T E M P S   D U R A N T   L ' A N Y :  Vintena setmana


ÍNDEX

DILLUNS VINTENA SETMANA
DU MARTS VINTENA SETMANA
DIMECRES VINTENA SETMANA
DIJOUS VINTENA SETMANA
DIVENDRES VINTENA SETMANA
DISSABTE VINTENA SETMANA

Punxeu el dia desitjat per anar a les
"Notes bíbliques"
 

 

 

Mt 20,1: Amb el Regne del cel passa com amb un propietari que va sortir de bon matí a llogar treballadors per a la seva vinya.

DILLUNS VINTENA SETMANA
Mt 19,16-22

Introducció
            Hem vingut a trobar-nos amb Jesús; no és la primera vegada, sortosament per a nosaltres. ¿Que per casualitat hem respost sempre que “sí” a les suggestions que ens ha fetes a través de la seva paraula i a través del seu Esperit? Reconeguem, si cal, les nostres faltes de confiança.

Per a l’homilia
            Context. Els versets del nostre evangeli són la introducció a un ensenyament de Jesús sobre les riqueses. L’ensenyament considera no solament la persona estrangera a l’església (el nostre text) sinó principalment els propis deixebles, és a dir els membres de les comunitats a les quals Mt s’adreçava.

            ◊ v. 16.- Un jove, el qualificatiu és propi de Mt, que en el Grec només apareix en els vv. 20 i 22; en el v. 16 diu solament un anà a trobar. ¿Es tracta, potser, d’una al•lusió al catecúmens de l’església de Mt? Mt subratlla més l’aspecte de Mestre de Jesús, i Mc subratlla més l’aspecte “bon”.

            La vida eterna, tan freqüent en Jn, vol dir la vida aprovada per Déu; els rabins preferien l’expressió “la vida de l’edat futura”. Per a un jueu la pregunta decisiva és sempre el que cal fer i no tant el que cal ser, ja que el destí de l’home depèn de la seva obediència a la Llei.

            ◊ v. 17.- ¿Per què em preguntes... El bé no existeix en si mateix; està bé el que Déu vol; per a l’home, doncs, només li queda la qüestió de la seva obediència. L’interlocutor de Jesús, al contrari, cercant revelacions més altes o més secretes, fa pensar, per exemple, a algun esseni en recerca d’una “coneixença” nova. Complir (Leccionari), Guardar (BCI i Grec) els manaments, vol dir recordar-los per posar-los en pràctica.

            ◊◊ vv. 18-19.- La pregunta del jove Quins? Mostra, com en un llampec, la inquietud religiosa que provocava la multitud dels manaments tradicionals. Jesús cita alguns dels manaments tradicionals per recordar el conjunt del Decàleg amb alguns exemples. Mt sols recorda el manament de l’amor al proïsme.

            ◊ v. 20.- El jove respon... fa notar que s’ha esforçat a ser fidel a la Llei. Però, com tants d’altres del seu temps, cercava “una altra cosa”.

            ◊◊ vv. 21-22.- La interpretació del relat depèn de tres qüestions:
            *) Ser perfecte : seguint Jesús el jove té hic et nunc (aquí i ara) la possibilitat d’obeir veritablement el Déu que ha volgut servir sempre.
            **) ¿Quina relació hi ha entre vendre tot el que tens i el segueix-me? El que és decisiu és el seguir Jesús; renunciar a les riqueses només és una condició ocasional; la caritat feta als pobres, aquí, només és una conseqüència d’aquesta renúncia que, en ella mateixa, només té sentit feta en presència del Crist.
            ***) Mateu, ¿comprèn l’ordre de la pobresa com una regla general vàlida per a tots els que el vulguin seguir? No, sens dubte; ho confirmen tantes crides que Jesús no les ha acompanyades d’aquest exigència prèvia. No obstant, en el pensament evangèlic, la riquesa és una de les “possessions” més contràries a la via cristiana.

            Hom es pot preguntar si la resposta del jove és sincera. Diu que ho practicat tot, comprès doncs el manament d’estimar el proïsme. Però encara té tant de béns que li impedeixen seguir Jesús. Si les hagués acomplert com deia, potser no en tindria tants i aniria més “lleuger”...

Pas al ritus
            Jesús ho ha venut tot (fins i tot la seva vida) i ho ha donat als pobres que som nosaltres. Déu li ha donat aquest nom que està per damunt de tot altre nom. Ara fem present aquest misteri. Si poguéssim seguir Jesús per poder compartir també la seva glòria...

