DILLUNS PRIMERA SETMANA QUARESMA
Lv 19,1-2.11-18
Mt 25,31-46
Introducció
Des d’ahir hem entrat en la primera setmana de Quaresma. Que el Senyor ens
concedeixi la intel•ligència – la lectura en profunditat: “intus legere” –
de la nostra fe, així podrem viure més d’acord amb aquesta fe que és la
nostra. Sempre amb la seva ajuda, naturalment! Coma ara, tot demanant de
rebre el perdó dels nostres pecats.
Per a
l’homilia
A la recerca del tema.- Està clar – a la meva manera d’entendre – que
el “tema” que “uneix” les dues lectures és, per un cantó, la darrera frase
del Levític “Estima els altres com a tu mateix”, i per l’altre, “Tot allò
que fèieu [que deixàveu de fer] a un d'aquests germans meus més petits, a mi
m'ho fèieu [m’ho negàveu a mi].”
Però hi ha
també notables diferències que s’han de tenir en compte entre els dos
textos.
En el Levític
els altres [el proïsme] és: el teu company (3 vegades); el teu proïsme, el
teu compatriota (1 vegada); el teu germà (1 vegada); els fills del teu poble
(1 vegada); totes aquestes apel·lacions són com sinònims. Així doncs, queda
clar que els altres [el proïsme] no és altre que “el jueu com tu”; aquell
que pertany a la mateixa societat clànica que tu. Es tracta, doncs, d’una
“proximitat tancada”. Tancada, a més a més, a aquells que són considerats
inferiors socialment: el jornaler, el sord, el cec, el dèbil; encara que
pertanyin també al teu poble. El referent és, com tu mateix.
Al contrari,
a l’evangeli, el referent és el Rei mateix ; Rei que és el significant de
Jesús. I aquest Rei s’identifica amb tots aquells que estan en la
necessitat, sense altra condició. Es tracta, doncs, d’una “proximitat sense
límits”.
Encara més:
si volguéssim “traduir” en cristià el “com a tu mateix” del Levític, caldria
que el “tu mateix”, també fos el significant de Jesús. És a dir, Jesús rep
com fetes a ell mateix les ajudes fetes als petits i pobres. El petit i el
pobre és, doncs, l’igual de Jesús. Estimar-lo com a mi mateix, és fer-me
l’igual dels petits i els pobres; posar-me en el seu lloc. Així doncs: Jesús
és l’igual dels petits i dels pobres; jo esdevinc l’igual dels petits i dels
pobres; jo esdevinc l’igual de Jesús.
Dit d’una
altra manera els he d’estimar efectivament com si Jesús estigués en el meu
lloc, atesa aquesta mena d’ ”equació”: pobre = Jesús = jo mateix. Cosa que
és molt més exigent, i molt més verdadera, que fer “equilibris” per
identificar amb Jesús aquell que es troba davant meu... cosa que no sempre
és honestament possible. Al contrari, jo he de – perquè és possible amb la
gràcia de Jesús mateix – actuar com si Jesús estigués en el meu lloc davant
el més miserable i el més dolent dels humans!
El tema
podria haver estat expressat dient: Fem-nos propers d’aquells que tenen
necessitat de nosaltres perquè Jesús vol ser-los proper.
Pas al ritus
Tota la vida de Jesús no ha estat altra cosa que posar en pràctica aquestes
“obres de misericòrdia”; cosa que l’ha conduit a la creu, i també a la
glòria. Aquesta obra global de misericòrdia és feta present ara sobre
l’altar: per participar-hi, primer com a beneficiaris i, després, com a
benefactors. Siguem conseqüents amb la participació litúrgica.
Per al Pare
Nostre
“Pare Nostre” és la proclamació de fraternitat, de proximitat oberta, sense
límits. Preguem, doncs, tal com ho hem après...
retorn
DIMARTS
PRIMERA SETMANA QUARESMA
Is 55,10-11
Mt 6,7-15
Introducció
Celebrar l’Eucaristia és més que fer una pregària; aquesta només és una
conversa amb el Senyor. Celebrar l’Eucaristia és realitzar una acte
sagramental: una ofrena, un gest... naturalment, acompanyat de paraules que
donen sentit al que s’està fent. Hem vingut, doncs, a oferir al Pare tot
honor i tota glòria per, amb, en Jesús; units a Ell i entre nosaltres per
l’Esperit. Que ell vulgui ara perdonar-nos els nostres pecats.
