E L    T E M P S    D E    Q U A R E S M A  :   Cinquena Setmana

ÍNDEX
Missa de lliure elecció
Dilluns cinquena setmana
Dimarts cinquena setmana
Dimecres cinquena setmana
Dijous cinquena setmana
Divendres cinquena setmana
Dissabte cinquena setmana


Punxeu el dia desitjat per anar a les "Notes bíbliques"

 

 


Jn 11,41Jesús alçà els ulls i digué: Pare, et dono gràcies perquè m'has escoltat. 42 Ja sé que sempre m'escoltes, però ho dic per la gent que m'envolta, perquè creguin que tu m'has enviat. 43 Havent dit això, cridà amb tota la força: Llàtzer, surt a fora! 44 I el mort sortí, lligat de peus i mans amb benes d'amortallar, i la cara lligada amb un mocador. Jesús els diu:
Deslligueu-lo i deixeu-lo caminar

 

 

MISSA DE LLIURE ELECCIÓ CINQUENA SETMANA QUARESMA
2 R 4,18b-21
Jn 11,1-45

Introducció
           Igual que la setmana passada, que la introducció sigui feta en funció de la raó per la qual ha estat decidit de prendre aquestes lectures “de lliure elecció” en comptes de les que el Leccionari proposa per avui. Si això passés l’any “A” (o bé on ja s’hagués llegit el diumenge anterior Jn 11) segurament que no s’haurien d’agafar aquestes lectures de lliure elecció.

Per a l’homilia
            La descoberta del tema.- Eliseu “ressuscita” el fill de la Sunamita, Jesús “ressuscita” el germà de Marta i de Maria. Caldria, no obstant, senyalar la disparitat de mitjans: per a Eliseu, gestos més o menys màgics; per Jesús la paraula solament. Aquesta diferència ens ha de fer comprendre la distància que separa l’un de l’altre.

            El vocabulari, al meu entendre, és problemàtic. Dintre de poc celebrarem el Memorial de Pasqua. També parlarem de la “mort i de resurrecció” de Jesús. La paraula és la mateixa que fem servir per dir el que li va passar al fill de la Sunamita, a Llàtzer i a Jesús; no obstant la realitat significada per la paraula és totalment diferent.

            El fill de la Sunamita torna a la vida per morir novament, més endavant. Igual que per a Llàtzer. Aquests dos han fet “marxa enrere”. Mentre que Jesús fa “marxa endavant”, passa a la vida en plenitud... no solament “eterna”. Entre les qualitats que hom pot imaginar per a aquesta “plenitud” hi ha d’haver la que duri sempre... felicitat inacabable. Absolutament diferent del que, el fill de la Sunamita i Llàtzer, han tornant a la vida mortal.

            Jn ens “fa l’ullet” per insinuar aquesta diferència, fent sortir Llàtzer de la tomba: El mort sortí, lligat de peus i mans amb benes d'amortallar, i la cara lligada amb un mocador. Surt de la tomba vestit amb la indumentària de mort. En canvi, quan ens parlarà de la visita de Pere i Joan al sepulcre buit, heus aquí el que descobreixen: Després arribà també Simó Pere, que el seguia, i va entrar al sepulcre; veié aplanat el llençol d'amortallar, però el mocador que li havien posat al cap no estava aplanat com el llençol, sinó que continuava lligat a part. És a dir, Jesús se n’ha anat del lloc de la mort deixant-hi la indumentària, perquè no l’haurà de tornar a fer servir mai més.

            No obstant, tant la victòria d’Eliseu com la de Jesús sobre la mort (tot i que “en grau” ben diferent) poden anunciar en profecia la vida en plenitud que Déu fa compartir als seus fills: donada ja, com en llavor, en el Baptisme, nodrida per l’Eucaristia, guarida per la Reconciliació...

            Sobre aquest problema de vocabulari de “resurrecció”, que acabo de senyalar, és aclaridor el llibre de Marie-Émile BOISMARD, «Faut-il encore parler de “résurrection”?» (Les données scripturaires), a les Éditions du Cerf, Paris, 1995, 178 pàgines. Col•lecció Théologies.