Per al Pare Nostre
            El jove vivia com un bon jueu la Llei Antiga – cosa que no està gens malament – però li faltava seguir Jesús. Tant de bo poguéssim seguir-lo recitant, però sobre tot vivint, la pregària del Pare Nostre.    retorn




DIMARTS VINTENA SETMANA
Mt 19,23-30

Introducció
            Preparem-nos a entrar en la celebració; és una entrada sacramental en el Regne de Déu. Cal ser pobre... no solament de diners, sinó també de tot pecat. Que el Senyor en concedeixi aquesta pobresa.

Per a l’homilia
            Context. vv. 23-26: Intervenció de Pere i interpretació de Jesús; vv. 27-30: Paraula de Jesús sobre l’esdevenidor “dels primers i els darrers” pel que fa al seu ensenyament sobre les riqueses.

            ◊ v. 23.- Un ric difícilment... Resulta més difícil donar les pròpies riqueses als pobres que donar-les a l’organització religiosa (cosa de regla en els Essenis).

            ◊◊ v. 24-25.- És més fàcil que un camell... Les expressions seguir Jesús (d’ahir), entrar en el Regne, ser salvat són equivalents. En l’expressió “el camell i l’agulla”: es tracta ben bé d’una agulla de cosir; la imatge era coneguda en l’orient antic i designa quelcom absolutament impossible. No es tracta doncs aquí d’un judici de valor general sobre els rics, que Jesús ha estimat sovint, sinó d’una constatació i d’un advertiment.

            ◊ v. 26.- Als homes és impossible... El que és impossible és la salvació dels rics, no la salvació en general. La història evangèlica i la de les primeres comunitats cristianes mostren bastant aquest poder de Déu en el ministeri de Jesús i dels apòstols, per a la salvació dels pobres.

            ◊ v. 27.- Mireu, nosaltres ho hem deixat tot... Aquesta intervenció de Pere obre la darrera part de la perícopa, que és una aplicació als deixebles del tema de l’ús de les riqueses.

            ◊ v. 28.- Vosaltres... quan el món renaixerà (Leccionari i BCI); en el Grec: παλιγγενεσία (palingenesia): quan el món sigui regenerat. Aquesta “parauleta” apareix solament aquí i en Tt 3,5 (Ens ha salvat no per les bones obres que podíem haver fet, sinó pel seu amor, mitjançant el bany regenerador i el poder renovador de l'Esperit Sant); aquí no se li pot donar el sentit regenerador personal del Baptisme. Es tracta de la nova creació de la Palestina i de tot el món, en què confiava l’esperança jueva. El nostre text aproxima intencionadament els dotze apòstols a les dotze tribus. Menyspreat avui, el petit grup de Jesús i dels seus deixebles, coneixerà ben aviat la joia d’una victòria definitiva. L’esperit de venjança i de la pròpia justificació no apareix en les paraules de Jesús, contràriament als textos essenis anàlegs.

            ◊ v. 29.- I tothom qui haurà deixat... La promesa s’adreça ara a tothom qui haurà deixat tot per seguir Jesús, o per confessar el seu nom. En relació a Mc, Mt suprimeix les promeses relatives a la vida present.

            ◊ v. 30.- Primers/darrersDarrers/primers. L’accent cau sobre la paraula πολλοί (pol·loi): Molt nombrosos seran els qui, privilegiats i considerats avui, llavors seran jutjats diferentment. El nostre text afirma sobre tot que moltes situacions que semblen adquirides definitivament seran capgirades; l’amenaça pesa sobre tots indistintament, fins i tot sobre els qui avui es glorien de ser els darrers.

Pas al ritus
            És impossible fer un barem del que cal donar per seguir Jesús. Cadascú, allà on és, li ha de donar “simplement” el seu cor. Com Jesús ens el va donar, donant-lo al Pare.

Per al Pare Nostre
            “Vingui a nosaltres el vostre Regne” i que nosaltres hi puguem pertànyer. Preguem doncs com Jesús ens va ensenyar...    retorn




DIMECRES VINTENA SETMANA
Mt 20,1-16

Introducció
            Tot just comencem la diada; encara no ens hem posat a treballar. No obstant el Senyor ja ens vol donar el denari de la vida eterna. ¿És just? ¿És injust? ¡És generós! Per totes les vegades que hem regatejat amb Déu, demanem-ne perdó.

