DILLUNS CINQUENA SETMANA PASQUA
Ac 14,5-18
Jn 14,21-26
Introducció
Cal reconèixer les tribulacions de la vida present. Com un mar en tempesta. ¿De
quina manera mantenir-nos dempeus? Com ho deia l’autor de la carta al Hebreus:
amb l’àncora fixada allà on el Crist ja ha entrat vencedor. És allà que ell ens
vol conduir. (He 6,19: Aquesta esperança, que posseïm com una àncora segura i
ferma, ha penetrat més enllà de la cortina del lloc santíssim). Reconeguem que
potser ens hem submergit en el pecat; supliquem de ser-ne rescatats.
Per a l’homilia
Pel que fa als Actes.- El leccionari ha saltat els vv. 14,1-4, en els
quals s’explica que à Icònium s’ha repetit el que va passar a Antioquia de
Pisídia. La gent queda dividida: uns a favor dels apòstols, altres a favor dels
Jueus.
◊ v. 15.-
A Bernabé li deien Zeus, i a Pau, Hermes. La llegenda frígia de Filemó i
Baucis visitats per Zeus i Hermes hauria pogut disposar els esperits senzills a
fer aquestes identificacions .
◊ vv. 15-17.-
Exemple de predicació adreçada a Grecs que no comparteixen la religió jueva.
Primer és Déu creador i provident qui és anunciat – en termes bíblics, per altra
banda – sense cap al•lusió a la historia d’Israel o dels profetes. El discurs
només és un esbós inacabat que serà reprès i desenrotllat el discurs d’Atenes.
◊ vv. 21-26.-
Listra ha estat el terme d’aquesta primera missió. Després d’haver sortit sa i
estalvi de la lapidació, Pau torna a passar en sentit invers les ciutats
evangelitzades per deixar-hi un esbós d’organització eclesial. Per acabar
tornant a Antoiquia de Síria.
Pel que fa
a l’evangeli.- ◊ El leccionari ha saltat els vv. 14,15-21, promesa de
l’Esperit, que constitueixen l’evangeli del 6è diumenge de Pasqua A.
◊ v. 21.-
El qui m'estima és el qui té els meus manaments i els guarda. L’adhesió als
manaments de Jesús, que ha estat indicada com una conseqüència de l’amor per
ell, aquí és dita correlativament com un senyal que prova aquest amor. ◊ Al qui
m'estima, el meu Pare l'estimarà. Jn tracta d’expressar el misteri d’un circuit
d’amor, en el sentit pel qual l’Esperit Sant fa entrar el creient en un amor que
uneix, en un intercanvi constant, el Pare, el Fill i aquells qui li estan units.
◊ v. 22.-
Senyor, què ho fa que... ¿El Crist, no ha de manifestar-se públicament, més
aviat que no pas al cercle restringit dels deixebles?
◊ v. 23.-
El qui m’estima... vindrem a ell... Ja no és solament Jesús que “ve”, ell
anuncia la vinguda conjunta del mateix Pare, per visitar el seu amics i
instal•lar-s’hi. La idea d’anar al Pare (14,6: Ningú no arriba al Pare si no
és per mi) és sobrepassada, perquè és el Pare qui, en un gest d’amor, fa
moviment per venir, amb el seu Fill, cap als deixebles.
◊ v. 24.-
El qui no m'estima... Cal comprendre la frase con la resposta indirecta a la
pregunta de Judes (v. 22): els qui s’exclouen del circuit
d’amor del qual acaba de parlar no tenen perquè esperar qualsevol manifestació
del Crist.
◊ v. 25.- Us he
dit tot això mentre he estat amb vosaltres... ¿Que no hi és encara? ¿No és
potser el Crist glorificat el qui torna a parlar?
◊ v. 26.- Us
farà recordar... us farà entendre... Les paraules històriques no són
lliurades a la memòria incerta dels deixebles torbats. L’Esperit Sant al prendre
el relleu de Jesús amb el títol “d’ensenyant”, serà primer un veritable defensor
contra l’oblit. ◊ El tema trinitari és sotsjacent en tot el que acabem de
llegir.
Pas al ritus
És impossible celebrar l’Eucaristia sense un profund amor, fruit de l’Esperit,
per al Pare i el Fill. L’Eucaristia és ofrena i comunió. Que el Senyor ens
concedeixi de créixer en l’amor fidel dia rere dia.
