T E M P S   D U R A N T   L ' A N Y :  Vint-i-unena setmana


ÍNDEX

DILLUNS VINT-I-UNENA SETMANA
DIMARTS VINT-I-UNENA SETMANA
DIMECRES VINT-I-UNENA SETMANA
DIJOUS VINT-I-UNENA SETMANA
DIVENDRES VINT-I-UNENA SETMANA
DISSABTE VINT-I-UNENA SETMANA

Punxeu el dia desitjat per anar a les
"Notes bíbliques"
 

 

 

Mt 25,14-15: Un home que havia de fer un llarg viatge va cridar els seus servents i els va confiar els seus béns. 15 A un li donà cinc talents; a l'altre, dos, i a l'altre, un          —a cada un segons la seva capacitat—,           i després se'n va anar


DILLUNS VINT-I-UNENA SETMANA
Mt 23,13-22

Introducció
            El primer gran ensenyament de Jesús en la muntanya començava amb nou vegades la paraula “Feliços”. Avui escoltarem tres vegades “Ai de vosaltres”. Escollim quina volem per a nosaltres. Si fes falta, demanem perdó.

Per a l’homilia
            El conjunt del versets 13-31 ens presenten set “queixes” contra els escribes i fariseus: tres avui; dues demà; les altres dues demà passat.

            ◊ vv. 13-14.- La interjecció ούαί (uai!, ai de...) pot expressar el dolor o la indignació; de vegades els dos sentits es completen en la mateixa expressió (Mt 11,21: Ai de tu, Corazín! Ai de tu, Betsaida! Si a Tir i a Sidó...). Aquí el sentit es decanta més aviat cap a un fort accent de condemnació messiànica. Des d’ara, en el relat de Mt, Jesús ja no exhorta més; sinó que afronta i condemna adversaris irreductibles.

            La seva hipocresia és simple: diuen i no fan; ensenyen i no practiquen. Aquest sentit està perfectament d’acord amb el conjunt de Mt que subratlla constantment la importància de les obres.

            En el Regne del cel, el context recomana de veure-hi el sentit escatològic. Per les seves exigències intractables els fariseus desanimen els homes a engatjar-se en la fidelitat que condueix al regne; i ells mateixos tampoc no hi entren.

            ◊ v. 15.- ...que recorreu mar i terra... El sentit general sembla ser el següent: el Crist retreu als fariseus que, en el seu proselitisme acarnissat, no converteixin els homes al Déu verdader, sinó a les seves pròpies idees, ja sigui fent-ne fanàtics del legalisme rabínic, ja sigui impedint-los d’entrar en el Regne per aquesta intransigència legalista.

            Prosèlit : pagà d’origen completament engatjat en la fe jueva i circumcís. Temorós de Déu és qui només observa algunes de les pràctiques jueves: el sàbat, l’impost del Temple, les prescripcions alimentàries. El proselitisme jueu havia experimentat un gran creixement en el segle primer, creixement que la destrucció del Temple, el 70, no havia pas dificultat.

            ◊◊ vv. 16-22.- Ai de vosaltres, guies cecs... Construcció acurada: a les tesis del rabinisme, expressades en dues afirmacions antitètiques, segueix l’apreciació vehement del Crist que es resumeix en aquestes dues paraules: necis (μωροί, moroi) i cecs (τυφλοί, tyfloi). El sentit és probablement el següent: en definitiva, tot jurament es fa pel nom de Déu i davant seu, encara que es tracti d’evitar-ho. De manera que: el que cal és, ja sigui no jurar de cap manera, per tal de no emprar en va el nom de Déu; ja sigui de no fer cap mena de distincions subtils entre juraments vàlids i invàlids, com ho feien els rabins.

            Jesús ataca els fariseus en tant que guies (όδηγοί, odegoi) i no en tant que individualitats religioses.

            L’or del Temple és probablement el de la mateixa construcció, del qual n’estava recoberta en diferents llocs. L’error fariseus és de concedir un valor més gran a aquest or, que al propi Temple; quan l’or del Temple només té valor religiós pel Temple mateix.

            Des del v. 20 (I qui fa una prometença pel santuari, jura pel santuari i per aquell qui hi resideix) apareix la sobirania de Déu sobre totes les coses; així, doncs, jurar pel que sigui, del Temple o del cel, és jurar per Déu mateix.