Per a l’homilia
            Context. El darrer verset del nostre evangeli: Els darrers passaran a primers, i els primers, a darrers, és més condensat i polèmic que el darrer d’ahir: Molts passaran de primers a darrers, i molts, de darrers a primers (19,30). Apareix clarament que els treballadors de l’onzena hora, cridats els darrers, són els primers la tastar la sobirana bondat de l’Amo de la vinya (15). Si els primers treballadors també s’haguessin alegrat d’aquesta generositat reial, tots els treballadors haguessin estat en el primer lloc; són les seves murmuracions de gelosia (έγόγγυζον, egongultzon) (murmurar, rondinar) el que els ha fet recular al darrer lloc. Aquesta paràbola està centrada doncs (per sobre de tota altra interpretació) sobre l’afirmació de la sobirana bondat de Déu que acull, per Jesucrist, els tardans en arribar al Regne de Déu.

            ◊ v. 1.- Sortí de bon matí a llogar... A l’època de Jesús el país travessava una greu crisi econòmica i el nombre de treballadors del camp, antics propietaris arruïnats, s’havia multiplicat.

            ◊ v. 2.- Per un jornal (Leccionari). Per un jornal d’un denari (BCI i Grec). El denari era el jornal (a)normal d’una jornada de treball. L’amo es posa d’acord (el mateix verb de 18,19, Si dos o tres es posen d’acord per demanar...) amb els obrers, no els imposa el jornal.

            ◊◊ vv. 3-4.- Sortí altra vegada a mig matí... Aquests versets insisteixen sobre la iniciativa sobirana d’un propietari suficientment ric per a compartir.

            ◊◊ vv. 5-7.- Pels volts de migdia...a mitja tarda... Una hora abans de pondre’s el sol... Els treballadors contractats a la darrera hora són aquells dels que ningú no se n’ocupa; a aquesta hora tardana, hom ni espera ser llogat. Tals eren els “pecadors” del temps de Jesús, abandonats pels fariseus tant com pels essenis.

            ◊ v. 8.- Al capvespre... El final de la jornada (Hora dotzena = Les 6 de la tarda) és una al·lusió al l’hora de judici. L’encarregat (έπίτροπος, epítropos) esdevé probablement la figura del Crist. El relat està construït expressament per provocar els murmuris dels altres obrers.

            ◊◊ vv. 9-10.- Vingueren els que feia una hora... El veure el que cobren els darrers arribats desvetlla la imaginació dels primers.

            ◊◊ vv. 11-12.- Aquest murmuri apareix sovint en el NT (Lc 5,30: es murmura perquè Jesús menja amb publicans i pecadors; Jn 6,41.43: murmuris sobre el pa de vida). És el que fan *)els adversaris de Jesús **) alguns membres de les primeres esglésies. Resulta la protesta instintiva de l’home privilegiat contra el favor concedit als qui no tenen res.

            ◊◊ vv. 13-15.- Els va respondre... Veus ací el que se’n podria dir el “paulinisme de Mt”. Pel ministeri de Jesús, la bondat sobirana de Déu omple els pagans i els pecadors que, cap els anys 80, aflueixen cap les esglésies siriopalestines amb gran escàndol del judaisme rabínic ambient.

            Tens enveja (Leccionari i BCI); El teu ull és dolent (Grec), serveix per designar el moviment de gelosia i de còlera de l’home sencer, segons l’antropologia totalitzant de l’AT.

Pas al ritus
            La paràbola posa en relació “l’ull dolent” dels primers treballadors amb la bondat del Mestre (perquè jo sóc generós?). ¡ De quina manera ha estat rebuda la bondat de Jesús ! Passem, amb ell, pel gresol de la passió abans d’arribar al benestar del Regne.

Per al Pare Nostre
            “Doneu-nos”, “Perdoneu-nos”, “No ens permeteu que caiguem...” Sempre “nosaltres”; mai “jo”. Resulta impossible de des-solidaritzar-se ni davant de Jesús, ni davant del Pare, ni davant dels germans.    retorn




DIJOUS VINTENA SETMANA
Mt 22,1-14

Introducció
            Déu no és pas un jutge amb els ulls embenats. Judica amb amor segons les circumstàncies de cadascú. Ara, nosaltres hem estat convidats i hem respost. Si per desgràcia no estiguéssim vestits com cal, no es tracta d’anar-se’n sinó de convertir-se. Som-hi!