Per al Pare Nostre
Jesús acaba de parlar-nos de la vinguda del Pare prop dels qui l’estimen. ¿Hi
ha, potser, millor manera d’acollir aquesta visita que dient la pregària que
Jesús mateix ens va ensenyar?
retorn
DIMARTS CINQUENA SETMANA DE PASQUA
Ac 14,19-28
Jn 14,27-31a
Introducció
L’esdeveniment pasqual del qual som beneficiaris hauria de marcar fermament la
nostra vida. L’Església, en la seva pregària, ens fa ser realistes: que el
vostre poble... que no dubti mai de l’acompliment de les vostres promeses.
Celebrar l’Eucaristia és reforçar la nostra fe. Reconeguem la nostra feblesa;
demanem perdó si ens fa falta.
Per a l’homilia
Pel que fa als Actes.- ◊ Després d'haver-se escapolit de la lapidació a
Icònium, Pau i els seus companys passen a Listra on, al principi, se’ls pren per
divinitats (ahir). Avui: la història acaba malament: Pau no ha pogut evitar les
pedres. De totes maneres se’n surt indemne, i emprèn el viatge de retorn a
Antioquia de Síria, tot passant per les ciutats anteriorment evangelitzades en
les quals estableix un esbós d’estructura eclesiàstica.
◊ v. 23.-
Tenim aquí l’única informació donada pels Actes sobre la manera de designar els
ancians que apareixen aquí, per primera vegada, fora de Jerusalem. És possible
que les esglésies haguessin participat en aquestes eleccions.
◊ v. 27.- I com
[Déu] havia obert als pagans la porta de la fe. De manera significativa, la
imatge de la porta oberta, intervé exactament al bell mig del llibre dels Actes
(!) que hom troba també en 1 Co 16,9 (Perquè s'ha obert una porta molt gran a
la meva activitat (de Pau), encara que tinc allí molts adversaris), en 2 Co
2,12 (Quan vaig arribar a Tròada per anunciar-hi l'evangeli del Crist, vaig
veure que el Senyor me n'havia obert la porta), i en Col 4,3 (I pregueu
també per nosaltres, perquè Déu obri una porta a la nostra predicació i puguem
anunciar el misteri del Crist. És per aquest misteri que estic empresonat).
L’accés dels pagans a la fe, anunciat a 10,45 (conversió de Corneli), és ben bé
l’esdeveniment-frontissa sobre el qual es recolzen les dues parts de llibre dels
Ac.
Pel que fa
a l’evangeli.- Conclusió d’una primera secció del discurs d’adéu, tot i que
el leccionari no ens dóna la darrera paraula, el v. 31: Aixequeu-vos,
anem-nos-en d'aquí!
◊ v. 27.- La
“pau” (ειρήνη, eirene) no és un tema molt desenvolupat en Jn (se’l
retrobarà a 16,33 i en les salutacions del Ressuscitat). La pau és el do
espiritual que permet triomfar del dubte i de la por.
◊ v. 28.-
Perquè el Pare és més gran que jo. Aquesta frase no es pot aïllar del context
immediat ni del conjunt del pensament joànic: no es tracta de les relacions que
uneixen el Pare i el Fill en perfecta correspondència, sinó de l’estat
d’humiliació del Fill, al qual respondrà la glorificació pel Pare, glorificació
que és la font dels béns espirituals per als deixebles.
◊ v. 31.-
[Arriba el príncep d'aquest món.] No és que ell tingui poder sobre mi. El
món i el qui el governa no tenen cap dret sobre Jesús perquè no té pecat. La
Passió és doncs el fet de la pura llibertat que ell expressa així, per la seva
perfecta obediència, el seu amor per al Pare (Jn 4,34: Jesús els diu [als
deixebles] : El meu aliment és fer la voluntat del qui m'ha enviat i dur a
terme la seva obra; 5,30: [Als Jueus després de la curació del paralític]
Perquè no busco de fer la meva pròpia voluntat, sinó la voluntat del qui m'ha
enviat; 6,38: [A la gent de Cafarnaüm] Perquè no he baixat del cel per
fer la meva voluntat, sinó la voluntat del qui m'ha enviat).
