PRESENTACIÓ GENERAL DEL
LECCIONARI DE QUARESMA ENTRE SETMANA
Com de
costum en el cas dels altres temps privilegiats – Advent, Nadal; Pasqua, no
tant – l’elecció de les lectures per a cada missa per al temps de Quaresma
ha estat feta amb el criteri d’“elecció per tema”. És a dir, que una certa
relació hauria d’aparèixer entre la primera lectura, sempre treta del Primer
(Antic) Testament, i la pàgina de l’evangeli de la mateixa missa.
En el
documents més antics, la celebració de la Pasqua es presenta essencialment
com: 1) un dejuni d’un dia (dissabte), o de dos dies (el dissabte i el
divendres) [hom fa marxa enrere] – la “Setmana Santa” encara no ha estat
instituïda – o d’alguns dies, 2) seguit d’una assemblea nocturna de pregària
que clausura l’Eucaristia, que ja s’escau abans de l’alba del primer dia de
la setmana. L’obligació de prendre part en aquesta assemblea nocturna és
fonamental. Aquests dies de dejuni són inseparables de l’assemblea nocturna
i formen amb ella la celebració pasqual.
El dejuni del
dissabte, i després el del divendres, no és un dejuni penitencial (de
mortificació), sinó un dejuni d’absència, un dejuni d’espera anhelant; un
dejuni que serà trencat per la festa eucarística quan apareixerà l’estel del
matí, a l’hora en què les dones portadores de perfums es posaven en camí cap
al sepulcre, la pedra del qual ja havia estat feta rodolar. Dejuni, reunió
de la comunitat de creients, vetlla de pregària, lectures de l’Antic i del
Nou Testament, celebració de l’Eucaristia, àpats fraterns en la joia del
Crist ressuscitat ─ aquests són els elements fonamentals de la Vetlla
Pasqual.
Molt aviat, a
Roma, una setmana de dejuni va començar a establir-se com a preparació de la
nit santa. Aquesta setmana s’obria amb el diumenge amb la proclamació de la
Passió. L’assemblea del dimecres d’aquesta setmana (com la de tots els
altres dimecres) tampoc no comportava celebració de l’Eucaristia com tampoc
la del divendres (que després esdevindria “Divendres Sant”).
En el curs
del segle IV, apareix un període de tres setmanes de preparació tirant
enrere des del diumenge de la Resurrecció fins el diumenge Lætare (“Alegra’t
[Jerusalem]”, cant d’entrada d’aquest diumenge), el qual, més tard,
esdevindria el 4rt diumenge de quaresma, però que en aquest moment encara no
ho era.
Més tard
encara, cap a la fi del segle IV (cap el 384) neix el dejuni de quaranta
dies. El diumenge de l’obertura d’aquestes sis setmanes de dejuni, era el
primer diumenge de Quaresma, el qual queia exactament quaranta dies abans de
començament del Triduum Pasqual.
D'aquestes
etapes en l’organització del temps de preparació a la Vetlla Pasqual (de la
Pasqua!) han deixat senyals en l’organització actual del leccionari entre
setmana, sobre tot en l’elecció de les lectures evangèliques.
Així doncs,
en les tres darreres setmanes de la nostra Quaresma (quarta; cinquena;
sisena = Setmana Santa) l’evangeli és sempre de sant Joan (llevat el del
dimecres sant).
Durant la
quarta setmana, a part del dilluns (on es proclama la curació del fill del
funcionari reial), es proclama la curació del paralític de la piscina de
Betzata i les discussions que va provocar aquesta curació, que es conserven
en els capítols 5è i 7è de sant Joan. La discussió s’allargarà fins el
dijous de la 5a setmana en el capítol 8è de sant Joan. És el verdader procés
religiós contra Jesús ja que no n’hi ha cap després de la seva detenció a
Getsemaní; solament un petit interrogatori a casa d’Annàs, que, a més, no
era Gran Sacerdot “aquell any”.
En el
divendres de la 5a setmana, es llegeix el final de capítol 10è que continua
la discussió de Jesús i els Jueus arran de l’afirmació de Jesús que ell i el
Pare “eren u”. El dissabte, la decisió de Caifàs, que era Gran Sacerdot
“aquell any”, que diu: ¿No us adoneu que val més que un sol home mori pel
poble, i no pas que es perdi tot el poble? (Jn 11,50).
Per a la 6a
setmana (la Santa), els evangelis són: la unció a casa de Llàtzer; l’anunci
de les negacions de Pare; la “venda” de Jesús per part de Judes als Grans
Sacerdots. Aquestes tres darreres setmanes estan, doncs, orientades cap a la
Passió de Jesús.
Al contrari, en les tres primeres setmanes de Quaresma, els evangelis de les
quals són trets dels evangelistes sinòptics, consideren més aviat temes que
es refereixen a la conversió en el sentit moral de la paraula.
A la meva
manera d’entendre, doncs, la Litúrgia de la Paraula per als dies entre
setmana de la Quaresma considera, primer una revisió sincera i
exigent de la pròpia conducta en relació a la paraula de Jesús, per
entrar després, en una segona part, en la contemplació de la Passió del
Crist, tot oblidant-nos de nosaltres mateixos.