Pas al ritus
            El jurament ha estat inventat perquè els homes menteixen. Jesús no ha jurat mai perquè només ha dit la Veritat; essent ell mateix la Veritat de Déu. El servei d’aquesta Veritat el va dir a la mort... i a la resurrecció. La Veritat no pot morir. Si poguéssim unir-nos de tot cor a Jesús – Veritat de Déu... ...!

Per al Pare Nostre
            Jesús ens va ensenyar a pregar. Tant de bo que creguéssim el que diem, i actuéssim tal com parlem.    retorn





DIMARTS VINT-I-UNENA SETMANA
Mt 23,23-26

Introducció
            Jesús reclama dels fariseus que purifiquin el seu interior. Nosaltres ens hem d’aplicar la lliçó al moment d’entrar en la celebració. Obrim els nostres cors al penediment per tal que el perdó purificador de Déu ens pugui envair.

Per a l’homilia
            Context. És el mateix d’ahir. Segon i tercer “Ai de vosaltres!” adreçat als escribes i fariseus.

Per a l’homilia
            ◊◊ vv. 23-24.- Sobre el delme i sobre colar un mosquit. Els dos versets es completen perfectament; el segon resumeix i amplia en una imatge sorprenent allò que el primer verset afirma sense imatge. El delme, significava que Déu era el propietari de totes les coses; el delme li era ofert (per al sosteniment dels sacerdots, dels levites i dels pobres) sobre els principals fruits; els fariseus l’havien ampliat fins als productes més insignificants. El plural neutre les exigències més importants, són les coses més importants als ulls de Déu.

            La justícia, la misericòrdia (Leccionari i BCI); La justícia (καί) i la misericòrdia (Grec) és el respecte jurídic que cal concedir a tothom; aquest dret, en definitiva, és acte de misericòrdia. Aquest primer “i” és més explicatiu que additiu.

            Pel que fa a la lleialtat, és la submissió joiosa a les ordenances fonamentals de Déu consignades en les Escriptures. L’obediència pot baixar fins als detalls més petits de la vida quotidiana a condició, no obstant, que no faci negligir el que és essencial, ni que això no tranquil•litzi l’home religiós, sempre inclinat a confondre el rigorisme religiós i la fidelitat a Déu. Jesús els revela i al mateix temps exerceix l’autoritat de l’Intèrpret esperat des últims temps.

            ◊ v. 24.- ...que coleu... Hom passava l’aigua i el vi per un filtre per por d’empassar-se una impuresa en el sentit de la llei. Així doncs, poden ser acusats,
            *) ja sigui de negligir conscientment el que és essencial (hom no s’empassa un camell sense adonar-se’n!);
            **) ja sigui que els retreu de fixar-se fins a tal punt en detalls, que obliden les exigències essencials. Els fariseus són víctimes, no solament de negligència o d’inconseqüència sinó d’una perversió religiosa que els fa prendre el que és secundari pel que és essencial.

            ◊◊ vv. 25-26.- Vasos (Leccionari); Copes (BCI i Grec). La “copa” és aquí la imatge de l’home tot sencer. Les paraules [coses] robades i intemperància (falta de domini de si mateix), mostren que purificar primer l’interior no consisteix a fer exercicis purament interiors sinó a obeir de tot cor i totalment els ordenaments essencials de la llei. L’interior és l’home moral i total. L’exterior, és el que els altres veuen. L’home tot sencer, tal com Déu el veu, només apareixerà pur als homes per la fidelitat sincera a les prescripcions fonamentals de la Llei. Purificar l’interior de la copa significa, doncs, obeir sincerament la llei de Déu tal com “ara” ha estat reinterpretada pel Crist.

Pas al ritus
            Jesús ho ha donat tot al Pare durant la seva vida. Jesús ha estat l’únic que ha tingut la copa de la seva vida totalment pura. Aquesta puresa li ha donat la força de travessar la Creu. Al celebrar ara aquest sagrament, que el Senyor ens concedeixi de saber donar-li tot i de mantenir-nos nets de tot pecat.

