DILLUNS DE LA
PRIMERA SETMANA
Is 4,2-6 (De preferència els anys A)
Is 2,1-5 (De preferència els anys B i C)
Mt 8,5-11
Introducció
D’aquí un moment, a l’oració d’obertura, demanarem que el Senyor Jesús, quan
vindrà a trucar a la nostra porta, ens trobi vetllant en la pregària i joiosos
de cantar les seves lloances. “Vetllant” i “joiosos”: heus ací el que ens és
demanant al moment d’entrar en la celebració. Per les nostres possibles
negligències, demanem perdó.
Per a l’homilia
El tema proposat a Is 2,1-5.- Dues idees paral·leles. A) La muntanya de Sió, ha
estat “elevada” al cap d’amunt de totes les muntanyes per tal d’aplegar totes
les nacions en oposició a la Torre de Babel que divideix. B) Convocació
universal a la litúrgia festiva que serà celebrada a la nova ciutat de Sió; amb
l’accent posat en escoltar la Paraula del Senyor.
Compliment del tema a l’evangeli.- La fe del Centurió consisteix a reconèixer
Jesús com “el subordinat” de Déu; per tant, posseint la seva autoritat, essent
el seu legítim enviat, per tal de dur a terme les curacions, en tant que amo de
la natura.
De la mateixa manera que ell mateix, el Centurió, dóna ordres que s’acompleixen
amb tota fidelitat pels seus subordinats, gràcies a l’autoritat que li ve de l’Emperador;
igualment, Jesús dóna també ordres per l’autoritat que li ve de ser el missatger
de Déu. La petició que la guarició sigui feta a distància, és per respecte a
Jesús mateix: ell, jueu, no podia entrar a casa d’un pagà sense tacar-se d’una
impuresa legal.
Jesús declara que la fe del Centurió ve a ser com les primícies “de les nacions”
anunciades per Isaïes, que vénen d’Orient i d’Occident (és a dir de tot arreu)
per participar amb Abraham, Isaac i Jacob en el festí del Regne.
“Els darrers temps”, és a dir els temps messiànics. És això que el temps d’Advent
ens proposa d’esperar... i no solament el naixement a Betlem.
Nosaltres pertanyem al grup d’aquells que han d’arribar d’Orient i d’Occident.
Preguntem-nos sobre la nostra fe en Jesucrist. És aquesta fe, la que ens farà
capaços d’asseure’ns a la taula del Regne.
Pas al ritus
Malgrat el que Jesús havia dit als deixebles de no entrar en les ciutats de
samaritans ni de pagans, ell es va interessar en aquest centurió pagà. Aquesta
obertura de Jesús el va conduir, al cap i a la fi, a la creu. Nosaltres som
testimonis, en el sagrament, del que Jesús ha fet per nosaltres, pagans d’origen.
Per al Pare Nostre
Nosaltres tenim, potser, més raó que el Centurió de proclamar: “Senyor, no sóc
digne...” Per això direm “perdoneu-nos... com nosaltres perdonem” per tal de
podar asseure’ns a la taula del Senyor.
retorn
DIMARTS DE LA
PRIMERA SETMANA
Is 11,1-10
Lc 10,21-24
Introducció
La celebració litúrgica acompleix el “ja aquí, però encara no” del Misteri de
Salvació. Nosaltres hi participem: “nosaltres celebrem la presència del qui ha
de venir”, no solament a Nadal, sinó també a la fi dels temps... i també a cada
eucaristia. Que el Senyor ens concedeixi la guarició en la qual ens ha submergit
el pecat.
Per a l’homilia
El tema proposat per Is 11,1-10.- Aquell dia, fórmula típica per anunciar els
tems messiànics. El Rei Messies rebrot de la rel de Jessè (descendent de...)
serà envaït per l’Esperit de Déu que li farà do de les sis virtuts, presentades
de dues en dues, les unes relacionades amb el seus deures envers Déu, les altres,
amb els seus deures envers els homes. Aquestes virtuts són també les dels
avantpassats: el rebrot reial és alimentat de la mateixa saba que l’arbre
ancestral, la intel·ligència i la saviesa de Salomó (Llavors Déu li digué: Ja
que has demanat això, i no una llarga vida, o riqueses, o la mort dels teus
enemics; ja que tan sols has demanat discerniment per a judicar, faré el que tu
dius: et concedeixo saviesa i intel·ligència, tant, que ni abans ni després
ningú no se't podrà igualar (1 R 3,11-12); la força de David; el temor de Déu
dels Patriarques (Abraham va insistir: Goso parlar al Senyor, jo que sóc només
pols i cendra. Suposem que, per a arribar a cinquanta justos, en faltessin cinc.
