DILLUNS TERCERA SETMANA DE PASQUA
Ac 6,8-15
Jn 6,22-29
Introducció
“Ja aquí, però encara no”. Pasqua és la salvació “ja aquí”; per part
nostra, “encara no”: ens resulta difícil de perseverar fins i tot en la joia
de la fidelitat. Al final de la celebració demanarem “enfortiu el nostre
esperit amb l’aliment salvador”. Demanem perdó de les nostres debilitats.
Per a
l’homilia
Pel que fa
als Actes.- ◊ A Esteve, el primer citat d’entre els Set, li es dedicada
una narració, la longitud de la qual (6,8 – 8,3) i el contingut (v. 13) de
la qual, manifesten la importància que li reconeix l’autor dels Actes. La
seva actitud en relació al Temple i a la Llei, i la seva interpretació de la
història d’Israel, mostren que probablement era d’origen hel•lenista.
◊ v. 9.-
Alguns de la sinagoga anomenada dels lliberts. És a dir, dels Jueus
alliberats de l’esclavitud que havia sigut el seu estat o el dels seus
avantpassats – de certs Jueus, per exemple, que havien estat conduits com
esclaus per Pompeu l’any 63 av. J.C. Aquest grup, com probablement cada un
dels següents, tenia una sinagoga particular a Jerusalem.
◊ v. 11.-
L’episodi dels falsos testimonis i les seves acusacions exagerades recorda
l’episodi paral•lel del procés de Jesús. (Omès, per altra banda, per Lc!).
El desenllaç del procés d’Esteve farà eco igualment al final del procés de
Jesús (vegeu 7,56 – el Fill de l'home a la dreta de Déu – i 7,59s – Jesús,
Senyor, rep la meva vida! –; – Senyor, no els tinguis en compte aquest pecat
–.
Pel que fa
a l’evangeli.- ◊ Unitat del conjunt 6,22-71: de lloc –tot passa a
Cafarnaüm-; d’interlocutors –Jesús i la gent-; el Fill de l’home –present al
v. 27 i al v. 53-; el refús del mannà com a pa de vida –en els tres
desenvolupaments-; Amén, amén i vida eterna –en el diàleg inicial i en
cadascun dels desenvolupaments (vv. 26.32.47.53 i 27.40.47.54)-; Déu com a
Pare -10 vegades del v. 27 al 57-. Repartiment possible (segons Ch. L’Eplattanier)
en cinc paràgrafs:
Repartiment de Charles L’Éplattanier |
Repartiment del Leccionari |
Versets omesos |
a) |
La gent cerca i troba Jesús |
6,22-25a |
dilluns /3 |
6,22-29 |
|
b) |
El diàleg inicial |
6,25b-31 |
|
c) |
Primer desenvolupament |
6,32-40 |
dimarts /3 |
6,30-35 |
|
dimecres /3 |
6,35-40 |
|
d) |
Segon desenvolupament |
6,41-51 |
dijous /3 |
6,44-51 |
|
e) |
Tercer desenvolupament |
6,52-59 |
divendres /3 |
6,52-59 |
|
|
Jesús i els deixebles |
6,60-71 |
dissabte /3 |
6,60-69 |
6,70-71 |
◊ El nostre
evangeli d’avui pren, del repartiment proposat per Ch. L’Eplattanier, el
primer paràgraf (a) i una part del segon (b).
La gent cerca
i troba Jesús.- ◊ vv. 22-25a.- El text no és assegurat per la crítica
textual; presenta un estil confús i repetitiu.
◊ Curiositat:
¿De quina manera la gent ha sabut que Jesús no se n’havia anat amb els
deixebles?
◊ v. 23.-
L'indret on havien menjat el pa. El relat de 1 a 15 no havia fet servir la
paraula menjar (el qual apareixerà 9 vegades en el discurs) ni cap sinònim;
el relat parlava de ser nodrit, satisfet.
