DILLUNS SEGONA SETMANA DE PASQUA
Ac 4,23-31
Jn 3,1-8
Introducció
Amb els neòfits de
Pasqua entrem a la vida cristiana de cada dia. Per altra part
caldria no oblidar que la cinquantena pasqual ha de ser de joia de
cap a cap, com la joia d’ “un gran diumenge”, segons l’expressió de
sant Atanasi. L’oració d’entrada ens recorda que “ja” podem dir Pare
Nostre a Déu. L’espera d’aquest moment ha estat llarga; la joia
d’haver-hi arribat, gran. Interroguem-nos sobre la coherència entre
la nostra fe i la nostra vida.
Per a l’homilia
Pel
que fa als Actes.- ◊ La pregària de Pere, Joan i els seus
companys té l’estructura fonamental pròpia de les pregàries jueves
(memòria – demanda): interpel·lació a Déu més o menys desenvolupada
(vv. 14-18); després, expressió de l’objecte de la demanda (vv.
29-30). ◊ “L’aplom” (παρρεησίαν = parresia) de la qual es
parlava ahir, apareix també avui dues vegades (vv. 29 i 31). ◊
Aquesta efusió de l’Esperit (v. 31) evoca la de la Pentecosta
(2,1-4): l’Esperit és sempre present en l’Església.
Pel que fa
a l’evangeli.- Per llegir correctament aquest episodi, resulta
útil adonar-se de l’estructura. ◊ Els vv. 1-11 presenten un relat
dialogat, comportant tres respostes de Jesús a Nicodem, la
importància de les quals és subratllada cada vegada per un doble
“Amén” (3.5.11) . ◊ La tercera resposta es prolonga amb un monòleg
en el qual Jesús sembla que s’adreça, més enllà de Nicodem, a un
auditori ampliat (vv. 12-15). ◊ Finalment els vv. 16-21 són
reconeguts generalment com el comentari de l’evangelista,
desenvolupant teològicament el sentit de la metàfora de la “serp
enlairada en el desert”. (Ch. L’Éplattanier). Aquest conjunt es
proclama durant els tres primers dies d’aquesta setmana: 1-8: el
dilluns; 7b-15: el dimarts; 16-21: el dimecres; la qual cosa no
correspon exactament a aquesta divisió proposada per a la lectura.
◊ v. 3.-
Néixer de dalt.- La paraules grega ανωθεν (anôthen) pot
significar tant de dalt com de nou. (Jesús pensa “de dalt”, Nicodem
pensa “de nou”). Tot posant l’accent sobre l’origen diví, Jn no
negligeix de cap manera el segon sentit.
◊ v. 3.-
El Regne de Déu.- Als ulls de Jn aquesta noció implica l’accés a
una mena d’existència radicalment nova perquè és divina. És, sens
dubte, la raó que ell prefereix parlar de vida i de vida eterna.
◊ v. 6.- Neix
de la carn.- La carn (σάρξ ; sarx) representa aquí la
naturalesa humana amb les seves possibilitats i els seus límits, i
més àmpliament l’existència terrestre sense cap matís pejoratiu (és
la paraula de Jesús quan diu de fer-se menjar en el pa: Qui menja la
meva carn i beu la meva sang, té vida eterna, i jo el ressuscitaré
el darrer dia (6,54); Qui menja la meva carn i beu la meva sang,
està en mi, i jo, en ell (6,56); al contrari, “cos” (σώμα, soma)
és el cos mort de Jesús que va ser enterrat a corre-cuita, i que
esdevindrà també el temple de Déu, destruït i reconstruït.