Pas al ritus
¿És que potser Jesús pensava en la seva presència en el Misteri litúrgic quan
anunciava als deixebles: Me’n vaig, però tornaré a vosaltres ? Sigui el que
sigui, tenim dret de pensar-ho, ja que ell hi és verdaderament. Nosaltres hi hem
vingut “amb el nostre cos”; ¿hi hem vingut també en l’esperit (e) i en l’Esperit
(E)? Anem a trobar-nos amb el Ressuscitat! Encara som a Pasqua!
Per al Pare Nostre
A la passió, Jesús deia que el Pare era més gran que Ell. Nosaltres ho hem de
dir sempre. Però es tracta d’un Pare que diu Jo els atreia cap a mi amb llaços
d'afecte i amor (Os 11,4). Exactament el que passa ara. Preguem doncs en amb
tota confiança, dient:
retorn
DIMECRES CINQUENA
SETMANA DE PASQUA
Ac 15,1-6
Jn 15,1-8
Introducció
La nostra Eucaristia és dita “llum de la vostra veritat” (col.); “font d’alegria
inestroncable” (of.); “goig que no s’acaba mai” (post com.). Entrem-hi fent
confiança a les paraules de l’Església. Tot demanant perdó dels nostres pecats.
Per a l’homilia
Pel que fa als Actes.- Avui, demà i demà passat llegirem el relat del
“conflicte a causa de l’acolliment dels pagans a l’Església”: ¿amb circumcisió o
sense? Aquest relat posa no pocs problemes en relació del que Pau explica en Ga
2. Deixo a part el problema exegètic, per mantenir-me dins els Ac, tal com els
tenim.
◊ La crisi
comença (1-4) i acaba a Antioquia (30-35: la lectura del divendres que ve, que
només manté el v. 31), però el cim apareix i troba el seu desenllaç a Jerusalem
(5-29) on hi apareix el discurs de Pere (7-11: primera part de la lectura de
dijous), un altre discurs de Jaume (13-21: segona part de dijous) i una carta
(23-29: primera part de la lectura de divendres) que enllacen els elements
narratius.
Pel que fa
a l’evangeli.- Començament de la segona part de Discurs d’Adéu.
◊ v. 1.-
Jo sóc el cep veritable. Setena darrera proclamació on el “Jo sóc” té com
atribut un símbol molt clàssic (1)6,35: pa; 2)8,12: llum; 3)10,7.9: porta;
4)10,11: pastor; 5)11,25: resurrecció i vida (que n’és l’excepció!); 6)14,6:
camí, veritat i vida).
◊ Punta
polèmica: veritable (de la mateixa manera que ell es definia com el
bon pastor). Veritable, el que és sòlid, que no enganya; Jesús pretén ser la
vinya que no decebrà el vinyater, és a dir, el Pare.
◊ vv. 2-3.-
El sarment que no dóna fruit... Doble operació del vinyater: treure els
sarments estèrils; esporgar (que tradueix l’original purificar [καθαιρω] els que
ja produeixen.
◊ vv. 4-5.-
El pensament de Jesús es centrarà sobre la necessitat vital de mantenir el
lligam entre ell i els deixebles. La metàfora del sarment unit a la vinya vol
il·lustrar el misteri de “vosaltres en mi, jo en vosaltres”. En 14,20, es
tractava d’una realitat a descobrir : Aquell dia, coneixereu que jo estic en el
meu Pare, i vosaltres en mi, i jo en vosaltres. Jesús se situa ara en la
perspectiva de la promesa ja acomplerta.
◊ Pel que fa
als lectors cristians, que se saben “en Crist” gràcies al seu Baptisme, aquest
estat, que els ha estat donat, no hauria d’engendrar passivitat.
◊ Estigueu,
romangueu (μένώ, meno), apareix 4 vegades en dos versets (!), és condició
absolutament indispensable per “donar fruit”.
◊ Sense mi
no podeu fer res. Jesús no nega la possibilitat de fer bones accions fora
d’ell; Jesús parla de l’acció a fer en qualitat de deixebles, una acció que ha
de tenir valor de testimoni i “glorificar el Pare”. Jesús mateix havia afirmat
que ell no podia “fer res” sense comptar amb el Pare (5,19.30: Llavors Jesús
prengué la paraula i els digué: Us ben asseguro que el Fill no pot fer res pel
seu compte, fora d'allò que veu fer al Pare: allò que fa el Pare, ho fa
igualment el Fill. Jo no puc fer res pel meu compte: judico segons allò que
sento, i el meu judici és just, perquè no busco de fer la meva pròpia voluntat,
sinó la voluntat del qui m'ha enviat; 9,33: Si aquest no vingués de Déu,
no hauria pogut fer res).