            Quan al final de la “primera edició de Jn”, l’evangelista ens fa saber la finalitat de la seva obra, diu que ha estat feta perquè Jesús va fer en presència dels seus deixebles molts altres senyals prodigiosos que no es troben escrits en aquest llibre. Els que hi ha aquí han estat escrits perquè cregueu que Jesús és el Messies, el Fill de Déu, i, creient, tingueu vida en el seu nom (Jn 20,30-31), és justament la professió de fe de Marta: Jo crec que tu ets el Messies, el Fill de Déu, el qui havia de venir al món (Jn 11,27). Fe que des d’ara ja dóna accés a la vida en plenitud: Qui creu en mi, encara que mori, viurà (Jn 11,25). Nosaltres també som convidats a creure.

Pas al ritus
            La Litúrgia és celebració de la fe. Principalment la Litúrgia de l’Eucaristia. Entrem-hi plenament per viure, amb V majúscula.

Per al Pare Nostre
            El nostre Déu i Pare no és el Déu dels morts sinó dels vivents. Vivents de vida en plenitud. Invoquem-lo com cal, tot dient...    retorn


DILLUNS CINQUENA SETMANA DE QUARESMA
Dn 13,1-9.15-17.19-30.33-62
Jn 8,1-11 (Per als anys A i B)

Introducció
            Sant Pau deia als Corintis (2 Co 4,16): Per això no ens acovardim: encara que físicament ens anem consumint, interiorment ens renovellem cada dia més. Potser aquest pensament ha inspirat la pregària d’obertura i el sentit que podem donar a la nostra Quaresma i a la nostra missa: passar a la novetat de la vida, com millorament de tota la vida. El pecat és vetustat; que el Senyor ens l’esborri.

Per a l’homilia
            La descoberta del tema.- Una dona justa és acusada injustament d’adulteri i el Senyor, a través de Daniel, proclama la seva justícia, la seva honestedat i ella ha vist salvada la seva vida. Una altra dona, adúltera, esdevé justificada pel perdó d’Aquell el nom del qual és “El Senyor Salva”, ja que ha vingut a salvar-nos dels nostres pecats i aquesta segona dona també ha vist salvada la seva vida.

            No em puc estar de copiar aquesta pàgina del llibre “Jours du Seigneur, 2” (Temps de Carême), p. 214. “ ‘Jesús quedà sol amb la dona davant seu’. Sant Agustí ha expressat extraordinàriament bé el sentit d’aquest cara a cara silenciós i dramàtic que la dona va haver de viure amb intensa emoció comunicativa sense saber el que li passaria: Relicti sont duo, miseria et misericordia. [Sóc jo qui cita: Jesús havia afirmat: Aquell de vosaltres que no tingui pecat, que tiri la primera pedra. La dona hauria pogut témer que Jesús, el Just, complís la seva pròpia paraula!]

            “Jesús es redreça, mira la dona, i li pregunta: Dona, on són? ¿Ningú no t'ha condemnat?Ningú, Senyor. Són les dues soles paraules que pronuncia la dona pecadora. Potser s’atreveix fins i tot a aixecar la seva mirada cap a Jesús que li diu: Jo tampoc no et condemno. Vés-te'n, i d'ara endavant no pequis més.”
 
            "Què dius, Senyor? Així, doncs, tu aproves els pecats? Res de res. Escolteu el que segueix: Vés-te'n, i d'ara endavant no pequis més. El Senyor també ha condemnat, però el pecat i no pas la persona; ja que si hagués aprovat els pecats hauria dit: “Jo tampoc no et condemnaré, ves-te’n, viu com et sembli, segura que seràs perdonada; per gran que sigui el teu pecat...” Ell no ha dit res d’això, sinó: “Jo tampoc no et condemno” ; malgrat tot, segura del teu passat perdonat, vigila l’esdevenidor; t’he perdonat els teus pecats: guarda els meus manaments, per tal de posseir també les meves promeses." (Tractat sobre sant Joan, 33)

