Is 11,10
Criteris
seguits en l'elecció de les lectures de la Litúrgia de la Paraula
La “Introducció al
Leccionari” ens ensenya que hi ha un doble criteri en l’elecció de les lectures
que composen la Litúrgia de la Paraula, tant en la Litúrgia Dominical i de les
Festes, com el la Litúrgia de la Paraula per a les misses dels dies entre
setmana.
* Un dels
criteris ha estat el de “la lectura semi contínua”. El qual consisteix en
escollir la lectura seguida d’un Llibre del bíblic, tot i que no sigui llegit
sencer; és a dir amb absències d’alguns passatges, a causa de diferents raons
(llargada del llibre; passatge proclamat en altres ocasions; etc.) És el cas,
per exemple, de les lectures dels evangelis i de la lectura de l’ “Apòstol” en
els diumenges del Temps durant l’Any; i de les dues lectures dels dies entre
setmana del mateix Temps durant l’Any. Les lectures escollides amb aquest
criteri, per a una mateixa celebració, no tenen relació entre si. Si, per
casualitat, hom hi descobreix alguna relació, aquesta no ha estat cercada per
endavant per aquells que han confeccionat el Leccionari.
** No
obstant, en els Diumenges del Temps Durant l’Any també s’ha fet servir l’altre
criteri per la selecció de les lectures: la selecció per “tema”. La Litúrgia de
la Paraula dels Diumenges del Temps durant l’Any està com dirigida per
l’Evangeli proclamat en lectura semi contínua. De manera que, per a la primera
lectura (treta sempre del Primer Testament, llevat del Temps Pasqual que se
serveix del llibre dels Actes) s’ha cercat un text que pogués tenir
alguna relació amb el de l’Evangeli del dia. I, en conseqüència, el Salm que
segueix la primera lectura ha estat escollir en funció d’aquesta lectura. Pel
que fa la segona lectura dels Diumenges del Temps durant l’any (l’ “Apòstol”),
al contrari, se segueix el criteri de lectura semi contínua del Llibre bíblic
escollit, sense cap relació preestablerta amb els altres textos
És clar
que el criteri que s’ha seguit en la confecció del leccionari de l’Advent, ha
estat el d’escollir lectures en funció d’un “tema”. Tal com apareix en l’apartat “Claus per a la lectura...” Passarà igual en temps de Quaresma. Això
hauria d’orientar en certa manera la interpretació del textos del dia: tenir en
compte la relació entre ells, i la relació amb el temps litúrgic d’Advent o de
Quaresma. Una lectura, una interpretació que, sense ignorar una exegesi
elemental, ha d’anar més enllà d’aquest sentit exegètic i proposar-ne una
interpretació tipològica, espiritual, en relació amb el Misteri celebrat.
Claus per a llegir
les lectures de l’Advent els dies entre setmana
Primera etapa : Del
primer dilluns al segon dimecres
* Les
primeres lectures, del profeta Isaïes llegides en lectura semi contínua,
anuncien un període de pau i de joia, el del Messies.
** Els
evangelis mostren de quina manera Jesús acompleix aquestes profecies.
Segona etapa : Del segon dijous al 16 de desembre
** Els
evangelis evoquen la figura de Joan Baptista, el Precursor del Messies;
* Les
primeres lectures, tretes sobre tot del Segon Isaïes, preparen l’evangeli que
les seguirà o són anuncis de salvació.
Tercera etapa : Del 17 al 24 desembre (Setmana que precedeix Nadal)
** Els
passatges evangèlics recullen els anuncis de Nadal que es troben en els
“evangelis de la Infantesa”.
* Les
primeres lectures, tretes de diversos libres bíblics, proposen passatges del
Primer Testament que prefiguren els anuncis.
Aquesta
organització de la Litúrgia de la Paraula mostra que, de la mateixa manera que
l’esperança desvetllada pels profetes del Primer Testament ha estat acomplerta
amb el Nadal històric i el ministeri de Jesús ara fa vint segles ― de la mateixa
manera també, l’esperança del retorn del Crist gloriós que ell mateix ha fet
néixer en nosaltres, els seus fidels, no pot deixar-se de complir. Serà
l’establiment, definitiu i en plenitud, dels Temps Messiànics. Si Jesús és
aquell “Que és, Que era i Que ve”, el temps d’Advent accentua el tercer element
de la seva personalitat: “Aquell que ha de venir”, “¡Veniu, Senyor Jesús!”
|