◊ v. 23.-
Després que el Senyor digués l'acció de gràcies. ¿Picada d’ull a la
interpretació eucarística final? ◊ v. 24.- De quina manera la gent va poder
saber que trobaria Jesús a Cafarnaüm?
◊ El diàleg
inicial (vv. 25b-29 ; de 25b-31). La gent ha vist senyals, però Jesús
denuncia un “veure” superficial; s’han quedat al nivell de la satisfacció
física (l’atipament). La seva recerca està motivada pel desig de que es
perpetuï la miraculosa distribució de menjar. Jesús els crida a la recerca
d’una altra mena d’alimentació.
◊ El pa donat
per Jesús (igualment que el mannà) no és sinó caduc (es fa malbé), el qual
només pot nodrir la vida caduca (moridora). Cal cercar i trobar un aliment
que no es faci malbé, que duri i doni la vida eterna, perquè nodreixi en
nosaltres la vida eterna.
◊ La vida
eterna està lligada (com l’efecte a la causa) al Fill de l’home vingut del
cel, considerat com “lloc” on es viu la vida eterna.
◊ Ja se
n’havia parlat en el diàleg amb la Samaritana (4,13s) i amb els deixebles en
relació al tema de la collita: El segador ja cobra el jornal i recull el gra
per a la vida eterna (4,36).
◊ v. 28.-
¿Com hem d'actuar per fer les obres de Déu? Demanen a Jesús de la
mateixa manera que demanaven als rabins (¿Rabí, quan has arribat?).
Jesús, contràriament als rabins, només proposa una obra a fer: L'obra que
Déu vol és aquesta: que cregueu en aquell que ell ha enviat.
◊ v. 29.-
L’obra que Déu vol pot ser compresa com “l’obra que Déu acompleix”, o la que
“ha de ser feta per a Déu”. Els dos sentits són compatibles: una acció de
Déu és la font de fe de la nostra fe; però la fe és també moviment – acte –
que s’ha de realitzar anant cap a Jesús.
Pas al ritus
Heu-nos ací dedicats a l’obra de Déu: la celebració del Misteri Eucarístic,
el Misteri de la fe. Que aquesta obra, que ve de Déu i que ens condueix cap
a ell, ens permeti de travessar la mort amb el Crist i de viure amb ell la
vida eterna.
Per al Pare
Nostre
Hem sentit la primera de les deu vegades on Déu és designat com a Pare, car
ell és l’única font de vida eterna. Diguem amb fe, tot abandonant-nos a les
seves mans paternals i maternals*, la pregària de fills: ...
* Al•lusió a
les mans del Pare en el quadre « El retorn del fill pròdig » de Rembrandt.
retorn
DIMARTS
TERCERA SETMANA DE PASQUA
Ac 7,51 – 8,1a
Jn 6,30-35
Introducció
Pasqua ha sembrat en nosaltres la gràcia de pertànyer al Regne de Déu, a
través del sagrament de l’Aigua i de l’Esperit. Com en la paràbola, no fem
estèril el do rebut; al contrari, que les promeses fructifiquin abundosament
per a la glòria de Déu i per a la nostra salvació. Demanem perdó de les
nostres esterilitats.
Per a
l’homilia
Pel que fa als Actes.- ◊ Últims versets del discurs d’Esteve davant
el Sanedrí i linxament per lapidació. ◊ La reproducció en filigrana del
procés i de la mort del Mestre en la mort del deixeble han estat senyalats
en la nota d’ahir.
◊ v. 55.-
Veig obert el cel, i el Fill de l'home a la dreta de Déu.- És l’única
menció d’aquest títol de Jesús fora dels evangelis i en els llavis d’una
persona que no sigui Jesús; es tracta manifestament d’una al•lusió a una
paraula de Jesús en el seu procés (Lc 22,69: Però des d'ara el Fill de
l'home estarà assegut a la dreta del Déu totpoderós).
