DILLUNS SISENA
SETMANA DE PASQUA
Ac 16,11-15
Jn 15,26 – 16,4
Introducció
Pasqua ens ha ofert moltes gràcies. Han estat sembrades en nosaltres, per
fructificar en vida i joia eternes. Aquesta florida no es podrà produir si
no és per l’íntima unió amb el Crist que renova la seva ofrena “per
nosaltres i per tots els homes” cada vegada que celebrem el Memorial.
Demanem perdó de les nostres esterilitats culpables.
Per a
l’homilia
Pel que fa als Actes.- ◊ Primer fragment narratiu “en nosaltres”. Els
tres altres en: 20,7-12; 21,8-15; tot el capítol 27. Aquests tres altres són
ignorats pels Leccionaris tant el dominical com el dels dies entre setmana.
Aquests relats ofereixen detalls anecdòtics que fan la impressió de records
autèntics. Però aquests detalls també es troben en altres relats que no
procedeixen d’aquesta font.
◊ Es pot
descobrir, en la lectura global d’Ac, que l’autor cuida amb precisió i
vivacitat certs episodis particulars, i això fa que els guardi quan el
considera útils per instruir els seus lectors i de vegades per desvetllar
l’atenció, sense els quals, el discurs repetitiu esmussaria l’atenció.
◊ Filips,
no era la capital del districte on es trobava, sí que ho era Amfípolis.
Potser caldria comprendre com “la primera ciutat que hom troba” a l’entrar
en aquest districte.
◊ v. 13.-
Un lloc de pregària. Aquest lloc no podia ser una sinagoga, ja que el
servei al qual participa Pau i el seus companys no sembla pas de tipus
sinagogal (en el qual la presència de deu homes, al menys, era
indispensable). ◊ Venedora de porpra. La porpra designa els teixits tenyits
de color violeta. Hom exportava aquests teixits molt apreciats.
Pel que fa
a l’evangeli.- ◊ v. 26.- Tercer anunci de la tramesa del “Paràclit”;
Jesús se’n declara l’iniciador. En 14,6 (Jo pregaré el Pare, que us
donarà un altre Defensor perquè es quedi amb vosaltres per sempre) i en
14,26 (però el Defensor, l'Esperit Sant que el Pare enviarà en nom meu,
us farà recordar tot el que jo us he dit, i us ho farà entendre) ell en
parlava com un acte del Pare certament, però havent-ho demanat ell. La
comunitat cristiana ha descobert més plenament la sobirania del Senyor
glorificat.
◊ v. 27.-
I també vosaltres sereu testimonis. El testimoniatge dels enviats és el
fet d’homes que han compartit la vida de Jesús des del principi del seu
ministeri, però també és, conjuntament, el fet de l’Esperit de veritat qui
els assegura la intel•ligència profunda del Crist i que dóna, d’aquesta
manera, a la predicació d’aquests homes la seva veritable força i la seva
veritat.
◊ El verb
testimoniar (μαρτυρέώ, martireo) només es troba aquí aplicat al
testimoniatge col·lectiu dels deixebles.
◊ La força
dels vv. 26-27 consisteix en que tendeix a trobar el testimoni de l’Esperit
que s’expressa en la paraula dels deixebles, i la farà creïble.
◊ v. 16,1.-
Perquè no sucumbiu en la prova. Les dificultats que l’odi del món
(dels Jueus) suscitarà contra Jesús i els seus pretenen posar a dura prova
la fe dels deixebles. La paraula de Jesús expressa per endavant la verdadera
significació del l’escàndol en el designi de Déu i, d’aquesta manera, ha de
permetre superar victoriosament la prova.
◊ v. 2.-
Es pensaran que donen culte a Déu. Una tradició semblant, d’origen
zelota, diu explícitament: “Aquell qui ha vessat la sang d’un impiu
s’assembla al qui ofereix un sacrifici” (Numeri rabba 21,4); de
la mateixa manera, les persecucions prendran sovint un caire religiós.