◊ v. 5.- El
doble Amén posa novament de relleu l’autoritat de Jesús i la
importància del que serà dit tot seguit. L’adverbi “de dalt” (v. 3)
és explicitat ara per la perífrasi: “de l’aigua i de l’Esperit”. La
tradició eclesial, recolzant-se en 1 P 1,23 (Ja que heu estat
engendrats de nou, no d’una llavor corruptible, sinó d’una que és
incorruptible: la Paraula de Déu viva i eterna) i en Tt 3,5 (Ens
ha salvat no per les bones obres que podíem haver fet, sinó pel seu
amor i pel bany regenerador i el poder renovador de l’Esperit Sant),
ha pensat espontàniament en el baptisme, però a aquesta lectura se
li pot objectar que els versets que segueixen immediatament (vv.
6-8) parlen solament d’Esperit. Per altra banda, l’expressió és
estilísticament curiosa: les dues paraules “aigua” i “esperit” estan
unides per una sola preposició: έξ ύδατος και πνεύματος (ex
hydatos kai pneumatos) “d’aigua i Esperit”. La paraula “aigua”
¿hauria estat interpolada? Però cap manuscrit no recolza aquesta
hipòtesi. Més aviat convé veure aquí una mena d’hendíadis que
caldria traduir: “de l’aigua que és Esperit”. Aleshores transparenta
la profecia d’Ezequiel : Abocaré sobre vosaltres aigua pura... i
posaré un esperit nou dins vostre... Posaré el meu esperit dins
vostre. (Ez 36,25...27) (~) La nova naixença és, doncs, obra de
l’Esperit. (Xavier Léon-Dufour, « Lecture de l’évangile selon Jean
», I, Seuil, Paris, 1987, p. 292s).
En la
conversació amb la Samaritana Jesús parla d’una aigua viva que
brolla en vida eterna. A la festa dels Tabernacles, Jesús proclama
també que dóna una aigua que brolla en vida eterna. I Jn precisa que
Jesús parla de l’Esperit que serà donat quan Jesús hagi estat
glorificat. Podríem, potser, afirmar legítimament que quan el text
parla d’aigua cal comprendre l’Esperit Sant?
◊ v. 4.-
Com pot néixer un home quan ja és vell... Aquesta forma
d’incomprensió és essencialment un procediment literari: prepara el
lector a descobrir un sentit més enllà del sentit literal d’una
proposició que de bell antuvi pot semblar estranya. Jesús es
limitarà a reprendre al seu nivell simbòlic el tema del naixement
“de dalt” per desenvolupar-lo per al seu interlocutor. L’accés al
Regne de Déu està lligat a la renovació de tot l’ésser, equivalent a
una nova naixença. Per l’al•lusió a Ez es veu que Jesús no parla pas
amb un llenguatge inaccessible a Nicodem.
L’oposició
sobreentesa entre “de dalt” i “de baix” és reemplaçada per una
oposició explícita entre “carn” i “esperit”. “Néixer de Déu”,
“néixer de dalt” o “néixer de l’Esperit”, és tot u. És rebre una
vida que les capacitats humanes són incapaces de crear.
◊ v. 7.- No
t'estranyis que t'hagi dit: "Cal que nasqueu de dalt." Aquest
pas al plural (nasqueu) pot entendre’s com adreçat, més enllà de
Nicodem, als Jueus que han començat un procés de fe a la vista dels
signes (2,23: Mentre era a Jerusalem durant els dies de la festa de
Pasqua, molts, veient els senyals prodigiosos que feia, van creure
en el seu nom), i que Jesús convida a canviar radicalment de vida.
Però queda clar que Jn, amb aquest gir, tracta de presentar aquesta
exigència a tots els seus lectors.
Pas al ritus
Nosaltres som de baix, però nascuts de dalt; cridats a l’altura.
L’altura on el Crist ha estat elevat a través de la Creu. És la
Pasqua, és el Misteri que ens disposem a fer present per
participar-hi. De baix vers l’altura, per ell, amb ell, en ell.
