenada pel llenguatge) que li és aliena. La relació
del llenguatge-instrument amb el seu objecte és extrínseca (com en el
cas de la còpia) i, a més, és arbitrària (el llenguatge s’origina en
el subjecte i aquest l’imposa a l’objecte des de fora; el subjecte
utilitza el llenguatge per dominar l’objecte i utilitzar-lo pels seus
propis fins). Entès
com a medi o mirall, el llenguatge és representació (presència) d’una
realitat que sense ell no podria existir i, alhora, d’alguna manera el
precedeix. Posat que jo no pugui tombar-me per mirar el que tinc darrera
meu, el mirall esdevé l’únic medi que en fa possible la percepció,
que em fa present allò que tinc darrera meu. El llenguatge actua com
aquest mirall: em permet experimentar allò que d’altra manera no
estaria al meu abast i em permet fer aquesta experiència no a través
d’una còpia o succedani, sinó fent present a través seu (llenguatge
com a medi, Mittel) la realitat d’allò que d’altra manera no podria
conèixer. El llenguatge no
crea l’ésser. Per això cal que afirmem que l’ésser precedeix el
llenguatge i, d’alguna manera, l’origina (com allò que tinc darrera
meu origina la seva imatge en el mirall). En aquest sentit, el llenguatge
pertanyeria més a la cosa que al subjecte. No seria l’instrument que el
subjecte imposa a la cosa per poder-la utilitzar d’acord amb els propis
interessos, sinó el medi en què aquesta cosa gratuïtament, graciosament
es revela, es manifesta al subjecte i a la seva consciència receptiva. Jo
no he creat el llenguatge que utilitzo segons els meus interessos
subjectius. El llenguatge (i la cosmovisió que se li associa) m’ha
estat donat i ha conformat sense que jo pogués evitar-ho el meu
pensament. Jo no el domino, però tampoc el domina la cosa per ell
representada. El llenguatge és un medi per a poder copsar la cosa i el
seu origen probablement rau en una experiència dialogal entre el subjecte
i la realitat a representar. És com quan tenim una experiència per a la
qual ens sembla no tenir nom. Creem un nom o una expressió, però no el
creem amb independència d’allò que l’experiència mateixa ens dóna
a entendre, sinó precisament inspirats i motivats per ella. 8.
Tot el llibre de Gadamer, Veritat i Mètode, es pot
considerar com una resposta a la crítica de Nietzsche a Plató. Explicar. Nietzsche
va criticar durament el dualisme que s’expressa en la distinció platònica
entre un món de les idees (món perfecte on resideixen les essències)
i un món de les coses (món imperfecte on resideixen les existències
concretes). Aquesta distinció jeràrquica col·loca necessàriament el món
de les idees, que no veiem ni experimentem, per sobre del món de les
coses, que és l’únic que està al nostre abast, i té com a conseqüència
nefasta que el món de les coses, el nostre món d’aquí baix, perdi per
a nosaltres interès. El món de les coses queda devaluat i el subjecte
que l’habita queda alienat sota la magnificència perfecta del món de
les idees. Gadamer
refuta aquesta crítica distingint entre el platonisme vulgar (simplificat
i parcial) i el platonisme autèntic (que té en compte el conjunt dels
escrits de Plató sobre el tema de les essències). Segons Gadamer, la crítica
de Nietzsche afecta només al platonisme vulgar, no a l’autèntic. El
veritable pensament de Plató no pot copsar-se si no es té en compte la
seva discussió sobre la bellesa. Segons Plató, la relació de la bellesa
amb les coses belles és tal que no es pot concebre la bellesa si no és
en les coses belles i no es poden concebre les coses belles si no són
expressió d’una bellesa que els dóna identitat. La bellesa, per Plató,
no existeix enlloc si no és en les coses belles, i en elles no existeix
d’una forma imperfecte, sinó d’una forma plena. Si no fos així, no
seria bellesa. La manifestació no és una propietat de la bellesa, sinó
que és la seva mateixa essència. No és concebible una bellesa que no es
mostra, que no es revela, que no es manifesta. En aquestes idees, segons
Gadamer autènticament platòniques, trobem expressat el concepte de
representació B (representació-presència). Les coses belles com a
representació-presència no resulten devaluades sinó elevades a la seva
dignitat màxima, ja que sense elles no podria existir l’essència. El
fet de trobar una essència platònica depenent per a la seva existència
de les coses visibles d’aquest món fa pensar a Gadamer que el món de
les idees de Plató pot concebre’s en el seu conjunt de la mateixa
manera. No com una realitat separada que fa empal·lidir la que nosaltres
experimentem, sinó com una dimensió present en el nostre món, que li dóna
consistència i es troba vers ell en una relació de recíproca dependència.
Així, el món de les idees i el món de les coses no tindrien entre ells
la relació jeràrquica que va criticar Nietzsche sinó una relació de
correlació molt apte per a fonamentar, amb Niezsche i amb tota la
filosofia posterior a ell, la consistència metafísica del món present,
tal com l’experimentem, i la dignitat dels qui l’habitem.
|