|
|
St. Benet va escriure aquest capítol a tall d'epíleg, com valorant sòbriament l' obra escrita. És un text molt discutit pel seu estil, el seu vocabulari i per la valoració que fa de la pròpia Regla. Encara que afirmi que la R. és "només un començament de vida monàstica", és conscient de la riquesa de les fonts en les quals s'inspira i que aplica a la vida concreta d'un monestir amb bon sentit pràctic. No
podem dubtar que la R. posseeix la gràcia de presentar-nos amb vigor les
grans línies del pensament monàstic dins d'un equilibri humà que és
abans que res el secret de la seva atracció. S. Benet ha comprès que
l'amor perfecte és la humilitat perfecta i confiada. Acabant així
la R. eleva encara més l'autoritat de la mateixa. SB
parla d' "un principi de vida monàstica". Resulta fàcil si es viu amb
fidelitat i bon ànim "aquesta mínima Regla", ja que llavors es viu en
una profunda alegria. Si es regateja amb Déu, es fa difícil i
aclaparador ser monjo i monja. Com hem dit al principi, aquest capítol està escrit a tall d'epíleg, per això no conté cap prescripció legal. És sols una extensa ullada sobre el que pertany a l'àmplia esfera de la perfecció. Però tampoc St. Benet no pretén compondre un tractat de perfecció, sinó donar clares orientacions a una comunitat que aspira a la perfecció i que al seu torn condueix a l'adquisició de la santedat. Podríem dir que hi ha com tres línies d'orientació: Les Sagrades Escriptures; els Sants Pares de l'Església, i els Sants Pares del monaquisme. Tenint en compte, sobretot, la vida humana. L'home i la dona que s'esforcen per viure segons la Paraula de Déu, són modelats per Crist, i participen de la seva humanitat. Els Sants Pares es preocupen, no tan sols de descobrir el sentit dels Llibres Sants, sinó de deduir-ne les normes de virtut per anar a Déu. Aquí hem de situar els monjos, al costat de tots els cristians, davant del seu Creador. La doctrina i els fets dels monjos i monges dels primers temps monàstics, ens donaran embranzida per continuar el camí. Encara que sigui una "pobra R. per a principiants", perquè és un "principi" conté en germen el fi últim que és la "perfecció". Per això contínua essent Llei i Forma de VIDA per als monjos d'avui. "Compleix
bé aquesta mínima R... i arribaràs als cims més elevatas".
Compleix-la, sí, amb
l'ajuda de Crist, però sobretot, tingues la seguretat que arribaràs, St.
Benet ho afirma amb aplom i seguretat impressionant, comptant amb la
protecció de Déu. |
|
El capítol 72 de la Regla de St. Benet, és el fruït de l'home madur en anys i en fidelitat, que s'orienta cap a l'essencial. Per a St. Benet el més important és el foc interior que anima totes les dimensions de la vida. És l'amor enginyós que es fa tot per a tots. Només aconseguirem això, estant convençuts, que hem de servir els altres i situar-nos per sota d'ells. Sense humilitat no es pot estimar, i això significa pràcticament: perdonar sempre, renunciar a tot judici temerari, i no excloure ningú de la caritat. Aquesta és l'actitud decisiva, gràcies a la qual, la vida del monjo es converteix en camí de foc cap a la plenitud de la caritat. La vida de comunitat és exigent i requereix un llarg aprenentatge. Els membres de la comunitat no són ni àngels ni dimonis, són persones humanes, i cada una d'elles està en creixement, Déu la treballa i ella viu en l' esperança. Per això, cada membre s'integra a la comunitat, quan accepta viure i caminar conjuntament i a qualsevol preu. La comunitat és el lloc on es posen al descobert les limitacions i els egoismes de cada u. Quan vius en companyia, t'adones que ets incapaç d'estimar a tots a fons, i d'estar constantment disponible per a ells. Però si realment acceptes als altres com són, viure en comunitat es converteix poc a poc, en lloc de progrés i de llibertat. Per viure aquest camí cap a la plenitud de la caritat, St. Benet ens dóna uns consells: - "que s'anticipin a honorar-se uns als altres". Posa l'accent fonamental en el RESPECTE a l'altre, valorant en ell, en l'esperança, la seva semblança amb Crist. - "que se suportin amb la major paciència les seves debilitats, tant físiques com morals." Amb paciència que és una forma de fidelitat en l'amor. Però aquesta actitud no pot mantenir-se a base de sentiments, sinó per una actitud de fe, que ens porta a l'heroisme. - "que s'obeeixin amb emulació els uns als altres". Es tracta d'una disponibilitat activa l' emulació, assumida amb esperit de fe i d'abnegació. - "que ningú no busqui el que li sembli útil per a ell, sinó més aviat el que ho sigui pels altres". Disponibilitat fins a l'heroisme. - "que practiquin desinteressadament la caritat fraterna". És a dir, amb desinterès, gratuïtat, sense exigir gens a canvi, sense barreja d'egoisme. - "que temin Déu amb amor". Temor que no és por, sinó acceptació amorosa de Déu com a Senyor de la pròpia vida. El temor per amor és propi dels qui han arribat al cim de l'amor. - "que estimin el seu abat amb afecte sincer i humil". Sincer, és a dir, que prescindeixin de l'adulació i de tot càlcul d'utilització de la seva persona. Humil, perquè el monjo no ha d'oblidar que l'abat és per a ell sagrament de la persona de Crist. - "que no anteposin absolutament res al Crist", dit d'una altra manera: "No anteposar res a Crist, perquè ell no va anteposar res a nosaltres". I St. Benet acaba amb un desig en forma d'oració : "que ens porti tots JUNTS a la vida eterna", com a valoració de les relacions fraternes entre els membres de la comunitat. EL QUE NO SAP
ESTIMAR ELS ALTRES, NO POT TENIR NI IDEA DEL QUE ÉS ESTIMAR DÉU |
|
|
|
|