Denúncia de la perversió de la religió quan gira cap al fanatisme.
◊ v. 4.-
Això, no us ho vaig dir enlloc de dir “jo us dic”, ¿es tracta novament
del Crist glorificat que parla? Igual que en el v. 4b, diu encara: Això, no
us ho vaig dir des del principi, perquè fins ara era amb vosaltres. ¿Que no
hi és, ara, amb els deixebles?
◊ Quan
arribi la seva hora. Jn reforça la idea d’una “comunitat de destinació”
entre el Mestre i els deixebles, igual que en 13,15-16 ja apareixia la
“comunitat de pràctica” (Us he donat exemple perquè, tal com jo us ho he
fet, ho feu també vosaltres. Us ho ben asseguro: el criat no és més
important que el seu amo, ni l'enviat més important que el qui l'envia).
Pas al ritus
L’Eucaristia ens fa combregar tant amb el Crist com amb l’Esperit. Fixeu-vos
en la “segona epiclesi sobre l’assemblea”. Perquè també nosaltres
esdevinguem testimonis creïbles del Crist.
Per al Pare
Nostre
No permeteu que nosaltres caiguem en la temptació. Feu-nos forts davant les
proves, Pare!
retorn
DIMARTS SISENA
SETMANA DE PASQUA
Ac 16,22-34
Jn 16,5-11
Introducció
¿Què n’estem fent de la nostra fe pasqual en el Crist? Al darrer sopar als
deixebles “històrics” de Jesús, no se’ls pot reprotxar l’angoixa. Jesús els
assegura de la seva victòria davant els seus adversaris: pel que fa al
pecat, al bon dret, a la justícia. La celebració del Memorial del pas de
Jesús d’aquest món al Pare, ens hauria de donar seguretat en la nostra
elecció de ser cristians. ¿Hi som coherents? ¿Hi som fidels?
Per a
l’homilia
Pel que
fa als Actes.- ◊ El Leccionari “ha saltat” els vv. 16-21 on Pau
exorcitza la criada posseïda d’un esperit d’endevinació (Python : La Python
era la serp guardiana de l’oracle de Delphos; la paraula ha designat després
tot esperit d’endevinació). Els amos de la criada denuncien Pau i Siles amb
el pretext que prediquen doctrines il·legals per als romans, però en
realitat ho fan a causa de la pèrdua dels beneficis que els hi proporcionava
els endevinaments de la posseïda.
◊ El relat
insisteix en la fundació de l’església de Filips, amb la doble confirmació
dels missioners pel poder del Crist (v. 16-18: l’exorcisme de la criada; i
v. 25-34: l’alliberament miraculós). Confrontat al paganisme en una ciutat
romana, el cristianisme surt victoriós del combat.
◊ v. 26.-
Tot d'una, un gran terratrèmol . Tot i que els terratrèmols no són rars
en aquesta regió, als ulls de l’autor es tracta d’un miracle.
◊ v. 27.-
Desembeinà l'espasa per matar-se. Els escarcellers d’aquella època
havien de sofrir la pena dels qui haguessin deixat escapar.
◊ v. 31.-Tu
i tota la teva casa [Leccionari i BCI, família]. La casa designa
la família, els servidors i també, segons les circumstàncies, els
relacionats d’ofici o d’amistat. En general, la casa sencera es convertia i
rebia el baptisme.
Pel que fa
a l’evangeli.- ◊ Primera part (5-11) d’una petita seqüència (5-15; la
segona part és per demà) on l’evangelista fa parlar a Jesús de la seva
partença i del paper del Defensor.
◊ ¿Per què
Jesús es “plany” que ningú no li demani cap de vosaltres no em pregunta on
vaig cosa que havia fet clarament Pere (Jn 13,36: Simó Pere li diu:
--Senyor, on vas? Jesús li respon: --Ara tu no pots seguir-me allà on jo
vaig. M'hi seguiràs més tard) i implícitament repetida per Tomàs (14,5:
Tomàs li pregunta: Senyor, si ni tan sols sabem on vas, com podem saber
quin camí hi porta?). El redactor final no s’ha preocupat d’harmonitzar
les dues versions de les paraules de comiat (cap. 13-14 // 15-16).
