DILLUNS VINT-I-VUITENA SETMANA
Lc 11,29-32
Introducció
Com de costum però no per costum, hem vingut a trobar-nos amb Jesús el
nostre Mestre i Salvador. Celebrar amb ell la victòria de l’amor sobre
l’odi. Que ell, per la seva bondat, ens perdoni els pecats.
Per a
l’homilia
En l’evangeli de divendres passat Jesús havia estat acusat d’actuar amb el
poder del mateix Satan i, a més a més, d'altres, per posar-lo a prova, li
demanaven un senyal del cel. Jesús mateix, el divendres, va desmuntar la
primera acusació; l’evangeli d’avui ens dóna la resposta de Jesús a la
proposta “per posar-lo a prova”.
◊ v. 29.- Els
oients de Jesús li havien demanat un senyal meravellós (v. 16), perquè ells
concebien els senyals a l’estil dels prodigis de l’Èxode i dels d’Elies.
Jesús es nega a fer tals meravelles: ell mateix és el senyal en la seva
pròpia persona (v. 30: el Fill de l’home serà un senyal) i en la seva
predicació (v. 32: i aquí teniu més que Salomó). Als seus contemporanis que
refusen d’acollir-lo, els oposa els pagans que en altre temps van acceptar
la paraula de Salomó i la de Jonàs.
◊ v. 29.- És com paradoxal dir
que aquesta generació no tindrà més que un senyal (o, fins i tot, cap senyal
com en Mc 8,12), després dels miracles que Jesús mateix presenta com senyals
(Lc 7,22: Jesús, doncs, els respongué: Aneu a anunciar a Joan el que heu
vist i sentit: els cecs hi veuen , els coixos caminen, els leprosos queden
purs, els sords hi senten, els morts ressusciten , els pobres reben l'anunci
de la bona nova ; 11,20: Ara bé, si jo trec els dimonis pel poder de
Déu, és que ha arribat a vosaltres el Regne de Déu.) Però tots aquests
no són sinó un sol senyal, el que constitueixen la seva persona i la seva
acció.
◊ v. 30.-
El Fill de l’home serà un senyal... El verset 32 explicarà que Jonàs va
ser un senyal per a la gent de Nínive per la seva predicació, és a dir pel
seu anunci del Judici a venir i per la seva crida a la conversió (Jo 3,2-5).
D’aquesta mateixa manera s’ha de concebre el paper de senyal del Fill de
l’home. Tal ha de ser el sentit original d’aquestes paraules. Però quan Lc
escriu, després ja de la Resurrecció, és en aquesta Resurrecció que cal
veure el senyal per excel·lència de Jesús (vegeu el futur: serà un senyal;
quan ja és ara que n’és per convidar a creure). Mt 12,40 anirà encara més
lluny explicant que Jonàs ha estat un senyal pels tres dies passats dins el
monstre marí, prefigurant els tres dies passats pel Fill de l’home “en el
si" de la terra.
◊ v. 31.-
En el judici de Déu. En Mt aquest verset (el 31) està posat darrere del
següent (el 32). Sens dubte era el seu lloc original ja que ell posa
l’exemple de la reina de Saba, mentre que els altres vv. presenten el senyal
de Jonàs. Lc ha invertit probablement l’ordre d’aquests versets per acabar
la perícopa amb la conversió com a conseqüència de la predicació.
◊ v. 31.-
Salomó. Aquest rei és, en la Bíblia, el savi per excel•lència. Però
Jesús és més savi que ell: Lc ha notat especialment la saviesa de Jesús
(2,40-52, en el Temple entre els Doctors de la Llei; 21,15: jo mateix us
donaré una eloqüència i una saviesa que cap dels vostres adversaris no serà
capaç de resistir o de contradir), i evoca la consagració de Salomó en
l’entrada messiànica de Jesús a Jerusalem.
◊ v. 32.- Es
convertiren quan Jonàs predicà. Aquest terme (κήρυγμα, kerygma), que
designa la proclamació pública a la manera d’un herald, pertany al
llenguatge missioner del cristianisme primitiu. Lc l’aplica a la proclamació
inicial de Jesús (4,8-19); a la predicació habitual (4,44; 8,1) a la dels
apòstols (9,2; 12,3; 24,47).
