La pregària monàstica |
Espiritualitat benedictina |
Vida comunitària |
El darrer lloc (anècdota) |
LA PREGÀRIA MONÀSTICA |
Aquestes ratlles volen ser, només, un breu resum d’aquest tema central en les nostres vides. Repassant els eixos principals de la
pregària al monestir, podríem
dir que a Matines el Salm 94 és cabdal. Havent convidat tota la
Humanitat en el “veniu” del començament, sentim que al llarg del
salm adorem Déu amb tot el món creat. Impossible esmentar els salms un
a un, però que bonic és fer passar pel cor tots els sentiments i
reaccions que cadascun ens aporta! I, com recomana St. Agustí, dir-los no sols en clau “personal”, sinó units a Jesús
i per tota la Humanitat. Les Laudes a trenc d’alba, generalment mentre els cims de Montserrat del nostre finestral agafen els colors més rogencs i bonics de la jornada, podrien quedar centrades en el final del “Benedictus”: “ens visitarà un sol que ve del cel”. Perquè realment en aquella hora prèvia a l’Eucaristia, Jesús està ja “pròxim” com diu un dels himnes (“vigilate iam sum proximus”). En l’evangeli de cada Eucaristia, Jesús ens fa reviure trosset a trosset el misteri de la seva vida, i l’anàfora ens situa al peu de la Creu redemptora d’aquell primer divendres Sant de la història. Misteri que acaba amb la COMUNA-UNIÓ quan, menjant el seu Cos i bevent la seva Sang, repetim el gest central de GERMANOR. De la pregària del migdia és important el fragment del salm 118, que diem diàriament. Diuen que és el salm que toca el cim de la mística jueva. I, resant-lo, t'adones que és veritat. De les Vespres en podriem ressaltar el Magnificat, amb la bella imatge de la Mare de Déu de la nostra església, il·luminada, i el Parenostre, dos moments molt significatius. Les Completes romanen, només, com un “Bona nit”, donat a Déu abans del descans. En fer la professió monàstica se'ns dóna el llibre de la Pregària perquè en fem el nostre "ministeri" especial: parlar a Déu dels homes i parlar als homes de Déu. Això és el que intentem fer per tots els mitjans, àdhuc virtuals. |
ESPIRITUALITAT BENEDICTINA |
És difícil explicar en poques ratlles l'espiritualitat benedictina. Em fixaré, sobretot, amb com la vivim avui. Penso que té dos eixos principals: Jesús i els Germans. Pel
que fa a Jesús, St. Benet diu: "no avantposar res a l'amor
de Crist" i també "no avantposar res a l'Ofici Diví (la
pregària litúrgica)". Els
Germans són l'altre pol on arrela la vida benedictina. St Benet
recomana "que practiquin castament la caritat fraterna",
aguantant-se mútuament "les febleses tan físiques com morals". D'aquests dos eixos penso que ve, especialment, la FELICITAT i la PAU, que un troba als monestirs. |
VIDA COMUNITÀRIA |
|
EL DARRER LLOC (anècdota) |
Quan
vaig entrar al monestir - digué- jo volia ser el primer en tot: el més
savi, el més sant, el més humil, el més bon monjo. Un
dia, pregant, em va semblar que Jesús, em deia: |
QUÈ SÓN ELS MONESTIRS BENEDICTINS? |
El
monestir és l'edifici on viuen els monjos/es. Els monestirs benedictins, doncs, són les cases on vivim els monjos/es que seguim el guiatge de St. Benet. I normalment tots tenen una estructura similar. Per nosaltres aquestes parets són
importants, ja que aquí és el lloc normal on passem tota la vida. Quan
ja hi portes molts anys, la seva mateixa estructura ja et disposa, en
cadascuna de les estances, pel
que hi vas a fer. Tenir un lloc destinat, el teu, sempre el
mateix, amb el temps resulta un privilegi. |
A partir de la Pentecosta, tots sabem que la vida eterna ja ha començat en
aquest món. Jesús ho diu clarament a l'evangeli de St. Joan "la vida eterna és que us coneguin a Vós (el Pare), i a Aquell que Vós heu enviat (Jesús)". Conèixer, doncs, encara que només sigui en la Fe, el Déu de Nostre Senyor Jesucrist, és començar a posseir, ja ara, la vida eterna. I el camí per conèixer Déu, no passa per fer molts estudis i reflexions, sinó per ESTIMAR MOLT. Diu Jesús: "si estimeu tothom, fins els qui no us estimen o us odien, sereu fills del Pare celestial que fa sortir el sol sobre bons i dolents". Encara que la vida eterna comenci en aquest món, sabem que ara només és un tast del que ens espera, i que arribarà a plenitud quan, després de la mort, "veurem Déu tal com és". Segons St. Agustí: "És molt més gran el que Déu ens ha donat que el que ens espera. Un dia, realment, conviurem amb Déu, però ja ara Déu conviu amb nosaltres. Déu ha establert ja ara amb nosaltres un intercanvi admirable. Ell ha pres de nosaltres la font de la mort, i ens ha donat d'Ell la font de la VIDA" |