Per l’homilia
            Context. Aquesta paràbola ve després de la dels dos fills (Mt 21,28-32) i de la dels vinyaters homicides (Mt 21,33-46) que conclou el capítol. Per comprendre bé el nostre text caldria llegir-lo com una “superposició” de tres contextos:
            *) el quadre biogràfic de Jesús;
            **) el context eclesiàstic en el qual la paràbola es va fixar;
            ***) el context literari de Mt.

            Llegint-la en comparació amb Lc: la mateixa preparació del festí; la mateixa tramesa dels servidors a anunciar; el mateix refús dels invitats; la mateixa còlera de l’amo; la mateixa invitació a persones insòlites. Probablement aquests dos textos paral·lels no provenen d’una font literària comuna; són massa diferents per aquesta hipòtesi; en canvi no deixen de presentar-nos dues versions d’una única història.

            ◊ v. 1.- Els proposà, són els mateixos a qui ha dirigit les dues paraules precedents: els grans sacerdots i els Fariseus.

            ◊ v. 2.- Passa amb el Regne del cel. No és el Regne el que s’assembla al d’un rei; sinó que, en el Regne inaugurat pel Crist, hi passa el que passa en la paràbola que explicarà.

            El casament (Leccionari i BCI). Les noces (Grec), en plural, perquè és una festa que dura més d’un dia. Del seu fill, potser els oients de Jesús pensaven en Jesús.

            ◊ v. 3.- Els seus servidors. La pluralitat dels servidors fa pensar en la paràbola precedent (dels vinyaters). La resposta a la invitació és una decisió voluntària.

            ◊ v. 4.- Tinc preparat el banquet. Es tracta d’un festí reial que el mateix rei s’ha cuidat de fer preparar. [Pel que fa a la paraula preparar: De Joan parlava el profeta Isaïes quan deia: És la veu d'un que crida en el desert: Prepareu el camí del Senyor, aplaneu les seves rutes (3,3); Veniu, beneïts del meu Pare, rebeu en herència el Regne que ell us tenia preparat des de la creació del món (25,34); El primer dia dels Àzims, els deixebles anaren a dir a Jesús: ¿On vols que fem els preparatius per al sopar pasqual? ~ Els deixebles van complir el que Jesús els havia dit i prepararen el sopar pasqual (26,17.19)]

            ◊ v. 5.- No en feren cas. És negligència culpable; és indiferència en el sentit fort de la paraula.

            ◊◊ vv. 6-7.- ...i els altres agafaren... El rei, en veure, s’indignà... Formen un tot. Aporten una nota de violència inesperada. (¿Al•lusió a la revolta jueva del 66-70?)

            ◊◊ vv. 8-9.- No n’eren dignes: la seva indignitat, va ser el resultat del seu refús. L’accent del verset cau sobre tothom que trobareu. Aquestes paraules expressen el punt de vista universal i missioner de Mt.

            ◊ v. 10.- Ells hi anaren... bons i dolents. Els novament cridats formen la verdadera sinagoga (assemblea) de Déu. L’expressió fa pensar en la paràbola de la xarxa de pescar. Els dolents ; el context de Mt fa pensar en els dolents en sentit absolut que seran refusats el dia del judici. Aquesta idea de la paràbola és radicalment oposada el pensament de Qumram, on ningú amb el menor defecte físic, no podia participar als àpats comuns.

            ◊◊ vv. 11-14.- Paràbola afegida de l’home sense el vestit correcte. Aquests versets, propis de Mt, esdevenen una correcció a una versió massa lliure dels vv. 1-10. La gràcia de Déu és gratuïta, però la gràcia de Déu obliga.

            ¿Què pot ser aquest vestit de noces o del Regne? Ni la fe (interpretació protestant), ni les bones obres (interpretació catòlica), sinó la justícia de la qual donen alguns exemples els capítols 5-7 (Sermó de la muntanya).

            El v. 14, Els cridats són molts, però no tant els elegits s’ha de referir als vv. 1-10 més que no pas als vv. 11-13. És doncs preferible de veure en els κλητοί (kletoi, cridats) tot els que han entrat en l’església de Mt, i en els έκλεκτοί (eklectoi, escollits) solament aquells que, mostrant-se dignes de la gràcia que els ha estat feta, seran verdaders “justos” del Regne.