◊ v. 58.- La
mort d’Esteve ha hagut de marcar profundament Saule. En tot cas, Pau
recordarà aquesta circumstància en dues ocasions: Ac 22,20: …I quan era
vessada la sang d'Esteve, el teu testimoni, jo també hi era present,
aprovant-ho i guardant els mantells dels qui el mataven; Ac 26,10: I
així vaig fer-ho a Jerusalem: amb poders donats pels grans sacerdots, en
vaig tancar a la presó molts del poble sant, i fins i tot donava el meu vot
quan els sentenciaven a mort.
Pel que fa
a l’evangeli.- ◊ v. 30.- Quin senyal? La gent no refusa pas de
creure, però demana seguretats. Vol, doncs, fer precisar a Jesús per quin
“senyal” incontestable el poble pot reconèixer com autèntica la seva missió.
◊ Els
nostres pares van menjar el mannà en el desert…- La gent orienta la
resposta de Jesús obligant-lo a situar-se en relació a Moisès i al do del
mannà. (El do quotidià del mannà al desert, era considerat per molts doctors
com el més gran prodigi del temps de l’Èxode.) Aquesta demanda queda dins la
lògica del v. 14 en el qual la gent veia en Jesús “el Profeta”, el nou
Moisès.
◊ El text no
permet de decidir si es tracta d’un repte per a superar Moisès, o de renovar
el miracle del mannà. ◊ Jn tracta probablement de fer, d’aquesta intervenció
de la gent, el trampolí per al discurs que vindrà tot seguit.
◊ Primer
desenrotllament.- vv. 32-35 dels 32-40.- ◊ v. 32.- Punt de referència:
Amén, amén. [“Us ho dic amb tota veritat”(Leccionari); “Us ho ben
asseguro” (Bíblia interconfessional)].
◊ L’oposició
que Jesús manifesta no és tant entre els donadors (Moisès – el Pare), sinó
entre la qualitat dels dons oferts. Al do del mannà, Jesús oposa el do
actual que el Pare fa: “l’autèntic pa del cel”.
◊ v. 33.-
El pa que baixa del cel, per al lector, és una clara al·lusió al “Fill
de l’home” (Jn 3,13: Ningú no ha pujat mai al cel, fora d'aquell qui n'ha
baixat, el Fill de l'home).
◊ v. 34.-
Senyor, doneu-nos.- Els oients comprenen perfectament que Jesús no
reflexiona abstractament, i que el do del pa veritable és ofert ara.
◊ Des del
principi del diàleg, la gent és conduïda al nivell del llenguatge simbòlic.
Sembla que la gent accepta la idea que l’ensenyament de Jesús és superior a
la Llei. A més a més, ells s’han adreçat al Senyor com a aquell que es
proposa com a donador d’aquest pa nou.
◊ v. 35.-
Jo sóc…- S’ha fet un pas decisiu: el pa que alimenta per a la vida
eterna, no és “una cosa” que Jesús dóna, encara que es tracti d’una
revelació insuperable: és ell mateix.
◊ Jo sóc,
¿pot ser comprès com “Es tracta de mi” i “Sóc jo”? És el mateix cas que en
6,20 (Jesús caminant sobre el llac).
◊ “Venir a
Jesús” i “creure en ell” és el mateix.
◊ ¿Perquè
“menjar” per a no passar fam; i “beure” per a no tenir més set? A la meva
manera d’entendre, la fam i la set són les necessitats fonamentals a
satisfer per poder viure sobre la terra. Se suposa que hi ha una altra “fam”
i una altra “set” de poder viure de vida eterna: Jesús és l’únic capaç de
donar-nos amb què satisfer l’una i l’altra. No sembla pas haver-hi cap
al•lusió al pa i al vi de la celebració eucarística.
Pas al ritus
“Que baixa del cel per donar la vida al món”… pagant-ho amb la seva pròpia
vida. Encarnació i Pasqua. Nosaltres fem present el Misteri. Entrem-hi plens
de fe.