Per al Pare Nostre
Nosaltres hem nascut de l’aigua que és Esperit; hem estat fets
fills. Per això podem dir: ...
retorn
DIMARTS SEGONA SETMANA DE PASQUA
Ac 4,32-37
Jn 3,7-15
Introducció
Tot seguit demanarem produir fruit de vida. De vida “v minúscula”;
vida, “V majúscula”. Primer ens cal haver-ne rebut la llavor: la
vida del Crist. És per això que hem vingut aquí. L’Eucaristia – el
Misteri Eucarístic – és “llavor de resurrecció” (Sant Ireneu ?). Si
de cas haguéssim produït fruits de mort, que el Senyor ens els
tregui.
Per a l’homilia
Pel que fa als Actes.- El segon dels “tres sumaris” dels
Actes (4,32-35) introdueix una breu explicació sobre Bernabé
(4,36-37) i l’episodi d’Ananies i Safira (5,1-11). El tema d’aquest
petit conjunt (4,32-5,11) és la posada en comú dels béns. Voluntària
(5,4) i no pas imposada com a Qumrâm. Aquesta posada en comú no es
realitzava pas tan generalment com ho deixa entendre el sumari
(4,32.34).
◊ v. 36.-
Josep, de sobrenom Bernabé.- Primera menció d’una figura notable
de la primera comunitat. Qualificat més endavant d’apòstol (14,4,
amb Pau). Bernabé va saber descobrir i donar suport a Pau amb el
qual compartia els projectes missioners, llevat del parer sobre Marc
(Ac 15,35-39).
Pel que fa
a l’evangeli.- ◊ v. 9.- ¿Com pot ser tot això?
Literalment : ¿Com pot venir? De la mateixa manera que la
creació ha vingut a l’existència (Jn 1,3); que Joan Baptista va
venir (1,6); que la Paraula ha esdevingut carn (1,14); esdeveniments
tots ells deguts a la iniciativa de Déu, també ho és això. Això pot
deixar entendre que Nicodem està a punt de comprendre que,
efectivament, la nova naixença, no depèn pas de la iniciativa dels
homes.
◊ v. 10.-
¿Tu... no ho saps? Jesús posa una mica d’ironia declarant
ignorant el qui havia vingut a ell pretenent saber-ho tot (Rabí,
sabem que... ).
◊ v. 11.-
Et ben asseguro [Amén, amén] que parlem d'allò que sabem i donem
testimoni d'allò que hem vist, però vosaltres no admeteu el nostre
testimoni, correspon al sabem que ets un mestre enviat per
Déu (3,2). Darrera d’aquest “nosaltres” i d’aquest “vosaltres”
es pot comprendre “Jesús i els seus” oposats als “Jueus”. Una mena
d’anticipació a les oposicions en les controvèrsies posteriors. Aquí
s’imposa la lectura post-pasqual: a l’època de Jn la comunitat
cristiana es trobava confrontada a un Judaisme incrèdul i hostil,
del qual els Fariseus eren els guies del pensament.
◊ A partir
del v. 12 Jesús ignora Nicodem.
◊ vv. 13-15.-
Aquest tres versets responen la pregunta de Nicodem ¿Com pot ser
tot això? Pot ser creient en aquell que ha pujat i que ha
descendit del cel per acreditar la fe dels qui volen posseir la vida
eterna.
◊ Ningú no ha
pujat... fora d’aquell... Ni Henoc, ni Abraham, ni Moisès, segons
l’apocalíptica jueva.
◊ Matís de Sv
16,5-7 a tenir en compte sobre la curació mirant la serp de bronze:
“És cert que també el teu poble va sofrir l'envestida terrible
d'uns animals, i moria picat per serps verinoses. Però la teva
indignació no va durar fins a l'extrem. El trasbals es va perllongar
just el temps d'escarmentar-los, ja que els vas donar un símbol de
salvació que els recordava els manaments de la teva Llei. El qui es
girava a mirar-lo, quedava guarit; però qui el salvava no era allò
que contemplava, sinó tu, Senyor, que salves tothom.”