◊ v. 6.-
Si algú se separa de mi (Leccionari i BCI). Si algú no roman en mi
(Grec). Repetició de l’element negatiu del començament (v. 2: El sarment que
no dóna fruit...). ¿Qui és aquest “algú”? Algú que havia adquirit l’estatut
de deixeble, però que no ha “donat fruit”, que sens dubte no ha tingut la
perseverança de mantenir-se fer en la prova. La severitat del judici es deu
referir als judeocristians que han trencat amb la comunitat.
◊ Els dos
darrers versets del nostre evangeli pertanyen a l’estructura següent, el text
més escatològic de tot Jn.
A |
v.
7 : Promesa relativa a la pregària |
Dimecres / 5 |
|
B |
v. 8 :
Els deixebles definits com portadors de fruit |
Dimecres / 5 |
|
|
C |
v. 9-10 : Romandre en l’amor |
Dijous
/ 5 |
|
|
|
D |
v. 11 : La joia compartida |
Dijous
/ 5 |
|
|
C’ |
v. 12-13 : Estimar com
ell ha estimat |
Divendres / 5 |
|
B’ |
v. 14-16a : Els
amic escollits per portar fruit |
Divendres / 5 |
A’ |
v. 16b : Promesa
relativa a la pregària |
Divendres / 5 |
◊ v. 7.- Si us quedeu en mi. Aclariment de la pregària “en nom de Jesús”.
La promesa d’una tal concessió (...i ho tindreu) ja és en si mateixa bastant
sorprenent, perquè no se la converteixi en absurda traduint-la, con en certes
versions, “demaneu el que vulgueu”, que és equivalent a “demanar qualsevol
cosa”.
◊ v. 8.-
La glòria del meu Pare... Hom no és autèntic deixeble si no porta molt de
fruit. Llavors, igual que el Mestre, “hom glorifica el Pare”.
◊ Romandre.
Pel que es refereix a l’home, consisteix en mantenir-se fermament i activament
en el que ha rebut en el passat, captar-ho en el present, i enfocar
l’esdevenidor en funció del passat i del present. És també aquest el sentit de
romandre en la paraula, 8,31 (Si us manteniu ferms en la meva paraula,
realment sereu deixebles meus); en l’amor, 15,9-10 (Manteniu-vos en el
meu amor. 10 Si guardeu els meus manaments, us mantindreu en el meu amor,
tal com jo guardo els manaments del meu Pare i em mantinc en el seu amor);
en la llum, 1 Jn 2,10 (El qui estima el seu germà, està en la llum, i res no
el fa ensopegar); en Déu, 1,Jn 4,13-16 (Coneixem que estem en ell i que
ell està en nosaltres perquè ens ha donat el seu Esperit. Nosaltres donem
testimoni d'allò que hem contemplat: el Pare ha enviat el seu Fill com a
salvador del món. Per això tothom qui confessa que Jesús és el Fill de Déu, està
en Déu, i Déu en ell. Nosaltres hem conegut l'amor que Déu ens té i hi hem
cregut. Déu és amor; el qui està en l'amor està en Déu, i Déu està en ell).
Al contrari, romandre, pel que fa a Déu o a Jesús, expressa l’estabilitat dels
dons de salvació de Déu concedits per sempre; aquesta fidelitat implica també
correspondència activa i coneixement progressiu.
◊ Fora de mi no
podeu fer res. Sense negar la realitat i el valor propi de les obres fetes
pels homes, cal reconèixer que desemboquen finalment en el buit, si els que les
realitzen no estan establerts en la comunió amb el Crist, que és l’únic que pot
donar a les seves vides un valor d’eternitat.
Pas al ritus
Jesús
és el cep veritable: esporgat a la creu, els fruits del qual som nosaltres al
voltant de l’altar. ¿Pot refiar-se dels seus fruits? Ell, el cep verdader,
absolutament fructífer, ve a romandre en nosaltres i nosaltres en ell. Entrem en
aquesta comunió amb el cor totalment disponible.