Per al Pare Nostre
            Amb tota confiança ens adrecem al nostre Pare, tal com Jesús ens va ensenyar. Pare, ple de justícia i de misericòrdia, tot dient...    retorn


 


DIMECRES VINT-I-UNENA SETMANA
Mt 23,27-32

Introducció
            Preparem-nos a celebrar l’eucaristia. Reconeguem els nostres pecats, no busquem excuses. Confiem la nostra veritat a la misericòrdia del Senyor.

Per a l’homilia
            Context. Avui proclamem les dues darreres queixes de Jesús als escribes i fariseus. Sembla també que la tonalitat de les acusacions pugi de to.

            ◊◊ vv. 27-28.- ...sou com sepulcres... Les tombes palestinenques estaven pintades de blanc per tal d’evitar que se les toqués per descuit durant la nit, cosa que necessitaria purificació ritual. L’aparença piadosa dels fariseus no podria amagar la seva infidelitat total, interior i exterior, a la llei; en realitat es tracta d’infidels que cometen la iniquitat i ni se n’adonen en el seu interior.

            ◊◊ vv. 29-32.- ...que construïu monuments sepulcrals... La hipocresia denunciada en aquests versets és més insidiosa: els fariseus són acusats d’apropiar-se la glòria de les figures religioses del passat. Amb aquests inútils retorns al passat, els fariseus revelen el que són realment: fills, és a dir descendents i responsables amb els avantpassats, d’aquestes morts abominables; i és el que mostraran omplint la mesura dels seus pares amb la mort de Jesús. (Cf. la paràbola dels vinyaters homicides, Mt 21,33-43; els discurs d’Esteve, Ac 7,51).

            També es poden comprendre aquest versets de la manera següent: construint aquests monuments hipòcrites, els fariseus cometen precisament el crim retret pels profetes als seus pares: només tenen aparences externes de fidelitat. El verb a l’imperatiu aorist “ompliu” (πληρώσατε, plerosate) no és irònic; Jesús obliga els fariseus a dur al comble els crims d’Israel contra el seu Déu refusant el seu Crist. Aquesta expressió fa al·lusió probablement a concepcions jueves segons les quals el judici final no arribaria fins que els homes haguessin dut a terme la mesura dels seus pecats.

Pas al ritus
            La fidelitat de Jesús per anunciar la Bona Nova, malgrat la clarividència del que li esperava, ens ha salvat. Nosaltres celebrem – fem present – aquest misteri de fidelitat: la del Fill fins la mort; la del Pare ressuscitant-lo.

Per al Pare Nostre
            Jesús, més que ningú, ha santificat el nom de Déu, ha fet tot el que calia per fer venir el seu Regne, ha acomplert en tot la seva voluntat. Tot dient la pregària que ell ens ha ensenyat demanem-li de complir-ho tot com ell ho va fer.    retorn




DIJOUS VINT-I-UNENA SETMANA
Mt 24,42-51

Introducció
            Tant sant Pau com sant Mateu ens parlen de la vinguda del Senyor. Celebrar la missa és fer present aquí i ara aquesta vinguda. ¿Estem disposats a acollir-lo?

Per a l’homilia
            Context. Encara estem dins el discurs provocat per la pregunta de ¿Quan? Jesús no respon directament aquesta pregunta però, atès que no se sap “quan”, cal vetllar, vetllar sempre. Des del nostre primer verset fins al final del     capítol 25.
            ◊ vv. 42-44.- Aquí apareix la idea de la vigilància, vetlleu (γρεγορείτε, gregoreite). En aquest moment del relat no se sap en què ha de consistir aquesta vigilància. Què serà el que els deixebles, en estat de vetlla, hauran de fer. La “punta” d’aquesta paràbola està en les paraules hauria vetllat (BCI i Grec), no s’hauria adormit (Leccionari) i estigueu a punt. La vigilància és primer que tot un estat de vetlla i d’espera del Fill de l’home. (J. Jeremies veu en aquest v. 42 una resta de la paràbola del porter de Mc 13,33ss = Lc).