¿Per aquests cinc, destruiries tota la ciutat? (Gn 18,27-28); I [Jacob] ple de
temor va exclamar: Que n'és, de venerable, aquest lloc! És la casa de Déu i la
porta del cel (Gn 28,17). (Maertens-Frisque, Guide I, 70). Una mena de retorn a
la pau paradisíaca s’assegura abans que el pecat introdueixi la guerra i la mort
entre els éssers creats.
L’acompliment del tema a l’evangeli.- Sant Lluc ens presenta Jesús com acomplint
la profecia d’Isaïes perquè “ple d’entusiasme de l’Esperit Sant”...
No solament per aquesta expressió que diu la realitat del misteri personal de
Jesús (ple de l’Esperit Sant), sinó també perquè ell mateix es proclama
convocador d’un poble de petits, poble pacífic ja que és conscient de tenir Déu
com Abbâ, gràcies a la revelació que solament Jesús té la possibilitat de fer.
Al contrari, els savis i poderosos amb les seves ciències, estan més aviat
inclinats a les diputes i querelles, tal com ha aparegut durant el ministeri de
Jesús.
Pas al ritus
“El que vosaltres veieu... sentiu” només tenia sentit en la fe. Per als
deixebles històrics de Jesús i per nosaltres mateixos avui. Feliços de nosaltres
ara de veure i escoltar, en la fe, el Misteri Pasqual en la nostra celebració
eucarística.
Per al Pare Nostre
“Ningú no coneix qui és el Pare”... Ningú no pot pregar al Pare, si no és el
Fill i aquell a qui el Fill ho vulgui revelar i vulgui ensenyar-li a pregar. Com
nosaltres ho hem après, gosem dir...
retorn
DIMECRES DE LA PRIMERA SETMANA
Is 25,6-10a
Mt 15,29-37
Introducció
Com la gent de l’evangeli, també nosaltres seguim Jesús dia rere dia a la missa
matinal. Ell mateix, ple de compassió per nosaltres, ens ensenya i ens nodreix.
El que succeeix ara anticipa la felicitat “d’aquell dia”, quan els temps seran
acomplerts perfectament. Que el Senyor vulgui guarir les ferides dels nostres
pecats.
Per a l’homilia
El tema proposat per Is 25,6-10a.- Isaïes imagina l’arribada dels temps
messiànics (aquell dia) com un dia de victòria de Yahvé sobre els seus enemics.
L’enemic vençut és la mort. Aquesta victòria és celebrada amb un banquet
suculent al qual són invitats els amics del rei victoriós; pel que fa al cas,
tots els pobles de la terra. El banquet se celebra sobre la seva muntanya – ¿quina:
la de Sió, la de les Benaurances, la del Calvari, la de “la cambra alta”? – ;
però no es tracta d’un banquet amb amics sinó amb aliats. Es tracta d’un banquet
per marcar una aliança.
L’acompliment del tema a l’evangeli.- “Pujà a la muntanya”; no se sap quina; en
tot cas “la seva”, com la d’Isaïes. Hi “eixugà les llàgrimes de totes les
fesomies” causades per tota mena de sofriments; vencent la malaltia feia recular
la mort... “fa desaparèixer el vel de dol que cobreix tots els pobles”.
El compliment no s’acaba aquí. Jesús ofereix a la gentada – cal insistir no
jueva, com no ho som nosaltres – un àpat festiu als quatre mil que s’havien
reunit allí. En territori no jueu, per a gent no jueva, a partir de “set pans”,
dels quals en restarà encara “set senalles plenes”. Tothom en menjà tant com
volgué.
Amb Jesús, “aquell dia” va arribar realment... però també “l’encara no”. Ja que
el pa que els fou donat només era pa terrenal; no era encara el pa “d’aquest
dia”: del dia de l’eternitat; el pa que ens nodrirà per a l’eternitat: fe en la
terra, visió cara a cara en la glòria.