Simbolisme de l’ ”ajupir-se” / “redreçar-se” (Segons Xavier Léon-Dufour)

            v. 6: Jesús es va ajupir, es va posar a escriure a terra
            v. 7: es va posar dret i els digué: Aquell d’entre vosaltres...
                                                                                                                            alliberament de la mort física

            v. 8 : Després es tornà a ajupir i continuà escrivint a terra
            v. 10 : Jesús es posà dret i li digué: Jo tampoc...
                                                                                                                             alliberament de la mort eterna

Pas al ritus
            Jesús es va haver d’ ”ajupir” en la tomba; també “es posà dret”, glorificat pel Pare. Es va ajupir fins nosaltres, pecadors; per “posar-nos drets” juntament amb ell. És Pasqua. És la nostra missa. Donem gràcies al Senyor, Déu nostre!

Per al Pare Nostre
            Ezequiel havia escrit: ¿Us penseu que m'agrada la mort del malvat? De cap manera. Jo, el Senyor, Déu sobirà, us ho asseguro: el que jo vull és que abandoni els mals camins i que visqui (18,23). Jesús ha complert el que el Pare volia i ens ha ensenyt a demanar i a col•laborar en aquest compliment, fent-nos dir...    retorn




DIMARTS CINQUENA SETMANA DE QUARESMA
Nb 21,4b-9
Jn 8,21-30

Introducció
          Quaresma és conversió però no solament això. Quaresma també és Catecumenat. L’Església es purifica però també creix. Tots estem compromesos en els dos aspectes. És justament el que demanarem a la pregària d’obertura: Que el poble que us serveix augmenti als nostres dies en nombre [Catecumenat] i en santedat [Esforç quaresmal].

Per a l’homilia
            La descoberta del tema.- * Per una part, Nombres: El Senyor li respongué: Fes-te una imatge d'aquestes serps i posa-la dalt d'un estendard. Tothom qui hagi estat picat, si la mira, salvarà la vida. (Però cal tenir en compte la precisió teològica de Sv 16,5-7: És cert que també el teu poble va sofrir l'envestida terrible d'uns animals, i moria picat per serps verinoses. Però la teva indignació no va durar fins a l'extrem. El trasbals es va perllongar just el temps d'escarmentar-los, ja que els vas donar un símbol de salvació que els recordava els manaments de la teva Llei. El qui es girava a mirar-lo, quedava guarit; però qui el salvava no era allò que contemplava, sinó tu, Senyor, que salves tothom).
            ** [Ezequies] Va suprimir els recintes sagrats, va esmicolar els pilars i va tallar els bosquets. També manà de trossejar la serp d'aram que Moisès havia fet, perquè fins llavors els israelites li cremaven ofrenes i li donaven el nom de Nehuixtan (2 Re 18,4).


            Per altra part, en Jn: Allà on jo vaig, vosaltres no hi podeu venir. ~ Vosaltres sou d'aquí baix, jo sóc d'allà dalt; vosaltres sou d'aquest món, jo no sóc d'aquest món. ~ Quan haureu enlairat el Fill de l'home, coneixereu que JO SÓC, i que no faig res pel meu compte, sinó que dic allò que el Pare m'ha ensenyat. ~ Molts van creure en ell.

           
Una mena de tema binari: els mossegats per les serps són de baix, la seva salvació és enlaire. Jesús és de dalt; aquest món es considera pertànyer a baix; no pertànyer a aquest món és pertànyer a dalt (no hi ha situació intermèdia); Jesús és elevat a l’estendard de la Creu; però també elevat a la glòria del Pare – vet aquí la revelació del misteri de la seva personalitat, que els adversaris tracten de desxifrar: ¿Qui ets tu? Si ell actués per si mateix, seria de baix; actua en canvi segons l’ensenyament que ha rebut del Pare (que és de dalt) ell, doncs, també és de dalt. Sense entrar a discutir quina mena de fe tenien els que se suposa que van creure en ell, l’únic mitjà per passar de baix a dalt, es el de mirar enlaire, és a dir, de creure en Aquell que és de dalt, acceptar que ell és JO SÓC. No hi ha altre remei.