◊ v. 32.- Més
que Jonàs. Joan Baptista és més que un profeta pel seu paper escatològic
(Lc 7,26-27: Doncs què hi heu sortit a veure? ¿Un profeta? Sí, us ho
asseguro, i més que un profeta. És aquell de qui diu l'Escriptura: Jo envio
davant teu el meu missatger perquè et prepari el camí.); Jesús, més encara.
Lc insereix
aquí un logion tradicional sobre el senyal de Jonàs. La interpretació que
segueix no hi veu pas, com en Mt, una al·lusió als “tres dies en el ventre
del monstre marí” figura de la mort i de la resurrecció de Jesús. Lc evoca
solament la predicació de Jonàs, el seu kerigma eficaç: els Ninivites es
convertiren escoltant-lo; cosa que no ha estat feta per aquesta generació,
plantada davant del senyal del Fill de l’home, el qual, no obstant, és “més
que Jonàs”.
Com passa
sovint en Lc, la figura de Jonàs (masculí) es veu doblada per una figura
paral·lela (femenina), la de la Reina de Sud, vinguda des de la fi del món
per escoltar la saviesa de Salomó.
Pas al ritus
Nosaltres estem en la mateixa situació que Lc: per a nosaltres, el senyal
suficient, insuperable, és Jesús glorificat. Ara entrarem en aquest misteri,
celebrant-lo. ¿Per què, de vegades, demanem altres senyals com els jueus
d’altres temps?
Per al Pare
Nostre
“I aquí teniu més que Salomó”: és Jesús que ens ha ensenyat el Pare Nostre.
Per això gosem dir...
retorn
DIMARTS
VINT-I-VUITENA SETMANA
Lc 11,37-41
Introducció
Jesús és convidat a casa d’un fariseu. Nosaltres també ens trobem amb ell
aquest matí. ¿Qui és el convidat? ¿Qui és l’hoste? Ell i nosaltres
recíprocament. Per la part que ens toca, sigui el que sigui el nostre paper,
estiguem atents al Senyor. Demanem-li que perdoni els nostres pecats.
Per a
l’homilia
Context. La major part dels elements d’aquests retrets, que comencen
avui i que seguiran demà i demà passat, es troben en Mt 23, que els adreça
als Escribes i Fariseus. Lc distingeix l’atac contra els Fariseus (vv.
39-44), després el que va contra els Lletrats (vv. 46-52).
◊ v. 37.-
Un fariseu el convidà a casa seva. Lc és l’únic evangelista que mostra
els Fariseus bastant favorables envers Jesús tant com per convidar-lo a
taula (11,37: quan li reprotxen de no rentar-se les mans abans d’asseure’s a
taula; 14,1: sèrie d’ensenyament al voltant d’una taula) i per a avisar-lo
d’una amenaça d’Herodes Antipes (13,31). En aquest punt, Lc és més a prop de
la realitat històrica que Mc i sobre tot que Mt, per a qui els Fariseus
esdevenen sistemàticament els adversaris de Jesús, com a conseqüèn- cia de
les polèmiques de l’Església naixent. Aquest judici més matisat de Lc podria
ser degut a la influència de Pau, que no va renunciar a l’orgull d’haver
estat fariseu (Fl 3,5).
◊ v. 38.-
...S’estranyà que Jesús no s’hagués rentat abans de dinar (Leccionari i
Grec); ...Es va estranyar quan veié que no s'havia rentat ritualment
abans de dinar (BCI). Aquestes ablucions eren un ritual al qual el
doctors jueus de l’època donaven molta importància (cf. 7,34: les ablucions
al tornar del mercat). Jesús no en fa cas (Mt 15,19-20: Perquè del cor de
l'home surten les intencions dolentes que el porten a assassinats,
adulteris, relacions il·legítimes, robatoris, falsos testimonis, injúries.
Això és el que fa impur l'home, però menjar sense rentar-se les mans
ritualment no el fa pas impur), i els seus deixebles tampoc no les
practiquen (Mt 15,2: Com és que els teus deixebles violen la tradició
dels antics i no es renten les mans ritualment a l'hora de menjar.)