Per al Pare Nostre
Pregar amb les paraules apreses de Jesús, ja és donar un cert fruit. Però,
recordem: no és aquell que diu “Senyor, Senyor...”, “Pare nostre, Pare
Nostre...”, sinó aquell que compleix la seva voluntat, el qui roman. Malgrat
tot, gosem dir...
retorn
DIJOUS CINQUENA
SETMANA DE PASQUA
Ac 15,7-21
Jn 15,9-11
Introducció
Hem vingut a celebrar “en Església”. No solament “junts”. El pensament de
l’Església s’expressa també en les oracions redactades per ella: és el seu
pensament. Nosaltres venim a celebrar conscients de la nostra feblesa, per això
demanarem: “que no ens falti la força de perseverar” (col.); “conformar-hi [a la
vostra veritat] tota la nostra vida” (ofr.). Que el Senyor ens aixequi, que ens
sostingui.
Per a l’homilia
Pel que fa
als Actes.- (Extracte de Paul Bony en “Saint Paul... tout simplement”.)
Els judaïtzants argumentaven: “Déu ha consagrat definitivament Israel donant-li
el seu Crist. I ¿ara se’ns ve a dir que hom pot accedir a la Promesa quedant-se
fora d’Israel (sense circumcisió)? És inconcebible!” Els adversaris de Pau no
s’oposaven a la missió prop de les nacions; però a condició d’integrar-les al
poble escollit. Ells no contesten la necessitat de creure en Jesús Crist; però
consideren que aquesta fe no dispensa de la incorporació al poble messiànic per
la circumcisió, l’única que pot fer d’ells “fills d’Abraham”. Per a Pau, la Creu
del Crist ha fet acabar el règim de la Llei i ha fet caure les barreres entre
els Jueus i les Nacions. (Pere adhereix al punt de vista de Pau).
Presa de la
paraula de Jaume: Segons un text d’Amós (9,11-17, versió grega) ell accepta que
els pagans batejats esdevinguin no “el poble” sinó “un poble” associat a Israel,
que roman privilegiat. Que es demani doncs als creients de les nacions, no la
circumcisió, sinó un mínim d’observances (cosa que formarà part de la lectura de
demà): L'Esperit Sant i nosaltres hem decidit de no imposar-vos cap més càrrega
que aquestes indispensables: absteniu-vos de la carn sacrificada als ídols, de
menjar sang, de menjar animals ofegats i de les relacions sexuals il•legítimes.
Fareu bé de guardar-vos de tot això. Us desitgem que estigueu bé (Ac 15,28-29).
Això venia a ser considerar els creients no jueus com membres associats, una
mena de “prosèlits”. Era una proposició de compromís de conciliació.
La reacció de
Pau apareixerà a Gàlates.- Pau no ha conegut o no vol conèixer aquest decret; no
accepta l’argumentació de Jaume: aquest donava un status als pagano-cristians
certament, però un status inferior: “un poble de Déu”, no “el poble de Deu”.
(Cf. Ef 2,19-22).
Pel que fa
a l’evangeli.- ◊ v. 9.- Tal com el Pare... Καθώς, Kathos. S’ha
de donar un sentit fort, ambivalent, a aquesta conjunció. Ella correntment
significa “de la manera que”, però pot prendre en frases d’aquest gènere un
matís de causalitat, i es podria traduir per “atès que”, “en la mesura que”.
◊ Jesús va a
la font del seu amor pels deixebles: l’amor del Pare per a ell.
◊
“Estimar” i “guardar els seus manaments” es corresponen estretament.
Guardar els manaments no és solament senyal que hom estima veritablement, sinó
també el mitjà per “romandre en el seu amor”.
◊ Aquesta
expressió és sortosament ambivalent; és romandre en l’amor que ell ens té, però
també en el que nosaltres li hem de tenir en resposta.
◊ Aquest
llenguatge il•lustra perfectament la noció de κοινονια, (koïnonia) “comunió” o
“comunitat”. ◊ El text subratlla sobre tot que l’agapè (αγαπή) consisteix en
guardar els seus manaments.
◊ v. 11.- La
força d’aquest verset li ve d’estar al cor de la estructura (chiasme). La “joia”
és el fruit de l’amor compartit. Jesús amb el seu amor, comunica als seus la
seva pròpia joia profunda.
◊ ¡Atenció!:
Jo us he dit... com si Jesús ho hagués dit abans del moment present,
aquell en el qual està parlant ara; dit d’altra manera, el qui parla ara és el
Glorificat.
Pas al ritus
La joia de reveure Jesús glorificat després de la Passió, és comparable a la
joia de la mare que ha infantat. El sepulcre ha estat el si maternal que ens ha
donat el Crist glorificat. També nosaltres estem en la joia.