◊ La tristesa
ha ofegat fins i tot el desig d’aclariments manifestat al principi. L’anunci
de les persecucions ha amplificat el desconcert dels deixebles.
◊ v. 7.-
Us convé que me'n vagi ... La partença (en glòria a través la creu) és
la condició necessària per la tramesa del Defensor que els hi ha promès, i
la seva presència tindrà la perennitat que no podia pas tenir entre ells la
seva presència carnal.
◊ vv. 8-11.-
Al teló de fons d’això que és anunciat, hi ha la idea del procés que el món
intenta contra Jesús. Aquest món no és el jutge que l’advocat de la defensa
hauria de convèncer; en realitat el “món” és l’acusador a refutar.
◊ Pel que fa al pecat. El món és el pecador perquè no ha cregut en
Jesús.
◊ Pel que
fa a la justícia. És Jesús qui és el just ja que ha anat a la dreta del
Pare.
◊ Pel que fa al
judici [Leccionari i BCI: la condemna]. Cal entendre judici com a
condemna. Jesús no és condemnat pel Pare, és el món qui és condemnat per
haver ignorat el seu enviat.
Pas al ritus
La missa acompleix la promesa de Jesús a l’evangeli: ...els qui rebem el cos
i la sang del vostre Fill, plens de l’Esperit Sant... Tot i que l’expressió
només apareix en la PE III, la realitat s’acompleix a totes les misses.
Per al Pare
Nostre
Jesús, quan se’n va cap al Pare, no se’n va sol. Ho fa amb tots els qui el
volen seguir. Seguim-lo en comunió d’esperit en la pregària que ell ens va
ensenyar, i que ell mateix va acomplir: ...
retorn
DIMECRES
SISENA SETMANA DE PASQUA
Ac 17,1.22 – 18,1
Jn 16,12-15
Introducció
La Litúrgia ens parla de l’Esperit Sant no solament perquè Jesús n’ha parlat
en el discurs de comiat. També en parla perquè la Celebració del Misteri
Pasqual (la Cinquantena Pasqual) celebra aquest do. L’Esperit guia les
nostres litúrgies i ens disposa a acollir-lo. Que ell esborri ara els
nostres pecats.
Per a
l’homilia
Pel que fa als Actes.- ◊ Entre la lectura d’ahir i la d’avui hi ha
hagut: l’alliberament “oficial” de Pau i Siles de la presó de Filips;
fundació de la comunitat de Tessalònica; fugida de mala manera; la mateixa
història a Berea amb els jueus vinguts de Tessalònica; partença cap a
Atenes: predicació de Pau en els carrers; finalment predicació a l’Areòpag:
la lectura d’avui.
◊ Entre els grans
discursos de Pau que contenen els Actes, aquest és el més típic dels de la
seva predicació als pagans.
* Desprès d’un l’exordi
que desemboca al déu desconegut (22-23),
** Pau suggereix (25-29)
que aquest Déu és Creador i Providència.
*** Després presenta
directament l’Evangeli (30-31) sota un angle particular: no parla ni de la
vida ni de la mort de Jesús; Jesús és presentat directament com un home que
serà artífex del judici universal; la seva Resurrecció és afirmada més aviat
com una garantia d’aquesta missió confiada a Jesús.
◊
Resurrecció.- Aquesta paraula és presa pels atenencs com si fos el nom
d’una nova divinitat associada a Jesús. La idea d’una resurrecció corporal
era estranya a l’hel•lenisme, que només concebia sobreviure com
immortalitat.
Pel que fa
a l’evangeli.- Conclusió de la perícopa començada ahir sobre el tema de
la partença de Jesús i del paper del Defensor.