Per al Pare
Nostre
Ara ens disposem a rebre el pa veritable baixat del cel. El nostre pa de
cada dia. Diguem doncs tal com ell ens ho ha ensenyat: …
retorn
DIMECRES TERCERA SETMANA PASQUA
Ac 8,1b-8
Jn 6,35-40
Introducció
Al final de la celebració, la pregària ens recordarà el que hi haurà passat:
“un intercanvi sagrat”. Que hi haurem aportat? Què ens vol donar el Senyor?
A nosaltres ens toca simplement acollir. Fem-li lloc. Que ell ens hi ajudi
perdonant-nos els pecats.
Per a
l’homilia
Pel que fa als actes.- ◊ Els vv. 1b-4 són una transició cap una etapa
capital (8,5 – 11,26): sortint de Jerusalem (cf. 1,8, programa donat per
Jesús: Però vosaltres, quan l'Esperit Sant vindrà damunt vostre, rebreu
una força que us farà testimonis meus a Jerusalem, a tot Judea, a Samaria i
fins a l'extrem de la terra), l’evangeli anirà passant de ciutat en
ciutat (traducció donada per la TOB/NT a 8,4) i assolir en particular els
Samaritans amb Felip (8,5-40); després els pagans a Cesarea amb Pere (9,32 –
11,81); i a Antioquia amb els Hel·lenistes, mentre que el futur apòstol dels
pagans es converteix i comença a predicar (9,1-30). La persecució afavoreix
involuntàriament aquesta “explosió” missionera que l’autor sembla concedir
al martiri d’Esteve. Saule es posa en camí, sense saber-ho, cap a la seva
conversió.
◊ v. 1b.-
Els apòstols designa sens dubte els apòstols i els creients hebreus que
llur fidelitat relativa al judaisme local els posa, fins a una nova
situació, protegits de la persecució.
◊ v. 8.- Com
en Lc, la joia és mencionada sovint en els Actes: 5,41; 8,39; 11,23;
13,48.52; 15,3.31. Es tracta de la joia dels temps messiànics, de la joia de
la salvació en la fe.
Pel que fa
a l’evangeli.- Els Jueus de Cafarnaüm havien demanat de “veure” un
“senyal” per a “creure”. Jesús els retreu que ells n’han vist però que no
han volgut creure. A continuació tracta de donar-los el sentit de la seva
missió, perquè puguin arribar a “veure”, que esdevé sinònim de “creure”(v.
40). Possible estructura en quiasme dels vv. 36-40:
A |
36 |
Però ja us ho he
dit: vosaltres m’heu vist i encara no creieu. |
|
B |
37 |
Tots els qui el
meu Pare em dóna vindran a mi, i jo no trauré pas a fora
ningú que vingui a mi. |
|
C |
38 |
Perquè no he baixat per fer la meva voluntat, sinó la
voluntat del qui m’ha enviat. |
C’ |
39a |
I
la voluntat del qui m'ha enviat és aquesta |
B’ |
39b |
que jo no perdi res d'allò que ell m'ha donat,
sinó que ho ressusciti el darrer dia. |
A’ |
40 |
Perquè aquesta és la voluntat del meu Pare: que
tots els qui veuen el Fill i creuen en ell tinguin
vida eterna |
◊ v. 37.-
Creure és un moviment per anar a ell (Jesús). De la mateixa manera que el
Pare dóna el pa als homes (v. 32), dóna Jesús als qui van a ell.
◊ v. 38.-
Jesús ha baixat del cel com el pa celestial; per complir la voluntat
d’Aquell que l’ha enviat.
◊ v. 39.-
Reprèn l’afirmació del v. 37 per explicitar-la.
◊ v. 40.- La
perspectiva futura (el darrer dia) ja és present per a tots els qui veuen el
Fill i creuen en ell.
Pas al ritus
Si avui ens podem anomenar cristians, és degut a què hem estat donats a
Jesús pel Pare. ¿Serem capaços de complir com ell i amb ell la voluntat del
Pare, encara que calgui passar per la creu? Si sí, de la mateixa manera que
ell n’ha triomfat per la resurrecció/glorificació, també en triomfarem
nosaltres. No dubtem d’anar cap a ell.