Per a
l’homilia
A la recerca del tema.- Es podria expressar dient: ¿Quina és la
pregària que travessa tots els estrats celestes fins arribar al cor de Déu
Pare?
¿Quin es el
punt (la paraula) de tangència entre les dues lectures? En Isaïes: Així serà
la paraula que surt dels meus llavis: no tornarà a mi infecunda. En Mateu:
Quan pregueu, no parleu per parlar, com fan els pagans. Vosaltres, pregueu
així: Pare nostre.
Aquesta
paraula que ha fet “el va i ve” eficaç entre Déu i la terra, podria ser
considerada en “p minúscula” i aleshores podria ser la mateixa pregària del
Senyor. Però també podria ser considerada en “P majúscula” (encara que hom
“llisqui” cap a Jn), i aleshores aquesta Paraula/Verb que ha dit: He
sortit del Pare i he vingut al món; ara deixo el món i me'n torno al Pare
(Jn 16,28) quan Tot s'ha acomplert (19,30). El “va i ve” perfectament
acomplert, absolutament eficaç.
En Isaïes també es tracta
de resultat, de fer el que jo volia, de la missió confiada a la paraula.
Nosaltres mateixos som una mica “el resultat” d’aquest “venir” de la Paraula
(P majúscula): Us ho ben asseguro: si el gra de blat, quan cau a la
terra, no mor, queda ell tot sol, però si mor, dóna molt de fruit (Jn
12,24). Així doncs, també nosaltres hauríem de retornar a Déu... Cosa que
s’acomplirà el dia de la nostra entrada a la casa del Pare. Mentrestant,
comencem a fer aquest “va” (anar cap allà d’on hem vingut), del “va i ve”,
cada vegada que som capaços de pregar, intel•ligentment en la fe, l’Oració
Dominical.
Dic
“intel·ligentment en la fe” per significar la comprensió de cada paraula i
de cada frase del Pare Nostre. Altrament, correm el risc de fer-ho com
cotorres. (Entrar en la intel•ligència del Pare Nostre podria ser un bon
“esforç de Quaresma”).
Jesús ens
dóna encara una altra condició perquè la nostra pregària penetri dins el
cel: el perdó mutu com a condició prèvia. Aviat dit... no tan fàcil de
complir; però necessari de totes maneres.
Nosaltres hem
d’esdevenir “la collita”, fruit de la sembra d’aquesta Paraula, que el Pare
espera després d’haver enviat “la pluja i la rosada” de l’Esperit per
fecundar. Què en farem, nosaltres?
Pas al ritus
Ens disposem a fer present el “va i ve” (en realitat “ve i va”) del
Verb/Paraula: del Pare al món, del món al Pare. Vida, mort, glorificació de
Jesús: Misteri de la fe. Jesús ha fet la vinguda tot sol. A l’entornar-se’n,
no ho fa pas sol; nosaltres que estem aquí ho fem amb ell. Deixem-nos endur
pel Crist.
Per al Pare
Nostre
Avui més que mai, seguint l’evangeli, l’invitatori del missal per a la
pregària del Senyor agafa tot el seu sentit: Fidels a un manament del
Senyor, i seguint el seu diví mestratge, gosem dir: ...
retorn
DIMECRES
PRIMERA SETMANA QUARESMA
Jo 3,1-10
Lc 11,29-32
Introducció
La nostra pràctica cristiana hauria de ser viscuda com la celebració d’un
sagrament. Aquest s’acompleix per l’acció conjunta (la sinergia) d’elements
sensibles (gestos, paraules) i de l’Esperit. Igualment per a nosaltres: els
actes corporals – gestos, paraules – i l’esperit (el nostre) més (+)
l’Esperit Sant que actuen conjuntament. Que la nostra celebració ens faci
créixer en l’esperit i en l’Esperit. Començant pel refús dels nostres
pecats.
Per a
l’homilia
[Per a les notes exegètiques d’aquest passatge de Lc 11,29-32, vulgueu
consultar el Dimarts de la 23a setmana].
A la
recerca del tema.- Convertim-nos; nosaltres tenim raons molt millors que
les que tenien els Ninivites. El profeta anònim autor del llibre de Jonàs,
interpel·la els seus contemporanis tancats en la seva pròpia salvació
excloent d’aquesta possibilitat els estrangers. L’autor del text posa com
exemple la conversió de l’oposant més oposat als jueus: els Assiris de la
capital, Nínive. Aquestos s’han convertit només sentint la crida a la
conversió del profeta Jonàs.