◊ v. 12.-Vosaltres
no les podeu suportar (βαστάζειν, bastatzein) (Leccionari i BCI:
...ara us serien una càrrega massa pesada). L’ús del verb suportar,
utilitzat el més sovint en el context de la Passió (per exemple en 19,17:
portant [suportant, el mateix verb] ell mateix la creu, va sortir cap a
l'indret anomenat «Lloc de la Calavera») suggereix que es tracta primer, per
a ells, d’entrar dins la comprensió i la participació en la mort i la
glorificació de Jesús en virtut del do de l’Esperit.
◊ v. 13.-
Us conduirà cap a... “Conduir” unit a la preposició “cap a” dóna la idea
d’un caminar progressiu cap a la plena comprensió del que ha estat revelat
en Jesús Crist. Hom no pot fer-se-li proper si no és existencialment, per un
enfocament d’amor a renovar contínuament.
◊ L’Esperit Sant
no té cap revelació autònoma per fer-nos arribar. De la mateixa manera
que el Crist es refereix contínuament al Pare que l’ha enviat, de la mateixa
manera l’Esperit es refereix al Crist. No hi ha cap nova revelació a fer
independent de la que ha estat donada per Jesús Crist.
◊ v. 14. Ell
em glorificarà. La “glòria” és la veritat de la persona. Aquesta “veritat”
de Jesús, deformada criminalment a la passió, serà restablerta per l’Esperit
que farà saber la profunditat d’aquesta “veritat” als deixebles.
◊ v. 15.-
Discreta nota trinitària: el tresor del Fill, en el qual l’Esperit pouarà
per fer-nos participar de tots els seus béns, no és altra que el del mateix
Pare.
Pas al ritus
“L’anamnesi és la pregària de l’Esperit Sant en nosaltres. Jesús havia dit
‘L’Esperit Sant que el Pare enviarà en nom meu us ho ensenyarà tot i us
farà recordar (ϋπομνήσει hypomnesei) tot el que jo us he dit’ (Jn
14,26). L’Esperit és la memòria de l’Església. Ell ens recorda sense
parar la Pasqua del Senyor, és a dir el misteri de la seva mort i de la seva
resurrecció. L’Esperit ens obre també la porta sobre l’esdevenidor de
l’Església: Ell us anunciarà l’esdevenidor (Jn 16,13), és a dir el
retorn gloriós de Jesús a la fi dels temps. L’anamnesi és el cant de
l’Esperit en el cor de l’assemblea”. (Lucien Deiss, LA MESSE, DDB,
1989, p. 116). [Anamnesi : Compte! Es tracta de la pregària – Per això, fent
el memorial... –; no del cant d’aclamació al memorial].
Per al Pare
Nostre
Després
d’haver escoltat el nostre evangeli, ja no és cap banalitat de dir “Units en
un mateix Esperit, gosem dir”. Tant de bo poguéssim penetrar més el sentit
de les paraules. Humilment doncs, units en el mateix Esperit, gosem dir...
retorn
DIJOUS SISENA
SETMANA DE PASQUA
Ac 18,1-8
Jn 16,16-20
Introducció
Ja fa
més de cinc setmanes que celebrem la joia de Pasqua. Ho hem pogut fer
gràcies al gran preu que n’ha pagat Jesús. Dolors d’infantament. Tant de bo
que no li renovem aquests dolors. Que la nostra vida li sigui absolutament
fidel. De totes maneres ell sempre està disposat a perdonar.
Per a l’homilia
Pel que fa als Actes.- Fundació de l’església de Corint; primera part.
◊ Corint, colònia romana, fundada per Juli Cèsar. La ciutat era la
capital de la província d’Acaia. Centre comercial important dotat de dos
ports, un a cada costat de l’istme de Corint. La població, damunt un fons
llatí, era cosmopolita i el culte a Afrodita li donava una mala reputació.
El cristianisme, no obstant, arrelà més fàcilment a Corint, medi popular,
que no pas a Atenes.