◊ v. 39.-
Però per dintre... Segons Lc, Jesús oposa la religió exterior i
formalista dels Fariseus a la religió interior del cor que és per a ell la
primera exigència de Déu (cf. Lc 16,15: Ell els digué: Vosaltres sou els
qui davant la gent us feu passar per justos, però Déu coneix els vostres
cors: allò que és admirat entre els homes, és detestable als ulls de Déu;
6,45: L'home bo, del bon tresor del seu cor, en treu la bondat, i l'home
dolent, del seu tresor dolent, en treu el mal. Perquè del que sobreïx del
cor, en parla la boca.)
◊ v. 40.-
Necis! ¿Hi ha algú que netegi les coses per fora sense netejar-les també per
dintre? (Leccionari); Insensats! El qui ha fet el defora, ¿no ha fet
també el dedins? (BCI i Grec). Aquest verset, propi de Lc, explica el
perquè Déu no es pot satisfer de la religió exterior i del seu legalisme.
◊ v. 41.-
Doneu a la gent necessitada... (Leccionari); Doneu com a almoina
(BCI i Grec). Aquest tema és particularment estimat de Lc, que és l’únic en
presentar-lo aquí com en 12,33 (Veneu els vostres béns i doneu els diners
com a almoina. Procureu-vos bosses que no es facin malbé, reuniu-vos al cel
un tresor que no s'acabi; allà, els lladres no s'hi acosten, ni les arnes no
destrossen res.) (Lc 19,8: Però Zaqueu, dret davant el Senyor, li
digué: Senyor, dono als pobres la meitat dels meus béns, i als qui he exigit
més diners del compte, els en restitueixo quatre vegades més; 16,9: I
jo us dic: Guanyeu-vos amics a costa del diner, que és enganyós, perquè,
quan tot s'hagi acabat, us rebin a les estances eternes.)
◊ v. 41.-
El que hi ha a les plates i als vasos (Leccionari i BCI); Doneu com
almoina el que teniu dins (Grec).
Aquest
passatge evoca novament l’amplada d’esperit de Jesús que no obeeix a cap
prejudici sistemàtic. Tal com en 7,36 (a casa del fariseu Simó on va entrar
la dona pecadora), aquí també accepta la invitació d’un Fariseu. El seu
hoste està sorprès en el sentit fort de la paraula pel fet que s’hagi saltat
les ablucions d’abans de seure a taula. Lc hi posa, com resposta, d’una
manera una mica “artificial”, un discurs molt dur, que Mt posa més tard.
Aquest discurs comporta set advertiments, el primer qualificant els Fariseus
d’insensats (afronès; sense seny), els altres sis són anti-benaurances; tres
“Ai de vosaltres!” s’adrecen als mateixos Fariseus; altres tres als Mestres
de la Llei, l’un dels quals se sent interpel•lat.
El primer
advertiment (vv. 39-41) tracta d’un diagnòstic general : la religió farisea
està tota ella feta d’exterioritat (pràctiques rituals de purificació)
mentre que el seu ser interior és “ple de cobdícia i de rapacitat”. Aquesta
oposició elemental del que és exterior i del que és interior, reapareix més
endavant amb una funció diferent i complementària. El v. 41 fa intervenir el
tema de l’almoina, molt freqüent en Lc, com pràctica característica de la
conversió, molt més important que qualsevol ritus religiós superficial.
Pas al ritus
Jesús retreia als Fariseus que només es preocupessin de l’exterioritat. ¿Que
som millors que ells? ¿En quina mesura el nostre interior està en comunió
amb el Senyor per celebrar en veritat l’Eucaristia, sagrament d’unitat?
Per al Pare
Nostre
Cal ben recitar el Pare Nostre. Però això només és una ajuda perquè pugui
ser ben dit des del nostre cor. Així, doncs, gosem dir...
retorn
DIMECRES
VINT-I-VUITENA SETMANA
Lc 11,42-46
Introducció
Hem vingut amb el cor obert per rebre-hi el Crist en Paraula i en Pa.
Acceptem també de ser corregits per ell, a través dels fariseus corregits.
Reconeguem per endavant que tenim necessitat de la misericòrdia de Déu.
Per a
l’homilia
Context. Tenim la primera part dels retrets que Jesús fa: hem
escoltat els tres adreçats als Fariseus i el primer dels adreçats als
Mestres de la Llei.