            ◊ vv. 45-51.- Aquesta paràbola “del servidor” reprèn la idea de la vigilància insinuada anteriorment. Es tracta d’una vigilància activa, del compliment fidel (πιστός, pistos), intel·ligent o prudent (φρόνιμος, fronimos) d’una missió rebuda. Es tracta de temes característics de Mt, que lluita en favor d’una activitat concreta, fidel i responsable. Alguns advertiments:
            (1) Alguns donen a aquesta paràbola una interpretació individualista en el marc de la vida de l’església; el servidor és jutjat segons la manera com ha complert la missió. El context dels capítols 24 i 25 obliga a pensar en el judici final i universal de la fi del món.
            (2) Fins en Lc 12,41 (¿Dius aquesta paràbola per a nosaltres o bé per a tothom?) la resposta de Jesús tracta del comportament de tots els deixebles en vistes del judici final.
            (3) La interpretació eclesiàstica, en darrer terme, podria recolzar-se en les expressions del personal de la casa o dels companys de servei. El més probable és que no es tracti sinó d’elements parabòlics d’una instrucció d’ètica general.
            (4) Segons J. Jeremias, aquesta paràbola hauria estat destinada als escribes; i després, el cristianisme primitiu n’hauria fet una instrucció per als responsables eclesiàstics. Però... la tasca de l’exegesi no és d’imaginar el que Jesús hauria pogut dir, sinó de descriure el que el text diu.
            (5) Aquí apareix per primera vegada el verb tardar (χρονίζειν, jronitzein) que confirma la interpretació escatològica. L’amo tarda: és l’eco d’una de les preguntes més greus que es posava la consciència cristiana dels anys 80. En la paràbola es pot pensar, o bé que el retard imprevist donava ocasió al servent de divertir-se perquè l’amo tardava; o bé que el retard qüestionava fins i tot l’autoritat i l’existència de l’amo: és a dir que és la fe en el Crist Senyor que és posada en dubte. Aquí com en tot el NT, és l’edat apostòlica que ens parla, època en què es vivia sota les advertències de la paraula de Jesús, i no de l’Església posterior que no comprenia ja el seriós dels seus avisos.
            (6) El càstig infligit al mal servidor anuncia els del capítol 25. El “mal” servidor rep el mateix càstig que els hipòcrites (Grec) (dels qui l’han enganyat, Leccionari) (dels malvats, BCI) que designen potser els fariseus de la generació de Mt.

Pas al ritus
            Tots nosaltres som servidors cridats al servei en presència del Senyor: és tota la nostra vida. De la participació conscient a l’eucaristia n’hauria de sorgir la nostra fidelitat a servir Déu i els germans durant tot el dia.

Per al Pare Nostre
            Nosaltres demanem que el Senyor vingui cada cop que resem dient Vingui a nosaltres el vostre Regne. Tornant a fer aquesta pregària, demanem d’interioritzar verdaderament el que demanem.    retorn





DIVENDRES VINT-I-UNENA SETMANA
Mt 25,1-13

Introducció
            Cada dia diem, potser sense adonar-nos-en massa: “...mentre esperem l’acompliment de la nostra esperança, la manifestació de Jesucrist, el nostre Salvador”. Doncs, vet ací que la nostra esperança s’acompleix a cada missa. Preparem-nos per acudir ben preparats a aquesta trobada.

Per a l’homilia
            Context. La paràbola torna a prendre el tema de “el mestre que tarda a venir” per exhortar els deixebles a la vigilància. Bo i més que l’hora de la tornada queda ignorada. L’hora de la tornada en aquesta paràbola és absoluta; no hi ha signes precursors. Des de 24,42 (dijous passat) és tracta d’una exhortació positiva (és a dir “coses a fer”) a la vigilància, sense que se sàpiga gaire en què consisteix aquest estar atent (vigilant). A 24,45 es tractava de complir fidelment una missió rebuda.

            ¿Quina seria, doncs, la punta de la paràbola de les deu verges? Dues orientacions majors:
            *) La que insisteix sobre l’aspecte espiritual de la vigilància representada per l’oli (símbol de les disposicions espirituals);
            **) Ja sigui que només s’hi llegeixi senzillament aquesta idea: per estar a punt a l’hora decisiva, l’hora del crit, cal necessàriament preparar-se immediatament ja que llavors (a l’hora del crit) ja serà massa tard. A nivell de la imatge, preparar-se significa fer immediatament una provisió suficient d’oli (ja que l’espera serà llarga). El text no precisa el que això pugui significar en la vida dels deixebles. Solament la continuació del capítol ens ho ensenyarà (talents; ajuda als petits). La segona hipòtesi (**) està més d’acord amb el context.