Al final de
relat, Jonàs s’enfada contra Déu perquè s’ha mostrat benvolent amb els
Ninivites (com molts personatges que apareixen en els evangelis en relació a
certes accions de Jesús). Aquest final del Llibre de Jonàs no apareix en la
nostra lectura. (Mireu, en tot cas, les primeres lectures – del dilluns al
dimecres – de la 27a setmana senar).
Jesús
s’identifica amb aquest Jonàs de ficció en relació a la gent de la seva
generació que li demana signes meravellosos per convertir-se, és a dir per
acceptar la seva persona i el seu missatge (ja que ells no eren ni pagans ni
ateus).
No cal anar
més lluny en la nostra reflexió. Ens podem deixar interrogar seguint aquest
tema: ¿A qui ens assemblem més, als Ninivites que confien en Jonàs, o a
aquesta generació contemporània de Jesús que refusa la seva persona i el seu
missatge perquè no li dóna els senyals meravellosos que li demana?
En aquesta
Quaresma, ¿on estem de la nostra progressió en el coneixement de Jesús, de
les seves paraules, dels seus exemples; en el seguiment de les seves
consignes? ¿Som capaços de creure que fins els cabells del nostre cap estan
comptats quan els adversaris cauen damunt nostre sense raó aparent? O, al
contrari, ¿exigim proves, miracles, per confiar en l’amor paternal/maternal
de Déu per nosaltres, en comptes de creure-ho solament perquè Jesús ens ho
ha fet saber?
La nostra
culpabilitat, cas que n’hi hagués, seria bastant més greu que la de la
generació de Jesús ja que nosaltres posseïm el gran senyal de la
Glorificació de Jesús després de la seva fidelitat fins la Creu, fins el
sepulcre. ¿De què més tenim necessitat?
Pas al ritus
Nosaltres acomplim en la fe – doncs amb absoluta certesa – el gran senyal
que Jesús ens ha donat per “merèixer” la nostra adhesió: el Misteri de la
Fe! Que la nostra vida correspongui a la nostra fe.
Per al Pare
Nostre
Aquí teniu més que Salomó. Tenim el seu descendent i Fill de Déu que està
aquí i que ens ha ensenyat a pregar: en paraules i en Esperit. Seguint
fidelment el seu ensenyament i diguem:
retorn
DIJOUS PRIMERA
SETMANA QUARESMA
Estgr 4,17n.p.q.r.aa-bb.gg-hh (o bé Est 14,1-3.12-14 Vg)
Mt 7,7-12
Introducció
Dimarts darrer dèiem que l’Eucaristia és més que una pregària. Res a treure
d’aquesta afirmació. És do, i és acolliment. Do de Déu, acolliment del Do
diví. Do també de les nostres lloances i les nostres accions de gràcies. Do
de la Paraula, acolliment de la Paraula. Buidem els nostres cors de tot,
sobre tot del mal, perquè el Do de Déu pugui omplir-nos.
Per a
l’homilia
A la recerca del tema.- Es tracta de la pregària de demanda: la
d’Ester abans de gosar presentar-se davant del rei Persa, Xerxès, per tal de
suplicar-li en favor del poble jueu deportat en el seu país. Per altre
cantó, l’ensenyament de Jesús cap al final del Sermó de la Muntanya, sobre
la certesa de ser escoltat per Déu quan li preguem, sobreentenent-se en
pregària de demanda.
Les
generalitats del principi de la perícopa: demaneu, cerqueu, truqueu,
sense més precisions, són seguides d’alguna precisió; hom demana pa, hom
demana peix, hom demana al seu pare la bondat, que és sobrepassada
infinitament per la del Pare celeste. No hi ha cap raó per no ser escoltat.
¿Quin lligam
hi pot haver entre la “Regla d’or” (Feu als altres tot allò que voleu que
ells us facin) i aquest ensenyament (demaneu, cerqueu, truqueu)?
Una resposta, entre moltes altres (cf. Bonnard, p. 100-101): Els deixebles
podran constatar que ells són fills de Déu (el vostre Pare del cel) pel fet
que siguin capaços d’actuar d’acord amb la “Regla d’or”, resum de la Llei.
És a dir que sàpiguen donar, quan siguin demanats; fer trobar, quan d’altres
busquin; obrir, quan d’altres truquin.
Aquesta
“Regla d’or” era coneguda del món antic. Jesús la renova en dos punts: no es
tracta de fer el bé per tal de rebre quelcom de bé en retorn, sinó de
prendre’n la iniciativa, sense comptar amb el que es pugui rebre en retorn.