            Cal fer notar aquest anunci típicament joànic de la Passió gràcies al doble sentit de la paraula “enlairar”. Aspecte (el del doble sentit de certes paraules) que no es pot oblidar llegint el 4rt evangeli.

            Per naturalesa, nosaltres som de baix; per gràcia som de dalt. Però encara toquem de peus a terra, en el sentit dolorós i perillós de la paraula. Sense separar els peus de terra (en el sentit realista de l’expressió) ens cal passar contínuament per l’ascesi (porta oberta a la gràcia que ve de dalt) a aquest món de dalt on es possible de viure en plenitud. (Alliberats de l’Antic Serpent). Vet ací un nou aspecte de l’esforç de Quaresma.

Pas al ritu
            Ens disposem a celebrar el sagrament de l’enlairament de Jesús a la Creu i a la Glòria. Anunciem la vostra mort. Proclamem la vostra resurrecció... A tu, Déu Pare omnipotent, tot honor i tota glòria. Tant de bo que hi participem de tot cor.

Per al Pare Nostre
            Si allò que dic és el Pare qui m’ho ha ensenyat, és el Pare qui li ha ensenyat la pregària que Jesús, pel seu cantó, ens ha ensenyat a nosaltres. Segur de ser escoltats, gosem dir...    retorn





DIMECRES DE LA CINQUENA SETMANA DE QUARESMA
Dn 3,14-20.91-92.95 (Vg)
Jn 8,31-42

Introducció
            Ahir vàrem pensar en els catecúmens que faran créixer l’Església en nombre. Aquests catecúmens seran sotmesos a escrutinis, perquè aquest creixement també sigui en santedat. També nosaltres, cristians des de fa temps, hem d’ ”escrutar” la nostra vida per examinar la nostra fidelitat. El Senyor sempre vol perdonar.

Per a l’homilia
           La descoberta del tema.- Pel que fa al Llibre de Daniel.- El rei vol obligar a la idolatria els tres joves jueus, amenaçant-los de fer-los morir en el forn. Ells, però, es mantingueren fidels. Pel que fa a l’evangeli de Joan.- “El jueus” busquen com fer morir Jesús, que no para de dir-los la veritat que ha sentit de Déu, el seu Pare. Jesús també restarà fidel a la missió que li ha estat confiada.

            Hom podria pensar – potser massa senzillament – que la selecció de les lectures ha volgut fer aparèixer un cert paral·lelisme entre els tres joves jueus i Jesús, davant el perill. Cadascú pel seu cantó ha romàs fidel a la seva fe, a la seva missió.

            En aquest sentit aquest tema de la fidelitat enfront del perill – enfront de tota mena de dificultats – ens hauria d’afectar, i que cadascú fes el seu propi escrutini.

            Alguna consideració sobre la redacció de l’evangeli.- a) Caldria llegir en el primer verset ...als Jueus que havien cregut en ell, com una indicació que ells havien concedit un cert crèdit al discurs de Jesús, sense voler senyalar adhesió a la seva persona. Ara bé, la qualitat de “deixeble” autèntic suposa una adhesió permanent a la seva persona: romandre (mantenir-se). El Si us manteniu... fa comprendre la possibilitat contrària, que ja ha aparegut al final del discurs sobre el pa de la vida.

            b) Si els interlocutors de Jesús reclamen orgullosament la seva qualitat de descendents d’Abraham, corren el perill de recolzar-se sobre una falsa seguretat; poden quedar a l’exterior de la novetat radical del missatge de la gràcia alliberadora.

            c) El fet que el fill romangui a casa, mentre que l’esclau (o el fill de l’esclava) n’és expulsat, fa al·lusió a les querelles entre Agar i Sara, entre Ismael i Isaac, en Gn 21,8 i següents; que Pau, pel seu cantó, explota en la seva carta al Gàlates. Presumir de ser fill d’Abraham “segons la carn”, és identificar-se a Ismael, i romandre en l’esclavatge.