◊ v. 42.-
La ruda. Planta herbàcia perenne. Per aplicar la llei del Dt 14,22 (Donaràs
puntualment cada any la desena part de les teves collites), els rabins
sotmetien al delme totes les plantes cultivades, però discutien aquesta
obligació sobre les plantes feréstegues. Alguns dispensaven de pagar el
delme de la ruda, que Lc és l’únic a mencionar.
◊ v. 42.-
Però us passeu per alt... l’amor. Mt parla de misericòrdia, Lc d’amor.
◊ v. 43.-
Això és el que havíeu de complir, sense passar per alt allò altre.
Aquesta frase falta en alguns testimonis antics, sens dubte sorpresos que
encara donés valor a les pràctiques legals.
◊ v. 44.-
La gent, sense saber-ho, hi passa per damunt. Mt 23,27 (Ai de
vosaltres, mestres de la Llei i fariseus hipòcrites, que sou com sepulcres
emblanquinats: de fora semblen bonics, però per dintre són plens d'ossos i
de tota mena d'impuresa) oposava la bellesa exterior de les tombes a la
impuresa de l’interior. Lc insisteix sobre el fet que aquesta impuresa queda
ignorada dels homes, i insinua així les dissimulacions dels Fariseus: però
Déu coneix els seus cors (Lc 16,15: Vosaltres sou els qui davant la gent
us feu passar per justos, però Déu coneix els vostres cors.)
◊ v. 45.-
Ens esteu ofenent també a nosaltres. Aquí el Doctor de la Llei
(l’Escriba o el Legista) es solidaritza amb els Fariseus, tot i
distingint-se’n. Jesús subratllarà aquesta diferència atacant els mestres de
la Llei com a guies del pensament i dirigents religiosos del judaisme.
◊ v. 46.-
Farcells. Expressió jueva que designa el conjunt de prescripcions
legals, de les quals els escribes són guardians.
El v. 42
oposa la paga minuciosa del delme a la pràctica de la justícia i de l’amor.
El v. 43 va marcat per la vanitat (Lc 14,7: Jesús observà que els
convidats havien escollit els primers llocs; Lc 20,46: Aneu alerta
amb els mestres de la Llei. Els agrada de passejar-se amb llargues
vestidures, busquen que la gent els saludi a les places i que els facin
ocupar els seients d'honor a les sinagogues i els primers llocs en els
banquets.) El v. 44, el tercer retret, uneix aquesta religiositat amb el
tema de la mort i de la corrupció oculta.
El v. 46,
porta el primer advertiment als Mestres de la Llei fent-los retret de la
seva perversió en tant que ensenyants: Manar i no fer.
Pas al ritus
Jesús havia dit d’ell mateix: Però cal que avui, demà i demà passat vagi
fent el meu camí, perquè no convé que un profeta mori fora de Jerusalem
(Lc13,33). Jesús va morir a causa de la seva missió profètica... nosaltres
sabem que deia la veritat. Entrem coratjosament en aquest misteri de mort i
vida.
Per al Pare
nostre
Tractem d’interioritzar cada vegada més el sentit de les demandes del Pare
Nostre; de manera que Jesús no ens hagi de retreure res. Com ell ens va
ensenyar, gosem dir...
retorn
DIJOUS
VINT-I-VUITENA SETMANA
Lc 11,47-54
Introducció
¿Qui seria tan insensat de voler matar el cirurgià que l’opera, perquè li fa
mal? Alguns jueus actuaren d’aquesta manera amb Jesús. En relació a aquell
que ens corregeix, ¿com reaccionem? Demanem perdó.
Per a
l’homilia
Context. Som a l’acabament del sopar de Jesús a casa d’un fariseu,
que ha evolucionat malament. Tractem d’aplicar-nos a nosaltres la lliçó que
Jesús va donar als doctors de la llei de la seva època.
◊ v. 47.-
Monuments sepulcrals. Els estudis arqueològics recents han confirmat
l’actualitat d’aquest retret: va ser a partir de l’època d’Herodes el Gran
que varen ser edificades a Palestina les sepultures monumentals dels
profetes.
◊ v. 48.-
Us mostreu d’acord amb els vostres pares. Els dirigents del judaisme del
temps de Jesús es mostren com els seus pares incapaços de reconèixer els
profetes. (Cf. Lc 7,30: però els fariseus i els mestres de la Llei no es
feren batejar [per Joan] i van rebutjar el designi de Déu sobre ells; Lc
13,33: Però cal que avui, demà i demà passat vagi fent el meu camí,
perquè no convé que un profeta mori fora de Jerusalem.)