Pel altra banda la regla es presenta com el resum del pensament bíblic: la
Llei i els Profetes (cf. Mt 5,17: No us penseu que he vingut a anul·lar
els llibres de la Llei o dels Profetes; no he vingut a anul·lar-los sinó a
dur-los a la plenitud; Mt 22,40: Tots els manaments de la Llei i dels
Profetes es fonamenten en aquests dos).
Pel que fa al
contingut de les nostres demandes, és a dir del que hem o podem demanar en
la nostra pregària, heus ací alguns pensaments de sant Agustí (354-430).
Agustí accepta que tot es pot demanar a Déu, però també cuida de purificar
aquestes demandes. Sempre les centra en Déu, que tracta d’ensenyar a pregar
els seus catecúmens, per acabar dient de no demanar a Déu res fora de Déu
mateix: Demana una altra cosa si en trobes una de millor. Afegeix,
fent parlar Déu: És a mi que cal posseir, és de mi que cal fruir. És a mi
que cal abraçar.
Alguns extractes de la “Carta a Proba”, vídua africana, després de la
presa de Roma el 410.
1.
Disposicions.- Concentra tota la teva acció en el teu interior... Vols
pregar en un temple? Prega en tu mateixa. Però comença per ser un temple de
Déu... La pregària és primer que res un retorn de l’exterior cap a
l’interior.
2. Què cal
demanar en la pregària?- Demana la vida benaurada. ~ Ja que és en
aquesta vida on vivim amb Déu i de Déu i a qui, sense cap mena de dubte, que
cal adreçar tot el que pot ser demanat útilment i convenientment...
3. Perquè
Déu ens demana pregar, si ho sap tot ?- El Senyor Déu nostre no té cap
necessitat que li fem conèixer la nostra voluntat ja que no la pot ignorar,
però vol, per la pregària, excitar i inflamar els nostres desigs, per
fer-nos capaços de rebre el do que ens prepara... Com que d’altres assumptes
poden afeblir el nostre desig, a certes hores determinades, cridem el nostre
esperit a pregar. ~ Una cosa és un llarg discurs, i una de molt diferent, el
sentiment durador del cor.
4. Quin
tipus de pregària cal adreçar à Déu ?- Agustí respon fent el comentari
del Pare Nostre. És la pregària perfecta: perquè el Senyor ens l’ha
ensenyada; perquè ella desvetlla el desig veritable. Tota pregària ha de
conduir al Pare Nostre, norma de tota pregària cristiana. Si preguem com cal
utilitzarem, potser, altres paraules, però el seu contingut no s’apartarà
pas de la pregària del Senyor. Podem, en la nostra pregària personal,
formular les mateixes demandes amb paraules del nostre gust, però no
tindríem dret de demanar coses diferents... Per Agustí la pregària no pot
anar separada de les obres: dejunis, almoines: ¿Com es pot trobar amb les
mans el Déu incorporal i impalpable? Les nostres mans són les nostres obres.
5.- Què
cal pensar de la pregària no atesa ?- El Senyor sempre dóna quan li
demanem, però no sempre dóna el que se li demana. Cal pregar amb confiança:
El Senyor sap millor que nosaltres el que ens convé. Hem entrat en el camí
de l’esperança i de la paciència. Sabem que l’Esperit intercedeix per
nosaltres; l’Esperit sap demanar com cal, i nosaltres no en sabem; ell
intercedeix no segons nosaltres, sinó segons Déu. A més a més, Déu és l’únic
que coneix el nostre verdader desig. Hi ha doncs una mena de docta
ignorància, però il•luminada per l’Esperit que ajuda la nostra feblesa. (In
Marcel NEUSCH, “Inititaion à saint Augustin”, Cerf, Paris, 1996, pp.
183-187, col. “Épiphanie”).
Pas al ritus
L’Eucaristia compleix en accions – Misteri de la fe – totes les demandes del
model de pregària: des de la santificació del Nom, fins el
deslliurament del Maligne, passant pel perdó dels pecats i pel do del pa de
cada dia. Entrem-hi amb el cor ben disposat, i la intel•ligència de la fe de
les nostres paraules i dels nostres gestos.
Per al Pare
Nostre
Molt més el vostre Pare del cel donarà coses bones als qui les hi demanen...