            d) L’equivalència entre “la veritat” i “el Fill”. Per Jn, la veritat és la realitat de Déu en tant que ell és la plenitud de la vida veritable i que ell hi pot associar els homes que ell ha creat. Aquesta veritat es manifesta i es comunica en Jesús. Així doncs, la fe en Jesús és també coneixement i acolliment de la veritat.

            e) El comportament dels adversaris davant d’aquell que els porta la veritat de Déu, els desqualifica en tant que fills d’Abraham: Però busqueu de matar-me! (37b). Aquesta acusació sembla inconciliable amb la hipòtesi avançada, segons la qual aquest passatge es referiria als judeo-cristians contemporanis de Jn. ¿Com se’ls podria retreure una intenció homicida envers Jesús? Hom pot considerar aquest desplaçament com deliberat, significatiu de la crisi que travessa la comunitat del redactor. Aquest renegats (que s’han passat al judeo-cristianisme) poden semblar a l’evangelista tan culpables com els Jueus històrics que van voler la mort del Senyor.

Pas al ritus
            Jesús hauria pogut dir a la creu, com els tres nois: Però, encara que no ho fes... (de fer-me baixar de la creu)... em confio a les seves mans. Aquesta seguretat absoluta, que no ha estat decebuda, és el que nosaltres fem present en la nostra celebració. Tant de bo que puguem compartir aquesta fidelitat a tota prova.

Per al Pare Nostre
            Hem esdevingut fills pel Baptisme, i romanem a casa. Preguem per viure-hi sempre, dient la pregària dels fills, tal com Jesús ens l’ha ensenyada:    retorn


 



DIJOUS DE LA CINQUENA SETMANA DE QUARESMA
Gn 17,3-9
Jn 8, 51-59

Introducció
            Nosaltres venim a celebrar l’Eucaristia cada matí de Quaresma. Ens anem adonant que el cercle mortal es va estrenyent cada vegada més al voltant de Jesús. Tractem d’entrar en el drama sense jutjar ningú, sinó jutjant-nos a nosaltres mateixos. Les nostres infidelitats són tan culpables com les d’aquells que encerclaven Jesús fa dos mil anys. Demanem-ne perdó.

Per a l’homilia
            La descoberta del tema.- Aquest tema hauria d’aparèixer al voltant del nom d’Abraham. Ell és el protagonista de la primera lectura: rep de part de Déu l’oferta de l’Aliança. El seu nom apareix també vàries vegades en la controvèrsia de Jesús amb els “Jueus”. ¿Quin seria l’aspecte comú que caldria retenir d’aquestes mencions d’Abraham?

            Abraham rep la promesa d’esdevenir pare de molt pobles i de tenir per sempre la possessió perpètua del país dels cananeus. Vàries vegades apareix que la teva descendència heretarà la promesa feta a Abraham. El primer sentit d’aquest paraula seria de comprendre-la com referint-se als hebreus/jueus. ¿Podríem comprendre-la com ho fa sant Pau en la carta als Gàlates 3,16?: Doncs bé, les promeses van ser fetes a Abraham i a la seva descendència. No diu: «i a les descendències», com si fossin molts, sinó que es refereix a un de sol: «i a la teva descendència», que és Crist.

           
Aleshores caldria reconèixer que Jesús tenia raó dient: Abraham, el vostre pare, s'entusiasmà esperant de veure el meu dia, el veié i se'n va alegrar. Abraham va tenir esperança (en el sentit fort de la paraula: va estar segur que la paraula de Déu es compliria i veuria arribar el Dia del Descendent). I que també tenia raó dient : des d'abans que Abraham nasqués, jo sóc : el Fill preexistent s’ha fet present en l’esperit d’Abraham quan Déu li oferí de fer aliança amb ell.

            Jesús no podia guardar en silenci “la seva veritat”... encara que hagués de pagar aquesta confessió amb la seva vida; però no a qualsevol moment, sinó quan hagués arribat la seva hora i no abans.

            Aquests adversaris que refusen d’acceptar la seva paraula i que s’arrisquen a tastar la mort per sempre, aquests Jueus adversaris de Jesús, ¿són els Jueus de l’any 30? ¿Són potser els Jueus de Jàmnia que discuteixen amb els cristians de la comunitat de Joan, els anys 90? Més enllà d’aquestes referències històriques possibles, cal rebre aquesta dolorosa polèmica de Jesús amb aquests Jueus, com un advertiment per als lectors de totes les generacions.