Pas al ritus
La celebració ens ha guarit en la preparació penitencial; la celebració ens ha
instruït en la Litúrgia de la Paraula; la celebració ens nodrirà amb “el cos i
la sang” – de vida – oferts per Jesús durant tot el seu ministeri.
Per al Pare Nostre
No hauria calgut ensenyar-nos a demanar el pa per satisfer la nostra fam
corporal. Jesús ens ensenya a pregar perquè ens adonem d’una necessitat que,
potser, nosaltres ignoràvem: la de nodrir la nostra fe. Així doncs, com ens ha
estat ensenyat, gosem dir...
retorn
DIJOUS DE LA PRIMERA SETMANA
Is 26,1-6
Mt 7,21.24-27
Introducció
Com abans, a la muntanya de les Benaurances, ens hem reunit amb Jesús per
celebrar el seu memorial i oferir-lo al Pare, a qui pertany tot honor i tota
glòria. Però cal que les nostres obres corresponguin a les nostres lloances. Que
el Senyor vulgui perdonar les nostres incoherències.
Per a l’homilia
El tema proposat per Is 26,1-6.- Sempre encara “aquell dia”... cal travessar el
temps fins el retorn del Crist en glòria. Una mica com sant Agustí en la “Ciutat
de Déu”, Is 26 imagina dues ciutats simbòliques, una la del bé, l’altra la del
mal, que s’han oposat entre elles. En el seu combat, la ciutat del bé n’ha
sortit victoriosa. L’oracle proclama aquesta victòria: seguretat de pau; el
Senyor mateix és la Roca i la Muralla. Res a témer dels enemics.
Els qui havien estat esclafats pel poder del mal, trepitgen ara aquella que els
havia turmentat.
Hom té el dret de pensar en les ciutats apocalíptiques de Joan: “La Babilònia
terrestre” i la “Jerusalem celestial”.
L’acompliment del tema a l’evangeli.- Jesús és l’arquitecte de la Ciutat del Bé,
de la Jerusalem que camina, en el temps, cap a la Jerusalem celeste. Urbs
Jerusalem beata… vivis ex lapidibus. Benaurada ciutat de Jerusalem... construïda
de pedres vives...
Aquesta vida ens ha estat donada en el Baptisme, i s’ha de manifestar
necessàriament per les bones obres. No solament per les bones paraules, o les
belles celebracions litúrgiques. No solament, “Senyor, Senyor”, sinó que cal fer
també la voluntat del Pare que és al cel.
Construir sobre la pedra, resistir tempestes de tota mena, vol dir agafar-se
sòlidament, inseparablement, a la Paraula del Crist, a la seva Persona, als seus
exemples: i dur-los a terme.
Jesús ens ofereix tot el que els cal perquè puguem pertànyer a la Ciutat del Bé;
perquè puguem fer aparèixer la ciutat anunciada per Isaïes.
Pas al ritus
Una ciutat victoriosa com la victòria del Crist a la Creu; però real. Fer el bé
confiant-nos totalment a la justícia del Pare; sense cercar a justificar-se un
mateix. És el model que la celebració eucarística en proposa de fer nostre.
Per al Pare Nostre
“No n’hi ha prou de dir : Pare Nostre, Pare Nostre...” sinó que cal complir el
que diem repetint la pregària que hem après. Senyor, veniu a ajudar-nos ja que,
malgrat les nostres incoherències, gosem dir...
retorn
DIVENDRES DE LA PRIMERA SETMANA
Is 29,17-24
Mt 9,27-31
Introducció
L’Advent és el temps de l’espera; el temps de l’esperança segura. Si l’esperança
dels antics va ser acomplerta l’any primer de la nostra era; nosaltres també
estem segurs que la nostra esperança no serà pas decebuda perquè es recolza en
la paraula de Jesús mateix. L’Eucaristia fa present aquest compliment de la
nostra espera. “Veniu, Senyor Jesús!” Que ell vulgui perdonar els nostres pecats.