¿Hi ha coses millors que les que demanem en el Pare Nostre? Preguem amb
plena confiança, tot dient...
retorn
DIVENDRES
PRIMERA SETMANA QUARESMA
Ez 18,21-28
Mt 5,20-26
Introducció
¿Quin és el “cim penitencial” de la missa? A la meva manera d’entendre no és
pas l’ ”Acte penitencial” del començament; sinó quan, en el relat de la
Institució, fem present “la sang vessada (oferta) per nosaltres i per tots
els homes en remissió dels pecats”; Ofrena i do s’encaixen mútuament. Entrem
agraïts i penedits en aquesta estereofonia litúrgica del qual som actors i
beneficiaris.
Per a
l’homilia
A la recerca del tema.- En les dues lectures es tracta del perdó, però no en
el mateix registre.
En Ezequiel
l’accent està posat sobre la responsabilitat personal; desvinculada de
l’actuació del clan o de la família. És la gran innovació aportada pel
Sacerdot/Profeta en l’Exili. Cadascú respondrà davant Déu del que ha fet...
Hi ha “un petit” problema suplementari: No li tindré en compte el bé que
havia fet (v. 24); ¿és possible, això? Jo no goso respondre... També és
veritat que s’hi diu: En canvi, si el just deixava d'obrar el bé i
cometia les culpes i les accions abominables que comet el malvat, ¿us penseu
que viurà? Cal tenir en compte que la revelació de la vida més enllà de
la mort – per a la verdadera benaurança o per a la malaurança – encara no
havia estat feta. Però aquesta mort “solament” corporal era, a l’època, el
resum de tota separació de Déu... La pregunta, però, queda encara sense
resposta.
Per altra
part l’accent del passatge evangèlic cau sobre la responsabilitat pel que fa
al respecte – ¿a l’amor? – de cara al germà; des dels sentiments – el qui
s’enfadi – fins l’insult ofensiu, cosa que és considerada per Jesús tan greu
com l’assassinat. El principi moral està formulat en la sentència
generalitzant: El qui s’enfadi... El qui digui... i el qui insulti...
Segueixen dos exemples pràctics, entre molts altres possibles, redactats en
segona persona del singular: Ni que et trobis a l’altar... Si algú et porta
al jutjat...
Una de les
característiques de les sis antítesis de les quals es tractava al principi
del Sermó de la muntanya, era la de radicalitzar els aspectes fonamentals de
la Llei. No n’hi ha prou de no fer mal físicament al germà (5è manament),
sinó ni tan sols mal “psicològic”, diríem avui. (Nosaltres ja sabem que el
mal psicològic també deixa ferides, no en el cos sinó en l’esperit).
Potser,
per aquest cantó, podríem posar costat per costat la perversitat de la qual
parlava Ezequiel (que li feia oblidar a Déu el bé realitzat abans) i el mal
fet “de paraula” al germà. Radicalit- zació aportada per Jesús.
El tema
doncs, seria, en un aspecte negatiu, de no fer el més petit mal al germà: ni
físic, és natural, tothom coneix la Llei; ni psicològic, verbal, o
gestual... En presència del Pare dels germans, aquest mal comès té la
mateixa gravetat.
Però es
podria girar el tema mirant-lo des del costat positiu: fer el bé – estimar
de paraula i amb actes – a tots els nivells el germà que tenim al costat.
La seriositat
de l’ensenyament es tradueix pel primer exemple particular: resultaria
impossible d’acostar-se a Déu, sense haver ofert, o demanat, perdó al germà.
En el segon exemple, la seriositat apareix en la urgència per a fer les
paus.
Copio de
Pierre BONNARD: “Aquest germà no és pas l’home en general, sinó a nivell de
la vida palestina, el membre de la comunitat jueva; a nivell de l’Església
de Mateu, el membre de l’Església; apareix ja en el primer evangeli com una
certa polèmica contra la noció sectària de germà, característica dels
essenis” (p. 64).
Pas al ritus
Entrem en
l’acte estereofònic, en el qual s’ofereix al mateix temps que es rep. La
sang, és la vida; el perdó. Encara que els meus pecats siguin absolutament
personals, jo no puc entrar en el misteri sense estar reconciliat al meu
nivell per tal d’estar-ne al nivell de Déu.
Per al Pare
Nostre
Diguem, doncs: Perdoneu-nos com nosaltres perdonem, tal com ho acabem
d’aprendre:
retorn
DISSABTE
PRIMERA SETMANA QUARESMA
Dt 26,16-19
Mt 5,43-48
Introducció
Maria de Betània va rebre la felicitació de Jesús perquè havia escollit
l’única cosa necessària. En el moment de començar la missa que tanca la
nostra primera setmana de Quaresma, demanarem de saber cercar la mateixa
cosa única: no una cosa però, sinó una Persona. Que ell mateix perdoni els
nostres esgarriaments.