Per al Pare
Nostre
No he baixat del cel per fer la meva voluntat... Com Jesús mateix ens ho ha
ensenyat amb les seves paraules i la seva manera de viure: Faci’s la vostra
voluntat, tinguem el coratge de dir:...
retorn
DIJOUS TERCERA
SETMANA DE PASQUA
Ac 8,26-40
Jn 6,44-51
Introducció
La Litúrgia és benèvola: ens fa reconèixer que, a Pasqua, Déu ens ha
alliberat de la tenebra de l’error, quan, potser, hauria calgut dir dels
nostres pecats. Sigui el que sigui, es tracta sempre de l’obra de la bondat
del Pare. Celebrem amb agraïment la nostra “acció de gràcies”, la nostra
Eucaristia, “per Ell, amb Ell i en Ell”. Ell, expressió vivent de la bondat
del Pare. Que ara ens alliberi dels nostres pecats.
Per a
l’homilia
Pel que fa als Actes.- El relat de la conversió del ministre de la
reina d’Etiòpia s’assembla particularment al relat dels dos deixebles
d’Emaús.
Relat d’Emaús : Lc 24,13-35 |
Relat del ministre etiòpic : Ac 8,26-40 |
Dos dels deixebles feien camí cap
a un poble anomenat Emaús |
Un home (Felip/el ministre?) camina
pel camí de Jerusalem a Gaza. |
i conversaven entre ells de tot el
que havia passat. |
L’eunuc llegeix Isaïes. |
Els deixebles li expliquen els esdeveniments
que els pertorben |
L’eunuc explica el passatge
que el pertorba |
Jesús explica els esdeveniments a partir de
les Escriptures |
Felip explica
l’Escriptura |
Jesús parteix el pa |
Felip fa el baptisme |
Jesús desapareix |
Felip desapareix |
Els deixebles es tornen a posar en camí |
L’eunuc es torna a posar en camí |
◊ De cap a
cap, la Paraula es compleix en el Ritus; de cap a cap, la intel·ligència de
les Escriptures i la descoberta del misteri de la resurrecció preparen a la
celebració del sagrament.
◊ v. 26.-
L’àngel del Senyor esdevé l’Esperit en els versets vv. 29 i 39.
◊ v. 27.-
Candaca no és nom propi, sinó un títol que designa la reina d’Etiòpia, de la
mateixa manera que Faraó designa el rei d’Egipte.
◊ v. 37.-
Verset testificat per testimonis “occidentals”: Felip li digué: “Si creus
amb tot el cor, pots ser batejat.” L’eunuc va respondre: “Jo crec que
Jesucrist és el Fill de Déu.” ◊ Aquesta variant és, sens dubte, eco
d’antigues fórmules baptismals.
◊ v. 39.- La
joia de la fe que roman després de la desaparició de Felip potser és
confirmada fins i tot pel caràcter d’aquesta desaparició.
Pel que fa
a l’evangeli.- ◊ Hom ha saltat els vv. 41-43 sobre el refús d’acceptar
Jesús com vingut del cel perquè pensen “conèixer” els seus orígens.
◊ v. 41.-
L’expressió Ha baixat del cel expressa la realitat profunda del
lligam que uneix Jesús al Pare i el sentit de la seva missió. Per tant, per
descobrir-lo, cal deixar-se ensenyar per Déu.
◊ v. 45.-
Escoltar el Pare com ensenyant és ofert a tot home perquè pugui venir a
Jesús.
◊ v. 46.-
Comentari de l’evangelista, paral·lel a Jn 1,18 (A Déu, ningú no l'ha vist
mai: el seu Fill únic, que és Déu i està en el si del Pare, és qui l'ha
revelat).
◊ vv. 47-48.-
Invitació als lectors a deixar-se penetrar pel missatge essencial.