◊ v. 49.-
Per això la mateixa saviesa de Déu ha dit: "Els enviaré profetes i
apòstols... En Mt 23,34 és Jesús mateix qui anuncia que enviarà profetes
(Així, doncs, jo us envio profetes, savis i mestres: a uns els matareu i
crucificareu, a d'altres els assotareu a les vostres sinagogues, i a
d'altres els perseguireu de ciutat en ciutat). En Lc és la Saviesa de
Déu, és a dir Déu mateix qui envia, i aquesta fórmula jueva podria ser
primitiva.
◊ v. 49.-
Els enviaré profetes i apòstols. Mt en 23,34 parla de savis i escribes,
Lc parla d’apòstols; ell pensa evidentment en els missatgers de l’evangeli
dels quals parla sovint. Cf. Lc 6,13: N’escollí dotze i els donà el nom
d'apòstols. Lc subratlla que els Dotze han estat escollits entre els
deixebles i que reben el nom d’apòstols. Aquest títol designa els que Jesús
envia a portar el seu missatge de salvació. Lc l’utilitza sis vegades en el
seu evangeli (en el nostre text; 9,10; 11,49; 17,5; 22,14; 24,10); Mt i Jn 1
vegada; Mc, 2 vegades. A diferència de Pau, Lc reserva aquest títol als
Dotze (llevat d’Ac 14,4.14).
◊ v. 49.-
A uns els mataran i als altres els perseguiran. Nota TOB/NT a Lc 6,23
(Els perseguits en les benaurances). A partir de la persecució d’Anticòs
Epifanies (167 a. J.C.) el judaisme ha insistit sovint sobre les
persecucions sofertes pels profetes i sobre els seus màrtirs. Jesús mateix
menciona sovint el martiri dels profetes (Lc 11,47-51 [el nostre text];
13,33.34: Però cal que avui, demà i demà passat vagi fent el meu camí,
perquè no convé que un profeta mori fora de Jerusalem. Jerusalem, Jerusalem,
que mates els profetes i apedregues els qui et són enviats! Quantes vegades
he volgut aplegar els teus fills com una lloca aplega els seus pollets sota
les ales, però no ho heu volgut.)
◊ v. 50.-
Però Déu demanarà comptes a la gent d’ara de la sang dels profetes
vessada... Lc és l’únic autor del N. T. que fa servir aquest expressió
(demanar comptes de la sang) de l’A. T. grec que expressa el judici per
homicidi. (P. e.: Gn 9,5: Jo demanaré comptes de la vostra sang, de les
vostres vides, a tots els animals. També als homes, a qualsevol qui en mati
un altre, li demanaré comptes d'aquella vida; Gn 42,22: Rubèn els
respongué: ¿No us ho vaig dir, que no féssiu aquell disbarat amb el noi?
Però no me'n vau fer cas. I ara ens demanen comptes de la seva sang.)
◊ v. 51.-
Que va morir entre l’altar i el santuari. Els assassinats d’Abel i de
Zacaries són el primer i el darrer que porta la Bíblia hebrea (Gn 4,8-10; 2
Cr 20-22). Representen la totalitat dels crims de la Història Santa, sense
que es tinguin en compte els més recents, com el de l’època dels Macabeus
referits en l’A. T. grec. Es tracta doncs d’una perspectiva palestina.
◊ v. 51.-
Déu en demanarà comptes a la gent del nostre temps (Leccionari);
...comptes a aquesta generació (BCI i Grec). Seguint la idea bíblica de
la solidaritat hereditària, “aquesta generació” ha de carregar amb les penes
de totes les faltes anteriors, de les quals es mostra còmplice (vv. 48-49,
en el nostre text).
◊ v. 52.-
Vosaltres reteniu la clau. Alguns testimonis llegeixen heu amagat la
clau.