            ◊◊ vv. 1-4.- Llavors amb el Regne de cels passarà... La fórmula introductiva llavors (Τότε) s’ha d’entendre llavors: al moment de la manifestació darrera del Regne, passarà amb els homes com va passar amb les verges del paràbola. El paper de les verges s’ha de comprendre dins el marc de la vida familiar palestinenca.

            Per altra banda elles representen la situació de l’home davant el judici final o la Parusia. Elles van a trobar l’espòs.

            Aquesta trobada només il·lustra la brusquedat de l’aparició del Fill de l’home. La prudència o la manca de seny d’aquestes verges consisteix en què unes han previst fer provisió d’oli, i les altres, no.

            ◊◊ vv. 5-9.- Com que el nuvi trigava... La referència al retard s’entén molt bé en el marc dels costums palestinencs: els tractes “econòmics” del casament entre el pare de la núvia i el nuvi. A les verges no se’ls retreu haver-se adormit, ja que no era el seu temps d’actuar; era abans de la festa nupcial que haurien hagut de fer el que havien de fer: prendre bastant d’oli, esser fidels a la tasca encomanada. Igualment al final (v. 13) vetllar no està en contradicció amb la son de les deu verges, ja que no es tracta del temps de preparació de la festa de noces.

            L’hora decisiva de la trobada es produeix en un moment inesperat, sense senyals que ho anunciïn; el crit del v. 6 no és un avís, és el senyal del moment, a partir del qual, serà massa tard fer el que sigui (25,45: Us ho asseguro: tot allò que deixàveu de fer a un d'aquests més petits, m'ho negàveu a mi). El refús de les verges assenyades a les desassenyades il•lustra precisament el “massa tard” característic de l’escatologia de Mt. Tot el sentit de la paràbola culmina en la violència de la resposta feta a les verges desassenyades... no es tractava de donar, ni tan sols de deixar, allò mateix que ens assegura la salvació. Ens trobem en un clima sever, lluny de tot humanitarisme fàcil, lluny de tot sentimentalisme.

            ◊◊ vv. 10-13.- El rigor de les verges assenyades pel que fa a les desassenyades és confirmat pel rigor del l’espòs, encara molt més greu. Cal vetllar ara, és a dir, prendre la provisió d’oli suficient, o sigui ser fidel i fer el que s’ha de fer sense tardar. En aquesta segona part del discurs escatològic, Mt insisteix sobre la ignorància humana de l’Hora i, en conseqüència, no fa cap més menció dels senyals precursors de la fi.

Pas al ritus
            Celebrar l’eucaristia, és trobar-se amb l’espòs que arriba. Estem advertits de l’hora. Serem, doncs, molt més culpables si no estem a punt per rebre’l... a través del que fem cada dia.

Per al Pare Nostre
            No permeteu que caiguem en la temptació del “tant se val”.    retorn




DISSABTE VINT-I-UNENA SETMANA
Mt 25,14-30

Introducció
            Una vegada més, des de fa uns dies, estem escoltant Jesús que ens parla del seu retorn. A cada eucaristia ell hi és. Tant de bo que poguéssim sentir-nos dir: “Molt bé servent bo i fidel”. Si convingués, demanem-li perdó.

Per a l’homilia
            Context. Fet important en aquestes dues paràboles de la fidelitat (la de 24,25, del servent que es deixà anar perquè l’amo tardava, i la d’avui), el cas de la infidelitat és el més desenvolupat, cosa que fa pensar que tot aquest passatge és polèmic: el Crist de Mt adverteix els seus “deixebles” contra una infidelitat de la qual ells no preveien seriosament l’eventualitat. Heus ací les diferents imatges de la infidelitat que apareixen en aquest passatge: 24,45-51: infidelitat en les violències i la immoralitat; 25,1-13: infidelitat en la imprevisió; 25,14-30: infidelitat en la peresa. El tret comú d’aquestes infidelitats consisteix sempre en la insuficiència d’una activitat concreta. Es confirma, doncs, que la vigilància de Mt no és mai un fervor, una joia, ni tan sols una fe; és una espera activa i responsable; aquest tret és típic del pensament de Mt.