◊ vv. 49-50.-
Aparició del mannà: aliment deteriorable que no pot salvar de la mort. Al
contrari, aquell qui mengi el pa que baixa del cel viurà per l’eternitat.
◊ v. 51c.-
Més encara... Nou pas endavant: el pa ja no és la seva paraula per
convidar a creure, és la seva pròpia carn. L’expressió s’assembla a la dels
sinòptics: el meu cos/la meva carn; lliurat per vosaltres/donada pel món.
“Carn”: la mateixa paraula que en Jn 1,14 (El qui és la Paraula s'ha fet
home [sarx = carn] i ha habitat entre nosaltres). Insistència en la
realitat de l’Encarnació del Verb. Aquesta darrera afirmació esdevé ocasió
d’un nou recomençament.
Pas al ritus
Avui hem passat de la Litúrgia de la Paraula a la Litúrgia de l’Eucaristia.
Combregar a la Paraula, combregar al Verb esdevingut carn. Que el Senyor
sostingui i reforci la nostra fe.
Per al Pare
Nostre
Nou aprofundiment del sentit de la demanda del pa. Gosem dir...
retorn
DIVENDRES TERCERA SETMANA DE PASQUA
Ac 9,1-20
Jn 6,52-59
Introducció
A
l’origen, la paraula “Pentecosta” significa la globalitat (el conjunt) de la
cinquantena pasqual. Estar en temps de Pasqua és estar dins la Pentecosta.
Més tard (final del segle III) la paraula va servir per significar també la
festa que cloïa la cinquantena (amb el mateix sentit que la paraula tenia en
el calendari festiu jueu: “dia cinquantè”) fent-hi la commemoració del do de
l’Esperit. Però el do de l’Esperit és un do pasqual, malgrat que només se’n
parli al final d’aquest temps. Per aquesta raó demanarem avui que l’Esperit
ens confirmi en la novetat pasqual de la nostra vida cristiana. Que el
Senyor ens perdoni tot el que sigui “vell”.
Per a
l’homilia
Pel que fa als Actes.- : ◊ Primer dels tres relats de la conversió de
Pau; els altres dos es troben en discursos del mateix Pau. Aquesta triple
repetició és per a Lc una manera de subratllar la importància de
l’esdeveniment. Encara que fora dels quaranta dies, aquest esdeveniment no
deixa de ser una intervenció capital de Jesús ressuscitat.
◊ v. 2.-
El Camí. “Els adherits al Camí del Senyor...” una de les maneres de
designar els cristians.
◊ v. 5.- Jo sóc Jesús, aquí és una fórmula de revelació. En la
persona dels deixebles perseguits, és el Senyor qui és perseguit.
◊ v. 13.-
Tot el mal que aquest home ha fet al teu poble sant de Jerusalem. Una
altra manera de designar els cristians.
◊ v. 14.-
Tots els qui invoquen el teu nom. Encara una altra manera de designar
els deixebles.
◊ v. 15.-
Doni testimoni del meu [porta el meu] nom. En el sentit de donar
testimoni en situació d’acusat i de perseguit, v. 16.
◊ v. 17.- El
gest d’imposar les mans, aquí està en relació amb la curació, al mateix
temps que amb el do de l’Esperit Sant.
Pel que fa
a l’evangeli.- Hom retroba aquí la major part dels temes exposats en les
seccions precedents i, respectivament, aquest conjunt de desenrotllaments
anteriors pren aquí una coloració eucarística.
◊ v. 52.-
Com s’ho pot fer aquest...? Nova aparició del procediment literari del
“malentès”. No es pot decidir si els Jueus estan escandalitzats o simplement
sorpresos d’estupor.
◊ v. 53.-
Jesús no respon pas la pregunta de com s’ho pot fer, al contrari, reforça
l’afirmació precedent. Per a un lector cristià resulta una profunda
meditació sobre el “misteri eucarístic”. Hom pot pensar legítimament que
aquesta evocació és per a Jn un equivalent de la institució de la Cena.