◊ v. 14.-
...el Fill de l’home ha de ser enlairat.- L’ambigüitat del terme
– enlairat [a la creu; a la glòria] – serveix per proclamar la
paradoxa de la creu com suprema glorificació de Jesús. Aquí, aquest
“enlairament” del Fill de l’home és presentat com el fet que farà
possible el do de la vida eterna a tothom qui cregui en ell.
◊ La noció de
vida eterna – és la primera aparició de l’expressió, de les 17 que
apareixen en Jn – ve a prendre el lloc de Regne de Déu dels
sinòptics.
Néixer de
l’aigua que és l’Esperit és un tema eminentment pasqual. Per als
neòfits i per als batejats des de fa molt de temps.
Pas al ritus
L’enlairament del Fill de l’home es fa present en la celebració del
Misteri eucarístic: Per això, fent el memorial de la mort i de la
resurrecció del vostre Fill... Són les paraules més que no pas els
gestos les qui fan present el Misteri. Mirem amb la fe del cor per
tenir part a la vida eterna que se’ns ofereix.
Per al Pare Nostre
Ningú d'entre ells no vivia en la indigència. Quan resaven el nostre
pa de cada dia, doneu-nos, Senyor, el dia d’avui deien i compartien
efectivament. Que el Senyor ens ajudi a dir i a fer. Diem doncs: ...
retorn
DIMECRES SEGONA SETMANA DE PASQUA
Ac 5,17-26
Jn 3,16-21
Introducció
La Litúrgia – és a dir l’Eucaristia i tots els altres Sagraments –
no són altra cosa que actualitzacions de la nostra fe en el Crist:
ell continua a actuar per nosaltres en l’ “ara” i en l’ “aquí” del
Misteri Litúrgic. Demanem d’acollir amb amor aquesta celebració de
fe; amb agraïment; amb coherència amb el nostre viure. Demanem perdó
dels nostres mancaments culpables.
Per a l’homilia
Pel que fa als Actes.- ◊ Entre la lectura d’ahir i la d’avui
han passat vàries coses: l’assumpte d’Ananies i Safira (5,1-11); el
tercer sumari dels Actes (5,12-16) que fa aparèixer l’èxit missioner
dels Apòstols, cosa que provoca l’episodi d’avui: prolongat en les
lectures de dijous i de divendres. ◊ Cada detenció dels apòstols tot
seguit va seguida d’un alliberament providencial: les de, Pere
(12,7-10), de Pau (16,25-26), la d’avui. Aquest alliberament es
produeix per donar confiança als perseguits. ◊ v. 20.- Tot aquest
missatge de vida.- L’expressió resumeix l’objectiu essencial de la
predicació apostòlica.
Pel que fa
a l’evangeli.- Comentari de l’evangelista, desenvolupant
teològicament la metàfora de “la serp enlairada en el desert”.
◊ v.
16.- El do del Fill és la manifestació d’un increïble amor pel món
en perill de perdre’s, igualment que el do de la serp de bronze.
◊ Primera
aparició del verb estimar (αγαπαώ); 37 vegades en Jn. Aquesta
primera vegada el verb té Déu per subjecte gramatical. En el discurs
de comiat es tractarà d’estimar recíprocament. Caldrà no oblidar que
l’amor del Pare és primer, font de tot altre amor corresponent al
seu.
◊ La vida
eterna passa per la fe en aquest Fill.
◊ “No
perdre’s” en negatiu, és equivalent d’ “ésser salvat” en
positiu.
◊ v. 17.-
Aquest verset manifesta l’exclusió de qualsevol noció determinista
de la “predestinació”: El món és objecte de l’amor de Déu.
◊ v. 18.-
Tres vegades surt el verb “creure” en aquest sol verset. Apropiar-se
la salvació passa per l’acte de creure, que és moviment d’adhesió a
tota la persona del Salvador.
◊ Els qui no creuen
ja han estat condemnats [jutjats en l’original]: “escatologia
acomplerta” segons Jn. L’objecte del “no creure” no és la creença en
Déu sinó el creure específic que reconeix en Jesús el revelador del
Pare.