Per a l’homilia
El tema proposat per Is 29,17-24.- Hi haurà capgirament de situacions, és l’anunci
de l’oracle d’Isaïes, a partir d’un projecte d’aliança proposat per Egipte a
Samaria i a Judà contra Assíria. Els jardins (els humils) esdevindran boscos (poderosos)
al mateix temps que el poderós Líban esdevindrà un jardinet (humiliat).
L’expressió característica dels anuncis messiànics, “aquell dia”, ens convida a
anar més enllà de la verificació històrica per veure el compliment a la fi dels
temps. Entre els petits, pobres i humils, la situació dels quals serà canviada,
hi ha també els cecs.
L’acompliment del tema a l’evangeli.- Els dos cecs proclamen la seva fe
messiànica en Jesús. “Fill de David, ¡tingueu pietat de nosaltres!” pot fer al·lusió
a l’oracle messiànic d’Isaïes; això pot ser la raó per la qual Jesús exigeix
silenci – més o menys difícil de respectar – car la seva guarició significava l’acompliment
d’aquesta profecia messiànica (igual que en Is 35,5) i el reconeixement de Jesús
com el Messies.
Sigui el que sigui, Jesús ha complert el que Isaïes havia anunciat. En certa
mesura “aquell dia” ha arribat amb Jesús.
Si una de les raons del “silenci” imposat era que calia que Jesús Messies passés
primer per la Creu i que ressuscités, atès que, per a nosaltres, aquesta
condició ja ha estat posada, no hi ha res que ens obligui a privar-nos de
proclamar la messianitat de Jesús. Certament, la seva i segons el seu pensament,
i no pas segons el nostre pensament.
Pas al ritus
Jesús no ha respost a la demanda dels cecs fins que ha arribat a la casa. El
recorregut, ¿va ser llarg o curt? Sigui el que sigui, els nostres ulls seran ben
oberts per veure Déu cara a cara quan serem “a casa seva”; llavors no hi haurà
més fe, sinó visió. Mentrestant ens disposem a celebrar en la fe – potser
obscura – la salvació que Jesús ens ha concedit. Que ell obri el ulls del nostre
cor.
Per al Pare Nostre
Al moment de recitar una vegada més la pregària del Senyor, sentim-nos dir de
part seva: “¿Creieu que tinc poder per fer de vosaltres fills de Déu?” Si en
atrevim a dir que “Sí”, tindrem dret a dir la pregària que ell ens va ensenyar.
retorn
DISSABTE DE LA PRIMERA
SETMANA
Is 30,19-21.23-26
Mt 9,35 – 10,1.6-8
Introducció
Sovint ens fem preguntes sobre la nostra llibertat. Ser lliure és reconèixer-se
sense traves, sense impediments. Però el que ens qualifica és allò en què
investim la nostra llibertat. A la pregària d’obertura demanarem “la veritable
llibertat”, la d’estimar Déu lliurement. Que ell mateix ens perdoni les nostre
negatives a estimar.
Per a l’homilia
Tema proposat per Is 30,19-21.23-26.- Déu, ple de misericòrdia, anuncia pel
profeta que donarà al seu poble allò que necessita per viure bé; que el guiarà
en el camí de la fidelitat; l’abundància omplirà el camps de sembrats i els
estables, de bestiar. L’aigua no faltarà. I la llum mateixa esdevindrà també
font de guarició.
L’acompliment del tema à l’evangeli.- Sant Mateu ens diu que la vista de les
multituds va provocar que Jesús s’emocionés profundament (έσπλαγχνίσθη) (esplangnisze).
És la mateixa paraula que es fa servir per dir l’emoció del pare al retorn del
fill pròdig; la del samarità el veure el ferit a la vora del camí; la de Jesús
davant la comitiva fúnebre de Naïm, i en d’altres. Perquè es compleixi el
projecte de Déu expressant en Is 30, Jesús demana que es pregui el Pare, l’amo
del sembrat, que enviï obrers a exercir la seva misericòrdia.
En la seva compassió no es limita solament a pregar: Jesús envia els Dotze en un
aprenentatge missioner. Jesús “guaria malalties i xacres de tota mena” ; els
deixebles són enviats i “els donà poder de treure els esperits malignes i de
guarir malalties i xacres de tota mena” (exactament les mateixes paraules fetes
servir per Jesús) i encara més amb l’odre: “Cureu malalts, ressusciteu morts,
purifiqueu leprosos, traieu dimonis” .