◊ v. 53.-
Doble Amén! [“Us ho dic amb tota veritat”, Leccionari; “Us ho ben
asseguro”, BCI]: Atenció, Jesús no solament continua parlant un llenguatge
estrany, sinó que fa un desdoblament de la metàfora.
◊ Carn i
sang designa la condició humana de Jesús: Feliç de tu, Simó, fill de
Jonàs: això no t'ho han revelat els homes [“la carn i la sang”, en
l’original], sinó el meu Pare del cel! (Mt 16,17).
◊ El Fill de
l’home, aquest títol evoca aquell que baixa del cel.
◊ vv. 54-57.-
Qui menja... qui beu... Aquests versets descriuen els fruits
d’aquesta indispensable participació a l’ésser del Fill. vv. 54-55 .- El
verb menjar (τρώγων) fa al↓lusió al sopar pasqual jueu.
◊ “La
resurrecció el darrer dia” és anunciada de la mateixa manera que en el v. 40
(Tots els qui veuen el Fill i creuen en ell tinguin vida eterna. I jo els
ressuscitaré el darrer dia).
Cal no
pensar, doncs, que “l’acte de menjar” del qual parla Jesús afegeixi algun
suplement en relació als fruits del simple acte de fe. La pràctica
eucarística engatja corporalment el creient, i actualitza el símbol en una
acció concreta.
◊ vv.56-57.-
La pràctica eucarística fa participar a “una cadena de transmissió de vida”.
La lectura “material” de l’acte de menjar eucarístic és evitat servint-se
d’una imatge espacial que, al mateix temps, trenca (fa impossible) tota
representació imaginària i lògica de l’espai: aquell que combrega “està en
el Fill”, i el Fill “està en ell”.
◊ vv. 58-59.-
Conclusió del discurs. En una certa inclusió: v. 17: Però no us heu
d'afanyar tant per l'aliment que es fa malbé, sinó pel que dura i dóna vida
eterna. I el Fill de l'home us donarà aquest aliment, perquè Déu, el Pare,
l'ha acreditat amb el seu segell. > ‡ < v. 58: Aquest és el pa que ha
baixat del cel. No és com el que van menjar els vostres pares. Ells van
morir, però els qui mengen aquest pa, viuran per sempre.
Pas al ritus
La Paraula
s’acompleix en el ritus (sense “ritualisme”!). Entrem-hi amb una fe ben
viva.
Per al Pare
Nostre
El nostre pa “de cada dia” pot ser entès també com “el nostre pa d’aquest
dia”. I “aquest dia” és el dia de l’eternitat... el dia que travessarà la
mort. Així doncs, gosem dir: ...
retorn
DISSABTE
TERCERA SETMANA DE PASQUA
Ac 9,31-42
Jn 6,60-69
Introducció
Amb la celebració de la Pasqua ens hem adonat de la dignitat a la qual el
nostre Pare ens ha enlairat amb el Crist. Però, pel fa a nosaltres, no està
adquirit encara definitivament; som conscients de la nostra feblesa. Hem
vingut a fer durar la celebració pasqual com “un gran diumenge” per reforçar
la nostra fidelitat. Que el Senyor vulgui perdonar-nos els nostres
mancaments voluntaris.
Per a
l’homilia
Pel que fa als Actes.- ◊ v. 31.- La paraula Església, si hom no
accepta la variant les esglésies, bastant ben testimoniada, designa aquí un
conjunt d’esglésies. És l’únic cas en els Ac (amb 20,28) en el qual
l’Església de Déu sembla bé que vol designar el conjunt d’esglésies. ◊
Aquest creixement de l’Església, presentat en un breu sumari, introdueix el
recorregut de Pere i les seves conseqüències.
◊ vv. 33-42.-
Del viatge de Pere, l’autor s’ha quedat només amb dos miracles que recorden,
pel fons i per la forma, certs miracles de Jesús (el paralític de Mc 2; la
filla de Jaire de Mc 5). Aquests dos relats introdueixen l’esdeveniment
capital de Cesarea (Ac 10).