Per al Pare Nostre
La nostra joia va d’acord amb l’acompliment de la voluntat del Pare. Per això
gosem dir...
retorn
DIVENDRES
CINQUENA SETMANA DE PASQUA
Ac 15,22-31
Jn 15,12-17
Introducció
“El nostre cor” és el nucli de nosaltres mateixos. La participació a la
missa ha de modelar-lo segons el Misteri de la Pasqua (col.); fer de
nosaltres mateixos una ofrena (ofr.); que cresquem en l’amor (desp. Com.).
Que el Senyor ens vulgui perdonar les resistències a la gràcia.
Per a
l’homilia
Pel que fa als Actes.- ◊ Conclusió de l’assemblea de Jerusalem. Si es
considera que l’expressió “cap més càrrega que” es refereix implícitament al
problema de la circumcisió (¿Si o no? Llibertat, doncs), hi hauria
coherència entre el problema posat al començament i aquesta conclusió;
altrament, “el decret” sembla més aviat referir-se als problemes de
compartir la taula a l’interior de comunitats mixtes: cristians d’origen
pagà (lliures en relació a les regles de puresa legal) i d’origen jueu
(obligats a aquestes observances).
◊ v. 28.-
L’Esperit Sant considerat com inspirador de la decisió presa (“protagonista”
principal d’Ac). Nosaltres designa ja sigui els apòstols i els ancians
únicament, ja sigui tota l’assemblea.
◊ Igual que
la resta del relat, aquest “decret” posa problemes en relació al que Pau diu
a Ga.
Pel que fa
a l’evangeli.- ◊ La nostra pàgina d’avui completa el conjunt vv. 7-17
del qual vam començar la proclamació dimecres.
◊ A
conseqüència del quiasme “La joia compartida”, els temes apareixen simètrics
als qui precedien el nucli central.
◊ vv. 12-13.-
Aquest és el meu manament... Estimar com ell ha estimat (paral·lel a
vv. 9-10: Romandre en l’amor).
◊ vv. 14-16:
Vosaltres sou els meus amics... Els amics escollits per portar fruit
(Paral·lel al v. 8: els deixebles definits com portadors de fruit).
◊ v. 16b:
I tot allò que demanareu... Promesa relativa a la pregària (paral·lel al
v. 7: Promesa relativa a la pregària).
◊ Ja que aquest
verset del quiasme segueix la paraula sobre “la joia compartida”, es podria
pensar que les tres afirmacions del costat de cap aquí estan com tenyides
per la joia de la comunió amb el Crist.
◊ C’ : vv.
12-13.- Tal com: cal consultar la nota sobre aquesta mateixa expressió en la
pàgina d’ahir, dijous. ◊ És impossible no sentir, en la definició de l’amor
més gran (v. 13), una al•lusió a la creu on Jesús ofereix la seva vida (en
termes com en 10,11ss el bon pastor). ◊ L’amor, segons l’evangeli, és
necessàriament un amor en acte, un do de si mateix lliure i voluntari, la
finalitat del qual es ajudar els altres a viure. Per això, contràriament als
sentiments o a les “passions” pot ser objecte d’un manament.
◊ B’ : vv.
14-16a.- Els deixebles no actuaran com “esclaus” (δουλοι, duloi), que
obeeixen sense comprendre. Actuaran com “amics” (φίλος, filos) nota
de confiança (compartir un secret, un saber fer), com ho hem vist en la
paràbola del fill aprenent (5,20 amb el verb φίλεώ, fileo). ◊ Els
deixebles-amics, establerts per tal que vagin al món, igual que Jesús ha
estat enviat pel Pare. ◊ No se n’han d’envanir, ja que ells han estat
“escollits”. Igual que en l’A. T., tota “elecció” es instrumental: és per a
servir el Senyor. ◊ Un fruit que duri per sempre, ¡ ¿com pot ser, si ha de
ser collit!? És per marcar el valor permanent del seu testimoniatge. L’amor
és un valor que perdura.
◊ A’ : v.
16b-17 : En relació a la pregària “en el seu nom” cal veure els versets
precedents. L’amor mutu ha de caracteritzar la comunitat cristiana. ◊
L’eclesiologia cristològica que apareix en aquests versets apareix com un
organisme vivent (com una vinya) que guarda les paraules de Jesús.