Jesús acompleix la profecia d’Isaïes i a més s’hi associa els Dotze.
Algú ha afirmat, no sense raó, que tota la vida de Jesús ha estat dirigida,
guiada, tenint com objectiu: la compassió. És el que es dit amb aquella paraula
grega complicada de pronunciar; però que expressa bé les emocions fondes que
remouen les entranyes en la seva profunditat.
Pas al ritus
La compassió de Jesús per nosaltres l’ha conduit a no refusar la creu, com a
preu a pagar per anunciar l’amor de Déu per a tots nosaltres. Seria inimaginable
quedar indiferent i fred, en el moment de fer present en el nostre altar la mort
i la resurrecció del Crist en favor de tots.
Per al Pare
Que la compassió paternal de la qual som beneficiaris, es tradueixi al nostre
nivell en “compassió fraternal”, dit altrament seria dir en fals el “Pare Nostre”.
retorn
DILLUNS DE LA SEGONA SETMANA
Is 35,1-10
Lc 5,17-26
Introducció
L’Advent també és el temps de caminar cap una trobada. Cal no errar el camí que
ens ha de fer trobar Aquell que ve. Demanem que la nostra pregària aplani el
camí. Tot seguit Isaïes ens dirà que l’impur (en el sentit d’incrèdul) no hi
passarà pas. Que el Senyor mateix ens purifiqui per poder fer un bon camí.
Per a l’homilia
Tema proposat per Is 35,1-10.- Aquest passatge, malgrat formar part del capítol
35, pertany al II Isaïes (és a dir, el conjunt dels cc. 40-55 que anuncien el
retorn de l’exili). També forma part dels anuncis dels “signes messiànics” en
les guaricions anunciades. Caldria mirar divendres passat.
El retorn al Paradís n’és el tema. La vinguda del Salvador transformarà el
desert en paradís (vv. 1-2; 6-7); totes les malalties seran guarides (vv. 5-6)
el mateix cansament desapareixerà (v. 3). Aquests pocs versets proclamen la
propera abolició de les malediccions atribuïdes al pecat d’Adam: la fatiga (Gn
3,19: Et guanyaràs el pa amb la suor del teu front fins que tornis a la terra
d'on vas ser tret); el sofriment (Gn 3,16: Et faré patir les grans fatigues de
l'embaràs i donaràs a llum enmig de dolors), les espines i els esbarzers del
desert (Gn 3,18: La terra et produirà cards i espines, i t'hauràs d'alimentar d'allò
que donin els camps) no seran sinó mals records (Maertens-Frisque, Guide I, p.
103).
Atès el passatge escollit per fer aparèixer l’acompliment de la profecia, cal
posar l’accent sobre la guarició dels coixos; sobre el caminar per l’ ”avinguda
sagrada” i les condicions per poder-hi passar.
L’acompliment del tema a l’evangeli.- La guarició del paralític i el perdó dels
seus pecats fan aparèixer Jesús com Aquell que ha vingut ha portar-nos els
beneficis que caracteritzen l’arribada dels temps messiànics. Malgrat l’ “encara
no”, un veritable “ja és aquí” ha arribat. Era present en els anys 30, al moment
del ministeri públic de Jesús, per convidar els homes a creure en ell – cosa que
queda expressada per “Tots quedaren molt sorpresos i donaven glòria a Déu” –,
però refusat per aquells que acusen Jesús de dir “blasfèmies”.
Amb el perdó Jesús ha fet que aquell home sigui capaç de caminar espiritualment
pel “camí sagrat” que condueix a la Terra Promesa; i, a més a més, li ha guarit
la paràlisi que li impedia fer-ho de manera física.
¿De quina manera la profecia s’acompleix encara avui? Sobre tot amb el perdó
dels pecats. En tot cas aquest va ser el primer objectiu de Jesús... la guarició
de la paràlisi només va ser feta perquè Jesús hi va ser com obligat per l’exigència
de “demostrar” la veritat de la seva paraula de perdó. Si nosaltres tinguéssim
prou fe per creure en el perdó que Jesús ens ofereix – la meva sang vessada per
vosaltres i per tots els homes - ¿quina necessitat tindríem de guaricions
físiques?