◊ v. 36.-
Tabitha, semític ; Δορκάς (Dorcas) grec ; Gasela, català.
Pel que fa
a l’evangeli.- ◊ Jn pensa en els deixebles del temps pre-pasqual que
encara ho ignoren tot del misteri eucarístic. Murmuren entre ells com ho
havien fet els hebreus en el desert i que, en els sinòptics, són feixucs
d’enteniment i de cor per creure (Lc 24,25).
◊ v. 62.-
Què diríeu si veiéssiu...? La frase, que queda sense acabar, pot evocar
el tema del Fill de l’Home baixat del cel (3,13).
◊ Hom pot
reemplaçar el “no dit” de dues maneres. Ja sigui dient: “...
aleshores encara us quedaríeu més astorats!” Ja sigui: “...aleshores
comprendríeu el que vull dir!”. Aquesta segona hipòtesi concorda més amb els
punts de vista joànics que lliguen la comprensió del missatge de Jesús amb
el do de l’Esperit; aquest no serà infós als deixebles fins que Jesús no
serà glorificat (cf. 7,39: Llavors encara no havien rebut l'Esperit,
perquè Jesús encara no havia estat glorificat.)
◊ v. 63.-
La carn no serveix per a (no és capaç de) res, això no contradiu el que
havia declarat en relació a “donar la seva carn” o “menjar la seva carn”. En
aquest nou context, la paraula carn, oposada a Esperit com en 3,6 (conversa
amb Nicodem), s’ha d’entendre en el sentit de la feblesa natural de l’home,
reduït a les seves soles capacitats.
◊ El fet de
menjar, sobre el qual Jesús ha insistit, s’ha d’entendre com d’un menjar
espiritual, que elimina tant la interpretació (solament) simbòlica, com la
interpretació “carnal” d’aquesta presència. Crist ressuscitat es fa realment
present a la seva Comunitat per l’acció misteriosa de l’Esperit Sant, ja
sigui que ella (la Comunitat) escolti la seva paraula o que ella comparteixi
el pa de la Cena.
◊ v. 64.-
Des del principi Jesús sabia... Jn insisteix sempre en el saber absolut
del Mestre. Així, Jesús repeteix amb altres paraules que la fe veritable va
lligada al do de l’Esperit: Ningú no pot venir... (6,65). La fe que no
resisteix l’escàndol provocat per les afirmacions de Jesús és insuficient i
vana. Encara més, els qui abandonen Jesús cooperen a lliurar-lo a la mort.
◊ vv. 66-67.-
Des d’aquell moment... Molts l’abandonen. Pregunta als Dotze.
L’elecció dels Dotze per Jesús (15,16) no els treu la llibertat, ni els
impedeix la possibilitat, per a un d’ells, de trair. El qui traeix ha, de
fet, esdevingut un instrument del Diable.
◊ v. 68.-
Senyor, a qui aniríem? La resposta de Pere a la pregunta de Jesús
significa que ell està totalment d’acord en el sentit espiritual del discurs
sobre el pa de la vida; i a tota la presentació joànica del misteri de Jesús
des del principi de l’evangeli: “anar a Jesús”, “vida eterna”, “creure”,
“conèixer”.
◊ v. 69.-
El Sant de Déu. L’expressió pot ser una supervivència de teologia
arcaica. Per a Jn, sembla l’equivalent à la de Fill de Déu, (Jn 10,36: “a
mi, a qui el Pare ha consagrat i enviat al món, m'acuseu de blasfèmia quan
declaro que sóc Fill de Déu?”)
Pas a ritus
La pregunta als Dotze ressona en els nostres cors. La nostra resposta serà
l’aclamació al Misteri de la fe : Anunciem la vostra mort, confessem la
vostra resurrecció...
Per al Pare
Nostre
Més que mai demanem el pa de la fe per a viure de veritat la nostra vida de
cristians, tot dient: ...
retorn