Pas al ritus
            El vestit que cal dur és de servidors a l’exemple de Jesús al rentament dels peus; o nu, a la creu. No es tracta de cap model “de moda”.

Per al Pare Nostre
            Cada vegada que sentim dir el Pare Nostre caldria pensar en quin Pare i en quins germans ens han estat donats. Que la nostra oració d’ara mateix ens ajudi a viure de manera que hi estiguem sempre units.    retorn




DIVENDRES VINTENA SETMANA
Mt 22,34-40

Introducció
            Preparem-nos per a entrar a la celebració. Examinem la nostra consciència. Mirem l’essencial: ¿què hi ha del nostre amor a Déu i al proïsme? Si calgués, demanem perdó.

Per a l’homilia
            Context. La lectura semi contínua ens ha fet saltar alguns passatges de l’evangeli de Mt. Ara estem amb Jesús en el Temple de Jerusalem, escoltant els seus ensenyaments i les discussions que ell ha tingut amb alguns dels seus adversaris. [Tribut al Cèsar : amb Fariseus i Herodians; Resurrecció dels morts : amb els Saduceus; el més gran manament (avui): amb un Fariseu mestre de la Llei; el Fill de David : amb els Fariseus.]

            El legalisme imposat pel farisianisme engendrava tan aviat la joia sincera de l’obediència, tan aviat la consciència de l’auto-justificació, tan aviat la inquietud d’aquells que no arribaven a satisfer els innombrables manaments tradicionals.            
            Segons la tradició sinagogal la Llei comprenia 613 manaments positius: 365 prohibicions; 248 prescripcions. Si tot era Paraula de Déu, els 613 manaments, ¿tenien tots el mateix valor? Si no, ¿quin era el més important? La originalitat de la resposta de Jesús no està en la citació del Shema Israel més Lv, sinó en la seva unió i el lloc important que els dóna.

            ◊ v. 34.- Els Fariseus, adversaris “titulars” de Jesús en Mt, també n’eren en alguns temes dels Saduceus; p. e., sobre el tema de la vida més enllà de la mort. Aquí, com en tots els relats de conflictes, cal pensar tant en els Fariseus adversaris de l’Església de Mt com en els adversaris històrics de Jesús.

            Es tornaren a reunir... Aquestes reunions són freqüents en Mt, i no acostumen a anunciar res de bo.

            ◊ v. 35.- Mc i Lc parlen de: mestre de la llei. Mt, de fariseu. Cosa que cal comprendre com un Mestre de la llei que pertanyia al partit dels Fariseus.

            Per provar-lo (Leccionari i BCI). Per fer-lo caure (Grec). La “trampa” consistia en fer-lo entrar en una casuística sobre els 613 manaments que no acabaria mai.

            ◊ v. 36.- Mestre (διδάσκαλε, didascale), freqüent en Mt, resulta curiós en els llavis d’un adversari. La interpretació és particularment important ja que es tracta d’una aplicació casuística particular sinó de l’aclariment de l’exigència ètica en la seva essència. Deu ser també eco de discussions que hi hauria en l’església de Mt.

            Qui és el gran (μεγάλη, megale) té valor de superlatiu: el més gran; en el sentit de quina “cosa” manada és la més important.

            ◊ v. 37.- Estimar el Senyor... Estima els altres... La originalitat del sumari de la Llei (donat per Jesús) no consisteix solament en aportar una simplificació en la casuística jueva, ni d’aproximar les dues parts del Sumari per fer-ne un sol manament (cosa certament importantíssima) sinó en “radicalitzar la llei” i en “excloure tota obediència legal que no sigui submissió total a Déu i servei al proïsme”. Es tracta doncs, no tant d’una simplificació per la supressió d’ordenaments secundaris (als quals Jesús i els deixebles se sotmetien), com d’un recordatori del seu sentit i del seu arrelament en la voluntat de Déu... De tot cor... aquest amor no pot ser sinó total, és a dir, mobilitzant tota la persona. Per altra banda, atesa l’antropologia global pressuposada aquí, una sola d’aquestes mencions (p. e. el cor) hauria estat suficient per engatjar tota la persona; les altres pertanyen a la retòrica.

            ◊◊ vv. 38-39.- El manament més gran i el primer. La conjunció “i” és explicativa i no additiva. Aquest manament és el primer en importància perquè és el més important pel seu contingut, i vice versa. L’adjectiu primer πρώτος (protos) aquí no significa el primer entre molts, sinó el primer de tots pel que fa a la significació, el que dóna a tots els altres la seva verdadera significació.