◊ v. 52.-
La clau del coneixement de Déu (Leccionari i BCI); La clau del
coneixement (Grec). (Cf. Mt 23,13: Ai de vosaltres, mestres de la
Llei i fariseus hipòcrites, que tanqueu a la gent l'entrada del Regne del
cel! Vosaltres no hi entreu ni permeteu que hi entrin els qui voldrien
entrar-hi.) Mt retreu als escribes i fariseus d’haver tancat amb clau el
regne davant els homes que hi volen entrar. Lc retreu als mestres de la llei
d’haver acaparat el coneixement ; aquest darrer és per a ell el camí d’accés
al Regne.
Els versets
47-51 són el més terribles acusadors: no solament la religió dels fariseus
és un camuflatge d’una mort espiritual (v. 44: Ai de vosaltres, que sou
com sepulcres que no es veuen, i la gent, sense saber-ho, hi passa pel
damunt ) sinó que també està en oposició radical amb els verdaders
porta-paraula de Déu. Sota una veneració hipòcrita – “bastir monuments
sepulcrals als profetes” – són tan cecs i culpables d’assassinat com els
seus pares. Aquest tema serà reprès en la paràbola dels vinyaters homicides,
com aplicant-lo als antics profetes i al “fill estimat” (20,29ss). Però la
menció dels apòstols al costat dels profetes, en el v. 49, deixa entreveure
les persecucions dels caps jueus contra la primera generació apostòlica,
persecucions que seran anunciades en els versets següents.
El final
d’aquest passatge mostra que la coherència dels textos, com de costum, és
més temàtica que narrativa. Jesús, havia entrat a casa d’un fariseu, ha
interpel·lat en plural a adversaris que el relat no n’havia mencionat la
presència. Heu-los aquí globalment introduïts en el relat com a grup que,
atacats d’aquesta manera en el que els és fonamental, contraatacarà
acarnissant-se a parar-li trampes (vv. 53-54).
Pas al ritus
La llista dels màrtirs no es va acabar amb Zacaries: hi ha encara Jesús. I,
encara, els qui seguint-lo testimonien de la veritat i de la força rebuda de
la comunió al seu Misteri Pasqual. Tant de bo hi poguéssim estar comptats.
Per al Pare
Nostre
Jesús no es va guardar per a ell sol la saviesa rebuda del Pare. Ens l’ha
transmesa, condensada, en la pregària que ens disposa a combregar. Diguem,
doncs...
retorn
DIVENDRES
VINT-I-VUITENA SETMANA
Lc 12,1-7
Introducció
Vinguts com cada matí a l’Eucaristia, en certa mesura, passem amb Jesús, per
la Passió a la glorificació. Complim un acte de fe que s’hauria de prolongar
durant tot el dia; cada dia. Per les nostres defallences, demanem-ne perdó.
Per a
l’homilia
Context. Lc presenta aquí vàries paraules de Jesús que es troben
disperses en Mt. Tracten totes de definir el testimoniatge que els deixebles
han de donar al seu Mestre.
◊ v. 1.-
El llevat dels fariseus, vull dir de la hipocresia. Cf. nota a Lc 6,42 [Hipòcrita,
treu primer la biga del teu ull] Aquesta paraula que només apareix en Lc
a 12,56 (quan Jesús retreu als qui saben conèixer els senyals del temps
meteorològic i no saben distingir “els signes dels temps”) i en 13,15 (els
qui permeten deslligar el bou, en dissabte, per dur-lo a beure i critiquen
Jesús perquè allibera del mal en dissabte) té en l’ús bíblic un sentit més
ampli que en el nostre vocabulari corrent. Si, de vegades, indica una
dissimulació voluntària, marca, altres vegades, un desacord entre la
conducta externa i el pensament de fons o, com aquí, la falsedat, conscient
o no; designa també sovint, l’impiu, el pervers.
Com que
aquesta sentència té en compte els Fariseus, alguns comentaristes l’uneixen
a la secció precedent. Però el principi del verset ha introduït una nova
escena i el passatge següent invita a interpretar aquest avís com una
primera crida a parlar francament sense tenir en compte el que diran els
homes. (Cf. Mt 16,6: Mt és l’únic que presenta el llevat com l’ensenyament
dels Fariseus i Saduceus : la hipocresia, la falsedat. Aquesta significació
era coneguda del judaisme, tant pel bon cantó com pel dolent [1 Co 5,6-8:
No és bo que estigueu tan satisfets de vosaltres mateixos! ¿No sabeu que una
mica de llevat fa pujar tota la pasta? Netegeu-vos bé del llevat vell i
sigueu una pasta nova, vosaltres que no teniu llevat. Perquè Crist, el
nostre anyell pasqual, ha estat immolat. Per això, celebrem la Pasqua,
vivint no amb el vell llevat de la dolenteria i la malícia, sinó amb els
pans sense llevat de la sinceritat i la veritat.] El “llevat del
Fariseus i dels Saduceus” no designa, doncs, les seves persones sinó les
seves funcions d’ensenyants i de dirigents del poble.)