◊ v. 2.-
Àquila i Prisci·la esdevindran excel·lents col•laboradors de Pau a
Corint, a Efes; després a Roma. ◊ El decret de Claudi, data del 49-50, és
conegut de l’historiador Suetoni; nosaltres ignorem en quina mesura i durant
quant de temps va ser observat.
◊ v. 3.-
Fabricants de tendes. Treball fet amb pells o, més probablement, teixits
de pèls de cabra, tècnica de la Cilícia, pàtria de Pau. Els rabins
practicaven un ofici manual. Per a Pau, és un mitjà per a no ser una càrrega
per a ningú i poder proclamar l’evangeli gratuïtament (vegeu 20,34:
Vosaltres mateixos sabeu que aquestes meves mans han guanyat allò que
necessitàvem jo mateix i els qui anaven amb mi).
◊ v. 5.- En aquest
moment, a Corint, a l’arribada de Timoteu, venint de Tessalònica, és quan
Pau va escriure la 1a Tessalonicencs i, una mica més tard, 2a Te; entre
51-52.
◊ v. 6.-
Que la vostra sang us caigui damunt el cap [grec]. [Leccionari i BCI:
Vosaltres sou els únics responsables del que us pugui passar]. És a dir
sou els únics responsables del que us pugui passar.
◊ v. 7.-
Tici Just. Era probablement un incircumcís: Pau trenca amb la Sinagoga
allotjant-se a casa seva. (Com ho va fer Pere a casa de Corneli).
Pel que fa
a l’evangeli.- ◊ Els textos d’avui i de demà formen una certa unitat que
expressa la passió de Jesús com un passatge de l’aflicció a la joia.
◊ v. 16.-
Vosaltres no em veieu... em tornareu a veure. Dos verbs grecs (θεωρείτέ,
zeoreite – veieu ; όψεσθέ, opsesze – veureu) en dos temps
diferents: Jn vol marcar d’aquest manera la distinció entre la manera de
veure Jesús durant el període que s’acaba i la manera de “veure” que serà
donada als deixebles a partir de la glorificació. El nou període es
caracteritzarà per una manera més penetrant de coneixement del Fill encarnat
i gloriós.
◊ v. 20.-
Es convertirà en alegria. La desaparició de Jesús provocarà en els
deixebles una gran aflicció mentre que els homes que s’havien aliat contra
ell gaudiran de l’alegria del triomf. No obstant, d’aquests mateixos
esdeveniments en naixerà la nova situació de Jesús i dels seus que estaran,
des d’aleshores, plens de joia.
◊
L’evangelista crea un cert clima de “suspense” repetint 7 vegades en els
quatre versets (17-20) l’expressió com concentrada “una mica” (micron,
μικρόν). De la mateixa manera, fa aparèixer d’una manera emotiva el
torbament dels deixebles.
◊ El nostre
text deixa en suspens la raó per la qual els deixebles veuran canviada en
joia la seva tristes actual. Això serà resolt demà.
Pas al ritus
Pau treballava amb les seves mans; el pa i el vi són fruit de la terra i del
treball dels homes. Però és Jesús qui els dona el valor de verdadera i única
ofrena: ells esdevenen el sagrament de do de la seva pròpia vida perquè la
nostra joia sigui perfecta. Que la nostra fe i la nostra fidelitat no
entelin gens, al contrari que augmentin, la joia pasqual.
Per al Pare
Nostre
Nosaltres també esperem vivament veure Jesús glorificat. D’aquí una mica.
Només ho sap Déu. Mentrestant, el trobarem en el pa d’aquest dia. Gosem dir
en ple acte de fe: ...
retorn
DIVENDRES
SISENA SETMANA DE PASQUA
Ac 18,9-18
Jn 16,20-23a
Introducció
Encara estem celebrant la joia d’aquesta “naixença” del Crist a la glòria
després dels “sofriments maternals” de la Creu. Tant de bo que el Senyor
pugui estar joiós de tenir-nos com a germans. Si la nostra consciència ens
acusa, ell sempre està disposat a perdonar.