Pas al ritus
            Som aquí perquè volem romandre fidels a la paraula de Jesús. La mort que Jesús ens promet de no tastar, és la mort per sempre. És la segona mort que el mateix Joan dirà a l’Apocalipsi. La mort física la travessarem tal com Jesús ho va fer a la seva Pasqua. Renovem i reafirmem la nostra voluntat de ser fidels al Crist tot participant a la seva Eucaristia.

Per al Pare Nostre
            Siguem fidels a aquesta paraula privilegiada que Jesús ens ha ensenyat. Diguem-la, creguem-la, posem-la en pràctica. Gosem dir, doncs, perquè és així que ens ha estat ensenyat...    retorn





DIVENDRES DE LA CINQUENA SETMANA DE QUARESMA
Jr 20,10-13
Jn 10,31-42

Introducció
            Desfeu-nos dels lligams pecaminosos... a causa de la nostra feblesa... la pregària és benèvola; però som culpables. Acudim a la vostra benignitat – que no és “tova” de cap manera – perquè s’expressa a través de la fidelitat de Jesús passant per la Passió. La llibertat que Jesús ens ha guanyat, la va pagar amb la seva vida. Reconeguem els nostres pecats per acollir-ne el perdó.

Per a l’homilia
            La descoberta del tema.- Pel que fa a Jeremies, es tracta d’un passatge de “les confessions”; diari íntim del profeta en el qual s’expressa en primera persona per explicar el que li passa; i per adreçar-se a Déu obertament. Per un cantó parla del complot que es trama contra seu; per altre, expressa la seguretat que té en el Senyor –Però el Senyor és al meu costat com un guerrer poderós–; està segur que la seva justícia es manifestarà per les penes amb les quals els seus perseguidors seran castigats. Canta per endavant el seu cant de victòria.

            Pel que fa a Jesús. Acaba de proclamar la seva unicitat amb el Pare. Jo i el Pare som u (Jn 10,30). Els seus adversaris tracten de lapidar-lo; volen passar a l’execució que mereix el crim de blasfèmia que acaba de cometre.

            M'heu vist fer moltes obres bones, que venien del meu Pare. Per quina d'elles em voleu apedregar? Els jueus li respongueren: No et volem apedregar per cap obra bona, sinó per blasfèmia, perquè tu, que ets un home, et fas Déu. L’evangelista ja havia anunciat aquest projecte dels Jueus quan Jesús va justificar la curació del paralític de la piscina dient: Els jueus, amb més afany, buscaven de matar-lo, perquè veien que, a més de violar el repòs del dissabte, afirmava que Déu era el seu Pare i es feia així igual a Déu (Jn 5,18). Ara el veredicte ja és explícit: és la conclusió del procés contra Jesús. No obstant, Jesús es defensa dient que són les obres del seu Pare que ell compleix, amb esperança que puguin arribar a creure: Així sabreu i coneixereu que el Pare està en mi, i jo, en el Pare (v. 38b). Novament les pedres amenacen Jesús; i aquesta vegada Jesús ja no discuteix més; se’ls escapa a Transjordània, allà on havia estat amb Joan Baptista; allà on l’havia conegut; allà on havia començat el ministeri que està a punt d’acabar.

            El tema, doncs, podria ser “El just perseguit per haver complert la voluntat de Déu”. Jeremies i Jesús en “paral·lel”. Però també “divergents”. El profeta reclama venjança, Jesús tracta de convertir. L’un només coneix “la retribució temporal”; Jesús proclama la Vida que no mor. L’un és de l’AT, l’altre del NT.

Pas al ritus
            Ens disposem a dur a terme l’obra de Jesús – Feu això que és el meu memorial – de la mateixa manera que ell va acomplir les obres del Pare. Mantinguem-nos-hi fidels. Complir l’obra de Jesús en l’Eucaristia, sí; però complir-la també durant tot el dia... siguin quines siguin les dificultats.