◊ v. 3.-
Ho diran a plena llum. Mt en 10,27 (Allò que us dic en la fosca,
digueu-ho a plena llum, i allò que sentiu a cau d'orella, pregoneu-ho des
dels terrats) oposa la paraula de Jesús d’avui, en secret, a la
predicació pública dels deixebles; oposa la seva paraula sense ressonància
en el passat a la proclamació pública dels deixebles en l’esdevenidor; marca
d’aquesta manera el pas de la reserva d’abans de Pentecostès a la seva
predicació posterior.
◊ v. 3.-
Des dels terrats. A l’Orient és el lloc habitual per a les converses i
la divulgació de les notícies.
◊ v. 5.-
...poder de tirar a l’infern (Leccionari i BCI); ...poder de tirar a
la Gehenna (Grec). Solament Déu té aquest poder. Lc insisteix: és aquest
que cal témer . Lc ha subratllat sovint aquest punt.
◊ v. 6.-
Cinc pardals per pocs diners (Leccionari i BCI); Cinc pardals per dos
quartos [asos]. Pel seu cantó Mt 10,29 diu que se’n venen dos per un
“as”. Lc redueix el valor del ocells, tenint en compte el text grec, forçant
la imatge.
Per als
deixebles, lluny de tenir vergonya del Fill de l’home, es tractarà de
declarar-se a favor seu, de “confessar-lo” davant els homes. Aquesta serà la
verdadera manera de ser “amics seus” i de manifestar l’autèntic temor de
Déu, que deslliura de la por de les persecucions, encara que vagin fins a
“matar el cos”.
Pas al ritus
Jo no sé si es tracta d’un joc de paraules; però diria que Jesús va tenir
“por” (a Getsemaní) però també “temor de Deu” quan deia “no com jo ho vull,
sinó com tu vols”. El seu “temor de Déu” no va restar decebut; unim-nos a
ell en la seva ofrena eucarística per poder participar del seu “temor de
Déu”.
Per al Pare
Nostre
El qui compta els nostres cabells, aquell que sap el que valem, és aquell
que Jesús ens ha ensenyat a invocar com Pare nostre; per això, sense por de
cap mena, però amb el “temor” que ell mereix, gosem dir...
retorn
DISSABTE
VINT-I-VUITENA SETMANA
Lc 12,8-12
Introducció
Abraham esdevé pare dels “justos per la fe”, tal com ell va creure en la
promesa de Déu. Tant de bo que poguéssim pertànyer “a la seva descendència”
creient. L’Eucaristia és memòria, realitat actual, però també és promesa.
Creiem-hi com “el nostre pare” va creure. Demanem perdó de les nostres
faltes.
Per a
l’homilia
El nostre text d’aquest matí és la conclusió dels advertiments de Jesús
referents al testimoniatge que els deixebles hauran de fer en favor del Fill
de l’home.
◊ v.8.-
Tot aquell qui em reconegui davant els homes (Leccionari i BCI); Que
es declari a favor meu [em confessi] davant els homes (Grec).
El fill de
l’home... davant els àngels de Déu. Es tracta de judici final exercit
per Déu en presència dels àngels (cf. 9,26: Si algú s'avergonyeix de mi i
de les meves paraules, el Fill de l'home s'avergonyirà d'ell quan vindrà en
la seva glòria i en la glòria del seu Pare i dels sants àngels). Déu
només es designat implícitament, segons l’ús palestí (15,10: Igualment jo
us dic que hi ha una alegria semblant entre els àngels de Déu per un sol
pecador que es converteix), mentre que Mt ha explicitat la fórmula (A
tot aquell qui em reconegui davant els homes, també jo el reconeixeré davant
el meu Pare del cel). Aquí, en el nostre text, el Fill de l’home no
apareix com a jutge, sinó com testimoni a favor dels seus, diferentment que
en Mt 25,31-46, la paràbola del judici final.