Pas al ritus
Nosaltres celebrem – fem present – l’acte suprem d’amor de Jesús: lliurar la
seva vida per als homes que ell vol fer-ne els seus amics. Ens cal entrar en
la seva comunió. Esdevenir amb ell “una ofrena eterna en honor vostre”
(ofr.). Que el Senyor ens ajudi ara, però també, durant tot el dia. L’ofrena
es prossegueix al llarg de les hores, fins la propera celebració.
Per al Pare
Nostre
Anem a pregar “en el seu nom”. Tant de bo que creguéssim les paraules que
hem après, tant de bo les creguéssim posant-les en pràctica. Per això, gosem
dir...
retorn
DISSABTE CINQUENA SETMANA DE PASQUA
Ac 16,1-10
Jn 15,18-21
Introducció
La darrera paraula de Jesús sobre la terra va ser per lliurar-se a les mans de
Pare. Ell, el Pare, va respondre glorificant-lo. És el Misteri de la Pasqua que
en disposem a fer present. Demanem al Pare de guardar-nos sempre en les seves
mans; en la seva protecció. Demanem perdó per les vegades que ens n’hem escapat.
Per a l’homilia
Pel que fa als Actes.- ◊ El leccionari ha saltat 15,36-41: Decisió d’un nou
viatge; desacord entre pau i Bernabé en relació a Marc; marxa de Pau acompanyat
de Siles.
◊ v. 16,1-5.- Amb aquests versets l’autor suggereix que, aventurant-se per nous
camins, els missioners quedaran, en estreta comunió amb l’església de Jerusalem.
◊ vv. 6-10.- Sens dubte, cal comprendre l’itinerari de Pau de la manera següent:
Pau desitjava anar a l’Oest (Efes) però l’Esperit li ho impedeix. Gira cap al
Nord, travessa la Frígia, després, cap el Nord-est, la regió de Galàcia. Volent
continuar cap al Nord, en direcció de Bitínia, l’apòstol se’n veu privat una
segona vegada per l’Esperit. Només li queda un camí, el que Déu li indica, per
la Mísia, cap a Troas i Europa.
Pel que fa a l’evangeli.- En tot aquest passatge (18-25) “el món” serà entès en
sentit pejoratiu, designant la humanitat hostil a Déu: Si el món us odia... ◊
L’odi que el món ha tingut contra Jesús ara caurà sobre els deixebles fidels,
segons la paraula de 13,16 (El criat no és més important que el seu amo).
◊ v. 20.- Si haguessin guardat la meva paraula... Aquesta darrera hipòtesi
(positiva) sorprèn en un context negatiu. Potser Jn pensa en llocs coneguts per
ell, en els quals hi ha hagut Jueus que han acollit favorablement la predicació
de l’evangeli. ◊ La continuació confirmarà aquesta lectura pel que fa a
l’aspecte “negatiu”, el que és dit del món s’aplicarà als caps espirituals
jueus. ◊ El fet de la persecució esdevé el senyal de la veritable pertinença
dels deixebles al Crist, del qual compartiran el destí; lluny de
descoratjar-los, la persecució els ha d’afermar.
◊ v. 21.- Tot això us ho faran per causa del meu nom. Com l’amor, l’odi és més
que un sentiment, s’expressa en actes, que pot anar fins una voluntat de mort,
mentre que l’amor vol comunicar vida. El pecat fonamental que es retreu als
perseguidors és precisament d’haver rebutjat la paraula del Revelador. (Jn 8,24:
Per això us he dit que morireu en el vostre pecat. I morireu en el vostre pecat
si no creieu que jo sóc). ◊ Per la seva adhesió a Jesús, que els ha escollits, i
per l’exercici de la seva missió, els deixebles parlen i actuen referint-se al
nom de Jesús; és doncs ell el qui cerquen de tocar perseguint els deixebles.
Pas al ritus
La intimitat de la unió amb el Mestre, l’hem de mantenir, ara, durant la
celebració. Passar, amb ell, en el Misteri, per la Creu a la Resurrecció.
Insisteixo: amb ell; units a ell; nosaltres, els deixebles, amb el nostre
Mestre.
Per al Pare Nostre
La voluntat del Pare, l’acompliment de la qual demanem que s’acompleixi sobre la
terra, consisteix en la nostra fidelitat malgrat tot, contra tot. Preguem
insistentment com Jesús ens ho va ensenyar...
retorn
|