            ◊◊ vv. 14-15.- La paràbola, per descriure el que avui en diem “la responsabilitat de l’home davant Déu”, se serveix d’una imatge pròpia de l’Orient: un amo poderós i ric que confia els seus béns als seus servidors ; no es tractarà, doncs, d’una responsabilitat per contracte, ni d’una responsabilitat mútua, sinó d’una responsabilitat lliurement i sobiranament confiada per l’amo a subordinats (no a obrers; sinó a persones de la casa).

            ◊◊ vv. 16-18.- El qui n’havia rebut cinc... dos... un... El context dels capítols 24 i 25 permet fer les observacions següents:
            (1) potser no cal demanar massa què són aquests talents; pertany a cada home prendre consciència del que ha rebut i el que ha de fer; senyalem, en efecte, que l’ètica de Mt aquí és estrictament personalista.
            (2) No estem en un context comunitari (com en cap. 18).
            (3) Els vv. 31-46 mostraran que la responsabilitat, tal com la concep el Crist de Mt, es refereix principalment a socórrer els desheretats.

            ◊◊ vv. 19-23.- Al cap de molt de temps, l’amo tornà... Aquests versets estan destinats a preparar l’aparició i la condemna del mal servidor (als vv. 24-30). Entra a celebrar-ho... (Leccionari). Entra en el goig (BCI i Grec). El goig, en el context revesteix un accent escatològic; però això no autoritza a veure-hi una al•lusió a la recompensa celestial.

            ◊◊ vv. 24-30.- Heus ací diferències sorprenents entre el tracte dels dos primers i del tercer personatge. Observacions:
            (1) El servidor “dolent” ha actuat menys per mandra natural que per una mena de fatalisme religiós oriental; creient en l’omnipotència de Déu capaç de fer-ho tot sense el concurs dels homes, ¿com podia posar-se a treballar? (¿Al·lusió a la mentalitat dels deixebles o dels cristians del segle primer?)
            (2) Aquest servidor no ha fet res perquè sabia molt bé que el seu amo tornaria ben aviat i que sabria defensar millor el seus interessos que un pobre servidor podria fer-ho.
            (3) Falta d’amor d’aquest servidor envers el seu amo.
            (4) Primera dificultat: l’amo sembla que aprova la idea que el servidor es fa de la seva persona. Ho aprova tot menys que ell sigui exigent (Leccionari); dur (σκληρός, scleros) (BCI i Grec). El Déu de Mt est totpoderós però no és dur; el seu poder no esclafa ni el treball ni la responsabilitat, els suscita.
            (5) La segona dificultat (vv. 26-27: ¿Tu sabies que...) són els banquers. Portant els diners al banc, ¿no hauria estat igualment mandrós que guardant-los en un clot? La paràbola no defensa pas el treball pel treball. Calia que hagués fet, si més no, aquest mínim esforç per al seu amo.
            (6) El v. 29 (Als qui tenen, els donaré...), deu tractar-se d’una dita popular o d’una paraula separada de Jesús. Resum bé la paràbola: en el darrer judici, aquell qui tindrà, és a dir aquell que haurà estat fidel en les petites coses de la vida terrena, rebrà una gran recompensa; però aquell que no tindrà res, és a dir el qui haurà estat infidel o mandrós, serà severament castigat.

            Aquí no es tracta d’obres “meritòries”, aquests servidors són servidors d’un amo que, malgrat ser totpoderós, els associa generosament als seus “assumptes”; però aquesta gràcia generosa, mesurada segons les capacitats personals, no els hauria de fer mandrosos; sinó que pretén fer-ne homes actius i responsables.

            Estudiant la paràbola dels talents, no s’ha d’oblidar la del servidor sense entranyes (cap. 18) que, en un altre context, subratlla dos aspectes de l’ensenyament de Mt: el perdó gratuït i sobirà del servidor insolvent i la responsabilitat molt greu que es desprèn d’aquesta gràcia “paulina”.

Pas al ritus
            Jesús s’ha atrevit a jugar-se el seu talent – la seva vida, la seva divinitat – al servei de l’anunci de la Bona Nova. Aparentment va fracassar. Però ja que no va guardar res per a ell mateix, ho va recuperar tot i més encara, a la resurrecció. Unim-nos a aquesta confiança total de Jesús al Pare, ara a la missa, per restar-hi units tot el dia.

Per al Pare Nostre
            “Faci’s la vostra voluntat”. Tot demanant això, demanem també el valor per complir la seva voluntat el millor que sapiguem.    retorn