Per a
l’homilia
A la recerca del tema.- El Deutoronomi ens recorda les dues parts que
intervenen en l’Aliança (de la Primera i de l’Eterna): per un cantó: Avui
has fet que el Senyor es comprometi a ser el teu Déu; per altre cantó:
Avui el Senyor ha fet que tu et comprometis a ser el seu poble...
I tu compliràs tots els seus manaments. Hi ha hagut aliança però els
compromisos estan de part del poble, del qui està en situació inferior dels
dos signataris, del qui n’és el beneficiari. Hi ha hagut dos signataris,
però és una aliança en “sentit únic”, que va de “dalt a baix”.
L’evangeli,
pel seu cantó, es dirigeix als socis de l’aliança; se suposa que ja ha estat
signada: Ja sabeu que es va dir... Doncs jo us dic... I el que ens és
dit son imperatius, expressions de pertinença a l’Aliança: estimeu, pregueu,
perquè sigueu, sigueu perfectes! Cal ben meditar per ben acomplir, per
mantenir-se bé en l’Aliança oferta; nosaltres no ho mereixem; l’hem de
guardar el compromís adquirit, simplement (que no és poc).
Precisions.
Hom cercaria en va en l’A. T. l’odre explícita de “no estimar l’enemic”.
Aquesta instrucció suposa la idea àmpliament escampada en el darrer
judaisme, que tots els qui no formen part de la comunitat nacional i
religiosa són enemics.
◊ v. 44.-
L’enemic en aquest context, no és ni l’adversari personal, a l’interior de
la comunitat religiosa, ni l’enemic de la nació en el sentit polític i
militar, sinó el perseguidor de la fe, l’enemic de la comunitat messiànica.
En conseqüència el proïsme, el germà, s’ha de comprendre en el sentit de
membre de la mateixa comunitat religiosa.
Diu la
Didaché: “Pel que fa a vosaltres, estimeu els qui us odien i no tindreu
enemics”. Mt vol dir que els cristians sempre tindran enemics (Doncs
jo us dic: Estimeu els vostres enemics, pregueu pels qui us persegueixen)
; la Didaché, que ells han de tractar de no tenir-ne, estimant-los. Pel meu
cantó, jo m’atreviria a dir: “No sigueu enemics de ningú i així complireu
aquesta clàusula de l’Aliança, tan difícil de complir en aparença”.
◊ v. 45.-
Així sereu [literalment: esdevindreu] de veritat: és a dir, que
esdevingueu el que encara no sou.
Que fa
sortir el sol: aquest verset no significa pas que hàgim de buscar proves
de l’existència de Déu en la naturalesa; sinó que, per a aquell que coneix
el Déu revelat per Jesús, la generositat de la naturalesa és una imatge, i
fins i tot un senyal vàlid, del seu amor.
◊ v. 46-47.-
Segons Jesús, l’amor a l’enemic no mereix cap recompensa però, a partir de
la fe en la paraula del Crist, la pot esperar. L’extraordinari evangèlic (què
feu d'extraordinari?) consisteix en rompre l’egoisme de clan o de
classe, per estimar el qui no n’és. L’extraordinari de l’amor evangèlic
consisteix menys en la intenció del qui estima, que en l’objecte de l’amor,
en el beneficiari/enemic d’aquest amor.
◊ v. 48.-
Sigueu bons del tot (Leccionari). Sigueu perfectes (BCI i Grec)
expressa una ordre i una promesa. El tema de la perfecció en els textos
bíblics, no expressa tant la idea de puresa moral com la de compromís total,
de pertinença sense reserves a Déu, fins i tot en el si del pecat. En el
seus actes d’amor, de reconciliació, de fidelitat intrèpida a la llei del
Crist, els deixebles del Crist faran aparèixer en el món alguna cosa de la
perfecció del Regne de Déu.
L’evangeli
ens mostra la part en la qual ens hem compromès al pertànyer a l’Aliança
Nova i Eterna.
Pas al ritus
Celebrar l’Eucaristia no és cap banalitat. És un seriós exercici de Quaresma
per redescobrir la veritat de la nostra conducta. A cada celebració ens és
oferta l’Aliança, ¿com hi responem?
Per al Pare
Nostre
No tinguem odi per a ningú; tinguem amor efectiu per a tothom. Per tal de
poder dir de veritat la pregària dels fills del nostre Pare del Cel.
retorn