◊ vv. 18-21.-
L’antítesi convenient (v.20) s’hauria de formular així: “El qui
ve a la llum del Crist reconeix la veritat del seu judici, accepta
que el seu pecat sigui descobert al mateix temps que perdonat”.
◊ v. 21.-
Però els qui viuen d'acord amb la veritat s'acosten a la llum...
Al cap d’una sèrie d’observacions hom es conduit a concloure que
malgrat les aparences, és el Fill de Déu el qui s’ha de considerar
subjecte del v. 21.
◊ Per mitjà
d’aquest darrer verset, Jn ve a expressar la convicció que sosté el
seu projecte d’escrivent. El relat evangèlic, ¿no tractaria, potser,
de mostrar de quina manera Jesús fa la veritat, i de posar en plena
llum els actes i els discursos que testifiquen que les seves obres
són “obres de Déu”?
Pas al ritus
Nosaltres celebrem la presència de Jesús-Llum vingut per salvar-nos.
¿Serem capaços de creure en ell? Ell ens ofereix la salvació;
refusar-la seria la nostra perdició. Unim-nos intensament al Crist
ara per la fe, en la celebració del Misteri sacramental. Un dia
serem units a ell, en la glòria.
Per al Pare Nostre
Nosaltres que hem escollit, ajudats per la gràcia, de creure en
Crist, manifestem ara la nostra fe dient la pregària que ell mateix
ens va ensenyar:
retorn
DIJOUS SEGONA SETMANA DE PASQUA
Ac 5,27-33
Jn 3,31-36
Introducció
Al començament i al final de la nostra celebració s’hi tracta de
fruits. “Donar sempre fruits abundosos”, a la col·lecta. “Fruit del
sagrament pasqual” a la postcomunió. Les sarments que no donen
fruit, el Pare les talla, però les que donen fruit, les neteja
perquè encara en donin més (Jn 15,2). Que el Senyor esporgui les
branques mortes dels nostres vicis; dels nostres pecats.
Per a l’homilia
Pel que fa als Actes.- Segon interrogatori dels Apòstols
davant del Sanedrí. ◊ La resposta de Pere i els Apòstols és un breu
condensat de la predicació apostòlica, centrada sobre l’essencial de
la proclamació.
◊ v. 31.- Per
concedir al poble d’Israel... Aquí encara, la missió de Jesús
semblaria limitar-se a Israel. – Segon acte d’aquest episodi, que en
té tres; el tercer demà.
Pel que fa
a l’evangeli.- Ahir vam deixar l’evangeli al v. 21 del capítol
3. Avui el reprenem al verset 31. Hem saltat 9 versets: l’últim
testimoniatge de Joan sobre Jesús. Empalmem directament amb el
passatge d’ahir.
◊ En el
nostre passatge és l’evangelista el qui, com en els vv. 16-21,
comenta en el seu propi registre les paraules conclusives de Joan
sobre la grandesa única del Crist (Ell ha de créixer jo he de
minvar).
◊ v. 31.- La
terra (els qui són de la terra) representa l’esfera del que és creat
amb les seves capacitats i els seus límits; s’oposa al qui ve del
cel, és a dir l’enviat de Déu, Jesús, el qual participa plenament de
la seva condició divina.
◊ v. 35.- El
Pare, que estima el Fill, ho ha posat tot a les seves mans. És
l’enviat de Déu el qui pot donar l’Esperit als seus, perquè ell
mateix l’ha rebut del seu Pare. És la primera menció de l’amor del
Pare per al seu Fill.
◊ v. 36.- Els
qui creuen en el Fill tenen la vida eterna... Aquest verset resumeix
finalment el missatge fonamental dels vv. 16-21 obre la salvació per
la fe, amb un final on Jn deixa entreveure la tristesa davant
l’enigma del refús de creure. L’ús en aquest indret – única vegada
en Jn – del concepte de Severitat de Déu (Leccionari); Judici de Déu
(BCI); Ira de Déu (Grec), podria ser un eco de la predicació
històrica de Joan el Baptista, però també com una mena “d’ullet” de
l’autor del quart evangeli per fer-nos saber que coneix la tradició
sinòptica (cf. Mt 3,7: Quan Joan va veure que molts fariseus i
saduceus venien a fer-se batejar, els va dir: Cria d'escurçons! ¿Qui
us ha ensenyat que us escapareu del judici que s'acosta? [BCI]:
...de la ira... [Grec]).