Per a
l’homilia
Pel que fa als Actes.- ◊ Segona part i conclusió de la fundació de
Corint.
◊ v. 9.- El
ministeri de Pau que ha començat per una visió (fent camí cap a Damasc),
continua també essent orientat per Déu, que actua en la seva vida per
l’Esperit Sant.
◊ v. 12.-
En temps de Gal·lió, procònsol d'Acàia. Una inscripció trobada a Delfos
permet de situar el proconsolat de Gal•lió, germà de Sèneca, en 51-52, o
52-53. La compareixença de Pau se situa sens dubte a la fi de la seva estada
de divuit mesos. Pau deu haver estat a Corint del 50 al 52.
◊ v. 13.-
Un culte il·legal. [Leccionari: una religió il·legal; BCI:
adorar Déu d'una manera contrària a la Llei]. La religió i, en certa
mesura, la llei jueves eren reconegudes per la llei romana. Per acusar aquí
Pau del crim capital que constituïa la introducció en l’imperi d’una nova
religió, els seus adversaris jueus han hagut de presentar el cristianisme
com una religió diferent del judaisme. Gal•lió no serà pas del seu parer.
◊ v.- 15.
De controvèrsies sobre paraules i noms i sobre la vostra Llei. Els noms
dels quals parla Gal·lió són sens dubte els títols donats a Jesús.
Contràriament als acusadors de Pau, Gal·lió considera el cristianisme com un
assumpte que pertany a la comunitat jueva i a la seva llei: és tracta d’una
varietat de judaisme que es beneficia del mateix reconeixement legal que
aquest darrer i no correspon, doncs, a la justícia romana. Al llarg del seu
llibre, l’autor d’Ac enregistra de bona gana decisions i apreciacions
oficials que van en aquest mateix sentit que aquest “no hi ha lloc”. Posa en
relleu d’aquesta manera la futilitat de les acusacions fetes contra el
cristianisme o contra Pau, i també la imparcialitat de la justícia romana.
◊ v. 18.-
Perquè havia fet un vot [Leccionari]; una prometença [BCI]. Es
tracta de vot de nazireat, que l’obligava, entre altres coses, a no
tallar-se els cabells durant un cert temps.
Pel que fa
a l’evangeli.- ◊ Conclusió de la part del discurs d’adéu referent al pas
de l’aflicció a la joia.
◊ v. 21.-
Els vius dolors d’infantament condueixen a la joia de la naixença d’un
nou home: la imatge ja havia estat aplicada en l’A. T. als esdeveniments
dolorosos que han de preludiar els temps messiànics. Jn aplica la imatge als
esdeveniments de la passió i de la glorificació de Jesús, en tant que
viscuts pels deixebles.
◊ v. 22.-
Us tornaré a veure... El coneixement del Crist ressuscitat que serà
concedit als deixebles, comporta una joia tant més pura com més ho ratifica
el caràcter definitiu de la victòria que treu per sempre més tota amenaça
veritable.
◊ v. 23.-
Aquell dia no em fareu cap més pregunta. Les preguntes són senyal de
manca de comprensió.
Pas a ritus
Nosaltres estem mig en “el dolor” de no poder veure amb els nostres ulls el
Senyor ressuscitat; i mig en “la joia” de saber, en la fe, que és
verdaderament ressuscitat. La celebració eucarística fa present també el “ja
aquí, però encara no”. Entrem-hi en la fe i la joia.
Per al Pare
Nostre
Aquest pa que Jesús ens ha ensenyat a demanar també és el pa de l’aliment
que ens conduirà a la joia de contemplar Jesús ressuscitat cara a cara.