            En conseqüència el segon es molt semblant, significa un segon manament tant important com el primer; el segon no es comparable ni anàleg al primer, sinó igual en la gravetat del que prescriu; per altra banda, no és tampoc idèntic en el sentit de ser intercanviable. (En el sentit que estimar el proïsme és el mateix que estimar Déu, i al revés).

            Com s’han de comprendre les paraules com a tu mateix? En aquest context, tenen probablement el mateix sentit que les expressions amb tot el cor, amb tota l’ànima, amb tot el pensament del primer manament: l’amor al proïsme ha de mobilitzar la persona tot sencera, tal com ho ha de fer el servei de Déu.

            ◊ v. 40.- El Jesús de Mt, més encara que el de Mc o de Lc, resumeix tota la Llei i els Profetes en aquests dos manaments. Jesús interpreta aquestes Escriptures tot revelant-ne la significació fonamental. Tota la Llei i els Profetes estarien com suspesos (penjant) d’aquests dos manaments. La voluntat divina hi troba la seva expressió decisiva que dóna sentit a totes les altres ordenances.

Pas al ritus
            Aquest amor total a Déu i al proïsme ha conduit Jesús a la glòria, passant per la creu. Participant en aquesta eucaristia tractem d’assimilar el coratge de Jesús en fer-ho tot per amor.

Per al Pare nostre
            La pregària de Jesús ens recorda, en les seves dues primeres paraules, el manament doble: Pare (l’amor a Déu Pare); nostre, “el teu proïsme”, perquè és en tant que germans, que preguem...     retorn




DISSABTE VINTENA SETMANA
Mt 23,1-12

Introducció
            Jesús va dir: El Fill de l'home no ha vingut a ser servit, sinó a servir i a donar la seva vida com a rescat per tothom. Vet ací de quina manera ha dut a compliment la seva pròpia paraula: El més important d'entre vosaltres, que es faci el vostre servidor. Nosaltres fem present aquest servei que Jesús ens ha fet. ¿Quin profit en traiem?

Per a l’homilia
            Context. Durant quatre dies, fins dimecres que ve inclòs, proclamarem quasi bé sencer el capítol 23 de Mt. Des del capítol 21 (Entrada de Jesús a Jerusalem) la tensió amb els caps del poble no para de créixer fins aquest capítol 23, on la violència esclata finalment en retrets d’una força que sempre ha sorprès els lectors i el comentaristes. Aquest capítol va ser redactat en una Església encara en discussió amb els caps del judaisme; potser s’hi podria afegir: en una església de judeo – cristians que encara pensaven seguir simultàniament l’ensenyament dels escribes i el dels catequistes cristians.

            Aquests versets 1-36 no exposen solament un tema únic:
            1) Primer un retrat polèmic dels escribes i dels Fariseus (vv. 1-12);
            2) Una sèrie de lamentacions a propòsit d’aquests personatges (vv. 13-31);
            3) Retrets d’una rara gravetat (vv. 32-33);
            4) finalment una mena de profecia terrorífica en la qual el Crist de Mt fa saber als seus interlocutors que cauran en la trampa del seu propi furor (vv. 34-36).

            ◊ v. 1.- Jesús no ataca la doctrina dels fariseus per ella mateixa; ell es col·loca entre el poble i els seus caps tradicionals per contestar l’autoritat dels segons sobre el primer. Ha estat aquesta contestació, sens dubte, més que no pas els punts de la seva doctrina, el que va conduir Jesús a la mort. Ell era un adversari directe que lluitava pel conjunt del poble de Déu. Mt havia d’explicar als cristians per quina raó Jesús havia estat conduït a la mort precisament per aquests fariseus que dominaven la vida sinagogal del seu temps.

            ◊ v. 2.- Els mestres de la llei i els fariseus... Mt menciona, gairebé sempre junts, els escribes i els fariseus. Els escribes de l’època pertanyien el més sovint al partit dels fariseus, però no tots els fariseus eren escribes, ni molt menys. Jesús no ataca la institució del rabinisme en ella mateixa, ni els homes que ell acusava de ser falsos escribes. Els seus retrets queien sobre un altre punt, ja es veurà.

            La càtedra de Moisès és la dels rabins, encarregats d’explicar i de fer aplicar la Llei de Moisès. (Les expressions Moisès i Llei de Moisès eren equivalents).