◊ Amb aquesta
pàgina d’avui acaba la primera etapa en la Litúrgia de la Paraula
del Temps de Pasqua entre setmana: ens ha parlat de “la nova
naixença” “en l’aigua i l’Esperit” per desenrotllar-se en la
necessitat de creure en Aquell que ha estat enviat. Demà obrirem una
nova etapa, tan pasqual com la que hem tancat avui.
Pas al ritus
Aquell que ha vingut de dalt, no hi ha retornat pas sol, sinó
acompanyat de tots els qui han cregut en ell. Nosaltres proclamem el
Misteri de la fe per manifestar la nostra adhesió al Crist i entrar
amb ell allà d’on havia vingut.
Per al Pare Nostre
Jesús ens ha transmès les paraules de Déu quan ens ha ensenyat a
resar com ho farem ara. Nosaltres encara som de la terra, però ja
podem dir la paraules de dalt. Així, doncs, gosem dir...
retorn
DIVENDRES SEGONA SETMANA DE PASQUA
Ac 5,34-42
Jn 6,1-15
Introducció
La seqüència de Pasqua cantava: Lluitaren Vida i Mort / en lluita
sense mida. / El Rei de Vida, mort, / ja regna amb nova vida.
Nosaltres celebrem aquesta victòria cada dia. Tant de bo poguéssim,
com els apòstols, si calgués, passar per la mort units al Crist per
vèncer amb ell. Que ell ens ressusciti de la mort dels nostres
pecats.
Per a l’homilia
Pel que fa als Actes.- És la conclusió de l’episodi de la
segona detenció dels apòstols.
◊ Cal fer notar de quina
manera la por s’ha canviat en coratge gràcies a la Pentecosta: Ells
se'n van anar del Sanedrí, contents d'haver estat trobats dignes de
ser ultratjats per causa del nom de Jesús (5,41).
◊ Lc ens mostra
Gamaliel, fariseu, favorable als deixebles, tal com havia mostrat
els Fariseus favorables a Jesús en el seu evangeli.
◊ ...a
causa del Nom, és a dir, de Jesús glorificat. El Nom era una
apel•lació que els Jueus reservaven per a Déu; designar Jesús així
era una manera de dir que ell era el Senyor.
Pel que fa
a l’evangeli.- La proclamació d’aquest capítol sisè només serà
semi contínua: ◊ divendres/2 : vv. 1-15 ; ◊ dissabte/2 : vv. 16-21 ;
◊ dilluns/3 : vv. 22-29 ; ◊ dimarts/3 : vv. 30-35 ; ◊ dimecres/3:
vv. 35-40; (vv. 41-43: no són proclamats); ◊ dijous/3: vv.44-51; ◊
divendres/3: vv. 52-59; ◊ dissabte/3: vv. 60-69; (vv. 70-71: no són
proclamats).
El relat
joànic de la multiplicació dels pans conté, per un cantó, al·lusions
a certs episodis de la història d’Israel; per altre, en llavor, els
temes que es desenrotllaran durant l’homilia en la sinagoga de
Cafarnaüm.
Tema |
Al·lusions al Primer Testament |
Referència en el text de Joan |
Èxode |
Nb 18,21: Moisès
va replicar:
--Jo em
trobo enmig d'un poble que pot posar sis-cents mil homes en
peu de guerra, ¿i tu dius que els donaràs carn perquè en
mengin tot un mes? 22 Ni
degollant ramats sencers de vaques i d'ovelles no en
tindrien prou; ni pescant tots el peixos del mar no els
bastaria. 23 El
Senyor contestà a Moisès:
--¿Tu creus que la mà del Senyor és incapaç
de fer-ho? Aviat veuràs si es compleix o no la meva paraula. |
Jn 6,5: Llavors
Jesús alçà els ulls i, en veure la gran gentada que arribava
al lloc on era, digué a Felip:
--On comprarem pa perquè puguin menjar tots aquests?