Preguem en la fe tal com ho hem après:
retorn
DISSABTE
SISENA SETMANA PASQUA
Ac 18,23-28
Jn 16,23b-28
Introducció
La litúrgia d’aquests darrers dies del Temps de Pasqua ha “aprofitat” certs
elements (principalment les col•lectes) de l’antiga “octava de Pentecostès”,
suprimida amb tota la raó per la reforma del calendari segons el Vaticà II.
Aquests dies no s’haurien de prendre com “una preparació a la Pentecosta”
(encara menys com una “novena”), ja que el Do de l’Esperit és un do
Pasqual... no solament del darrer dia de la Cinquantena de Pasqua.
Per a
l’homilia
Pel que fa als Actes.- ◊ Aquí comença el viatge titulat
tradicionalment com “tercer viatge missioner” (18,23 – 21,14), després d’un
any, probablement, de residència a Antioquia. Es tracta, més aviat, del
segon període de la gran missió paulina, el relat del qual es centrarà a
Efes.
◊ v. 24.-
Apol·ló. Apol·ló tindrà èxit a Corint on serà ocasió de polèmiques en
aquella església. Hom ha proposat de veure en ell l’autor de la carta als
cristians hebreus.
◊ El
cristianisme d’Apol·ló és d’un tipus arcaic que podria ser qualificat
“d’abans de la Pentecosta”, ja que ignora el baptisme cristià.
◊ v. 26.- El
prengueren a part i li exposaren més exactament el Camí de Déu. Més que de
rectificació, és tracta d’un complement d’instrucció.
◊ La variant
occidental permet de comprendre que corintis residents a Efes redacten una
carta de presentació d’Apo•ló als cristians de Corint.
◊ v. 28.-
Apol·ló no es dirigeix solament als jueus. Es nota el paper important dels
laics en l’evangelització: ell mateix laic, Apol·ló, rep la seva iniciació
en el si d’una llar cristiana (la d’Aquila i Priscil·la), i són els laics de
Corint (residint a Efes) que escriuen la carta de recomanació que li
permetrà d’eixamplar la seva zona d’influència.
Pel que fa
a l’evangeli.- ◊ v. 23.- Tot allò que demanareu al Pare en nom meu. És
la quarta vegada en el discurs d’adéu que Jesús anima els deixebles a
pregar, amb aquesta promesa de ser atesos. (Les altres tres: 14,13-14; 15,7;
15,16).
◊ v. 25.-
Fins ara us parlava veladament (Leccionari català); (παροιμίαις,
paroimiais), Grec; similitudes (NT interlinear francès) ; En
paraboles (Leccionari francès) ; De façon énigmatique (TOB/NT);
Us he parlat de tot això amb imatges (BCI). Aquesta paraula fa
al·lusió sens dubte a les diferents metàfores que han escandit el discurs
d’adéu: la casa, el camí, la vinya, l’hora de la dona, i potser també el
llenguatge jurídic de “Paraclet”.
◊ Hom notarà
que aquest ensenyament sembla concentrar-se en la persona del Pare.
◊ v. 26.-
Aquell dia s’oposa al fins ara del v. 24. La intercessió
fonamental es refereix a què l’enviament del “Defensor” serà atesa.
◊ v. 28.- He sortit del Pare... me’n torno al Pare. Aquest bell resum
(“drecera”) que condensa el misteri de la revelació en l’esquema d’un
abaixament i d’una elevació, d’una “sortida del” i d’una “tornada cap al”
Pare. Això evoca el moviment del Pròleg o de l’himne cristològic de Fi
2,6-11.
Pas a ritus
L’anada / tornada de Jesús es compleix també sobre l’altar. Però, si
per un cantó ha vingut tot sol del Pare, hi tornarà amb tots nosaltres. No
oposem resistència a l’empenta de Jesús que ens condueix cap al Pare. Per
ell, amb ell, en ell...
Per al Pare
Nostre
“Aquell dia” en el qual “demanem invocant el seu nom” com ho hem après de
Jesús mateix, és avui mateix. El Pare ens estima, diguem doncs amb tota
confiança...
retorn