            ◊◊ vv. 3-4.- Compliu i observeu... La primera acusació contra els seus adversaris és la de la inconseqüència. El seu ensenyament és vàlid; han estat ordenats per a ensenyar el poble; el que diuen no és fals. Els verbs compliu i observeu (Leccionari); Feu i observeu (BCI); Feu i guardeu (Grec); signifiquen el mateix. El que ells fan designa tota la conducta dels fariseus, el conjunt dels seus actes. Els escribes i els fariseus no són els models del ramat que haurien de ser. Aquí, els verbs preparar (lligar) i carregar a les espatlles són una al•lusió a les col·leccions de prescripcions rabíniques que són imposades als homes. La tradició rabínica coneixia bé el tema del “Jou de la Tora” o del “Jou del Regne de Déu” el qual, l’israelita fidel, es carregava amb joia. Aquest farcell no és pas proposat per Déu als homes, sinó per un rabinisme indigne; no és ni la impotència ni la feblesa dels fariseus la que és denunciada, sinó la mala voluntat.

            ◊◊ vv. 5-7.- En tot es fan veure... Aquests versets desenrotllen la segona acusació: els fariseus ho fan tot “per fer-se veure dels homes”. (La mateixa idea de 6,1-6: Quan es tracta de fer almoina).

            Els filacteris en la pietat jueva del temps de Jesús, son petites caixetes quadrades de pergamí o de pell negra de vedell que tanquen cintes de pell fina sobre les quals hi ha escrits quatre textos bíblics. L’home jueu en porta una sobre el front una altra sobre el braç esquerre el mati dels dies de treball a l’hora de la pregària. El nostre text fa al•lusió a un costum dels jueus exageradament pietosos que portaven filacteris tot el dia lliurant-se a l’estudi de la Tora, ampliant les bandes per fer-les més visibles. En el judaisme de l’època de Mt no hi havia gaire persones més importants que els membres de rabinisme.

            Les salutacions tenien una gran importància en orient: una de les primeres coses que s’ensenyaven al nens jueus era: “¡Pau a tu, professor meu i mestre meu!”

            ◊◊ vv. 8-10.- Però vosaltres no us heu de fer dir... Amb aquests versets el to i els interlocutors del Crist canvien completament. Aquests versets semblen dirigir-se contra una tendència d’una forma de rabinisme cristià. Comparant aquests versets amb les instruccions del capítol 18, s’hi podria veure un embrió de la regla per a la vida comunitària descrivint un esperit general de fraternitat, més que no pas excloent positivament tota mena de responsabilitats jeràrquiques en l’Església.
            Aquest versets volen desemmascarar l’autoritarisme hipòcrita i la vanitat religiosa. L’autoritarisme no és solament un defecte de caràcter sinó una usurpació dels drets del Crist sobre la seva Església, ja que l’únic mestre aquí és certament ell. El pensament sembla ser aquest: vosaltres no esteu lligats per una adhesió humana a un rabí, ni tan sols per una submissió a una doctrina nova, per sublim que sigui; vosaltres sou germans per la vostra pertinença a l’únic i verdader Mestre. Adonem-nos que aquí l’accent cau menys sobre la negació de tota autoritat en l’Església que no pas sobre el perill de prendre’s per grans personatges que usurpin l’honor degut a Déu i al Crist.

            ◊◊ vv. 11-12.- El més important de vosaltres ha de ser... Aquests versets no tenen lligam clar amb el que precedeix. En aquest context solament el v. 11 està dirigit contra l’autoritarisme i la vanitat dels fariseus. En l’evangeli el tema del servei revesteix un accent incomparable pel fet que està unit al “servei” del Crist. La idea d’humiliar-se ha de ser interpretada per la del servei. En el sentit de l’evangeli, ningú no és tan actiu ni tan feliç de ser-ne com el qui serveix. El futur dels cinc verbs són al mateix temps jussius (que manen) i escatològics. Els jueus de l’època de Jesús no aplicaven la idea d’humilitat a la del servei.

Pas al ritus
            La celebració de la missa no tindria sentit sense esperit de fraternitat i de reconeixement de la presència de l’únic Mestre que presideix sagramentalment. A cadascú li toca col·locar-se al lloc que li correspon.

Per al Pare Nostre
            Preguem al nostre Pare, l’Únic que mereix aquest nom, tal com Jesús ens ho ha ensenyat, tot dient...    retorn