Pas al ritus
Per haver anunciat la Bona Nova del perdó ofert pel Pare a través del ministeri
de Jesús, ell, Jesús, comença per fer-se acusar de blasfem. No en va ser lapidat...
sinó crucificat. Nosaltres proclamem la seva mort, nosaltres celebrem la seva
resurrecció... Jesús ens assegura el perdó dels nostres pecats. Donem-ne gràcies:
“eucaristiem”!
Per al Pare Nostre
El pecador paralític, ell i els seus amics, només pensaven en la malaltia
corporal. Jesús li fa adonar i el cura de les seves malalties espirituals.
Ensenyant-nos a demanar perdó dels nostres pecats, Jesús no ens acusa
gratuïtament. Ens fa adonar de les nostres reals malalties per tal que puguem
guarir-nos-en gràcies al seu perdó.
retorn
DIMARTS DE LA SEGONA SETMANA
Is 40,1-11
Mt 18,12-14
Introducció
Nosaltres esperem l’arribada d’Aquell que ve a buscar el que li pertany i que s’havia
esgarriat. Aquell que va venir ara fa vint segles. Aquell del qual celebrarem el
naixement d’aquí uns dies. Aquell que vindrà a cercar cadascú de nosaltres un
dia determinat de la pròpia història individual. Aquell que ve ara en la nostra
Eucaristia. Que ell mateix vulgui perdonar els nostres esgarriaments.
Per a l’homilia
El tema proposat per Is 40,1-11.- “Consoleu”, lit. Permeteu de fer sortir un
profund sospir d’alleujament. Aquest terme dóna als poemes el seu títol (“Llibre
de la Consolació”) i la seva tonalitat: apareix 9 vegades en els capítols 40-55
(IIon Isaïes) i 7 vegades en els capítols 56-66 (IIIer Isaïes) com per respondre
als gemecs de les Lamentacions (per exemple 1,16: És per això que ploro, els
ulls se'm fonen en llàgrimes; no tinc ningú que em consoli, no tinc ningú que em
conforti: he perdut tots els meus fills. L'enemic ha vençut. (Ain); 1,9: Li taca
tot el vestit la sang immunda de les regles; no esperava aquesta fi, però de
sobte ha caigut i ningú no la consola. «Mira, Senyor, la meva misèria; l'enemic
ara em domina.» (Tet); 1,17: Sió estén les mans suplicant i ningú no la consola;
el Senyor envia enemics i encercla els de Jacob. Enmig d'ells, Jerusalem fa
fàstic de mirar. (Pe).) Els onze primers versets del capítol del capítol 40
constitueixen un pròleg a vàries veus: * Veu del profeta als seus germans (1-2);
** Veu d’un herald (3-5); *** Veu d’altres missatgers (6-8); **** Veu de
Jerusalem que rep el seu missatge i el transmet a les ciutats de Judà (9-11).
El tema proposat per la litúrgia d’avui apareix en els dos darrers versets: El
Senyor, Déu sobirà, arriba amb poder... Vetlla com un pastor pel seu ramat: l'aplega
amb el seu braç, porta al pit els anyells, acompanya les ovelles que crien.
L’acompliment del tema a l’evangeli.- La paràbola del pastor i de la seva ovella
esgarriada, segons Mt, posa l’accent sobre la compassió del Pare en favor dels
petits de la comunitat. Si el vostre Pare del cel no vol que es perdi ni un de
sol d'aquests petits, i sóc aquí per complir la seva voluntat... vosaltres també,
per la part que us toca, heu de prosseguir aquest projecte salvador de Déu.
No hi ha lloc per al desesper malgrat els propis pecats, malgrat els propis
esgarriaments. El nostre Pastor ha vingut de lluny per trobar-nos i donar-nos la
joia.
Però també, per altra banda ¿què n’hem fet de la correcció fraterna? O potser, ¿què
n’hem fet de la crítica, de la murmuració, de la difamació o de la calúmnia?
Celebrar el naixement del Pastor no pot anar acompanyat de l’assassinat, encara
que només sigui verbal, de les ovelles germanes del ramat.