6 De
fet, ho preguntava per posar a prova Felip, perquè ja sabia
què volia fer.
7 Felip
li va respondre: --Ni amb dos-cents denaris no n'hi hauria
prou per a donar un tros de pa a cadascú. |
Dt 18,15 [Moisès digué:]
El Senyor, el teu Déu, farà que enmig teu, entre els teus
germans, s'aixequi un profeta com jo. Escolteu-lo.
(16) 17 Llavors
el Senyor em va dir: "18 Jo
faré que s'aixequi enmig dels seus germans un profeta com
tu; li posaré als llavis les meves paraules i ell els dirà
tot el que jo li ordenaré.” |
Jn 6,14: Quan la gent veié el senyal
prodigiós que ell havia fet, començaren a dir: --Realment,
aquest és el profeta que havia de venir al món.
|
Ex 16,20: Amb tot, alguns no van fer cas de
Moisès i en guardaren per a l'endemà, però es va omplir de
cucs i es va podrir. Moisès s'indignà contra ells. |
Jn 6,12: Quan
tothom va quedar satis- fet va dir als seus deixebles:
--Recolliu els bocins que han sobrat, perquè no es perdi
res.
13 Ells
els van recollir i amb els bocins d'aquells cinc pans d'ordi
ompliren dotze cistelles: eren les sobres després d'haver
menjat.
|
Àpat
escatològic
|
2 R
4,42-44 : 42 Va
arribar un home de Baal-Xalixà que portava a l'alforja, per
a l'home de Déu, els pans de les primícies: vint pans d'ordi
i gra novell. Eliseu va dir al seu servent:
--Dóna-ho a la gent i que en mengin.
43 Ell
va respondre: --Com vols que reparteixi això entre cent
persones? Eliseu va insistir: --Dóna-ho a la gent i que en
mengin, perquè això diu el Senyor: "En menjaran i encara en
sobrarà."
44 El
servent els ho va repartir, en van menjar i encara va
sobrar-ne, tal com el Senyor havia dit. |
Jn 6,8-9: Un dels deixebles, Andreu, el germà
de Simó Pere, li diu:
9 --Aquí
hi ha un noiet que té cinc pans d'ordi i dos peixos; però
què és això per a tanta gent?
|
Auto
afirmació de la persona de Jesús |
|
Jesús puja la muntanya (v. 3) ; Jesús alça
els ulls i veu (v. 5) ; Jesús diu a Felip (v. 5) ; Jesús
sabia bé (v. 6) ; Jesús ordena de fer asseure (v. 10);
Jesús pren els pans, dóna gràcies i els distribueix ell
mateix (v. 11) ; Jesús ordena recollir (v. 12) ; Jesús es
retira sol incomprès (v. 15). |
Pas al ritus
Les
al·lusions a l’àpat eucarístic són tan clares que no cal
mencionar-les. Donem gràcies al Senyor, Déu nostre!
Per al Pare Nostre
Tot aquest
capítol sisè de Jn es pot considerar com una explicació de la
demanda: El nostre pa de cada dia, doneu-nos, Senyor, el dia d’avui.
Diguem doncs, conscients del sentit de les nostres paraules:
retorn
DISSABTE SEGONA SETMANA PASQUA
Ac 6,1-7
Jn 6,16-21
Introducció
Es podria pensar que tots aquests dies, des d’ahir fins dissabte que
ve, parlant “del pa” sigui com una mena de compensació del dejuni
que s’ha estat fent per Quaresma. En tot cas, és clar que, en
l’Església Romana, des de sempre, el dejuni ha estat prohibit tots
els diumenges i durant tot el Temps de Pasqua. Celebrem la festa
“amb el pa sense llevat” d’una vida santa (1 Co 5,8). Reconeguem
tenir necessitat de ser perdonats.