◊ v. 10.-
Els qui injurien l’Esperit Sant, Déu no els perdonarà (Leccionari);
El qui haurà blasfemat contra l'Esperit Sant no serà perdonat (BCI i
Grec). Cf. nota a Mt 12,32 e) : No es tracta d’una condemna sense recurs,
sinó d’un toc d’alerta per a no ser condemnat. L’home pot desconèixer el
misteri del Fill de l’home, però no té excusa si interpreta malament el
senyal que constitueix l’exorcisme realitzat per Jesús en l’Esperit. Cal
notar el gir passiu (BCI i Grec) per dir que es tracta d’una acció divina.
Finalment, aquest text recorda que Déu roman amo del seu perdó. Al distingir
les ofenses perdonables contra el Fill de l’home i les imperdonables contra
l’Esperit Sant, Lc oposa el temps de la missió terrestre de Jesús (fins i
tot la seva mort es perdonable, (Lc 23,34: Pare, perdona'ls, que no saben
el que fan) i el temps de la missió en què els Apòstols, inspirats per
l’Esperit Sant, ofereixen a Israel la darrera possibilitat de conversió. Mt
12,32 i Mc 3,22-29 porten aquesta paraula en un altre context que li dóna un
sentit diferent.
◊ v. 11.-
Els magistrats o les autoritats. Lc deu veure aquí els magistrats
pagans.
◊ v. 12.-
L’Esperit Sant us ensenyarà... Per Mt (10,20: perquè no sereu
vosaltres qui parlareu, sinó que l'Esperit del vostre Pare parlarà per mitjà
vostre) i per Mc (13,11: Quan us posin a les seves mans no us
preocupeu del que haureu de dir: en aquell moment digueu allò que us sigui
inspirat, perquè no sereu vosaltres qui parlareu, sinó l'Esperit Sant),
és l’Esperit mateix qui parlarà per la boca dels deixebles. Lc dóna un paper
més actiu als testimonis de Jesús dient que l’Esperit els ensenyarà. Ell
mateix presenta aquesta promesa d’una manera diferent a 21,15 (Jo mateix
us donaré una eloqüència i una saviesa que cap dels vostres adversaris no
serà capaç de resistir o de contradir) i mostra el seu compliment en els
Actes (4,8: Llavors Pere, ple de l'Esperit Sant, els digué: Dirigents del
poble i notables...; 5,32; 5,55).
Al voltant
l’eix (pivot) que és la benaurança Feliços els qui escolten la paraula de
Déu i la duen a la pràctica, s’organitzen simètricament els elements
positius que descriuen l’escolta verdadera i la pregària dels deixebles
(10,38 à 11,13: dimecres, dijous, divendres de la 27a setmana); que permetrà
de dir la seva paraula fidel (12,1-12: divendres i dissabte 28a setmana) – i
els elements negatius que mostren, en contrast, la mala fe d’alguns
(11,14-26, divendres de la 27a setmana), la no-conversió de les multituds i
la perversió dels Adversaris del Regne (11,29-54: dilluns, dimarts,
dimecres, dijous de la 28a setmana).
+ |
10,38 – 11,33 |
Escolta verdadera i pregària dels deixebles:
dimecres, dijous, divendres setm. 27 |
- |
11,14 – 11,26 |
Elements que mostren la mala fe d’alguns:
divendres, setmana 27 |
eix |
11,27 – 11,28 |
Feliços els
qui escolten la Paraula de Déu i la duen a la pràctica:
dissabte set 27 |
- |
11,29 – 54 |
No conversió i perversió dels adversaris:
dilluns, dima, dime, dijous, setmana 28 |
+ |
12,1 – 12 |
Confessió oberta del Fill de l’home per part dels deixebles:
divendres, setma. 28 |
Pas al ritus
L’Eucaristia ens fa entrar en comunió amb Jesús i amb l’Esperit. És la
primera demanda que es fa després d’haver fet el memorial de la mort i
resurrecció. Tant de bo que ara en tinguem consciència i durant tot el dia.
Per al Pare
Nostre
Testimoniem en favor de Jesús dient, en esperit i veritat, la pregària que
ell ens ensenyà:
retorn
|