Per al Pare Nostre
            Un salm (82/81,6) nomena “déus” a certs responsables del poble jueu. Jesús ens nomena germans; Jesús ens fa ser verdaderament fills de Déu. Diguem, doncs, plens de fe:    retorn





DISSABTE DE LA CINQUENA SETMANA DE QUARESMA
Ez 37,21-28
Jn 11,45-57

Introducció
            Setmana Santa està per arribar. Pasqua d’aquí vuit dies. El temps de preparació gairebé acabat. Intensifiquem la fidelitat per no perdre res del do que ens va ser ofert. Que siguem batejats de fa molt de temps, que siguem catecúmens, demanem la protecció del Senyor. Que ens perdoni els nostres pecats.

Per a l’homilia
            La descoberta del tema.- Una paraula apareix clarament tant en Ezequiel com en Joan: UNITAT. ¿En quin sentit en l’un o l’altre dels dos textos?

            Ezequiel és el profeta de la restauració, no solament de la ciutat santa (principalment del Temple –capítols 40-44– que esdevindrà el centre del país), sinó de tot el país i dels seus habitants amb la unificació dels dos grups de tribus oposats entre ells. Les imatges que fa servir són evocadores de pau i de benestar, després del sofriment de l’exili a Babilònia.

            Joan ens porta la definitiva decisió del Sanedrí: Així, doncs, aquell dia van decidir que el matarien. Hi ha massa gent que creu en Jesús després de la resurrecció de Llàtzer! Tenen por d’una revolta que posi en perill el prestigi dels Fariseus i les bones relacions dels Saduceus amb el poder romà. El que és notable és la raó que dóna l’evangelista per explicar el sentit de les paraules amb les quals Caifàs decideix que val més que un sol home mori pel poble, i no pas que es perdi tot el poble, perquè Era gran sacerdot, aquell any.

            Caifàs ha donat la mateixa raó de la mort de Jesús: la que Jesús mateix donaria la vigília de la seva mort. Caifàs diu que Jesús cal que mori perquè la tot el poble no es perdi, i Jesús diu: Això és la meva sang, la sang de l'aliança, vessada per tothom en remissió dels pecats (Mt 26,28). Joan completa el que Caifàs no podia saber: I no tan sols pel poble, sinó també per reunir els fills de Déu dispersos.

            Per dues vegades Jn fa aparèixer aquesta expressió: Era gran sacerdot, aquell any. Caifàs va ser Gran Sacerdot durant 18 anys (del 18 al 36). ¿Quin podia ser l’interès per senyalar “aquell any”? ¿Què tenia de particular “aquell any” que no tinguessin els altres 17 del seu pontificat? Doncs era justament això: L’any de la Redempció, l’any de la salvació, l’any en què Jesús moriria i ressuscitaria, l’any en què reuniria els fills de Déu dispersos. “Aquell any” no era un any qualsevol, un any com els altres; calia fer-ho ressaltar per tal que “aquell any” quedés inesborrablement gravat en les memòries i en els cors dels deixebles de Jn.

            Caldria citar tot el capítol 17 per comentar aquesta unitat volguda per Jesús que li ha costat la vida.

Pas al ritus
            En totes les Pregàries Eucarístiques el primer do que es demana, com a fruit principal del Memorial que acaba de fer-se present, és la unitat dels fidels. Solament, un exemple, l’epiclesi sobre l’assemblea de la 4a Pregària Eucarística: Mireu l’ofrena que vós mateix heu preparat per a la vostra Església; i ja que ens doneu un sol pa i un sol calze, concediu als qui en participaran que, reunits en un sol cos per l’Esperit Sant, siguin en Crist una víctima viva a lloança de la vostra glòria. Resulta impossible participar a l’Eucaristia sense tendir a la unitat volguda pel Crist. (Vegeu també la pregària abans de donar-se la pau).

Per al Pare Nostre
            Som fills de Déu reunits per Jesús, després d’haver estat dispersats. Que la unitat de les nostres veus expressi la dels nostres cors, dient plegats, com ell mateix ens ensenyà...    retorn