Per a l’homilia
Pel que fa als Actes.- ◊ Petites (?) esquerdes apareixen ben
aviat en l’edifici de la comunitat cristiana de Jerusalem. “Hebreus”
i “Hel•lenistes”: nascuts a Palestina o fora de Palestina; arameu o
grec, com llengua; ús de la Bíblia hebrea o la dels Setanta (en
grec); aferrats als costums rituals jueus o liberals en aquest
aspecte.
◊ La
investidura dels Set (tots ells d’entre els hel•lenistes), ¿ha
resolt verdaderament el problema per al qual havien estat
instituïts? Els “Set”, s’havien d’ocupar solament de les obres
caritatives per tal de deixar als Apòstols la pregària i la
predicació. Doncs bé, els Set no apareixen mai en l’exercici de la
seva funció i esdevenen els primers predicadors de la Paraula entre
els hel•lenistes, els prosèlits i els pagans.
Pel que fa
a l’evangeli.- ◊ Jn subratlla particularment el caràcter nocturn
de l’escena, i el sentiment d’abandó que havien de sentir els
deixebles. ◊ L’escena es concentra en l’aparició inesperada de
Jesús, arribant a atrapar miraculosament els seus, caminant sobre el
mar, i en la paraula d’alleujament amb la qual es fa reconèixer
Sóc jo, no tingueu por. ◊ Jesús, ¿fa referència al Sóc jo (Εγώ
ειμι) diví? Jesús es fa conèixer dels deixebles en tota majestat,
com Yahvé alliberant de l’angoixa els mariners atrapats per la
tempesta. Salm 107/106,23-30:
25 A una
ordre seva es girà un huracà / que aixecava grans onades :
26 es veien
al cel, es veien al fons, / extenuats de mareig,
27 no es
tenien drets com després de beure massa, / no hi valia res la seva
perícia. //
28 En les
seves penes cridaren el Senyor, / i els salvà d’aquell perill:
29 apaivagà
el temporal i vingué la bonança, / es calmaren les onades de la mar,
30 i els va
dur fins al port, / plens de goig per la calma retrobada. (Versió
del Breviari)
◊ Tot
l’episodi esdevé com un anunci de la passió i resurrecció del Crist:
les tenebres i l’angoixa dels deixebles, prefiguren simbòlicament el
desconcert que vindrà després de la mort del Mestre. Els deixebles
veuen Jesús caminant sobre el mar, com Maria veurà (el mateix verb)
Jesús dret prop d’ella.
El retorn
sobtat de Jesús dominant el mar és com una anticipació de la seva
victòria i de la seva presència, inexplicable i apaivagadora,
retornada als seus. ◊ Jn ha vist en aquest episodi una revelació
particular feta als deixebles, a part de la gent, una mena
d’epifania per revelar la identitat misteriosa del seu Mestre. El
leccionari per als dies entre setmana, per a la setmana després de
l’Epifania, ha pres l’episodi paral•lel de Mc (6,45-52) com evangeli
del dimecres, setmana en la qual s’han reunit “epifanies” de Jesús
durant el seu ministeri públic.
Pas al ritus
A
la mitjanit, més o menys obscura, de la nostra fe (i de la nostra
vida de cada dia) la veu del Crist es fa sentir “Sóc jo! Confiança!”
La seva veu també ressona en la celebració eucarística. Afinem
l’oïda del nostre cor per escoltar-lo i respondre-li.
Per al Pare Nostre
Un antídot contra la por hauria de ser la revelació de la pregària
que Jesús ens ha ensenyat. És necessàriament acollida per Aquell a
qui és adreçada: ja que ve d’Ell mateix. Diguem, doncs, amb
confiança...
retorn
|