Pas al ritus
Mt no parla de festa amb els amics i veïns del pastor. Això no és impediment per
a la joia del retrobament amb el que estava perdut. L’Eucaristia és sempre un
àpat festiu de trobada del Crist amb tots i cadascú de nosaltres... ¿Estem
preocupats per la manca d’algun dels nostres germans?
Per al Pare Nostre
Jesús és la icona del Pare. Veure actuar Jesús, escoltar Jesús, és veure actuar
i escoltar el Pare. Ell també és el més gran Pastor. Adrecem-li la pregària que
ell mateix ens ha donat a través de Jesús.
retorn
DIMECRES DE LA SEGONA SETMANA
Is 40,25-31
Mt 11,28-30
Introducció
Quan Jesús deia : Veniu a mi tots els qui esteu cansats i afeixugats, ho deia a
uns “cansats i afeixugats” molt particulars; no simplement malalts, o aturats, o
pobres econòmics... ¿Serem nosaltres, per casualitat, d’aquells que Jesús ha
vingut a consolar (Llibre de la Consolació)? Sigui el que sigui, demanem-li
perdó perquè massa sovint els nostres mals són el fruit dels nostres pecats.
Per a l’homilia
El tema proposat per Is 40,25-30.- Paraules adreçades pel Segon Isaïes als
exiliats a Babilònia en perill de creure que Marduk sigui superior a Yahvé. I,
en conseqüència, en el seu yahvisme, creure’s afeblits i desesperats. Es tracta
doncs d’encoratjaments per a la seva fe amb imatges tretes quasi bé del
paganisme.
L’acompliment del tema à l’evangeli.- “Els casats i afeixugats” a qui Jesús s’adreça
són gent del poble baix jueu: ja siguin persones amb oficis considerats
menyspreables (col•lectors d’impostos, pastors, blanquers, escombriaires, etc.); ja siguin persones normals però que desconeixen les subtilitats de la
interpretació farisea de la Llei i, per conseqüència, condemnats per endavant.
Persones considerades pels dirigents religiosos com marginals... quasi bé
desesperats. Heus ací el pes que carrega les seves espatlles.
Jesús els proposa d’anar cap a ell, d’esdevenir els seus deixebles, d’agafar el
seu jou... la seva “moral”. Llàstima que la divisió litúrgica hagi saltat els
vv. 11,25-27 on Jesús revela la paternitat de Déu; la que funda “la moral” que
ell proposa. Moral d’amor, no menys exigent que la moral farisea, però sempre en
relació amb algú que, per damunt de tot, ens estima. És en aquest sentit que “el
seu jou és lleuger”... de cap manera perquè sigui menys exigent.
El “repòs” que Jesús promet, no és un analgèsic qualsevol: és la seguretat que,
passi el que passi: no es tracta mai d’un “càstig de Déu”; no es tracta mai d’un
“oblit de Déu”; d’un “menyspreu de Déu”. Perquè el seu amor paternal està sempre
amb nosaltres perquè tinguem la seguretat que mai no som abandonats... com ell
mateix (malgrat el Salm 21 a la creu) mai no ha estat abandonat del Pare; ni tan
sols sobre la Creu.
“Benèvol i humil de cor” en relació a la fredor i a la distància que els doctors
de la Llei mantenien en relació a la gent, a la qual ells mai no s’acostaven
Pas al ritus
En el sagrament, però realment i amb el compromís seriós en la vida de cada dia,
nosaltres prenem sobre nostre “el jou de Jesús”: prenem la seva creu... per
travessar amb ell la mort i “passar a l’altre costat”. Ell ja ens n’havia
previngut tot seguit després del primer anuncia de la passió. Ens havia dit: Si
algú vol venir amb mi, que es negui a ell mateix, que prengui la seva creu i que
em segueixi. Seguim-lo seriosament en la celebració de la seva Pasqua.
Per al Pare Nostre
La voluntat del Pare ha estat l’aliment de Jesús durant la seva vida, fins la
creu, fins la resurrecció. “El nostre pa de cada dia, doneu-nos, Senyor, el dia
d’avui...” Doneu-nos de complir el que vos espereu de nosaltres com Jesús ho ha
fet. (Da quod iubes et iube quod vis [Dóna el que manes i mana el que vulguis].
Sant Agustí)
retorn
|